Παρασκευή 13 Μαΐου 2016

IEA: Τα μισά διυλιστήρια της ΒΔ Ευρώπης είναι υποψήφια για αναδιάρθρωση ή κλείσιμο


«Δεν ήταν ποτέ λαμπρό» το μέλλον του συνεχώς αγωνιζόμενου ευρωπαϊκού κλάδου διύλισης, με τη βιομηχανία να έρχεται μελλοντικά αντιμέτωπη με μεγάλες αλλαγές, λόγω μείωσης της δομικής ζήτησης και ανταγωνισμού, εκτιμά ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA).

Επικαλούμενος μια απαισιόδοξη έκθεση του ολλανδικού think tank Clingendael International Energy Programme (CIEP), ο IEA αναφέρει ότι σχεδόν τα μισά διυλιστήρια της βορειοδυτικής Ευρώπης είναι υποψήφια για αναδιάρθρωση ή κλείσιμο.

Από τα συνολικά 34 διυλιστήρια της..
ΒΔ Ευρώπης (NWE trading hub) -σε Γερμανία, Γαλλία, Ην. Βασίλειο, Ολλανδία και Βέλγιο- μόνο τα 12 από αυτά πληρούν τα κριτήρια βιωσιμότητας και συνεπώς σχεδόν η μισή από την, ύψους 7 εκατ. βαρέλια την ημέρα, διυλιστική δυναμικότητα της περιοχής είναι μακροπρόθεσμα υποψήφια για αναδιάρθρωση.

Τα υπόλοιπα 22 διυλιστήρια θα μπορούσαν απλά να εξαφανιστούν από τον ευρωπαϊκό χάρτη.

«Αν ένα διυλιστήριο από αυτά δεν εμπίπτει στα κριτήρια των τεσσάρων κατηγοριών που κρίνουν τη βιωσιμότητα μίας μονάδας (ζήτηση, ολοκληρωμένη πετροχημική διαδικασία, ολοκλήρωση διύλισης, πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα παραγωγής οπτάνθρακα), τότε θεωρείται εκτεθειμένο σε κινδύνους», σχολιάζει ο IEA.

Για παράδειγμα, η βιομηχανία διύλισης της Γερμανίας θα ήταν πιο προστατευμένη και μόνο το 1/3 της δυναμικότητας θα βρισκόταν στη «ζώνη κινδύνου», σε αντίθεση με τα περισσότερα διυλιστήρια σε Γαλλία και Ην. Βασίλειο που θα ήταν πιο εκτεθειμένα.

Παράλληλα, αναφέται ότι ομολογουμένως στρατηγικός κλάδος της διύλισης θα έρθει αντιμέτωπος με εμπόδια πολιτικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής φύσεως. Έτσι, 9 διυλιστήρια συνολικής δυναμικότητας 1,5 εκατ. βαρελιών ημερησίως κρίνονται, αν συνυπολογιστούν και τα νέα κριτήρια αυτά, ότι αποφεύγουν το κλείσιμο, και, άρα η υποθετική μείωση της συνολικής διυλιστικής δυναμικότητας της ΒΔ Ευρώπης «πέφτει» στο 35% της σημερινής.

«Το 2015 τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια συνεισέφεραν στο 1/3 της παγκόσμιας αύξησης των ροών διύλισης, παρόλα αυτά πολλοί εμπειρογνώμονες εκτιμούν ότι μακροπρόθεσμα, ο ευρωπαϊκός κλάδος διύλισης θα παρακμάσει υπό το βάρος της δομικής ζήτησης και του ανταγωνισμού από διυλιστήρια άλλων περιοχών», αναφέρει ο ΙΕΑ.

Και συμπληρώνει ότι «τον Μάρτιο του 2015, ο Διευθύνων Σύμβουλος των ισπανικών διυλιστηρίων CEPSA κατέθεσε την πρόταση η ΕΕ να ακολουθήσει το παράδειγμα του Υπουργείου Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ιαπωνίας, και να θέσει συγκεκριμένους στόχους για το κλείσιμο διυλιστηρίων».

Κατά τον ίδιο, προφανώς και θα υπάρξουν διακοπές λειτουργίας διυλιστηρίων, είτε κατόπιν σχεδιασμού, είτε αυθόρμητα.

Ο IEA πιστεύει ότι η ιδέα του CEO της CEPSA θα ήταν εφικτή, αν όχι άμεση, μόνον κατόπιν παρέμβασης της ΕΕ. Ωστόσο, επαφίεται στο «αόρατο χέρι» της αγοράς να υλοποιήσει μια τέτοια διαδικασία.

Τέλος, εκτιμάται ότι η εταιρεία που θα προβεί πρώτη σε κλείσιμο κάποιας μονάδας διύλισης θα έχει μειονέκτημα, γιατί οι εταιρείες που δεν αποσύρουν, τελικά, την μη χρησιμοποιούμενη δυναμικότητά τους είναι αυτές, που τελικά επωφελούνται από τη βελτίωση στα περιθώρια διύλισης, ακόμη κι όταν αυτή είναι προσωρινή. Αυτή η παραλλαγή του «διλήμματος του φυλακισμένου» είναι που προσθέτει, σύμφωνα με τον IEA, επιπλέον περιπλοκές στη διαδικασία εξορθολογισμού της διυλιστικής βιομηχανίας στις ελεύθερες αγορές.


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου