Σάββατο, 25 Οκτωβρίου 2014

Barbaros: Πιο Κοντά Από Ποτέ στο Γεωτρύπανο της ENI-KOGAS


Στα οικόπεδα της κυπριακής ΑΟΖ συνεχίζει να αλωνίζει το Barbaros και συγκεκριμένα 22 ναυτικά μίλια απέναντι από το Ζύγι.
Σήμερα έφτασε μάλιστα στην κοντινότερη απόσταση από το τρυπάνι της ΕΝΙ στο οικόπεδο 9 από την ημέρα που άρχισε τις παράνομες έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ.

Εντός των οικοπέδων της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κύπρου, εξακολουθεί και σήμερα να βρίσκεται παράνομα το ερευνητικό Τουρκικό σκάφος Barbaros.

Το Barbaros πλέει σε απόσταση 22 ναυτικών μιλίων απέναντι από το Ζύγι και κινείται μεταξύ των οικοπέδων 1 και εννέα, κάνοντας κύκλους.

Σήμερα έφτασε στο πιο κοντινό σημείο από το τρυπάνι της κοινοπραξίας ΕΝΙ-ΚΟΓΚΑΣ στο οικόπεδο 9, σε απόσταση περίπου 47 χιλιομέτρων.

Το Barbaros συνοδεύεται πάντα από τα δυο υποστηρικτικά πλοία Bravo Support και Deep Supporter, τα οποία φαίνεται ότι προστατεύουν τα καλώδια του, ενώ οι Τούρκοι κατέβασαν χθες βράδυ και τρίτο πολεμικό σκάφος.

Το θέμα της ενέργειας απασχόλησε συμπόσιο στα κατεχόμενα, στο οποίο συμμετείχαν πανεπιστήμια, τα οποία κατέληξαν στο συμπέρασμα, πως προς το παρόν, δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που να δείχνουν την αξία του φυσικού αερίου, στο νότιο μέρος της Κύπρου.


ΠΗΓΗ:analystsforchange.org

Σχιστολιθικό αέριο: Είναι άραγε το νέο καύσιμο;


Με τον ρυθμό που εξαντλούνται τα αποθέματα των ενεργειακών πηγών, αυτά θα διαρκέσουν το πολύ για τα επόμενα 100 χρόνια. Ο άνθρωπος χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να συνεχίσει μ’ αυτούς τους ρυθμούς τη ζωή του και να αναπτυχθεί.

Όταν βέβαια κάνουμε λόγο για ενεργειακές πηγές, στο μυαλό μας έρχονται τα ορυκτά καύσιμα (που καλύπτουν το 80% της ενέργειας η οποία καταναλώνεται στον κόσμο), δηλαδή το πετρέλαιο, το κάρβουνο (γαιάνθρακας) και το φυσικό αέριο.

Τα αποθέματα είναι περιορισμένα, επειδή τα ορυκτά καύσιμα δεν είναι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και απαιτούνται εκατομμύρια χρόνια για τον σχηματισμό τους. Η δε παγκόσμια ενεργειακή ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 33% μέχρι το 2035.

Είναι αλήθεια, ότι υπάρχουν εποχές όπου επανέρχεται το θέμα της χρήσης πυρηνικής ενέργειας. Υπάρχουν πολλές χώρες στην Ευρώπη, που δεν μπορεί κάποιος να τις τοποθετήσει στην χορεία των κρατών που δεν ενδιαφέρονται για τους πολίτες τους (Γαλλία, Ελβετία…) οπου η πυρηνική ενέργεια καλύπτει μεγάλο μέρος των αναγκών τους. Κάθε φορά όμως, που θα υπάρξουν ισχυροί υποστηρικτές της χρήσης της, όλο και κάποιο ατύχημα συμβαίνει, που οδηγεί το κοινό σε ανησυχία.

Τώρα, και με έντονη την επιθυμία των ισχυρών της Δύσης, να απεξαρτηθεί η Ευρώπη -αρχικώς- από την Ρωσία, επαναρχίζουν οι συζητήσεις για το σχιστολιθικό αέριο, μια ακόμη δηλαδή ενεργειακή πηγή που δεν έγινε γνωστή τώρα, αλλά από τον 19ο αιώνα. Το αέριο είναι εγκλωβισμένο μέσα στα ιζηματογενή πετρώματα (sedimentary rock) που βρίσκονται στις πηγές πετρελαίου και φυσικού αερίου, αλλά η εξόρυξή του απαιτεί προηγμένη τεχνολογία και είναι μια ακριβή διαδικασία. Παρά το υψηλό κόστος όμως, οι Αμερικανοί επιστήμονες μπορούν να εξορύξουν πλέον το σχιστολιθικό αέριο το οποίο θεωρείται εναλλακτική λύση τόσο στο πετρέλαιο όσο και στο φυσικό αέριο.

Το πρόβλημα είναι πως η εξόρυξη εγκυμονεί περιβαλλοντικούς κινδύνους. Υπήρξε ένα άρθρο στο TRT, το κρατικό τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων, το οποίο προβάλλει τις ανησυχίες ότι η χρήση -ως κινητήρια δύναμη- νερού εμπλουτισμένου με χημικά υπό υψηλή πίεση, που διοχετεύεται στα πετρώματα από τις ρωγμές και τις σχισμές που δημιουργούνται με γεώτρηση, για να βγει στην επιφάνεια το σχιστολιθικό αέριο, είναι επιβλαβής για το περιβάλλον.

Ως μη ειδικός, δεν παίρνω θέση, επισημαίνω όμως πως οι ίδιες ανησυχίες έχουν εκφραστεί και στις ΗΠΑ, αλλά και στη γειτονική μας Βουλγαρία προσφάτως. Συμφώνως προς το εν λόγω άρθρο, υπάρχει το ενδεχόμενο τα χημικά που διοχετεύονται στα πετρώματα για την άντληση του αερίου να αναμειχθούν με υπόγεια ρεύματα. Εκτός αυτού τα συγκεκριμένα χημικά απειλούν την ανθρώπινη ζωή.

Επιστήμονες που ειδικεύονται στην κλιματική αλλαγή αναφέρουν ότι το σχιστολιθικό αέριο είναι ορυκτό καύσιμο και πως περιέχει υψηλό ποσοστό διοξειδίου του άνθρακα. Και οι γεωλόγοι είναι επιφυλακτικοί απέναντι σε ένα άλλο ενδεχόμενο. Η διαδικασία δημιουργίας σχισμών με γεώτρηση μπορεί να ενεργοποιήσει τα σεισμογενή ρήγματα.

Η αμετάβλητη πραγματικότητα όμως είναι μια, η ανθρωπότητα χρειάζεται ενέργεια. Ιδιαίτερα οι χώρες που είναι φτωχές σε ενέργεια είναι πολύ ευαίσθητες όσον αφορά το σχιστολιθικό αέριο. Προφανώς το αέριο αυτό θα αντικαταστάσει το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο εάν αναπτυχθεί η κατάλληλη τεχνολογία. Προς το παρόν οι χώρες που αποδίδουν μεγάλη σημασία στην εξόρυξη αυτού του καυσίμου είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, η Κίνα, η Αυστραλία και ο Καναδάς. Οι ΗΠΑ μάλιστα, καλύπτουν το 30% της χρήσης αερίου από το σχιστολιθικό αέριο. Ενώ παλαιότερα ήταν εξαρτημένες από την ξένη αγορά ενέργειας, σιγά-σιγά καθίστανται ενεργειακοί προμηθευτές.

Η Τουρκία άρχισε να δείχνει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον για το σχιστολιθικό αέριο. Υπάρχουν ενεργειακές εταιρίες που έχουν ήδη κινητοποιηθεί για να κάνουν επενδύσεις στην Τουρκία. Οι εταιρείες πιστεύουν πως υπάρχουν αποθέματα που αρκούν να καλύψουν την ενεργειακή ανάγκη της Τουρκίας για 40 χρόνια.

Δεν μπορώ να γνωρίζω κατά πόσο ευσταθούν οι ανησυχίες για περιβαλλοντική ρύπανση -πολλές από τις διαμαρτυρίες οικολογούντων φαίνεται πως είναι κατευθυνόμενες- ελπίζω όμως πως θα αντιμετωπισθεί με σοβαρότητα το θέμα από τους Έλληνες αρμοδίους, και όχι όπως συνήθως συμβαίνει κατά τα συμφέροντα εταιριών.


ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Βραβεία... ρύπανσης και ατυχημάτων


«Όσκαρ» στα ΕΛΠΕ για την προσφορά τους στη μόλυνση του περιβάλλοντος και την υγιεινή...

Το είδαμε κι αυτό! Στη χώρα τού ό,τι δηλώσεις είσαι, τα ΕΛΠΕ – με τα 17 σοβαρά ατυχήματα τα τελευταία έξι χρόνια – να βραβεύονται για τις βέλτιστες πρακτικές τους στα θέματα της υγιεινής, της ασφάλειας και της προστασίας του περιβάλλοντος!

Να βραβεύονται, δηλαδή, γιατί ρυπαίνουν το περιβάλλον και θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια εργαζομένων και πολιτών!

Να βραβεύονται την ίδια ώρα που βρίσκονται σε εξέλιξη δύο εισαγγελικές παρεμβάσεις για τη διενέργεια προκαταρκτικών εξετάσεων καθώς και προανάκριση από την Πυροσβεστική για δυο σοβαρά συμβάντα, και συγκεκριμένα για την παραμόρφωση του αντιδραστήρα R3 της νέας μονάδας Νο 32 (Flexycoker) και για την πυρκαγιά στη δεξαμενή Νο 20 του διυλιστηρίου τα ξημερώματα της Μεγάλης Παρασκευής 18.4.2014!

Να βραβεύονται την ίδια στιγμή που οι κάτοικοι στο Θριάσιο πανηγυρίζουν όταν περάσει μήνας χωρίς να σημειωθεί κάποιο γεγονός στα δύο διυλιστήρια του ομίλου.

Να πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.

Ο όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια πανηγυρίζει γιατί έλαβε τρία πρώτα βραβεία στον διαγωνισμό των Health & Safety Awards για την ανάδειξη των βέλτιστων πρακτικών στo νευραλγικό θέμα της Υγιεινής και Ασφάλειας.

Τι σόι βραβεία, όμως, είναι αυτά; Όπως πληροφορούμαστε, η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την Boussias Communications και το περιοδικό «Plant Management», όπου Boussias Communications είναι εταιρεία δημοσίων σχέσεων, marketing και διοργάνωσης εκδηλώσεων.

Το άκρως ενδιαφέρον είναι ότι υποψηφιότητα για τα βραβεία θέτουν οι ίδιες οι εταιρείες και μάλιστα με το αζημίωτο. Όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα των βραβείων: «Στα βραβεία μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή Επιχειρήσεις ή Οργανισμοί, Δημόσιοι Οργανισμοί, Φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και Πάροχοι Υπηρεσιών που έχουν να παρουσιάσουν βέλτιστες πρακτικές σε θέματα Υγείας & Ασφάλειας στον χώρο εργασίας τους».

Οι υποψήφιες εταιρείες, εκτός του ότι δηλώνουν μόνες τους συμμετοχή για να αποθεωθούν, πληρώνουν και το σχετικό αντίτιμο, αν και υπάρχουν και εκπτωτικά πακέτα (!). Συγκεκριμένα αναφέρεται στην ιστοσελίδα των βραβείων:

«Η πρώτη υποψηφιότητα: 300 € + 23% Φ.Π.Α.

Κάθε επόμενη υποψηφιότητα: 200 € + 23% Φ.Π.Α.

Πακέτο 5 υποψηφιοτήτων (1 υποψηφιότητα δωρεάν): 900 € + 23% Φ.Π.Α.

Πακέτο 10 υποψηφιοτήτων (3 υποψηφιότητες δωρεάν): 1.500 € + 23% Φ.Π.Α.

Σημ.: Στο κόστος υποψηφιότητας συμπεριλαμβάνονται δυο δωρεάν προσκλήσεις για την Τελετή Απονομής των Βραβείων ανά συμμετέχουσα εταιρεία».

Στη συνέχεια οι υποψηφιότητες ελέγχονται από δεκαμελή επιτροπή, η οποία αποτελείται από επιστήμονες, στελέχη του υπουργείου Εργασίας, κρατικών φορέων και του ιδιωτικού επιχειρηματικού τομέα. Τα μέλη της επιτροπής κρίνουν τους συμμετέχοντες on line με βάση τις πληροφορίες που οι ίδιες οι εταιρείες έχουν δώσει.

Και φανταζόμαστε ότι τα ΕΛΠΕ στα στοιχεία της υποψηφιότητάς τους δεν κατέθεσαν και τα 17 σοβαρά ατυχήματα που έχουν σημειωθεί τα τελευταία έξι χρόνια στα διυλιστήρια του ομίλου. Όπως δεν κατέθεσαν τη μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα Πλημμελειοδικών από 23 πολίτες, τις ερωτήσεις στη Βουλή για τη λειτουργία του διυλιστηρίου και τα ατυχήματα. Δεν κατέθεσαν επίσης τις καταγγελίες εργαζομένων για ελλιπή μέτρα ασφάλειας που τα ανάγκασαν να αποστείλουν εκφοβιστικό e-mail προς όλους τους εργαζόμενους ώστε να μην «διαρρέουν πληροφορίες» προς τα έξω, όπως έχει καταγγείλει η Κίνηση Πολιτών Ecoeleusis.
Στον τοίχο κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ από Περιφέρεια και ΤΕΕ για το Ελληνικό

Με δυο κινήσεις ματ, η Περιφέρεια Αττικής και το ΤΕΕ βάζουν στον τοίχο κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ εν όψει της συνεδρίασης του ΣΤ’ τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 10 Οκτωβρίου, που θα κρίνει τη νομιμότητα της σύμβασης πώλησης του 100% των μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. στη Lamda Development μετά την αίτηση αναίρεσης κατά της απόφασης του Ζ’ Κλιμακίου που κατέθεσε το ΤΑΙΠΕΔ.

Η πρώτη κίνηση είναι ότι η Περιφέρεια αποφάσισε να συγκρουστεί μετωπικά κάνοντας παράσταση στο Ελεγκτικό Συνέδριο ως διάδικος, με στόχο να υποστηρίξει έναντι του ΤΑΙΠΕΔ την απόφαση του Ζ’ Κλιμακίου, το οποίο απέρριψε τη σύμβαση θέτοντας ζήτημα παράβασης των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ανταγωνισμού έτσι όπως προσδιορίζονται από την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Η δεύτερη κίνηση διά χειρός ΤΕΕ είναι η κατάθεση τις επόμενες ημέρες στο Ελεγκτικό Συνέδριο, στην κυβέρνηση, αλλά και στους πολίτες, της μελέτης που εκπόνησε για την αξία της γης του πρώην αεροδρομίου, μελέτη που, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμά ότι η αξία είναι πολλαπλάσια των 900 εκατομμυρίων ευρώ της πώλησης και συγκεκριμένα ξεπερνά τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ!

Οι δυο αυτές κινήσεις χαλάνε και πάλι τη σούπα για το ΤΑΙΠΕΔ, που πίστευε ότι η συζήτηση στο ΣΤ’ τμήμα θα ήταν μια εύκολη υπόθεση με επιχειρήματα μόνον από τη μια πλευρά.

Έννομο συμφέρον

Η Περιφέρεια Αττικής αποφάσισε να παραστεί ως διάδικος στη συζήτηση όχι μόνο για πολιτικούς λόγους, αφού είναι γνωστό ότι η νέα διοίκηση υπό τη Ρένα Δούρου έχει εκφράσει την αντίθεσή της στο ξεπούλημα του Ελληνικού, αλλά επικαλούμενη και έννομο συμφέρον, μια και η απομάκρυνση από τον χώρο του πρώην αεροδρομίου κομβικών υπηρεσιών της συνιστά οικονομική ζημία που υπολογίζεται σε πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ.

Η κίνηση αυτή θεωρείται, όμως, πολύ σημαντική και για το μέλλον της διεκδίκησης του χώρου για τους πολίτες, αφού ακόμα κι αν το ΣΤ’ τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου αμφισβητήσει ότι υπάρχει έννομο συμφέρον, η Περιφέρεια μπορεί να προσφύγει στην Ολομέλεια, θέτοντας έτσι ακόμα ένα ανάχωμα στην κυβέρνηση, που «καίγεται» να υπογράψει τη σύμβαση πριν οι πολιτικές εξελίξεις την προλάβουν.

Σφαλιάρα

Η μελέτη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, που – σύμφωνα με πληροφορίες – αποφαίνεται ότι η πραγματική αξία της έκτασης ξεπερνά τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ, αναμένεται να προκαλέσει σοβαρές αναταράξεις στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, αφού με επιστημονικό τρόπο θα αποδεικνύεται ότι το τίμημα της πώλησης του καλύτερου παραθαλάσσιου οικοπέδου της Ευρώπης δεν μπορεί να είναι κάτι περισσότερο από 900 εκατομμύρια ευρώ, τη στιγμή που η αξία του είναι πολλαπλάσια.


ΠΗΓΗ:topontiki.gr