Σύσκεψη θα κάνει αύριο η κοινή Τεχνική Επιτροπή Κύπρου και Αιγύπτου, με θ'εμα τις έρευνες υδρογονανθράκων στις Αποκλειστικές Οικονομικές τους Ζώνες, παρουσία των αρμοδίων Υπουργών των δύο κρατών, Γιώργο Λακκοτρύπη και Sherif Ismail.Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί στο Κάιρο, για το οποίο ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού Γιώργος αναχωρεί απόψε.
Όπως ανακοινώθηκε επίσημα, στη σύσκεψη θα εξεταστούν γενικότερα οι τρόποι περαιτέρω εμβάθυνσης της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της Κύπρου και της Αιγύπτου στα θέματα ενέργειας.
Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι η επίσκεψη του Υπουργού Ενέργειας στην Αίγυπτο εντάσσεται στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την επικείμενη συνάντηση των Προέδρων της Κύπρου και της Αιγύπτου, το Σεπτέμβριο στη Νέα Υόρκη, κατά τη σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών.
Στο Κάιρο, την Τρίτη, ο κ. Λακκοτρύπης θα έχει χωριστές συναντήσεις με τους ομολόγους του Υπουργούς της Αραβικής Δημοκρατίας της Αιγύπτου, Πετρελαίων και Ορυκτών Πόρων Sherif Ismail και Βιομηχανίας και Εμπορίου Mounir Fakhry Abdel Nour.
Λακκοτρύπης και Ismail προγραμματίζεται να ηγηθούν της αυριανής σύσκεψης της κοινής Τεχνικής Επιτροπής Κύπρου και Αιγύπτου για θέματα υδρογονανθράκων.
Η σύσταση της κοινής Τεχνικής Επιτροπής Κύπρου και Αιγύπτου για θέματα υδρογονανθράκων συμφωνήθηκε κατά την επίσημη επίσκεψη του Αιγύπτιου Υπουργού Πετρελαίων στην Κύπρο τον περασμένο Φεβρουάριο.
Κατά τη συνάντηση του κ. Λακκοτρύπη με τον Αιγύπτιο Υπουργό Βιομηχανίας και Εμπορίου αντικείμενο συζήτησης θα είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των εμπορικών σχέσεων των δύο χωρών.
Ο Υπουργός Ενέργειας επιστρέφει στην Κύπρο αύριο βράδυ.
ΠΗΓΗ:defencenet.gr
«Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά στο Λιγνιτικό Κέντρο Μεγαλόπολης γινόμαστε μάρτυρες ενός θλιβερού γεγονότος με έναν συνάδελφο πατέρα δύο παιδιών να χάνει άδικα την ζωή του» αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΓΕΝΟΠ με αφορμή τον θάνατο χθες από ηλεκτροπληξία ενός εργαζομένου.
Ο εργαζόμενος που έχασε τη ζωή του σύμφωνα με την ΓΕΝΟΠ ήταν ο Θανάσης Αναστόπουλος (Πρόεδρος του Σωματείου Ορυχείων - Σταθμών Σ.Ο.Σ. ΔΕΗ Μεγαλόπολης).
«Την ώρα που η κυβέρνηση και οι μνημονιακές πολιτικές της έχουν απαξιώσει την σημαντική προσφορά των εργαζομένων στα Ορυχεία, ξεπουλώντας με απαράδεκτο τρόπο ένα από τα πιο παραγωγικά κομμάτια που υπάρχει στην ελληνική κοινωνία ήρθε ο άδικος θάνατος του συναδέλφου Θανάση Αναστόπουλου όπου κεραυνοβολήθηκε από ηλεκτρικό ρεύμα 6KV στην προσπάθεια του να αποκαταστήσει βλάβη στον Εκσκαφέα Ε 1» αναφέρει η ΓΕΝΟΠ.
Σύμφωνα με την οργάνωση η σοβαρή έλλειψη προσωπικού έχει δημιουργήσει συνθήκες εργασιακής ασυδοσίας και απάνθρωπης εντατικοποίησης με την μη τήρηση των μέτρων ασφαλείας, ενώ, όπως τονίζει η ΓΕΝΟΠ, η έλλειψη συντηρήσεων και παροχής ανταλλακτικών στους εργασιακούς χώρους του Λιγνιτικού Κέντρου Μεγαλόπολης έχει φέρει σωρεία προβλημάτων.
«Για άλλη μια φορά η διοίκηση της ΔΕΗ και η δικομματική κυβέρνηση αδιαφορεί σε εγκληματικό βαθμό για την έλλειψη προσωπικού και τα ελλιπή μέτρα ασφαλείας που υπάρχουν στις πιο μάχιμες μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας» αναφέρει η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ η οποία εκφράζει τα συλλυπητήρια της και δηλώνει ότι θα περιμένει τις αστυνομικές και διοικητικές έρευνες για την απόδοση των ανάλογων ευθυνών.
ΠΗΓΗ: defencenet.gr
Όλοι το βιώνουμε, τώρα ήρθε η ώρα να το δούμε και μέσα από την αλήθεια των αριθμών: το 2013 οι μισθοί υποχώρησαν στον ιδιωτικό τομέα κατά 10% επιπλέον ενώ εκτοξεύτηκε ο αριθμός των εργαζομένων που έφτανε να δουλεύει για 3-4 ώρες ημερησίως με μισθό πείνας. Τα συμπεράσματα, προκύπτουν από τα επίσημα στοιχεία του ΙΚΑ. Η στατιστική έχει ως «πηγή» τις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις που υποβάλλουν οι επιχειρήσεις. Τα συμπεράσματα που προκύπτουν είναι απογοητευτικά.
Ο μέσος μεικτός μισθός τον Δεκέμβριο του 2013, διαμορφώθηκε στα 1048,45 ευρώ ενώ το μέσο ημερομίσθιο στα 48,26 ευρώ. Για τους εργαζόμενους με μερική απασχόληση οι οποίοι έφτασαν στις 433.473 άτομα, οι μέσες μεικτές αποδοχές περιορίστηκαν στα 445,33 ευρώ μεικτά. Όσο για τους εργαζόμενους με πλήρη απασχόληση, οι μέσες αποδοχές ανήλθαν στα 1265,08 ευρώ.
Αν αποφορολογήσεις αυτούς μισθούς, προκύπτει ότι οι μέσες καθαρές αποδοχές, διαμορφώνονται ως εξής:
Μεικτές αποδοχές Καθαρές αποδοχές
2009 1267,51 1014
2010 1264,19 1026
2011 1258,95 992
2012 1155,36 887
2013 1048,45 823
Δηλαδή, ο μέσος καθαρός μισθός αυτή τη στιγμή (και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι όποιες μεταβολές κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014) έχει πέσει στα 820 ευρώ. Στην έκθεσή του, το ΙΚΑ καταγράφει τις ακόλουθες μεταβολές το 2013 σε σχέση με το 2012 (πάντοτε για τον μήνα Δεκέμβριο)
Ο μέσος μισθός μειώθηκε στις κοινές επιχειρήσεις κατά 10,27% και στα οικοδομοτεχνικά έργα κατά 15,82%.
To μέσο ημερομίσθιο στις κοινές επιχειρήσεις μειώθηκε κατά 6,92%, στα οικοδομοτεχνικά έργα κατά 20,01% και στο σύνολο κατά 7,11%.
Ο αριθμός των ασφαλισμένων στις κοινές επιχειρήσεις αυξήθηκε κατά 13,28%, στα οικοδομοτεχνικά έργα κατά 2,58% και στο σύνολο των επιχειρήσεων κατά 12,99%.
Ο αριθμός των ασφαλισμένων, στις κοινές επιχειρήσεις με πλήρη απασχόληση, αυξήθηκε κατά 6,85%, ενώ με μερική απασχόληση κατά 46,84%.
Ο αριθμός των αλλοδαπών ασφαλισμένων αυξήθηκε κατά 19,41%.
Το ποσοστό των απασχολούμενων κάτω των 29 ετών αυξήθηκε από 21,50% σε 22,19%, και το ποσοστό κάτω των 39 ετών μειώθηκε από 56,92% σε 56,78%.
Το ποσοστό των ασφαλισμένων γυναικών μειώθηκε από 46,50% σε 46,22%.
Η μέση απασχόληση στις κοινές επιχειρήσεις μειώθηκε κατά 3,59%, ενώ στα οικοδομοτεχνικά έργα αυξήθηκε κατά 5,25%.
ΠΗΓΗ:fpress.gr
Μην κοροϊδευόμαστε και μεταξύ μας. Η χώρα είναι υπό κατοχή. Ούτε Σύνταγμα τηρείται, ούτε η Δικαιοσύνη είναι ανεξάρτητη, σε μια χώρα υπό κατοχή, για να μας προστατέψει.
Σήμερα, ο πρόεδρος των εφοριακών κ. Αλεξιάδης έλεγε στον ΑΝΤ1, ότι πολλοί νόμοι (όπως ο ΕΝΦΙΑ) έρχονται γραμμένοι στα αγγλικά και μεταφράζονται. Αν είναι έτσι, προφανώς, κανένας βουλευτής δεν τους διαβάζει σε βάθος, ούτε μπορεί να αντιπροτείνει κάτι. Απλά τους ψηφίζει για να παραμένει στη θέση του.
Η κυβέρνηση είναι κατοχική, με την έννοια ότι είναι στην εξουσία όσο εκτελεί τις εντολές των δανειστών, εξασφαλίζοντας τα συμφέροντά τους. Αν αντιδράσει υπέρ των λαϊκών συμφερόντων θα ανατραπεί. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι επικοινωνιακά τρυκς με τη βοήθεια των ΜΜΕ για να εξαπατά πολιτικά το λαό, παρατείνοντας την παραμονή της.
Σε αυτό το πολιτικό σύστημα, με αυτές τις συνθήκες και αυτά τα ΜΜΕ, δεν έχει κανένα νόημα η δημιουργία κάποιου νέου κόμματος ή η συμμετοχή σε αυτό. Δεν πρόκειται να επιτύχει ή να προσφέρει κάτι το ανατρεπτικό.
Ένα πράγμα πρέπει να κάνει μόνος του ο λαός, όταν φυσικά καταφέρει να συνειδητοποιήσει τι συμβαίνει. ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ σε όλα τα επίπεδα. Αρχικά ατομική και στη συνέχεια μαζική.
Είμαστε αιχμάλωτοι του φόβου, με τον οποίο το σύστημα έχει ακυρώσει το λαό. Όμως, η εντεινόμενη απάνθρωπη και αντισυνταγματική φοροκαταιγίδα, που φτάνει τους πολίτες στα όρια των οικονομικών αντοχών τους, δημιουργεί ήδη τις συνθήκες εμφάνισης μαζικών κινημάτων αντίστασης. Είναι τα μόνα εργαλεία απελευθέρωσης από το φόβο.
Πέτρος Χασάπης
ΠΗΓΗ:olympia.gr
Άνοιξη 2014. Μετά από έναν ανένδοτο αγώνα το σωματείο των ΕΛΠΕ πανηγυρίζει μια ακόμα νίκη ενάντια στις επιβουλές της διοίκησης. Ο αρχηγός “μοναρχίξ” γυρίζει από εγκατάσταση σε εγκατάσταση και απαγγέλει διθυράμβους νίκης ιστορικής και ανέλπιστης. Οι φωνές αντίδρασης, αμφισβήτησης και αντίρρησης στα λεγόμενα του μεγάλου αρχηγού πνίγονται από φωνές θυμού και αγανάκτησης για στημένους συναδέλφους και αερολογίες. Μια φωνή προς τον αρχηγό αναφέρει και το θέμα των δρομολογίων, ο οποίος κατακεραυνώνει τον ατυχή συνάδελφο φωνάζοντας με ιερή αγανάκτηση “Δηλαδή συνάδελφε δεν πρέπει να γίνει εξορθολογισμός των δρομολογίων;”
Μια άλλη φωνή προσπαθεί να πει ότι στις εγκαταστάσεις των ΒΕΕ έγινε μια τέτοια προσπάθεια το 2012, αλλά ο αρχηγός με στεντόρεια φωνή όλο πάθος αλλά ζει την ατζέντα και το θέμα πάει στον κάλαθο των αχρήστων.
Πέρασαν οι γιορτές του Πάσχα και άρχισαν οι πρώτες συζητήσεις και φάνηκαν τα πρώτα σύννεφα στο σχεδιασμό των νέων δρομολογίων. Η διοίκηση έδωσε με συνοπτικές διαδικασίες το ποσό που διαθέτει για τα δρομολόγια πετώντας το μπαλάκι στα αρμόδια τμήματα. Ο καιρός περνούσε και ο σχεδιασμός δεν έβγαινε. Ο μεγάλος αρχηγός ασχολούνταν με άλλα σοβαρά θέματα όπως αυτό των οργανογραμμάτων και σχεδίαζε τον τρόπο που θα περνούσε τη “συμφωνία” στο θερινό τμήμα της Βουλής.
Έφτασε όμως ο καιρός που έπρεπε να εφαρμοστεί ο σχεδιασμός του εξορθολογισμού των δρομολογίων. Έτσι με συνοπτικές διαδικασίες ανακοινώθηκαν σήμερα τα νέα δρομολόγια. Έτσι λοιπόν για τις ΒΕΕ που έχω και γνώση λαμβάνουν χώρα τα εξής:
Εξορθολογιζόμενο καταργείται το δρομολόγιο Αγ. Παρασκευής-Αμπελοκήπων
Εξορθολογιζόμενο συγχωνεύεται το δρομολόγιο Πεντέλης-Πατησίων και ενοποιείται με το αντίστοιχο των ΒΕΑ
Εξορθολογιζόμενο συγχωνεύεται το δρομολόγιο Γλυφάδας-Πειραιά
Στα υπόλοιπα δεν θα αναφερθώ καθώς δεν έχω γνώση
Τα δρομολόγια ξεκινούν 05:30 καθώς πρέπει να προλάβουν να βρίσκονται στις εγκαταστάσεις και για τις αλλαγές της βάρδιας. Ποιος όμως εξορθολογισμός θα μας πει πως ένας συνάδελφος από Παγκράτι, Βύρωνα, Χολαργό, Αγ. Παρασκευή θα φτάσει 05:20 στην αφετηρία όταν οι συγκοινωνία (ΜΕΤΡΟ) ξεκινά στις 05:30;
Ποιός εξορθολογισμός θα μας πει τι ώρα θα φτάνουν σπίτι τους μετά το πέρας της εργασίας, οι συνάδελφοι από Αμπελόκηπους Γλυφάδα, Γέρακα όταν θα επιστρέψει η κίνηση στους φυσιολογικούς χειμερινούς ρυθμούς;
Μπορεί κάποιος εξορθολογισμός να μας πει τι θα συμβεί σε περίπτωση ατυχήματος συναδέλφου μέσα σε πούλμαν που επιστρέφει σπίτι του όταν η νομοθεσία προβλέπει εργατικό ατύχημα μια ώρα πριν και μετά το ωράριο εργασίας;
Με ποιο εξορθολογιστικό σύστημα γίνεται να μην υπάρχει καμία στάση σε σταθμούς ΜΕΤΡΟ της γραμμής Αεροδρόμιο-Δ. Πλακεντίας-Αγ. Μαρίνα;
Με ποιο εξορθολογιστικό σύστημα γίνεται να μην υπάρχει στάση/χρήση του Προαστιακού;
Τέλος θα μπορέσει να μας πει κάποιος τι θα γίνει σε περίπτωση που υπάρξουν υπεράριθμοι σε κάποιο δρομολόγιο;
Μήπως μπορεί ο μεγάλος αρχηγός να μας κάνει την τιμή να ασχοληθεί και να απαντήσει;
Φυσικά δεν θα αναφερθώ στο ζήτημα της οικονομικής επιβάρυνσης συναδέλφων για χρήση συγκοινωνιών και της ανυπαρξίας σχεδίου προσφορών καρτών απεριορίστων διαδρομών σε συνεννόηση σωματίου και συγκοινωνιακών φορέων.
Αλλά στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας ποιος θα μπορούσε να ασχοληθεί τώρα με τέτοια θέματα.
Μετά τιμής
Λ. Καπίτουλας
Ευτυχώς που δεν γίναμε Αργεντινή και παραμείναμε ραγιάδες, πρόβατα για άρμεγμα απο τους νταβατζήδες!
Την πώληση της PJSC Universal Bank, θυγατρικής της στην Ουκρανία, ανακοίνωσε τη Δευτέρα η Eurobank. Σύμφωνα με την ανακοίνωση η Eurobank υπέγραψε την 14η Αυγούστου 2014 με εταιρείες του ουκρανικού ομίλου Delta Bank σύμβαση πώλησης της PJSC Universal Bank και μεταβίβασης ουκρανικών στοιχείων ενεργητικού, έναντι συνολικού τιμήματος 95 εκατ. ευρώ.
Στις 31 Δεκεμβρίου 2013, το σύνολο του ενεργητικού και των καταθέσεων της θυγατρικής στην Ουκρανία, Universal Bank ανέρχονταν σε 665 εκατ. ευρώ και 285 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Η ουκρανική θυγατρική του ομίλου έχει χορηγήσει δάνεια 400 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 200 εκατ. ευρώ καλύπτονταν από τοπικές καταθέσεις και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από τη μητρική. Λόγω της επιδείνωσης της κρίσης το funding gap είχε τους τελευταίους μήνες διευρυνθεί.
Όπως σημειώνεται στην σχετική ανακοίνωση, η συναλλαγή θα έχει αρνητική επίπτωση περίπου 5 μονάδων βάσης στον δείκτη Common Equity Tier 1 της Eurobank και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2014.
Η εταιρεία VTB Capital ήταν ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος και η Baker & McKenzie – CIS, Limited ο νομικός σύμβουλος της Eurobank για τη συναλλαγή πώλησης.
ΠΗΓΗ:olympia.gr
Τριάντα χρόνια πίσω έχει γυρίσει η αγοραστική δύναμη των πραγματικών, μέσων μισθών των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ινστιτούτου εργασίας της ΓΣΕΕ.
Όπως αναφέρει το Mega, η μελέτη καταγράφει τις επιπτώσεις στις αγορά εργασίας κατά την περίοδο 2010-2013, σύμφωνα με την οποία ο μέσος πραγματικός μέσος μισθός στον ιδιωτικό τομέα, είναι στα 750 με 800 ευρώ μεικτά, από 1100 που ήταν στην αρχή της κρίσης, μείον 23%.
Σύμφωνα με την έκθεση ακόμα πιο δραματικές ήταν οι συνέπειες της κρίσης στους κατώτατος μισθούς, οι οποίοι από τα 751 ευρώ έπεσαν στα 580 ευρώ μεικτά για άνω των 25 ετών, δηλαδή πτώση 22%. Για τους κάτω των 24 ετών από τα 751 ευρώ, ο κατώτατος μισθός πήγε στα 510, δηλαδή πτώση 32%.
Η έρευνα της ΓΣΕΕ εκτιμά ότι η αγοραστική δύναμη των κατώτατων μισθών, με τις μειώσεις που έχουν υποστεί βρίσκονται στα επίπεδα του 1980.
Με τον σημερινό κατώτατο μισθό, μπορεί κάποιον να αγοράσει τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες που αγόραζε στις αρχές της δεκαετίας του '80.
Την ίδια ώρα, η έρευνα εκτιμά πως περίπου 850.000 εργαζόμενοι πληρώνονται με καθυστερήση από 1 μήνα έως και 12 μήνες
ΠΗΓΗ:newmoney.gr
Το σενάριο “ξαφνικού θανάτου” του ΟΑΕΔ, στα πρότυπα του σχεδίου που ακολουθήθηκε στην ΕΡΤ, συζητείται στο γραφείο του υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση εδώ και ένα δίμηνο περίπου, σύμφωνα με την Εφημερίδα των Συντακτών.
Μάλιστα, το δημοσίευμα θέλει τον υπουργό να είναι αποφασισμένος να προχωρήσει το σχετικό εγχείρημα.
Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη διχοτόμηση των δραστηριοτήτων του ΟΑΕΔ, με την επιδοματική πολιτική (επιδόματα ανεργίας και λοιπές παροχές) να περνά στις αρμοδιότητες του ΙΚΑ, και τις πολιτικές απασχόλησης να δίνονται σε ιδιώτες, οι οποίοι θα αναλάβουν να τρέξουν τις τεράστιες ροές χρήματος από τα κοινοτικά κονδύλια για την άσκηση ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης.
Σύμφωνα με την άποψη που επικρατεί στο υπουργείο Εργασίας ο ΟΑΕΔ έχει αποτύχει στην αύξηση της απασχόλησης μέσω των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης. Του χρεώνονται γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία.
Ένας ακόμη λόγος που οδηγεί στην απόφαση για «λουκέτο» είναι ότι ο ΟΑΕΔ δεν έχει αναπτύξει δικό του σύστημα συλλογής εισφορών, αλλά στηρίζεται σε αυτό του ΙΚΑ.
ΠΗΓΗ:newmoney.gr
«Με μια ακόμα ανθρώπινη ψυχή πληρώνουν οι εργαζόμενοι της ΔΕΗ την πολιτική της κυβέρνησης και την αδυναμία της διοίκησης της ΔΕΗ να αντιδράσει και να πράξει τα αυτονόητα». Αυτό επισημαίνει το Σωματείο Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας - ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ, σε ανακοίνωσή του με αφορμή, όπως γνωστοποιεί, τον θάνατο του 45χρονου εργαζόμενου στη Μεγαλόπολη (Ηλεκτρολόγος Αρχιτεχνίτης, Πρόεδρος του ΣΟΣ ΔΕΗ Μεγαλόπολης), ο οποίος στην προσπάθειά του να επιδιορθώσει χαλασμένο διακόπτη Υψηλής Τάσης κεραυνοβολήθηκε από 6.000 Volt.
«Δυστυχώς, η συνειδητή επιλογή της κυβέρνησης (μία επιλογή που σαφώς ενέχει και νομικές ευθύνες που δημιουργούνται τόσο από το γεγονός ότι μηχανήματα και εξοπλισμός εκατομμυρίων μένουν εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα υπέρογκα διαφυγόντα κέρδη για την ΔΕΗ όσο και από την μη τήρηση του οργανογράμματος), η αδυναμία της Διοίκησης και η νοοτροπία των εργαζόμενων να υπερβάλουν εαυτόν και να αψηφούν τους κινδύνους έχουν γίνει οι χειρότερες προϋποθέσεις για την πρόκληση εργατικών ατυχημάτων» σχολιάζει το σωματείο. Ο ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ για μία ακόμα φορά υπενθυμίζει ότι καλεί:
"- τους εργαζόμενους να μην πραγματοποιούν καμία εργασία χωρίς να πληρούνται απολύτως όλοι οι όροι υγιεινής και ασφάλειας. Την ώρα που η κυβέρνηση επιδεικνύει προκλητική ολιγωρία οι εργαζόμενοι δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να επιτρέπουν ο υπέρμετρος ζήλος τους να δημιουργεί επισφαλείς συνθήκες στην καθημερινότητά τους. - την κυβέρνηση και τη Διοίκηση της ΔΕΗ να σκύψουν πάνω στο πρόβλημα που δημιουργεί το καθεστώς της απαγόρευσης των προσλήψεων στη ΔΕΗ, καθώς το καθεστώς αυτό είναι που προσθέτει συνεχώς αθώα θύματα στη μαύρη λίστα με τους νεκρούς εργαζόμενους στη ΔΕΗ."
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Σφοδρότατη αντιπαράθεση έχει ξεσπάσει τις τελευταίες εβδομάδες μεταξύ του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) και του ΤΑΙΠΕΔ με αφορμή την υποθαλάσσια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Σε μια περίοδο που στην Ευρώπη κορυφώνεται η συζήτηση για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, λόγω της ρωσοουκρανικής κρίσης και του ενδεχομένου διακοπής της παροχής φυσικού αερίου από τη Μόσχα ως απάντηση στις ευρωπαϊκές κυρώσεις, η αξιοποίηση της αποθήκης θα μπορούσε να προσφέρει στη χώρα μας τη δυνατότητα δημιουργίας στρατηγικών αποθεμάτων τόσο για την ίδια όσο και για την τροφοδοσία άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Τα κοινοτικά κονδύλια
Ωστόσο υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις που μοιάζουν αγεφύρωτες, ενώ σε λίγους μήνες, συγκεκριμένα τον Νοέμβριο, λήγει η άδεια εκμετάλλευσης που έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία Energean Oil & Gas. Ενημερωμένες πηγές μιλώντας προς «Το Βήμα» τονίζουν ότι πρέπει να βρεθεί σύντομα λύση, διαφορετικά θα χαθεί μια σημαντική ευκαιρία για την αξιοποίηση κοινοτικών κονδυλίων, στο πλαίσιο της κινητικότητας που αναπτύσσεται για τη δημιουργία περισσότερων αποθηκευτικών χώρων στην Ευρώπη με σκοπό τη μείωση της έκθεσης στο ρωσικό αέριο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης έχει αποστείλει το τελευταίο διάστημα τρεις επιστολές προς τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ (που άλλαξε πάλι πρόσφατα) και συγκεκριμένα προς τον προηγούμενο διευθύνοντα σύμβουλοΓιάννη Εμίρη ζητώντας να βρεθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα. Αυτό επιτάθηκε από την αδυναμία ή και κωλυσιεργία του ΤΑΙΠΕΔ να προκηρύξει τον διαγωνισμό, παρά την εντολή του ίδιου του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Παράλληλα, στο πλαίσιο των κινήσεών του ώστε η Αθήνα να αποκτήσει αναβαθμισμένο ρόλο στο ευρωπαϊκό ενεργειακό σκηνικό, ο κ. Μανιάτης έστειλε κατεπείγουσα επιστολή στη ΡΑΕ ώστε να επισπευθούν οι διαδικασίες για τον διαγωνισμό.
Το ΤΑΙΠΕΔ όμως, που έχει αναλάβει την ιδιωτικοποίηση της αποθήκης, εκτιμά ότι το έργο δεν είναι οικονομικά βιώσιμο, ώστε να προκηρυχθεί διαγωνισμός. Επ' αυτού έχει ήδη αποστείλει στους αρμόδιους φορείς (στο ΥΠΕΚΑ και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας - ΡΑΕ) σχετική μελέτη που εκπόνησε εκ μέρους του η φινλανδική εταιρεία Poyry (ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2014). Σύμφωνα με αυτήν, η αποθήκη απαιτεί επενδύσεις ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ, ώστε να μπορέσει να βγει σε διαγωνισμό. Ακόμη και έπειτα από αυτό όμως η έκθεση συμπεραίνει ότι το έργο δεν θα είναι βιώσιμο, διότι δεν προκύπτουν οι απαραίτητες ταμειακές ροές (περίπου 20 εκατ. ευρώ) για κάτι τέτοιο.
Μία από τις προτάσεις που φέρεται να έχουν κατατεθεί εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ είναι να αναλάβει το κράτος την επιδότηση της συγκεκριμένης επένδυσης, ίσως μέσω της ΡΑΕ. Παράγοντες που είναι σε θέση να γνωρίζουν τα διαμειβόμενα πίσω από κλειστές πόρτες τονίζουν όμως ότι κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε έτι περαιτέρω το κόστος για τον έλληνα καταναλωτή. Ως ενδιάμεση λύση θα μπορούσε π.χ. να προωθηθεί η εγγύηση του 30%-40% του project από τον ΔΕΣΦΑ. Στη συνέχεια όμως τη λύση για την οικονομική βιωσιμότητα θα την έδινε η ίδια η αγορά, ανεξαρτήτως του ποιος θα είχε την άδεια για την αποθήκη.
Ωστόσο, η κωλυσιεργία του ΤΑΙΠΕΔ παραλίγο να κοστίσει στη χώρα τη συμπερίληψη της υποθαλάσσιας αποθήκης στα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs) της ΕΕ. Χρειάστηκαν η παρέμβαση και το «ξενύχτι» των υπηρεσιών του ΥΠΕΚΑ κυριολεκτικά την ύστατη ώρα (στις 7 Αυγούστου), ώστε να προλάβει η Ελλάδα την προθεσμία τής... 8ης Αυγούστου για να συμπληρωθεί η ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα με τα απαραίτητα στοιχεία και να σταλεί στην Κομισιόν. Και αυτό ενώ το ίδιο το ΤΑΙΠΕΔ, με επιστολή του στην Επιτροπή τον περασμένο Μάιο, ενημέρωνε ότι αυτό είναι αρμόδιο για τη διαχείριση της αποθήκης.
Τα μπρος-πίσω και ο χαμένος χρόνος
Το υποθαλάσσιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νότιας Καβάλας ανακαλύφθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 στο πλαίσιο των ερευνών και των γεωτρήσεων στην ευρύτερη περιοχή του Πρίνου. Περιείχε περίπου 1 δισ. κυβικά μέτρα αερίου, αλλά σήμερα πρέπει να έχουν απομείνει περίπου 150 εκατ. κυβικά μέτρα. Το ενδιαφέρον που σήμερα αναπτύσσεται για το κοίτασμα ως υπόγεια αποθήκη δεν είναι τυχαίο. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ακόμη και ο ρωσικός ενεργειακός κολοσσός Gazprom είχε ενδιαφερθεί για αυτήν στο πλαίσιο των συζητήσεων κατά την πρώτη αναθεώρηση της τιμής εισαγωγής φυσικού αερίου από τη Μόσχα την περίοδο 1998-2001.
Σε ό,τι αφορά τις τρέχουσες συζητήσεις για την αξιοποίηση της υποθαλάσσιας αποθήκης, αυτές ξεκίνησαν τον Μάιο του 2010. Τότε υπήρξε η πρώτη επαφή των αρμόδιων δημόσιων φορέων με την Energean, που έπειτα από αρκετά χρόνια αδράνειας του Ελληνικού Δημοσίου απέκτησε τα δικαιώματα των διαφόρων κοιτασμάτων στην περιοχή του Πρίνου. Θα πρέπει δε να σημειωθεί το γεγονός ότι έχουν ήδη πραγματοποιηθεί αρκετές τεχνικές μελέτες για το έργο. Οι αρχικές έγιναν για λογαριασμό της ΔΕΠΑ. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι μία εξ αυτών έγινε από τον πετρελαϊκό κολοσσό Shell.
Η Energean σε συνεργασία με την ιταλική Edison έκανε και δική της μελέτη. Η εκτίμηση ήταν ότι χρειαζόταν μια αρχική επένδυση ύψους 350-400 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία της αποθήκης που θα μπορούσε να διοχετεύει καθημερινά στο εθνικό σύστημα ποσότητα περίπου 7 εκατ. κυβικών μέτρων. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε άλλη μία μελέτη από το ΥΠΕΚΑ (με τη ΡΑΕ ως παρατηρητή) υπό την εποπτεία της Σοφίας Σταματάκη, προέδρου της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ).
Τον Ιανουάριο του 2011 η εν λόγω μελέτη παρουσιάστηκε στη Βουλή, ενώ τον Ιούλιο του 2011 η ΡΑΕ αποφάσισε να δώσει στην Energean άδεια για δημιουργία αποθήκης στο κοίτασμα της Νότιας Καβάλας, από τη στιγμή που ήταν η εταιρεία που είχε την άδεια εκμετάλλευσής του. Ωστόσο η άδεια αυτή δεν δόθηκε ουσιαστικά ποτέ, διότι δεν εκδόθηκε η απαιτούμενη υπουργική απόφαση. Υπήρξαν άλλωστε, σύμφωνα με τις πληροφορίες, αντιδράσεις από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ, που ήθελε να εντάξει την αποθήκη αυτή στο εθνικό σύστημα.
Χάθηκε πολύτιμος χρόνος
Ενημερωμένες πηγές αναφέρουν προς «Το Βήμα» ότι οι διαφορετικές αντιλήψεις έχουν πλέον οδηγήσει στο χάσιμο πολύτιμου χρόνου. Από τη μία πλευρά, το ΤΑΙΠΕΔ βλέπει το θέμα της αποθήκης με καθαρά οικονομικά κριτήρια. Μάλιστα, η μελέτη της Poyry ότι το έργο δεν είναι βιώσιμο, καθώς μία σειρά παράγοντες, όπως η απόφαση κατασκευής του Διαδριατικού Αγωγού (TAP), που θα μεταφέρει μέσω και της Ελλάδας φυσικό αέριο από το Αζερμπαϊτζάν στην ευρωπαϊκή αγορά, περιορίζει τη σημασία της αποθήκης.
Επιπλέον η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας, η δυναμικότητα της οποίας για την αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα αυξηθεί σημαντικά ως το 2016 (με στόχο να φθάσει από τα σημερινά επίπεδα των 12 εκατ. κυβικών μέτρων σε 20 εκατ. κυβικά μέτρα ημερησίως), θεωρείται ότι επίσης λειτουργεί κατά της αποθήκης. Το μειονέκτημα της Ρεβυθούσας πάντως, χωρίς αυτό να σημαίνει πως μειώνεται η σημασία της, είναι ότι δεν διασφαλίζει τη δημιουργία αποθεμάτων ασφαλείας πέραν του δεκαημέρου, καθώς το LNG εξατμίζεται.
Αλλοι τρέχουν να προλάβουν...
Το «σκάκι» με τα αποθέματα
Η υποθαλάσσια αποθήκη στο κοίτασμα της Νότιας Καβάλας έχει ενταχθεί από την ελληνική κυβέρνηση στα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interests - PCIs) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Είναι σαφές ότι οι Βρυξέλλες προτίθενται να διαθέσουν πολλά δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια για την αναβάθμιση των ευρωπαϊκών ενεργειακών δικτύων και υποδομών, αλλά οι προθεσμίες κινδυνεύουν να χαθούν λόγω της αδυναμίας λήψης αποφάσεων. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι λόγω της υπάρχουσας κωλυσιεργίας και αναποφασιστικότητας έχουν ήδη χαθεί επιδοτήσεις περίπου 2,5 εκατ. ευρώ για την πραγματοποίηση γεωλογικών, τεχνικοοικονομικών και περιβαλλοντικών μελετών που ανέρχονται σε 8 εκατ. ευρώ. Αυτές κρίνονται απαραίτητες ώστε να ληφθεί μια επενδυτική απόφαση.
Πηγές από τον ενεργειακό χώρο τονίζουν ότι απαιτούνται γρήγορες αποφάσεις και ευφάνταστες λύσεις. Από ορισμένες πλευρές προτείνεται να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στην εξεύρεση μιας συνεννόησης με την Energean ώστε σε μια πρώτη φάση να μη λήξει η άδεια που υπάρχει σήμερα. Στη συνέχεια η ίδια η Energean, που, σημειωτέον, καταβάλλει περί τα 2 εκατ. ευρώ ετησίως για τη συντήρηση των εγκαταστάσεων στη Νότια Καβάλα, θα μπορούσε να ετοιμάσει η ίδια τον διαγωνισμό και το έργο να προχωράει. Αλλοι πάλι εκτιμούν ότι πρέπει η ελληνική πλευρά να προσεγγίσει τους μετόχους του ΤΑΡ. Ηδη στο πλαίσιο της υλοποίησης του αγωγού εξετάζεται η κατασκευή και η ανάπτυξη υπογείων αποθηκών στην Αλβανία με σκοπό να ενισχυθεί η δυνατότητα αντίστροφης ροής.
Οι αποθήκες φυσικού αερίου αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία για την ευρωπαϊκή ενεργειακή στρατηγική και ασφάλεια, ιδιαίτερα έπειτα από την αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει η κρίση Ρωσίας - Ουκρανίας και το ενδεχόμενο να αποφασίσει η Μόσχα να διακόψει τις εξαγωγές φυσικού αερίου σε περίπτωση που η σημερινή κατάσταση στις σχέσεις της με τη Δύση συνεχιστεί.
Αλλωστε ο απερχόμενος επίτροπος με αρμοδιότητα την Ενέργεια Γκίντερ Ετινγκερτόνισε κατά τη διάρκεια πρόσφατης επίσκεψής του στην Ελλάδα ότι η ανάγκη αποθήκευσης φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη έχει μεγάλη σημασία. Και αυτό για δύο λόγους: τόσο λόγω της υψηλής εξάρτησης των κρατών της περιοχής από το ρωσικό αέριο (στη χώρα μας το ποσοστό αυτό κυμαίνεται μεταξύ 65% και 70%) όσο και επειδή τα επόμενα χρόνια θα «περάσουν» από αυτήν σημαντικές ποσότητες αερίου (αρχικά μέσω του ΤΑΡ και αργότερα χάρη στα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου).
Κράτη όπως η Αυστρία έχουν διαχρονικά επενδύσει σε υπόγειες αποθήκες αερίου (συγκεκριμένα στην περιοχή του Μπαουμγκάρντεν). Επίσης μόνο την τετραετία 2010-2013 έχει καταγραφεί σημαντική αύξηση στη δυναμικότητα των αποθηκευτικών χώρων στην Ευρώπη, μεταξύ των οποίων και σε χώρες της ευρύτερης περιοχής όπως η Ιταλία, η Ρουμανία και πιο πρόσφατα η Σερβία.
Πρέπει να σημειωθεί δε ότι στη Βουλγαρία υπάρχει σήμερα δυνατότητα υπόγειας αποθήκευσης αερίου συνολικής δυναμικότητας 500 εκατ. κυβικών μέτρων, με δυνατότητα παροχής 4,2 εκατ. κυβικών μέτρων σε ημερήσια βάση. Σύμφωνα με δηλώσεις των υπευθύνων της εταιρείας BulgarGas, ο στόχος είναι να αναβαθμιστεί η τρέχουσα δυναμικότητα σε 1 δισ. κυβικά μέτρα και η ημερήσια δυνατότητα παροχής σε 10 εκατ. κυβικά μέτρα. Σε πρόσφατο δε ενεργειακό συνέδριο αξιωματούχοι από την Κροατία δήλωσαν ότι προγραμματίζουν τον πολλαπλασιασμό των αποθηκευτικών δυνατοτήτων της χώρας από τα 500 εκατ. κυβικά μέτρα που είναι σήμερα σε 3 δισ. κυβικά μέτρα.
Στον χορό της δημιουργίας αποθηκευτικών χώρων μπαίνει και η γειτονική μας Τουρκία. Πρόσφατα η Παγκόσμια Τράπεζα ανακοίνωσε ότι θα χρηματοδοτήσει με 400 εκατ. ευρώ την κατασκευή της πρώτης υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη χώρα. Η αποπληρωμή του δανείου θα γίνει σε μια περίοδο 16 ετών και η αποθήκη θα κατασκευαστεί στη λίμνη Τουζγκολού. Η αποθηκευτική δυνατότητα θα ανέρχεται σε 960 εκατ. κυβικά μέτρα, με ημερήσια δυνατότητα παροχής ως και 40 εκατ. κυβικά μέτρα.
(του Άγγελου Αθανασόπουλου, ΤΟ ΒΗΜΑ, 15/8/2014)
ΠΗΓΗ:energypress.gr