ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΩΝ
ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΠΕ
ΣΕ ΧΕΡΙΑ ΙΔΙΩΤΩΝ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2013
Από το 1958 που λειτουργούν τα
ΕΛΠΕ (σαν ΕΛΔΑ, ΕΚΟ ή ΕΛΠΕ), είναι η πρώτη φορά που εμφανίζουν ζημιά. Η
επίδραση της ύφεσης σίγουρα έπαιξε και παίζει το ρόλο της. Μπορεί όμως να
δικαιολογήσει την σημερινή κατάσταση;
Η Ελληνική αγορά καυσίμων έχει
υποστεί καθίζηση τόσο στα καύσιμα κίνησης, όσο και θέρμανσης, αφενός λόγω της φτωχοποίησης
του Ελληνικού λαού με τις μνημονιακές πολιτικές των κυβερνήσεων, αλλά και της
απαράδεκτης αύξησης του ειδικού φόρου καυσίμων, ιδιαίτερα του φόρου για το
πετρέλαιο θέρμανσης. 'Ετσι η μείωση της κατανάλωσης καυσίμων έχει ξεπεράσει το
30% από το 2009 έως σήμερα.
Ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ
Το 2003 με απόφαση της τότε κυβέρνησης
ΠΑΣΟΚ που την ολοκλήρωσε η επόμενη της Ν.Δ. χαρίζουν τα ΕΛΠΕ στον όμιλο του
Λάτση. Τα ΕΛΠΕ «συγχωνεύονται» με την Petrola Ελλάς, το τρίτο σε μέγεθος
διυλιστήριο οτην Ελλάδα, με αδιαφανείς και αμφιλεγόμενες διαδικασίες, (ακόμη
ερευνάται και πιθανότητα χρηματισμού υπουργών). Με την ολοκλήρωση της
«συγχώνευσης», ο όμιλος Λάτση αυξάνει το ποσοοτό του στα ΕΛΠΕ από το 8,5% στο
25% καταβάλλοντας 326 εκατ. €. Στη συνέχεια αυξάνει περαιτέρω την συμμετοχή του
μέχρι και το 42,5% σήμερα, έναντι του 35,5% του Δημοσίου (που τωρα είναι στο ΤΑΙΠΕΔ),
και έχει στην πράξη τον έλεγχο της επιχείρησης.
Κρίσιμες επιχειρηματικές
κινήσεις.
1. Η «συγχώνευση» με την ΠΕΤΡΟΛΑ
το 2003, μια εμπορική πράξη που ήγειρε υποψίες χρηματισμού του τότε Υπουργού Α.
Τσοχατζόπουλου και ερευνάται από την δικαιοσύνη, ήταν σημείο καμπής για την
μετέπειτα πορεία των ΕΛΠΕ.
2. Η αγορά του εμπορικού δικτύου
της ΒΡ έναντι 360 εκατ. € !! όταν η αντίστοιχη αγορά του δικτύου της SHELL αγοράστηκε
από την ΜΟΤΟR OIL έναντι 210. Η αγοραπωλησία αυτή μεθοδεύτηκε μεν από την
κυβέρνηση Καραμανλή, εγκρίθηκε όμως και υλοποιήθηκε από την Διοίκηση των ΕΛΠΕ.
3. Η επένδυση στο Διυλιστήριο της
Θεσσαλονίκης ύψους 210 εκατ. €, που αναβάθμισε το εργοστάσιο και ως προς την
δυναμικότητα και ως προς την παραγωγική του ευελιξία, αλλά παρ’ όλα αυτά μένει
εκτός λειτουργίας για μήνες!!
Α. Η επένδυση της Ελευσίνας ύψους
1,4 δις € μέχρι τώρα, στην οποία επενδύθηκαν μεγάλες προσδοκίες, φαίνεται μέχρι
σήμερα κατώτερη των προβλέψεων, λόγω
τεχνολογικών προβλημάτων και
κόστους λειτουργίας αλλά και της χρονικής επιλογής της επένδυσης και της
οικονομικής συγκυρίας.
Η διορισμένη από το Δημόσιο
Διοίκηση, επιλογής όμως Λάτση, με τις επιλογές της οδήγησε στην αύξηση των
δαπανών. Είτε κάνοντας αδιαφανείς και όχι πάντα αιτιολογημένες επιλογές είτε
αναθέτοντας υπερβολικές «συμβουλευτικές υπηρεσίες».
Υπάρχουν πάρα πολλές
τεκμηριωμένες μελέτες που δείχνουν πως αν στον Δημόσιο τομέα υπήρχε αδιαφάνεια,
κάτι που διαχρονικά κατήγγειλε ο ΣΥΡΙΖΑ, στον Ιδιωτικό τομέα είναι πολλαπλάσια
και ανεβάζουν τα ποσοστά της παρανομίας σε ποσοστά άνω του 30% του ΑΕΠ.
Η εταιρεία εκμεταλλευόμενη τη
συγκυρία προχωρεί σε μειώσεις μισθών στις θυγατρικές της Ελληνικά Καύσιμα, ΕΚΟ
και ΛΣΠΡΟΦ0Σ και σε «ξεκαθάρισμα» του προσωπικού μέσω ενός προγράμματος
«οικειοθελούς αποχώρησης», δημιουργώντας ένα πρωτόγνωρα αρνητικό και
αντιπαραγωγικό κλίμα ανάμεσα στους εργαζόμενους, την ώρα που οι καιροί απαιτούν
ακριβώς το αντίθετο, ενώ προσλαμβάνονται «ημέτεροι» μέσω της Ελληνικά Καύσιμα ή
ερνολάβων.
Τελευταίο θύμα της πολιτικής τους
το εργοστάσιο Καυστικής Σόδας / Χλωρίου στην Θεσσαλονίκη, με την απόφαση να
αναστείλουν την λειτουργία του. Δεκάδες θέσεις εργασίας χάνονται και μια ακόμη
Χημική παραγωγική μονάδα κλείνει, με κύριους υπεύθυνους τους Διοικούντες των
ΕΛΠΕ, που αρνήθηκαν να προχωρήσουν σε αναβάθμιση της μονάδας, παρά τις
προτάσεις των εργαζομένων, του Σωματείου και τις μελέτες που έγιναν,
επιτρέποντας σε «ανταγωνιστές» να στήσουν εργοστάσια και σε εμπόρους να πάρουν
μερίδια της αγοράς, με ποιο τρανταχτό πσράδειγμα αυτό της απόφασης τηςΕΥΔΑΠ να
μην προμηθεύεται πλέον από τα ΕΛΠΕ. Τώρα σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία έφτασαν να
ανακαλύψουν πως δεν είναι «κερδοφόρα». Το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης
παραμένει σταματημένο με άγνωστη διάρκεια και προοπτικές.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο χορός της καταστροφής και της
καταλήστευσης του Δημόσιου πλούτου - περιλαμβανομένων και των ΕΛΠΕ - που
στήθηκε από την συγκυβέρνηση, δεν άφησε πλέον στη Χώρα μας, κανένα εργαλείο
κοινωνικής και παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Μια επιχείρηση τέτοιας
στρατηγικής σημασίας σαν τα ΕΛΠΕ, οψείλει να είναι στην υπηρεσία της κοινωνίας
και της Χώρας και όχι των όποιων ιδιωτικών συμψερόντων, εθνικών ή πολυεθνικών.
Τα ΕΛΠΕ μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν μια ναυαρχίδα για την ενεργειακή
παραγωγική ανασυγκρότηση της Χώρας.
Η λειτουργία τους χωρίς τον
κομματικό εναγκαλισμό που χρόνια τώρα ταλάνιζαν την εταιρεία, χωρίς
κατασπατάληση πόρων για εξυπηρετήσεις και παιχνίδια «ημετέρων», μπορεί να
υπηρετήσει τις αναγκες της Ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας , κάτι που είναι
προϋπόθεση για να σταθεί ξανά η Ελλάδα στα πόδια της σαν κυρίαρχο κράτος.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι
αναγκαία η αλλαγή κατεύθυνσης και στα ΕΛΠΕ, με στόχο την ανάπτυξη και της ίδιας
της Εταιρείας και της Χώρας.