Σάββατο 17 Ιανουαρίου 2015

Τα 50 δολάρια "ταβάνι" για την τιμή του πετρελαίου - Από 20 έως 50 δολάρια το βάρελι

Τα 50 δολάρια "ταβάνι" για την τιμή του πετρελαίου  - Από 20 έως 50 δολάρια το βάρελι
Eάν ένα νούμερο επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία, αυτό είναι η τιμή του βαρελιού πετρελαίου. Σε κάθε παγκόσμια ύφεση από το 1970 και μετά, είχε προηγηθεί διπλασιασμός της τιμής του πετρελαίου και κάθε φορά, η τιμή σημείωνε πτώση στο μισό, όπου και έμενε για τουλάχιστον έξι μήνες. Μετά την πτώση της τιμής, ακολουθούσε μεγάλη ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας.

Έχοντας πέσει από τα 100 στα 50 δολάρια, η τιμή του πετρελαίου συμπεριφέρεται όπως ο παραπάνω κανόνας, έτσι αναμένεται, σύμφωνα με τον οικονομολόγο Anatole Kaletsky, τα 50 δολάρια να είναι ή το επίπεδο στήριξης ή το επίπεδο αντίστασης του πετρελαίου.

Οι περισσότεροι αναλυτές, βλέπουν τα 50 δολάρια ως το σημείο στήριξης της τιμής του πετρελαίου, προσδοκώντας ότι στο μέλλον το πετρέλαιο θα ανακάμψει στα 70 με 80 δολάρια το βαρέλι, αλλά η οικονομία και η ιστορία, δείχνουν ότι η σημερινή τιμή του πετρελαίου, των περίπου 50 δολαρίων στο βαρέλι, είναι το “ταβάνι”, σημειώνει ο Kaletsky, ο οποίος βλέπει το πετρέλαιο ακόμα και στα 20 δολάρια το βαρέλι.

Σύμφωνα με τον Kaletsky η αγορά πετρελαίου πάντα καθορίζονταν από την διαμάχη των μονοπωλίων και του ανταγωνισμού.

Ιστορικά από το 1974 έως το 1985 το αμερικανικό αργό εμπορεύονταν μεταξύ 50 και 120 δολαρίων το βαρέλι, με τις τιμές να είναι προσαρμοσμένες σε σημερινές αξίες. Από το 1986 έως το 2004 το εύρος των τιμών του βαρελιού ήταν από 20 έως 50 (εκτός από δύο μικρές περιόδους μετά το 1990, λόγω της εισβολής στο Κουβέιτ και της διάσπασης της ΕΣΣΔ). Ενώ από το 2005 μέχρι το 2014, το πετρέλαιο επανήλθε στα επίπεδα της περιόδου 1974-1985 με εύρος τιμών από τα 50 έως τα 120, δολάρια το βαρέλι.

Έτσι, φαίνεται πως το εύρος των τιμών του πετρελαίου τα τελευταία δέκα χρόνια, είναι ίδιο με την πρώτη 10ετία, ενώ τα έτη από το 1986 έως το 2004 (20 έως 50 δολ. το βαρέλι) αντιπροσωπεύουν έναν εντελώς διαφορετικό καθεστώς, που τελείωσε το 2005 με την δραστική αύξηση της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα, που δημιούργησε μείωση των παγκοσμίων αποθεμάτων.

Το ποσό των 50 δολαρίων το βαρέλι, φαίνεται, σύμφωνα με τους ειδικούς, να είναι η διαχωριστική γραμμή μεταξύ του μωνοπωλίου και του ανταγωνισμού. Οι όροι του ανταγωνισμού θέτουν την τιμή των 50 δολαρίων ως το ταβάνι και όχι ως τον "πάτο" στην τιμή του πετρελαίου.

Σε μια ανταγωνιστική αγορά , οι τιμές θα πρέπει να ισούνται με το χαμηλότερο κόστος, ενώ αντίθετα σε μία μονοπωλιακή αγορά η τιμές είναι πάνω από το χαμηλότερο κόστος, αφού τα καρτέλ την παραγωγή για να σιγουρέψουν ότι το ύψος των προμηθειών πετρελαίου δεν θα ξεπεράσει την ζήτηση.

Μέχρι το περασμένο καλοκαίρι, η αγορά πετρελαίου λειτουργούσε με μονοπωλιακό καθεστώς, αφού η Σαουδική Αραβία έγινε “swing producer”, αναπροσαρμόζοντας, δηλαδή την προσφορά όποτε αυτή περνούσε την ζήτηση. Αλλά αυτό το καθεστώς δημιούργησε ισχυρά κίνητρα, για άλλους παραγωγούς πετρελαίου, ειδικά στις ΗΠΑ και τον Καναδά, να αυξήσουν την παραγωγή τους, παρά το υψηλότερο κόστος παραγωγής που είχαν να αντιμετωπίσουν. Το γεγονός ότι η Σ. Αραβία εγγυόταν την τιμή του πετρελαίου, αυτό είχε σαν αποτέλεσμα το σχιστολιθικό πετρέλαιο να προσδίδει ισχυρά κέρδη στους παραγωγούς.

Ξαφνικά, οι Σαουδάραβες αποφάσισαν ότι αυτή η πολιτική ήταν λάθος και είχε οδηγήσει στην πρώτη θέση της παραγωγής πετρελαίου τις ΗΠΑ και τις είχαν καταστήσει άκρως ανταγωνιστικές προς την Σαουδική Αραβία.

Έτσι οι Σαουδάραβες έπαψαν να είναι “swing producer” και οδήγησαν τις ΗΠΑ σ' αυτό το ρόλο.

Όμως το σχιστολιθικό πετρέλαιο των ΗΠΑ είναι πιο ακριβό ενώ δεν μπορεί να αυξομειωθεί η παραγωγή του, αφού δεν μπορεί να κλείσει μία γεώτρηση, ώστε η μείωση παραγωγής να  οδηγήσει σε αύξηση τις τιμές.

Στην λογική του ανταγωνισμού, το χαμηλότερο κόστος του σχιστολιθικού πετρελαίου των ΗΠΑ θα μπορούσε να γίνει το ταβάνι για τις τιμές του πετρελαίου παγκοσμίως ενώ αυτό του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας θα μπορούσε να γίνει το κατώτερο επίπεδο στην τιμή του πετρελαίου.

Όπως εκτιμάται, το κόστος του σχιστολιθικού πετρελαίου είναι περίπου 50 δολάρια το βαρέλι, ενώ αυτό των χωρών του ΟΠΕΚ και της Ρωσίας στα 20. Έτσι αυτό αναμένεται να είναι, σύμφωνα με τον Anatole Kaletsky, το εύρος των τιμών του πετρελαίου, στη νέα εποχή για το πετρέλαιο.



ΠΗΓΗ:newmoney.gr

Δείτε πού ψηφίζετε με ένα κλικ


Κοινοποιήθηκε από το υπουργείο Εσωτερικών ο αριθμός των εκλογικών τμημάτων ανά εκλογική περιφέρεια και δήμο και ο αριθμός των εκλογέων σε κάθε εκλογικό τμήμα.

Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ypes.gr/services/eea/eeagr/eea.htm, οι εκλογείς μπορούν να μάθουν τον κωδικό του εκλογικού διαμερίσματος, στο οποίο ψηφίζουν.

Σε ό,τι αφορά τους ετεροδημότες, σημειώνεται ότι, σύμφωνα µε τα προβλεπόμενα στην εκλογική νομοθεσία (π.δ. 26/2012, αρθ. 96), δεν θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα οι εκλογείς για τους οποίους δεν συμπληρώνεται ο απαιτούμενος αριθμός 40 εκλογέων, στην εκλογική περιφέρεια που ανήκουν. Δηλαδή οι εκλογείς αυτοί, θα ψηφίσουν στον τόπο εγγραφής/καταγωγής τους.

Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.ypes.gr/services/eea/eeagr/eea.htm οι εκλογείς μπορούν να πληροφορηθούν, εάν θα ψηφίσουν σαν ετεροδημότες.


ΠΗΓΗ: defencenet.gr

ΕΕ: Μελέτη για την προώθηση του LNG στις ελληνικές θαλάσσιες μεταφορές


Στοχεύοντας στην ενίσχυση των «πράσινων» θαλάσσιων μεταφορών στην Ελλάδα, η ΕΕ, στο πλαίσιο του προγράμματος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), θα διαθέσει περίπου 600.000 ευρώ για την διεξαγωγή μελέτης που θα αφορά την προώθηση της χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στις ελληνικές θαλάσσιες μεταφορές.
Όπως σημεώνεται στη σχετική ανακοίνωση, ένα οικολογικότερο και φτηνότερο LNG θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών από μεταφορές και στη μείωση του κόστους προμήθειας καυσίμων στο Αιγαίο Πέλαγος.
Στόχος της μελέτης είναι η προώθηση της χρήσης του LNG στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων μεταξύ των ελληνικών νησιών. Η μελέτη θα φέρει σε επαφή ορισμένους από τους σημαντικότερους ενδιαφερόμενους φορείς προκειμένου να προσδιοριστούν το τεχνικό και το οικονομικό πλαίσιο για την χρησιμοποίηση του LNG ως καυσίμου πλοίων στο νότιο Αιγαίο. Συγκεκριμένα, η ομάδα θα εξετάσει τις κυριότερες επιλογές σε επίπεδο αλυσίδας εφοδιασμού, απαιτούμενων μετεξοπλισμών (retrofits) και υποδομών στους λιμένες, τα πλοία και τα ναυπηγεία καθώς και τα επιχειρησιακά σχέδια κάθε φορέα.
Από το έργο θα προκύψουν προτάσεις προς την ελληνική κυβέρνηση με σκοπό τη στήριξη της νομοθετικής διαδικασίας στον τομέα αυτό.
Το έργο επιλέχθηκε για χρηματοδότηση από την ΕΕ με τη συνδρομή εξωτερικών εμπειρογνωμόνων, στο πλαίσιο της πρόσκλησης υποβολής προτάσεων για το πρόγραμμα εργασιών ΔΕΔ-Μ 2013, προτεραιότητα «Απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές/υποκατάσταση του πετρελαίου ή μείωση του περιβαλλοντικού κόστους». Η εκτέλεση του έργου θα παρακολουθείται από τον INEA, τον Εκτελεστικό Οργανισμό Καινοτομίας και Δικτύων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Το έργο θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο του 2015.
Όπως σημειώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το πρόγραμμα του ΔΕΔ-Μ θεσπίστηκε για την υποστήριξη της κατασκευής και αναβάθμισης των υποδομών μεταφορών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση (http://inea.ec.europa.eu/en/ten-t).
Ο INEA διαχειρίζεται την τεχνική και χρηματοοικονομική εκτέλεση του προγράμματος του ΔΕΔ-Μ (http://inea.ec.europa.eu).


ΠΗΓΗ:energypress.gr

ΨΑΧΝΟΝΤΑΣ....


Κέρδη για το αργό έφερε η εκτίμηση για τις προμήθειες πετρελαίου στις χώρες μη μέλη του ΟΠΕΚ

Κέρδη για το αργό έφερε η εκτίμηση για τις προμήθειες πετρελαίου στις χώρες μη μέλη του ΟΠΕΚ
Άνοδος την Παρασκευή για τα futures του πετρελαίου καθώς ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας σημείωσε ότι η μείωση στις τιμές του πετρελαίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση των προμηθειών για χώρες μη μέλη του ΟΠΕΚ.

Το αργό παράδοσης Φεβρουαρίου κατέγραψε άνοδο 80 σεντς ή 1,8% στα 47,70 δολάρια το βαρέλι.

Το Brent παράδοσης Μαρτίου κέρδισε 1,20 δολάρια ή 2,5% στα 49,45 δολάρια το βαρέλι.

Οι τιμές του αργού σημείωσαν πτώση την Πέμπτη, με το αργό να χάνει 13% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρσι ενώ το Brent έχει υποχωρήσει το ίδιο διάστημα 17%.


ΠΗΓΗ:newmoney.gr