Τετάρτη, 2 Μαΐου 2012

ΜΙΑ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ








ΔΕΣΦΑ: Τριπλασιάζει το κόστος της Ρεβυθούσας και «κλείνει» την πόρτα στο LNG



Η αγορά του φυσικού αερίου με άρμα το LNG, είναι ίσως η μοναδική ενεργειακή αγορά που εξασφάλισε τα εύσημα της Ευρώπης μ ε το έστω και περιπετειώδες άνοιγμά της στα τέλη του 2009 και τις αρχές του 2010. Και αυτό γιατί η απελευθέρωση της αγοράς συνοδεύθηκε με την επίτευξη των βασικών ενεργειακών στόχων που έχει θέσει η Ευρώπη: μείωση των τιμών, διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, είσοδος νέων παικτών και ανταγωνισμός.
Όλα αυτά φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρουν και πολύ την ηγεσία του ΔΕΣΦΑ, ο οποίος παρουσίασε πρόταση για την τιμολόγηση της εγκατάστασης της Ρεβυθούσας που τριπλασιάζει την ισχύουσα ταρίφα και ουσιαστικά κλείνει την αγορά του LNG καθώς καθιστά μη συμφέρουσα τη χρήση της εγκατάστασης. Και όλα αυτά ενώ ολοένα και αυξάνονται οι παίκτες της αγοράς που θέλουν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα ευελιξίας που προσφέρει το υγροποιημένο αέριο.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Σήμερα το κόστος χρήσης της εγκατάστασης της Ρεβυθούσας, η ταρίφα δηλαδή υπολογίζεται ως εξής: σε ποσοστό 90% το κόστος μοιράζεται σε όλους τους χρήστες του συστήματος καθώς η Ρεβυθούσα αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του ΕΣΦΑ (προσφέρει το απαραίτητο αέριο εξισορρόπησης αλλά και αποτελεί βασικό πυλών για την ασφάλεια προμήθειας όπως φάνηκε και φέτος το χειμώνα) και σε ποσοστό 10% πληρώνεται από τους χρήστες της Ρεβυθούσας.
Στην αρχική λοιπόν πρόταση ο ΔΕΣΦΑ, είχε παρουσιάσει εναλλακτική τιμολόγηση που μείωνε το κόστος που θα μοιράζεται στους χρήστες του ΕΣΦΑ και αύξανε το κόστος των χρηστών της Ρεβυθούσας, σε ποσοστό 80%-20% αντίστοιχα.
Στη διαβούλευση που ακολούθησε και σε ειδική ημερίδα που έγινε από το ΔΕΣΦΑ, το συγκεκριμένο σημείο, συγκέντρωσε την έντονη κριτική της αγοράς. Τότε μάλιστα δόθηκαν διαβεβαιώσεις ότι θα γίνουν  διορθωτικές κινήσεις.
Ποια ήταν αυτή η διορθωτική κίνηση; Το ποσοστό από 80-20 που ήταν στην αρχική πρόταση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο για τους χρήστες του ΕΣΦΑ. Η νέα πρόταση που κατατέθηκε ήταν να μοιράζεται το κόστος σε ποσοστό 63% στους χρήστες ΕΣΦΑ και σε ποσοστό 37% στους χρήστες της Ρεβυθούσας. Η πρόταση αυτή πρακτικά μεταφράζεται σε τριπλασιασμό του κόστους χρήσης της Ρεβυθούσας, το οποίο από 26ευρώ η μεγαβατώρα που είναι σήμερα, εκτινάσσεται στα 88ευρώ η μεγαβατώρα. Με απλά λόγια η πρόταση του ΔΕΣΦΑ οδηγεί σε κλείσιμο την πολλά υποσχόμενη αγορά του LNG στη χώρα μας καθώς με αυτές τις τιμές καθίσταται ασύμφορη η εισαγωγή υγροποιημένου αερίου.
Και φυσικά με την προτεινόμενη τιμολογιακή πολιτική, το κόστος καθίσταται ασύμφορο και για τη μελλοντική χρήση της εγκατάστασης για την εξαγωγή του αερίου της ανατολικής Μεσογείου, από τους Ισραηλινούς και τους Κυπρίους. 
ΠΗΓΗ:http://www.energypress.gr

Σύλληψη οδηγού βυτιοφόρου για κλοπή καυσίμων



Αντιμέτωπος με κατηγορίες για κλοπή και απιστία σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου θα βρεθεί οδηγός βυτιοφόρου, ο οποίος πιάστηκε "στα πράσα" από το ΣΔΟΕ καθώς μετέφερε 2 τόνους πετρελαίου κίνησης από το 95ο τάγμα μηχανικού της Ρόδου προς εργολάβο Δημοσίων έργων.
Ο οδηγός συνελήφθη χωρίς παραστατικά. Κατασχέθηκαν τόσο το βυτιοφόρο όσο και τα καύσιμα. 
Ο τοπικός Εισαγγελέας διενεργεί προανάκριση για να εξακριβωθεί ποιοι και πόσοι εμπλέκονται στο κύκλωμα ενώ ήδη το ΣΔΟΕ έχει ενημερώσει τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, Δημήτρη Αβραμόπουλο και τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ.        
ΠΗΓΗ:www.energypress.g

Στο εισαγγελικό «μικροσκόπιο» η διαδικασία ελέγχου δειγμάτων καυσίμων


Τη διενέργεια ποινικής έρευνας ώστε να διαπιστωθεί αν κατά την διαδικασία ελέγχων δειγμάτων καυσίμων από την αρμόδια διεύθυνση του Γενικού Χημείου υφίστανται έκνομες μέθοδοι, διέταξε ο οικονομικός εισαγγελέας Γρ. Πεπόνης.
Η εισαγγελική έρευνα διατάχθηκε μετά από καταγγελία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, σύμφωνα με την οποία στην Δ΄ Διεύθυνση Πειραιά του Γενικού Χημείου γίνονται παράνομες ενέργειες και παρεμβάσεις λαθρεμπόρων καυσίμων με στόχο είτε την αλλοίωση των δειγμάτων είτε την καθυστέρηση των αναλύσεων. Οι πρατηριούχοι καταγγέλλουν ότι αποτέλεσμα αυτών είναι να ανθεί το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Με αφορμή την καταγγελία, ο κ. Πεπόνης ζητεί με έγγραφο του προς τους αρμοδίους του Γενικού Χημείου να του γνωστοποιήσουν ποια είναι τα δείγματα καυσίμων που εκκρεμούν για ανάλυση και να προσδιορίσουν τον ακριβή χρόνο παραλαβής τους. Ζητεί επίσης να ενημερωθεί για όλα τα μέτρα που λαμβάνονται προκειμένου η όλη διαδικασία να διασφαλίζεται έναντι ενδεχόμενων λαθροχειριών στα επίμαχα δείγματα.
Στην εισαγγελική εντολή για την διερεύνηση της υπόθεσης επισυνάπτεται σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», στο οποίο αναφέρεται ότι οι καθυστερήσεις στην έκδοση των αποτελεσμάτων για τα δείγματα καυσίμων φθάνουν ως και τους έξι μήνες.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


ΕΛΠΕ: Μηχανή Παραγωγής Ρευστού το Νέο Διυλιστήριο



Ως «μηχανή ρευστού» θα λειτουργήσει για τον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια, το νέο διυλιστήριο της Ελευσίνας, στο οποίο ολοκληρώνονται σύντομα επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ.
Τα νέα δεδομένα που διαγράφονται για τον όμιλο με την αναβάθμιση του διυλιστηρίου Ελευσίνας, την επίδρασή του στις ταμειακές ροές και τον εξαγωγικό προσανατολισμό του ομίλου, παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα σε εκπροσώπους Ελλήνων θεσμικών επενδυτών, στο πλαίσιο σχετικής εκδήλωσης που διοργανώθηκε από τη Eurobank EFG Equities.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γενικός διευθυντής οικονομικών του ομίλου, Ανδρέας Σιάμισης, έναντι αρνητικών ταμειακών ροών ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ, κατά τη διάρκεια της επένδυσης, οι ταμειακές ροές μετατρέπονται σε θετικές 650 εκατομμυρίων. Αντιστοίχως, το ΕΒITDA, από 450 εκατομμύρια εκτινάσσεται στα 800 εκατομμύρια
Ωστόσο, η σημαντικότερη συμβολή της νέας μονάδας, είναι ότι μειώνει την έκθεση του ομίλου στις διακυμάνσεις της ελληνικής αγοράς, αφού θα παράγει αμέσως εξαγώγιμα προϊόντα, όπως είναι το ντίζελ. Ειδικότερα, μετά την αναβάθμιση του διυλιστηρίου Ελευσίνας, μηδενίζεται η παραγωγή μαζούτ, η οποία αντιπροσώπευε το 47% της παραγωγής.
Στο νέο μίγμα παραγόμενων προϊόντων, το 64% θα είναι ντίζελ (κίνησης, θέρμανσης, ναυτιλιακό) από 24% πριν την αναβάθμιση, το 11% jet (παραμένει στα ίδια επίπεδα) και το 25% (από 17%) άλλα προϊόντα (από 17%), όπως προπάνιο, νάφθα, LPG (υγραέριο), πέτκοκ, φλέξιγκαζ και θείο. Τα τρία τελευταία αποτελούν εμπορεύσιμα παραπροϊόντα της διύλισης.
Σε επίπεδο διυλιστικών μονάδων του ομίλου, με την αναβάθμιση της Ελευσίνας, η παραγωγή μαζούτ περιορίζεται στο 15% από 26% σήμερα, η παραγωγή ντίζελ καταλαμβάνει το 45% από 32% σήμερα, η παραγωγή jet στο 8% από 9%, η παραγωγή βενζίνης στο 21% από 23% και η παραγωγή διαφόρων στο 11% από 10%.
Θετικές επιπτώσεις θα υπάρξουν και στο μίγμα των τύπων αργού. Συγκεκριμένα, μετά την αναβάθμισή του το διυλιστήριο Ελευσίνας θα τροφοδοτείται και θα επεξεργάζεται αποκλειστικά τύπους αργού με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο (οι τιμές των οποίων είναι χαμηλότερες), ενώ σε επίπεδο ομίλου η δυνατότητα επεξεργασίας παρόμοιων τύπων αργού αυξάνεται από 61% σε 67%.
Σε ότι αφορά στην εξέλιξη των εργασιών, σύμφωνα με τον κ. Σιάμιση, αυτή τη στιγμή η κατασκευή των επιμέρους νέων μονάδων του διυλιστηρίου Ελευσίνας ολοκληρώθηκε και δοκιμάστηκε. Το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία εκκίνησης, ενώ όλο το αναγκαίο προσωπικό έχει αναλάβει υπηρεσία. Έτσι, όπως αναφέρουν πηγές του ομίλου η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας αναμένεται μέσα στο Μάιο και τα επίσημα εγκαίνια τον Ιούνιο.
Όσο για τις θετικές επιπτώσεις στα οικονομικά του ομίλου, αυτές θα γίνει εμφανείς στις ταμειακές ροές από το τρίτο τρίμηνο του έτους.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, στην οποία εντάσσεται και ο όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια, τα επόμενα χρόνια και μέχρι το 2020 αναμένεται μεγάλο έλλειμμα σε προϊόντα όπως το ντίζελ. Σύμφωνα με τις αναλύσεις, το έλλειμμα σε ντίζελ και γκαζόιλ, από 30 εκατομμύρια τόνοι το 2010, μέχρι το 2025 θα αυξηθεί σε 40 εκατομμύρια τόνους, ενώ στα επίπεδα του 1 εκατομμυρίου τόνων θα είναι το έλλειμμα σε LPG.

(από www.euro2day.gr, 02/05/2012)

Κινητοποιήσεις προαναγγέλλει ο Σπάρτακος, νέα ρήξη με ΓΕΝΟΠ…



Κινητοποιήσεις με κλείσιμο μονάδων και ορυχείων προαναγγέλλει το σωματείο του Βορρά "Σπάρτακος" που χρεώνει κωλυσιεργία τόσο στη διοίκηση της ΔΕΗ, όσο και στον πρόεδρο της ΓΕΝΟΠ Νίκο Φωτόπουλο αναφορικά με την καθυστέρηση υπογραφής της νέας συλλογικής σύμβασης.
Η ηγεσία του "Σπάρτακου", υπό το Γιώργο Αδαμίδη, διαφωνεί με το επιχείρημα Φωτόπουλου ότι "δεν πρέπει να βιαστούμε να υπογράψουμε νέα σύμβαση, διότι η μετενέργεια στη δική μας περίπτωση λήγει το Μάιο του 2013 (σσ : αυτό προβλέπει ο ν. 1876/1990 για επιχειρήσεις σαν τη ΔΕΗ, της οποίας η τελευταία συλλογική σύμβαση ήταν 2ετής)". Θεωρεί ότι πρόκειται για υπεκφυγή αφού οι εξελίξεις είναι ούτως ή άλλως ραγδαίες (π.χ. επίκειται πώληση λιγνιτικών μονάδων), και του χρεώνει κωλυσιεργία λέγοντας ότι θα έπρεπε να έχει ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση από το Μάρτιο και όχι στο παρά πέντε των εκλογών.
Κύκλοι του σωματείου που εκπροσωπεί 3.000 εργαζόμενους σε σταθμούς παραγωγής και ορυχεία, και ανοίγει νέο παράρτημα στο Νότο, υποστηρίζουν ότι "όσο πιο γρήγορα υπογραφεί νέα σύμβαση τόσο πιο γρήγορα θα σωθούν όσα μπορούν να περισωθούν" (σσ : αναφέρονται κυρίως στα επιδόματα), και ότι ουδείς κατοχυρώνει το προσωπικό της ΔΕΗ σε περίπτωση π.χ. πώλησης των 4 μονάδων όπως επιτάσσει η Κομισιόν. Εκτιμούν, δε, ότι με το έντονα "αντιμνημονιακό" πολιτικό τοπίο, που θα επικρατήσει όπως αναμένεται μετά τις εκλογές, η υπογραφή της νέας συλλογικής σύμβασης θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη.
Μάχες "χαμένες"...
Ούτε λίγο ούτε πολύ, κατηγορούν τον πρόεδρο της ΓΕΝΟΠ ότι ποντάρει στα "αντιμνημονιακά" αντανακλαστικά των εργαζομένων για να ενισχύσει τη δύναμή του στο εσωτερικό του συνδικάτου, δίνοντας στην ουσία μάχες "χαμένες" αφού το παράθυρο των απολύσεων στις ΔΕΚΟ - άρα και στη ΔΕΗ- έχει ανοίξει ορθάνοιχτο ήδη από το Φεβρουάριο, με τη μετατροπή από το Μνημόνιο ΙΙ, των συμβάσεων εργασίας από ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Πάντως από την πλευρά του ο Ν. Φωτόπουλος επιμένει ότι "βρισκόμαστε σε μια διαπραγμάτευση με τη διοίκηση, τα πάντα μπορεί να αλλάξουν, τόσο το θέμα των απολύσεων πλεονάζοντος προσωπικού όσο και οι μεταθέσεις, άλλωστε η δική μας σύμβαση λήγει το 2013…".
Όσο για τη διοίκηση της ΔΕΗ, που συγκαλεί Δ.Σ. τη Τρίτη για το θέμα της νέας συλλογικής σύμβασης, κύκλοι του "Σπάρτακου" χρεώνουν τον πρόεδρο της επιχείρησης Α. Ζερβό επίσης με κωλυσιεργία, αφού παρ’ ότι είχε στείλει εδώ και καιρό επιστολή καλώντας το συνδικάτο να υπογράψει όσο το δυνατόν γρηγορότερο τη νέα σύμβαση, εν συνεχεία άφησε το θέμα να "σέρνεται". Υπενθυμίζεται ότι το σωματείο είχε αποστείλει ήδη από τις 28 Φεβρουαρίου εξώδικο στη διοίκηση της ΔΕΗ καλώντας την να επισπεύσει την υπογραφή της νέας συλλογικής σύμβασης
Ρήξη για τα επιδόματα…
Σε κάθε περίπτωση, το βέβαιο είναι ότι τα μισθολογικά συμφέροντα εντός της ΔΕΗ, μετά το σπάσιμό της σε θυγατρικές, δεν είναι τα ίδια.
Για παράδειγμα, ένα σοβαρό θέμα που πυροδοτεί την ενδοσυνδικαλιστική ρήξη είναι τα 37 ειδικά επιδόματα που ισχύουν στον όμιλο της ΔΕΗ, κάποια εκ των οποίων σε επίπεδο μητρικής που απασχολεί περίπου 11.500 εργαζόμενους, και κάποια στις δύο άλλες θυγατρικές της, τον ανεξάρτητο διαχειριστή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ, πρώην ΔΕΣΜΗΕ) με 1.500 άτομα, και το διαχειριστή του ελληνικού δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας (του ΔΕΔΔΗΕ) με 8.000 άτομα προσωπικό.
Το μνημόνιο προβλέπει ότι σε περίπτωση που λήξει η μετενέργεια μιας συλλογικής σύμβασης, και δεν επέλθει συμφωνία για καινούργια, τότε τα επιδόματα που θα παραμείνουν εν ισχύ είναι μόνο των παιδιών, των σπουδών και του κινδύνου. Δέκα-δώδεκα από τα 37 αυτά επιδόματα είναι χαρακτηρισμένα ως κινδύνου, δεν ισχύει όμως το ίδιο και γι’ αυτό που εισπράττουν οι 3.000 εργαζόμενοι στην πρώτη γραμμή της ΔΕΗ, ορυχεία και μονάδες, κι εκπροσωπούνται από τον "Σπάρτακο". Στην πρόταση που έχει κάνει η διοίκηση της ΔΕΗ και με την οποία ο "Σπάρτακος" διαφωνεί, η επιχείρηση αναφέρει ότι "με σκοπό τον εξορθολογισμό των ειδικών επιδομάτων, τα μέρη δεσμεύονται σε 4 μήνες από σήμερα, να αναμορφώσουν τις προϋπόθεσης χορήγησης αυτών". Κύκλοι μάλιστα του Σπάρτακου χρεώνουν στην ηγεσία της ΓΕΝΟΠ ότι για να ικανοποιήσει όσο περισσότερα μπορεί από τα πάμπολλα σωματεία της ΔΕΗ πιέζει τη διοίκηση της να θεωρηθούν επιδόματα "κινδύνου" ακόμη και κάποια από τα 37 που στην ουσία δεν είναι. Το θέμα διχάζει, πόσο μάλλον όταν το επίδομα "σταθμών παραγωγής & ορυχείων" για το οποίο μιλάμε προσαυξάνει το βασικό μισθό των εργαζομένων έως και κατά 40%. 
ΠΗΓΗ:www.energypress.g