Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2014

Αντώνης Σαμαράς - Εγώ σκίζω τα μνημόνια εδώ και δύο χρόνια (23/5/2014)

ΥΠΕΚΑ: Ισχυρό διεθνές ενδιαφέρον για τους υδρογονάνθρακες


«Η χθεσινή συναίνεση, όπως καταγράφηκε στη συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών με τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στέλνει ένα θετικό μήνυμα. Οι κινήσεις της Τουρκίας και οι παραβιάσεις του ‘Μπαρμπαρός’ αποτελούν δράσεις που δεν ωφελούν την ευστάθεια και με βάση τις διεθνείς αποφάσεις πρέπει να σταματήσουν» ανέφερε, μιλώντας στην «Ώρα της Ελληνικής Οικονομίας», ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης. 

Ο κ. Μανιάτης τόνισε ότι η ελληνική πλευρά παρακολουθεί τις εξελίξεις και περιμένει να δοθούν περισσότερες πληροφορίες σε σχέση με τις χθεσινές ανακοινώσεις για τον South Stream και εκτίμησε με βάση τις πρώτες δηλώσεις ότι υπάρχει αλλαγή όδευσης που θα ακολουθεί το χερσαίο τμήμα της Τουρκίας και θα καταλήγει ως κόμβος στα ελληνοτουρκικά σύνορα. Ωστόσο οι αποφάσεις αυτές πρέπει να συγκεκριμενοποιηθούν. Ο κ. Μανιάτης αναφέρθηκε στους τρεις αγωγούς που αυτή τη στιγμή προωθούνται από την Ελλάδα, δηλαδή τον TAP, τον EastMed που θα ενώνει την Κύπρο με την Κρήτη και την Ηπειρωτική Ελλάδα που, όπως είπε, είναι απολύτως υλοποιήσιμος και εμφανίζει επενδυτικό ενδιαφέρον και τον κάθετο διάδρομο που έχει άλλη φιλοσοφία: με χαμηλότερο κόστος να διασυνδέσει τα εθνικά δίκτυα αερίων. Για τον EastMed ανέφερε ειδικότερα ότι αναμένονται σύντομα αποφάσεις από τις Βρυξέλλες. 

Να σημειωθεί ότι ο κ. Μανιάτης δεν άφησε ασχολίαστες τις πρόσφατες εξελίξεις σε σχέση με την ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ και τις επιφυλάξεις που ήγειρε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού. «Ελπίζω οι Βρυξέλλες να συνειδητοποιήσουν ότι εάν θέλουμε καλή συνεργασία με νέους προμηθευτές-παραγωγούς ενέργειας, οι αποφάσεις δεν μπορεί να λαμβάνονται με χρόνο γραφειοκρατίας Βρυξελλών», είπε. 

Πετρέλαιο 

Ο κ. Μανιάτης αναφέρθηκε και στην πτώση της τιμής του πετρελαίου θέτοντας ερωτήματα για το κατά πόσο επέρχονται αλλαγές στους επενδυτικούς σχεδιασμούς των εταιρειών, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι πρόκειται για μακροπρόθεσμες ενεργειακές επενδύσεις. Ο κ. Μανιάτης εξέφρασε αισιοδοξία για τον εν εξελίξει διαγωνισμό παραχώρησης, αφήνοντας να εννοηθεί στην ομιλία του ότι έχει υπάρξει νέο ενδιαφέρον και αγορές πακέτων δεδομένων από νέες εταιρείες (μέχρι σήμερα ήταν γνωστό ότι έχουν αγοραστεί πακέτα από τρεις εταιρείες). 

Α. Ζερβός 

Στο ίδιο συνέδριο ο Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ τόνισε ότι τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για το διαγωνισμό του ΑΔΜΗΕ. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι εν μέσω κρίσης η εταιρεία υποχώρησε σε αναθεώρηση του σχεδιασμού της υλοποιώντας ετήσιες επενδύσεις ύψους 1 δισ. και προχώρησε σε αναδιάρθρωση του κόστους της. Ο κ. Ζερβός, ενόψει των αποφάσεων που πρόκειται να ληφθούν για την αγορά ηλεκτρισμού τόνισε ότι είναι αναγκαίο ένα ρυθμιστικό περιβάλλον που να οδηγεί σε πλήρη απελευθέρωση με δίκαιο τρόπο και αυτό είναι κάτι που πρέπει να ληφθεί υπόψιν ενόψει των επικείμενων αποφάσεων. 

Γ. Περιστέρης 

«Είναι ανάγκη να δώσουμε προσοχή στα εγχώρια καύσιμα που είναι ο λιγνίτης και οι ανταγωνιστικές ΑΠΕ, δηλαδή τα υδροϋλεκτρικά, τα αιολικά και η βιομάζα», ανέφερε από την πλευρά του ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚΤΕΡΝΑ, Γ. Περιστέρης. Για να υπάρξει νέα ώθηση στην αγορά των ΑΠΕ, ο κ. Περιστέρης είπε ότι είναι προϋπόθεση η τακτοποίηση και κανονικοποίηση των πληρωμών καθώς έχουν κάνει και πάλι την εμφάνισή τους ανησυχητικά σημάδια καθώς επίσης και το σταθερό θεσμικό πλαίσιο. Σχολιάζοντας τις αποκρατικοποιήσεις ανέφερε ότι θα πρέπει να προχωρήσει το επενδυτικό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση των νησιών, σημειώνοντας ότι το κόστος επένδυσης είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σε αυτά που ξοδεύουμε για την ηλεκτροδότηση των νησιών. 

Μ. Ρήγας 

Πρέπει να περιορίσουμε τις προσδοκίες και να κινηθούμε γρήγορα, επαναπροσδιορίζοντας τις προτεραιότητες στις έρευνες υδρογοναναθράκων στη βάση του νέου περιβάλλοντος τιμών για το πετρέλαιο, ανέφερε από την πλευρά του ο επικεφαλής της Energan, Μαθιός Ρήγας. Θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί για το τι πρέπει να περιμένουμε ιδιαίτερα για περιοχές σε δύο και τρείς χιλιάδες μέτρα βάθος στη θάλασσα με μεγάλο ρίσκο και με τις σημερινές τιμές του πετρελαίου. Ο κ. Ρηγας τόνισε ότι για τους επενδυτές της αγοράς έχει μεγάλη σημασία η χάραξη εθνικής πολιτικής και στρατηγικής για τον κλάδο.


ΠΗΓΗ.capital.gr

Ευρωπαϊκή χημική βιομηχανία: χρειαζόμαστε άμεσα μια Ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική. (Προφανώς ο δωρεάν ήλιος κι ο τζάμπα άνεμος δεν τους κάνει ως πολιτική).


Η χημική βιομηχανία είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα και το κόστος της ενέργειας την ενδιαφέρει άμεσα. Σε πρόσφατη συνέντευξη ο Πρόεδρος του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Χημικών Βιομηχανιών (European Chemical Industry Council, CEFIC) και Διευθύνων Σύμβουλος της Βελγικής Solvay δεν έκρυψε την ανησυχία τους για τα τεκταινόμενα στην Ευρώπη: "We think we are right to worry about chemical industry competitiveness. And we are right to worry because of a key element, which is access to energy." - Ανησυχούμε για την ανταγωνιστικότητα της χημικής βιομηχανίας κι έχουμε δίκιο ν' ανησυχούμε για ένα ουσιώδες ζήτημα, την πρόσβαση σε ενέργεια.

Στις 20 Νοεμβρίου το CEFIC δημοσίευσε μια μελέτη για την ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Χημικής Βιομηχανίας, όπου ...
η κατάσταση δεν φαίνεται ρόδινη. Και στην πραγματικότητα είναι ακόμα χειρότερη, καθώς η μελέτη έγινε το 2012, πριν την επανάσταση του φθηνού σχιστολιθικού αερίου στις ΗΠΑ. Η ανταγωνιστικότητα της Χημικής Βιομηχανίας των ΗΠΑ πλησιάζει πλέον αυτή της Σαουδικής Αραβίας, ενώ η Ευρωπαϊκή χάνει συνεχώς έδαφος.

"We think Europe needs to react. Reaction is probably twofold: one is energy cost. We think we badly need a European energy policy which focuses on security of supply and competitiveness. And we are probably at a time where policymakers agree that this is a priority, which was not the case two or three years ago. Today, the issue is part of the priorities of the new President of the European Commission and many member states leaders who see this as a key priority.
But we have very few proposals on the table and we think it is urgent now that we move with an energy policy that would secure energy cost competitiveness for the chemical industry." - Θεωρούμε ότι η Ευρώπη πρέπει να αντιδράσει κι η αντίδραση πιθανά έχει δυο πλευρές, απ' τις οποίες η μία είναι το κόστος ενέργειας. Θεωρούμε ότι χρειαζόμαστε άμεσα μια Ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική, που να εστιάζει στην ασφάλεια εφοδιασμού και την ανταγωνιστικότητα. Και βρισκόμαστε πιθανώς στο σημείο όπου οι πολιτικοί συμφωνούν για την προτεραιότητα του θέματος, κάτι που δεν ίσχυε πριν 2-3 χρόνια. Σήμερα το θέμα είναι μέρος των προτεραιοτήτων του νέου Προέδρου της Κομισιόν και πολλών ηγετών των χωρών-μελών.
Αλλά έχουμε πολύ λίγες προτάσεις στο τραπέζι και θεωρούμε ότι είναι επείγον να κινηθούμε προς μια ενεργειακή πολιτική που θα διασφαλίσει ανταγωνιστικό κόστος ενέργειας για τη χημική βιομηχανία.

Η μελέτη θεωρεί ότι το κόστος ενέργειας αποτελεί πλέον την "αχίλλειο πτέρνα" της χημικής βιομηχανίας, η οποία από μερίδιο 31% των παγκόσμιων εξαγωγών το 1991 έπεσε σε 21% το 2012. Και το ίδιο είχε διαπιστώσει πρόσφατα η Κομισιόν, αλλά πολύ αργά και κατόπιν εορτής. 

Κάθε κράτος-μέλος της ΕΕ έχει τη δική του ενεργειακή πολιτική, αξιοποιώντας όσο μπορεί εθνικούς πόρους. Η Γαλλία και η Βρετανία τα πυρηνικά, η Γερμανία το λιγνίτη, η Σουηδία τα υδροηλεκτρικά, η Ολλανδία το φυσικό αέριο. Αυτοί οι εθνικοί πόροι δεν μπορούν να μετατραπούν σε "Ευρωπαϊκούς" στο όνομα οποιασδήποτε ιδέας "αλληλεγγύης". Οι πολιτικοί έχουν παρέμβει σε τεχνικά θέματα, αποσταθεροποιώντας τα ηλεκτρικά συστήματα και το μόνο που μπορούν πλέον να κάνουν είναι να ενοποιήσουν τα ηλεκτρικά δίκτυα, ξοδεύοντας εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ για να στήσουν πάνω από 50.000 χιλιόμετρα νέων δικτύων υψηλής τάσης, αναγκάζοντας τον ηλεκτρισμό να κόβει βόλτες ανά την Ευρώπη, αυξάνοντας κατά πολύ τις απώλειες του συστήματος, εκτοξεύοντας το κόστος ηλεκτροδότησης για όσους είναι συνδεμένοι στο δίκτυο και διαμορφώνοντας ευνοϊκές συνθήκες για κάποιους να ψάξουν τρόπους αποσύνδεσης απ' το δίκτυο και το φαραωνικό κόστος.


Αλλά αν αρχίσουν πολλοί να αποσυνδέονται απ' τα πανάκριβα δίκτυα, το κόστος θα πρέπει στη συνέχεια να επιμεριστεί ολοένα και σε λιγότερους, ακριβαίνοντας κι άλλο το κόστος δικτύου γι' αυτούς που θα παραμένουν συνδεμένοι. Ποιοί θα είναι αυτοί; Σε κάθε περίπτωση θα είναι η βιομηχανία, την οποία οι πολιτικοί μετέβαλαν σε όμηρο του δικτύου. Αν ψάξετε στο λεξικό, θα δείτε πως το "absurdity", η λέξη που χρησιμοποιούν οι Financial Times για τη Γερμανική ενεργειακή πολιτική, την οποία επιβάλλουν πλέον σε όλη την Ευρώπη, σημαίνει "ανοησία, μωρία, παραλογισμός". Κι αν συνεχιστεί αμείωτη η παρανοϊκή πολιτική της Energiewende της Μέρκελ, σε λίγα χρόνια η Ευρωπαϊκή βιομηχανία είτε θα κλείσει είτε θα μεταναστεύσει. Τότε να δείτε για τι success story θα μιλάμε ..



ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr

Στις αρχές του 2015 ολοκληρώνεται η αναβάθμιση του διϋλιστηρίου στο Ιζμίτ της Τουρκίας


Η τουρκική Tupras σκοπεύει να ολοκληρώσει την αναβάθμιση, ύψους 3 δις. δολαρίων, του διϋλιστηρίου της στο Ιζμίτ στις αρχές του νέου έτους, όπως ανακοίνωσε ο γενικός διευθυντής, Γιαβούζ Ερκούτ.
Ανάμεσα στις βελτιώσεις συγκαταλέγεται και μονάδα που θα επιτρέψει στο διϋλιστήριο να επεξεργάζεται βαρύτερο πετρέλαιο. Η συνολική παραγωγή καυσίμων θα φτάσει εν τέλει τους 4,2 εκατ. τόνους, εκ των οποίων οι 2,9 εκατ. τόνοι θα είναι ντίζελ, οι 500-550.000 τόνοι βενζίνη, 710.000 τόνοι coke και 70-80.000 τόνοι υγραέριο.
Ο Ερκούτ τόνισε επίσης ότι παρά την πτώση των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο, η εταιρεία διατηρεί τον στόχο για 500 εκατ. δολάρια EBITDA στο συγκεκριμένο διϋλιστήριο.


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Γιατί οι ασφαλισμένοι 44 - 53 ετών θα πληρώσουν το "μάρμαρο" των νέων αλλαγών

Γιατί οι ασφαλισμένοι 44 - 53 ετών θα πληρώσουν το "μάρμαρο" των νέων αλλαγών
Οι ασφαλισμένοι που έχουν γεννηθεί μετά το 1961 και οι ασφαλισμένες μεταξύ των ετών 1964 - 1969 που δεν συμπληρώνουν μέχρι το 2018 τα απαιτούμενα έτη ασφάλισης ή και τα όρια ηλικίας θα υποχρεωθούν να εργαστούν επιπλέον χρόνια ή να αναμένουν να συμπληρώσουν το 62ο και το 67ο έτος προκειμένου να συνταξιοδοτηθούν, σύμφωνα με τις αλλαγές που έρχονται στο ασφαλιστικό. 

Όπως σημειώνει η 'Ημερησία" οι παραπάνω κατηγορίες μαζί με τους 40άρηδες (για τους οποίους θα προβλέπεται δυνατότητα συνταξιοδότησης με 20 κατ' ελάχιστον έτη αντί των 15 σε ηλικία 67 ετών) θίγονται από τις παρεμβάσεις στο Ασφαλιστικό που βρίσκονται στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την τρόικα. 

Με τα νέα μέτρα εξισώνονται συνταξιοδοτικά οι ασφαλισμένοι από την 1/1/1993 με όσους και όσες ασφαλίστηκαν για πρώτη φορά μεταξύ των ετών 1983-1992, ενώ «διασώζονται» εκείνοι που έχουν ήδη θεμελιώσει ή θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα έως τα τέλη του 2018.

Αναλυτικά οι κατηγορίες ασφαλισμένων που απειλούνται, όπως τις παρουσιάζει το Έθνος είναι οι εξής:

-Ασφαλισμένοι που έχουν 15 έτη ασφάλισης. 
-Άνδρες στο ΙΚΑ με 4.500 εκ των οποίων 3.600 βαρέα. Μπορούν να συνταξιοδοτηθούν στα 62. Απειλούνται απ' την αύξηση των ημερών ασφάλισης.
-Γυναίκες στο ΙΚΑ με 4.500 ημέρες ασφάλισης εκ των οποίων τα 3.600 βαρέα. Δικαιούνται πλήρη σύνταξη με τη συμπλήρωση του 55ου έως 57ου έτους ανάλογα με το έτος θεμελίωσης. Και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος της αύξησης του απαιτούμενου χρόνου
-Μητέρες στο ΙΚΑ και στα ειδικά Ταμεία που μέχρι το τέλος του 2012 είχαν ανήλικο και 5.500 ημέρες ασφάλισης. Απειλούνται εφόσον δεν προλάβουν να πιάσουν το όριο
-Μητέρες στα Ταμεία των ΔΕΚΟ και των τραπεζών που μέχρι την 31η Δεκεμβρίου είχαν ανήλικο και 25 έτη. και σε αυτή την περίπτωση απειλούνται όσες μητέρες δεν έχουν πιάσει το όριο.
-Μητέρες με τουλάχιστον τρία τέκνα με 20ετία στα ειδικά Ταμεία. Κινδυνεύουν αν δεν έχουν το όριο ηλικίας.
-Μητέρες στο Δημόσιο που μέχρι το τέλος του 2012 είχαν ανήλικο τέκνο και 25ετία,. Κινδυνεύουν αν δεν έχουν το όριο
-Πατέρες στο Δημόσιο που τη διετία 2011 - 2012 είχαν ανηλικότητα τέκνου και 25ετία. Απειλούνται αν δεν έχουν το όριο ηλικίας
-Γυναίκες στο Δημόσιο με 25ετία μέχρι το τέλος του 2012. Μειωμένη σύνταξη δίνεται από 55 έως τα 58. Κινδυνεύουν αν έχουν μόνο τα έτη ασφάλισης αλλά όχι το όριο.
-Τρίτεκνοι στο Δημόσιο με τουλάχιστον 20 έτη ασφάλισης τη διετία 2011 - 2012. Απειλούνται αν δεν έχουν το όριο (52 το 2011 και 55 το 2012).
-Ασφαλισμένοι από το 1983 έως και το 1992 που έχουν 3,5ετία αλλά όχι το κατά περίπτωση όριο (από τα 58 έως τα  60).


ΠΗΓΗ:newmoney.gr

Στη δημοσιότητα έκθεση της Γενικής Γραμματείας Διαφάνειας


Απολογιστική έκθεση της διετίας 2012- 2014 έδωσε στη δημοσιότητα ο γενικός γραμματέας Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Γιώργος Σούρλας. 

Η απολογιστική έκθεση ως προς το σκέλος της διαφάνειας επιφυλάσσει σημαντικά στοιχεία για τον τομέα του λαθρεμπορίου καυσίμων, των offshore εταιρειών αλλά και το φαινόμενο των πλαστών και εικονικών στοιχείων. Ειδικά για το τελευταίο, η Γενική Γραμματεία δίνει στη δημοσιότητα έγγραφο του ΣΔΟΕ με τον χαρακτήρα (ΕΜΠ) (σ.σ. εμπιστευτικό) που δείχνει τις υποθέσεις πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων τις οποίες διαπίστωσαν έλεγχοι, την περίοδο 2012- 2013. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των παραβάσεων το 2012 ήταν 143.700, τα ποσά των συναλλαγών ήταν 1.099.509.576 ευρώ και τα πρόστιμα 2.712.288.981 ευρώ. Το 2013, οι παραβάσεις που διαπιστώθηκαν ήταν 93.611, τα ποσά των συναλλαγών ήταν 763.663.280 ευρώ και τα πρόστιμα 1.959.602.575 ευρώ. Σημειώνεται δε ότι τα στοιχεία αυτά αφορούν λιγότερο από το 15% του συνόλου των επιχειρήσεων.

Λαθρεμπόριο καυσίμων

Για το λαθρεμπόριο καυσίμων, στον απολογισμό της Γενικής Γραμματείας αναφέρεται ότι «πέρασαν 15 χρόνια από τότε που εκφράστηκε η πολιτική βούληση για την πάταξη του λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων καθώς και για την εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών- εκροών, σε όλα τα στάδια διακίνησης και διάθεσης πετρελαιοειδών προϊόντων, Όλα αυτά όμως παρέμειναν σε θεωρητικό επίπεδο». Αναφέρεται ειδικότερα ότι πέρασαν πέντε χρόνια από την ψήφιση της πρώτης νομοθετικής ρύθμισης και ακόμη τα συστήματα δεν λειτουργούν στο σύνολό τους, στην πράξη.

Η Γενική Γραμματεία υπολογίζει ότι οι απώλειες για την εθνική οικονομία ανέρχονται σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ και επισημαίνει ότι «το 2009, το υπουργείο Οικονομικών καλλιέργησε πολλές προσδοκίες με την προμήθεια δύο σκαφών για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου, τα οποία κόστισαν 2.030.000 ευρώ. Όμως, όλως παραδόξως, μετά την παραλαβή και παρέμειναν ακινητοποιημένα περίπου τέσσερα χρόνια, σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία ήταν διαπιστωμένο ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων έπληττε την εθνική οικονομία και οι απώλειες ανέρχονταν σε δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ, ετέθησαν σε λειτουργία».

Ως προς τις νομοθετικές ρυθμίσεις την περίοδο 2009- 2013, αναφέρεται ότι έπειτα από δώδεκα χρόνια περίεργης διαδρομής αρχίζουν νομοθετικές ρυθμίσεις, που όμως κινούνται στην κατεύθυνση αποσπασματικής και όχι συνολικής αντιμετώπισης. Επισημαίνεται ειδικότερα ότι το 2009, ενώ ψηφίστηκε ο νόμος 3784/2009 που προέβλεπε την εγκατάσταση συστήματος εισροών- εκροών στα πρατήρια καυσίμων, «κατά περίεργο τρόπο εξαιρέθηκαν οι εγκαταστάσεις διυλιστηρίων και εταιρειών εμπορίας». Στη συνέχεια, το 2012 ψηφίζεται ο ν. 4072/2012 βάσει του οποίου επεκτάθηκε η εφαρμογή ελέγχου εισροών- εκροών σε πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών, αλλά «και πάλι τα διυλιστήρια εξαιρούνται από την εγκατάσταση συστήματος!». Στην έκθεση γίνεται μνεία και στο 2013, οπότε και ψηφίστηκε ο ν. 4171/2013 με τον οποίο προβλέφθηκε η τοποθέτηση σε πάσης φύσεως εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των διυλιστηρίων για να διαπιστώσει ότι «χρειάστηκε να περάσουν πέντε χρόνια από την πρώτη νομοθετική ρύθμιση εγκατάστασης συστημάτων εισροών- εκροών για να συμπεριληφθούν και τα διυλιστήρια και να καταλήξουν σε ρυθμίσεις με τις οποίες να επιδιώκεται η συνολική αντιμετώπιση του προβλήματος, σαν να μην γνώριζαν τι και πώς έπρεπε να πράξουν προ ετών». Επισημαίνεται τέλος για το 2014, ότι «ενώ αναμενόταν με ενδιαφέρον η έκδοση ΚΥΑ για να τεθεί τέλος στη δυνατότητα δράσης των κυκλωμάτων, δόθηκε παράταση δράσης αυτών, μέσω ΚΥΑ που εκδόθηκε (ΦΕΚ 1156/Β/2014) και όριζε ότι η εφαρμογή συστημάτων εισροών- εκροών στα διυλιστήρια θα υλοποιούνταν μετά παρέλευσης δύο ετών και τριών μηνών».

Σήμερα παραμένει σε εκκρεμότητα, χωρίς χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, η έκδοση υπουργικών αποφάσεων όπως συνομολογείται και από το υπουργείο Οικονομικών, για το ζήτημα της εγκατάστασης συστήματος ελέγχου εισροών- εκροών, σε:

- Πλωτά μέσα μεταφοράς.

- Πρατήρια ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.

- Ελεύθερες εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και διυλιστηρίων.

- (ΚΑΕ) Πρατήρια διάθεσης αφορολογήτων καυσίμων.

Επίσης, παραμένει σε εκκρεμότητα η εξαγγελία για GPS στα βυτιοφόρα, ενώ εκκρεμούν η μοριακή ιχνηθέτηση των ναυτιλιακών καυσίμων, ο ευρύτερος έλεγχος διακίνησης των αφορολογήτων ναυτιλιακών καυσίμων και οι εξαγωγές αφορολόγητων καυσίμων προς τρίτες χώρες.

Στην απολογιστική έκθεση τονίζεται ότι ενώ υπάρχουν εκκρεμότητες και καθυστερούν αδικαιολόγητα αποφάσεις, ανοίγουν νέα παράθυρα που διευκολύνουν το λαθρεμπόριο. «Αυτό γίνεται με τη διάταξη ν. 4254/2014 που αναφέρει ότι επιτρέπεται η αποθήκευση καυσίμων στους ιδιωτικούς χώρους επιχειρήσεων για τον ανεφοδιασμό αυτοκινήτων ιδιωτικής ή δημόσιας χρήσης, χωρίς να προβλέπεται η εγκατάσταση συστημάτων εισροών- εκροών».

Καύσιμα Ενόπλων Δυνάμεων

Ωστόσο, η έκθεση επιφυλάσσει θετικές διαπιστώσεις στον τομέα της νοθείας καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων και αναφέρει συγκεκριμένα ότι για το λαθρεμπόριο καυσίμων, μέσα στα δύο τελευταία χρόνια, με την κυβέρνηση Σαμαρά έγιναν όσα έπρεπε να γίνουν τα δεκατρία προηγούμενα χρόνια. Ψηφίστηκαν δηλαδή διατάξεις για να είναι εφικτός ο έλεγχος της διακίνησης των καυσίμων, συγκροτήθηκε διυπουργική επιτροπή για την παρακολούθηση των υποχρεώσεων ολοκλήρωσης της εγκατάστασης συστημάτων καταπολέμησης λαθρεμπορίου και της νοθείας των καυσίμων και συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας για την ολοκλήρωση των δράσεων (νομοθετικών και παρακολούθησης υλοποίησης συστημάτων) προκειμένου να αντιμετωπιστεί το λαθρεμπόριο και η νοθεία καυσίμων. Γίνεται μνεία στους πρώην υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Πάνο Παναγιωτόπουλο, γιατί υπέγραψε το 2012 υπουργική απόφαση για την προμήθεια καυσίμων με διεθνή διαγωνισμό και Δημήτρη Αβραμόπουλο, γιατί τον Φεβρουάριο του 2012 έδωσε τη δυνατότητα να γίνεται έλεγχος ποιότητας των καυσίμων από το ΣΔΟΕ για να τεθεί τέρμα στο άβατο των Ενόπλων Δυνάμεων και της νοθείας καυσίμων.

Offshore εταιρείες

Για το ζήτημα των offshore εταιρειών, επισημαίνεται ότι ελληνικές τράπεζες, έχοντας ιδρύσει υποκαταστήματα σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί από τον ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ ως φορολογικοί παράδεισοι, προσφέρουν σε μόνιμους κατοίκους της Ελλάδας σειρά offshore τραπεζικών υπηρεσιών. Τουλάχιστον έξι τραπεζικοί όμιλοι έχουν εκδώσει τέτοιους τίτλους και το αποδίδουν στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν τον διεθνή ανταγωνισμό.

Ως προς τη φορολογική τους αντιμετώπιση, επισημαίνεται ότι οι μέτοχοι των offshore απαλλάσσονται από φόρο κληρονομίας, δωρεών και μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας ενώ κατοχυρώνεται η ανωνυμία των μετόχων. Η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας προτείνει να μειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές για τις εταιρείες στην Ελλάδα ώστε να αποτρέπεται η δραστηριότητα μέσω των offshore, να φορολογούνται οι Έλληνες μόνιμοι κάτοικοι της χώρας και στην Ελλάδα για το παγκόσμιο εισόδημά τους που προκύπτει από δραστηριότητα offshore εταιρειών. Προτείνεται επίσης, όσον αφορά στις εισαγωγές προϊόντων, να θεωρείται νόμιμο το τιμολόγιο που εκδίδεται από την προμηθεύτρια εταιρεία απευθείας στον συναλλασσόμενο και όχι μέσω offshore, να είναι υποχρεωμένοι οι των off shore να δηλώσουν προέλευση των χρημάτων τους και να φορολογούνται όπως όλοι οι άλλοι πολίτες και οι επιχειρηματίες.

Σε κάθε περίπτωση, εκείνο που πρέπει να γίνει άμεσα είναι ο έλεγχος των offshore, καθώς υπολογίζεται ότι οι φόροι θα είναι πάνω από 2 δισ. ευρώ.

Καπνικό εμπόριο

Στην έκθεση γίνεται αναφορά στο πρόβλημα των υπερτιμολογήσεων και των τριγωνικών συναλλαγών αλλά και στο ζήτημα του λαθρεμπορίου των καπνικών προϊόντων. Η Γενική Γραμματεία Διαφάνειας επικαλείται μελέτη της KPMG, σύμφωνα με την οποία το παράνομο εμπόριο τσιγάρων στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 4,4% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και το παράνομο εμπόριο το 2013, ανέρχεται στο 11,8% επί του συνόλου των πωλήσεων στην ΕΕ. Όπως επισημαίνεται, η τοποθέτηση μηχανημάτων X-Ray στα τελωνεία εισαγωγής εμπορευματοκιβωτίων θα εξαλείψει ή τουλάχιστον θα περιορίσει σε μεγάλο βαθμό το λαθρεμπόριο τσιγάρων.

Πλαστά και εικονικά φορολογικά στοιχεία

Ανάμεσα στις διαπιστώσεις της έκθεσης είναι και αυτή σύμφωνα με την οποία, «τα φαινόμενα έκδοσης πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων δεν αντιμετωπίστηκαν αποτελεσματικά παρά τα νομοθετικά και διοικητικά μέτρα τα τελευταία δύο χρόνια. Η Γενική Γραμματεία επικαλείται έγγραφο του ΣΔΟΕ, του Σεπτεμβρίου του 2014, που χαρακτηρίζεται μάλιστα (ΕΜΠ) και που δείχνει ότι ο αριθμός των παραβάσεων το 2012 ήταν 143.700, τα ποσά των συναλλαγών ήταν 1.099.509.576 ευρώ και τα πρόστιμα 2.712.288.981 ευρώ. Το 2013, οι παραβάσεις που διαπιστώθηκαν ήταν 93.611, τα ποσά των συναλλαγών ήταν 763.663.280 ευρώ και τα πρόστιμα 1.959.602.575 ευρώ.

Επισημαίνεται στο σημείο αυτό ότι οι έλεγχοι είναι δειγματοληπτικοί και τα στοιχεία που αναφέρονται αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 15% του συνόλου των επιχειρήσεων. Βάσει αυτών των στοιχείων, η επιβάρυνση της εθνικής οικονομίας εκτιμάται ότι ξεπερνάει τα 2,5 δισ. ευρώ τον χρόνο.

Ξεχωριστό κεφάλαιο υπάρχει μεταξύ άλλων στην έκθεση για τη διαφάνεια και για την κατάσταση στον αθλητισμό, την υγεία, τα ΜΜΕ. 

ΠΗΓΗ:defencenet.gr