Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015

ΦΤΑΙΕΙ.......


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΕΝΙΑΙΑ ΕΝΩΤΙΚΗ ΣΚ

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΝΙΑΙΑ ΕΝΩΤΙΚΗ
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Για µια ακόµη χρονιά, καλούµαστε να αξιολογήσουµε σαν εργαζόµενοι στα ΕΛ.ΠΕ και σαν µέλη του ΠΣΕΕΠ, τα πεπραγµένα του Σωµατείου µας τη χρονιά που πέρασε.

Μιας χρονιάς πολύ κρίσιµης και δύσκολης για όλους τους εργαζόµενους, για όλους τους Έλληνες.
Το 2014 ήταν η 5η µνηµονιακή χρονιά, µε την κρίση να βαθαίνει και να τσακίζει ζωές, όπου τα «µέτρα» και οι νόµοι διάλυσης των εργασιακών δικαιωµάτων χτύπησαν τους πάντες, αυξάνοντας ακόµη περισσότερο φτώχεια, ανεργία και απελπισία τον Ελληνικό λαό.

Σ’ αυτή τη χρονιά το Σωµατείο µας έπρεπε να «κλείσει» την νέα ΣΣΕ, αλλά και τον Εσωτερικό Κανονισµό που «κατήγγειλε» η Εταιρεία, θεωρώντας πως την ευνοούν οι συνθήκες για να περάσει τα σχέδιά της, προτείνοντας ένα σχέδιο µε το «ποινολόγιο» στη θέση του παλιού Εσωτερικού Κανονισµού που είχε λήξει εδώ και 11 χρόνια !!!

Το Σωµατείο µας και οι εργαζόµενοι µε την ενότητά και την συσπείρωσή τους, έδωσαν έναν αγώνα κόντρα στο φόβο και την τροµοκρατία της γενικότερης διάλυσης της χώρας, αλλά και των ανύπαρκτων πλέον «εργασιακών» νόµων. Τα αρνητικά αποτελέσµατα της Εταιρείας και των πολιτικών πιέσεων από όλες τις πλευρές για αποδόµηση της Σύµβασής µας, δεν είχαν αποτέλεσµα και κόντρα σε κάθε επιβουλή στεκόταν όρθια και στήριζε τους εργαζόµενους την τριετία2011 -2013.
Και τα καταφέραµε µετά από σκληρές διαπραγµατεύσεις να την υπερασπιστούµε και να την κατοχυρώσουµε για ακόµη 3 χρόνια. Μια σύµβαση που κατοχυρώνει τον µισθό µας,πριµ, τριετίες και πολυετίες, κόντρα στους µνηµονιακούς νόµους και την καθολική διάλυση των συµβάσεων στη χώρα. Και όλα αυτά χωρίς το υποστηρικτικό πλαίσιο (ελέω µνηµονίων) που είχαν τα συνδικάτα τα προηγούµενα χρόνια (κατάργηση ΟΜΕ∆, Μετενέργειας ΣΣΕ κ.α.).

Είναι αλήθεια πως αυτό δεν το πετύχαµε χωρίς κόστος. Κόστος υπήρξε και δεν το έκρυψε κανείς. Περικοπές σε θεσµικά (π.χ. παιδικοί σταθµοί, κατασκηνώσεις, µεταφορές), προσωρινό πάγωµα σε χρονοεπίδοµα, δωροεπιταγές, Groupama, ήταν απώλειες που αναγκαστήκαµε να αποδεχθούµε για να προκύψει η συµφωνία για την νέα τριετή ΣΣΕ, και που στο τέλος της τριετίας τα περισσότερα θα επανέλθουν σε ισχύ. Σαν Ενιαία-Ενωτική Σ.Κ. θεωρούµε πως η ΣΣΕ 2014-2016, είναι µια Σύµβαση που στηρίζει τους εργαζόµενους και αποτελεί φωτεινή θετική εξαίρεση για όλη τη χώρα.
Παράλληλα κατοχυρώσαµε για την επόµενη τριετία τον Εσωτερικό Κανονισµό, και ενισχύθηκε και βελτιώθηκε σε σχέση µε τον παλιό που είχε λήξει από το 2003 !!! Αυτό το θεωρούµε τεράστια επιτυχία του Σωµατείου.
    Τη χρονιά που πέρασε, χρειάστηκε να διαχειριστεί το Σωµατείο πολλά ακόµη θέµατα που  η κατάληξή τους, ήταν θετική για τους εργαζόµενους.
Χαρακτηριστικότερα παραδείγµατα, η µερική εξαγορά του συνταξιοδοτικού προγράµµατος
(Groupama), η καταγγελία και ο διαγωνισµός του προγράµµατος και τελικά η νέα συµφωνία και διασφάλισή του µε τους καλύτερους δυνατούς όρους της αγοράς, τη µόνιµη σύγκρουση µε την εργοδοσία για τα Οργανογράµµατα (µε κατάργηση από την Εταιρεία συγκεκριµένων πόστων π.χ. παραγωγή και διακίνηση σε ΒΕΑ) και αλλαγή άλλων (π.χ. σε συντήρηση), σύγκρουση που συνεχίζεται γιατί το Σωµατείο δεν αποδέχθηκε τις περικοπές αυτές. Αντίθετα, συνεχίζει τις πιέσεις για σωστή στελέχωση τµηµάτων και µονάδων, αναδεικνύει ελλείψεις σε προσωπικό και επιµένει σε νέες προσλήψεις (υπάρχει δέσµευση της Εταιρείας για προσλήψεις στα τέλη Φεβρουαρίου) σε Παραγωγή και Συντήρηση.
Το Σωµατείο στάθηκε επίσης δίπλα στους εργαζόµενους σε πάρα πολλές περιπτώσεις αδικιών ή καθηµερινών προβληµάτων και τους στήριξε πραγµατικά,δικαιώνοντας το ρόλο που πρέπει να παίζει ένα Εργατικό Συνδικάτο.

Τέλος το Σωµατείο µας, κέρδισε το σεβασµό και την εκτίµηση των εργαζοµένων και εκτός ΕΛ.ΠΕ, γιατί στάθηκε αλληλέγγυο στους αγώνες των εργαζοµένων µε θέσεις, µε φυσική παρουσία και ουσιαστική συµµετοχή. ∆εν ξεκόπηκε από το εργατικό κίνηµα και την κοινωνία και αυτό το εισπράττουµε όπου και να βρεθούµε …

Για τα οικονοµικά του Σωµατείου, η χρονιά που πέρασε ήταν µια δύσκολη χρονιά. Μια χρονιά υπογραφής Συλλογικής Σύµβασης µε αυξηµένα έξοδα σε συνεδριάσεις και ταξίδια,νοµική υποστήριξη, γενικά συµβούλια αλλά και έξοδα για συµβούλους για το πρόγραµµα Groupama. Επίσης λόγω αλλαγής σε νόµους και διαδικασίες, χρειάστηκε να προσληφθεί λογιστής για το Σωµατείο.
Παρόλα αυτά, µε έγκαιρες και τολµηρές αποφάσεις, το Συνδικάτο κατάφερε να έχει θετικό απολογισµό και όλα αυτά παρά τη µείωση µελών του Σωµατείου (µετά τις αποχωρήσεις, τις ∆ιευθυντοποιήσεις των Προϊσταµένων Τµηµάτων κ.λ.π.)

Θεωρούµε σαν Ενιαία-Ενωτική Σ.Κ. µεγάλη επιτυχία του Σωµατείου το ότι κατάφερε σ’αυτή την συγκυρία, όχι µόνο να ανταποκριθεί σ’ όλα τα παραπάνω έξοδα, αλλά να βρει λύσεις που τη χρονιά που πέρασε, και πολύ περισσότερο τα επόµενα χρόνια, θα δυναµώσουν οικονοµικά το Συνδικάτο, κάτι πολύ σηµαντικό για το παρόν και το µέλλον του ΠΣΕΕΠ και των µελών του.

Το ίδιο σηµαντικό θεωρούµε και την ύπαρξη και το δυνάµωµα του Ταµείου Αλληλεγγύης-Απεργιακού Ταµείου. Ήδη έχει ένα πολύ σηµαντικό αποθεµατικό, που θα µεγαλώνει κάθε χρόνο και αυτό αποτελεί για τους εργαζόµενους και το Σωµατείο µας, ένα όπλο τεράστιας σηµασίας για τα χρόνια που έρχονται. Σαν Ενιαία-Ενωτική Σ.Κ. είµαστε υπερήφανοι που παλέψαµε και πετύχαµε µαζί µε τους εργαζόµενους για την ύπαρξη και τη λειτουργία του ΤΑΑΤ.

∆υστυχώς όµως, παρά τα όσα πέτυχε το Σωµατείο τα τελευταία χρόνια, υπάρχει η γνωστή παράφωνη δηµαγωγία από «συνδικαλιστές» και παρατάξεις, που προσπαθώντας να βρουν ρόλο οι ίδιοι, κάνουν το άσπρο - µαύρο. Και σήµερα που ζούµε µια ιστορική πολιτική ανατροπή στη χώρα, αυτοί θυµήθηκαν να φορέσουν αντιµνηµονιακή !!! προβιά, για να κρύψουν το µνηµονιακό παρελθόν τους.

Αλλά δεν µπορούν να µιλούν για Ελπίδα, αυτοί που όλα τα προηγούµενα χρόνια υπηρέτησαν τον κοµµατικό, κυβερνητικό και εργοδοτικό συνδικαλισµό (και σε εποχές …καλές), στηρίζοντας στην πράξη (ακόµη και σήµερα) κόµµατα και πολιτικές που διέλυσαν τη χώρα και τις ζωές µας µε τα µνηµόνια και τους αντεργατικούς νόµους που όλοι ζήσαµε.

∆εν µπορούν να υποκρίνονται ότι προέκυψαν από παρθενογέννεση, επειδή απλά άλλαξαν(!!!) το όνοµα και τα σύµβολά τους. ∆εν µπορούν εν’ τέλει, να δίνουν «µαθήµατα»υπεράσπισης εργασιακών δικαιωµάτων, αυτοί που το 2011 (για να µην µιλήσουµε για παλιότερα) πίεζαν το Σωµατείο, συντασσόµενοι µε την εργοδοσία, φοβίζοντας τους εργαζόµενους την πιο κρίσιµη ώρα, για να κλείσει η Σύµβαση µε µειώσεις µισθών , πριµ,τριετιών κλπ.!!!

Ευτυχώς οι εργαζόµενοι και το Σωµατείο τους αγνόησαν, τους γύρισαν την πλάτη και το ίδιο κάνουν και τώρα, γιατί γνωρίζουν τον βίο και την πολιτεία τους… ∆εν πείθουν πλέον κανέναν,µε τι γνωστές τους υποκρισίες, τα ψέµατα, τις διαστρεβλώσεις και την παραπληροφόρηση. 

Συναδέλφισσες, οι
Τα έχετε ζήσει.
Ξέρετε καλύτερα από τον καθένα τι συµβαίνει γύρω µας τα τελευταία χρόνια, αλλά και µέσα
στη δική µας δουλειά και τι πετύχαµε όλοι µαζί µε τους αγώνες και την ενότητά µας,έχοντας απέναντι όχι µόνο την Εταιρεία και τις µνηµονιακές κυβερνήσεις αλλά δυστυχώς και «συνδικαλιστές» και παρατάξεις που τώρα «παίζουν» τους επαναστάτες.

Γι’ αυτό και θα σταθούµε για άλλη µια φορά ενωµένοι, συσπειρωµένοι δίπλα στο
Σωµατείο µας και θα συνεχίσουµε στο δρόµο που έχουµε χαράξει τα τελευταία χρόνια.

Γι’ αυτό την ∆ευτέρα 16.02.2015 και την Τρίτη 17.02.2015 :

• ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΝΑΙ σε ∆ιοικητικό και Οικονοµικό Απολογισµό.
• Στηρίζουµε το Σωµατείο µε τη µαζική µας συµµετοχή. 


ΠΗΓΗ:pseep.gr

"Παιχνίδια" με τη διαμόρφωση ανεμογεννητριών στη Βρετανία, με στόχο μεγαλύτερη επιδότηση.


Οι επιδοτήσεις των ΑΠΕ έχουν δημιουργήσει ατελείωτες στρεβλώσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας σ' όλη την Ευρώπη και μια τελευταία μας έρχεται απ' τη Βρετανία, σύμφωνα με το Institute for Public Policy Research (IPPR), που αυτοπροσδιορίζεται ως το "UK's leading progressive thinktank".

Το σχήμα εγγυημένων τιμών (feed-in-tariff) της Βρετανίας είναι σχεδιασμένο από το 2010 στην κατεύθυνση να ενισχύει περισσότερο την εγκατάσταση μικρών εγκαταστάσεων, ισχύος έως 500KW, με μια  έως δυο ανεμογεννήτριες εγκατεστημένες σε αγροκτήματα ή μικρές επιχειρήσεις. Η διαφορά στην επιδότηση ...
μέσω των εγγυημένων τιμών μπορεί να φτάσει σχεδόν στο 100% και το IPPR παραφράζει το feed-in-tariff σε feed-in frenzy, "φρενίτιδα για τις ταρίφες": αποκαλύπτει πως οι "επενδυτές" εγκαθιστούν "υποβαθμισμένες" ανεμογεννήτριες μεγαλύτερου μεγέθους, στις οποίες βάζουν ένα είδος "κόφτη" για να ενταχθούν στην κλίμακα 100-500KW, "παίζοντας" με τα επί μέρους τμήματα των ανεμογεννητριών, προκειμένου να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη ταρίφα. Οι μεγαλύτερου μεγέθους ανεμογεννήτριες είναι πιο αποτελεσματικές σε περιοχές με χαμηλές ταχύτητες ανέμου, έτσι βάζουν πχ μεγάλη φτερωτή σε συνδυασμό με μικρότερη γεννήτρια κι εξασφαλίζουν τη μεγαλύτερη ταρίφα. Η πρακτική είναι γνωστή και νόμιμη, όμως η μεγάλη φτερωτή, με το μεγαλύτερο αναγκαστικά ύψος πύργου, εξασφαλίζει και μεγαλύτερη οπτική ενόχληση, αλλάζοντας ανεπανόρθωτα το Βρετανικό τοπίο.

Συνδυάζοντας δεδομένα για τον τύπο και το μοντέλο ανεμογεννήτριας με τα δεδομένα των αιολικών εγκαταστάσεων, το IPPR υπολόγισε πως μέχρι το Σεπτέμβριο 2014 σχεδόν οι μισές απ' τις ανεμογεννήτριες που εισπράττουν ταρίφα στην κλίμακα 100-500KW είναι "υποβαθμισμένες". Σύμφωνα με τους υπολογισμούς τους, κάθε τέτοια ανεμογεννήτρια θα εισπράξει 100 χιλ. στερλίνες το χρόνο μεγαλύτερη επιδότηση απ' αυτήν που θα εισέπραττε κανονικά, δηλαδή 2 εκατ. στερλίνες για 20ετή διάρκεια ζωής. Και ο Βρετανός φορολογούμενος είχε ήδη πληρώσει συνολικά 175 εκατ. στερλίνες σε τέτοιες "υποβαθμισμένες" ανεμογεννήτριες. Με βάση το ρυθμό εγκατάστασης χερσαίων ανεμογεννητριών, το IPPR υπολογίζει πως η επιβάρυνση των φορολογουμένων από επιπλέον επιδοτήσεις θα φθάσει το 2015 τα 400 εκατ. στερλίνες, αν δεν βρεθεί τρόπος να κλείσει το "παραθυράκι" του νόμου που εκμεταλλεύονται οι επιτήδειοι. Κι επειδή το συνολικό ποσό όλων των τρόπων επιδοτήσεων έχει οροφή, εάν κάποιοι εισπράττουν μεγαλύτερο μερίδιο επιδοτήσεων εκμεταλλευόμενοι κενό του νόμου, το στερούν από κάποιους άλλους, που ακολουθούν κατά γράμμα το νόμο. Επιτήδειοι υπάρχουν παντού και πάντα, δεν αποτελούν Βρετανική αποκλειστικότητα. Αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση το πρότυπο της "ηθικής ακεραιότητας των WASP (-Λευκοί-ΑγγλοΣάξονες-Προτεστάντες)" δέχεται ένα σοβαρό πλήγμα.


Το IPPR προτείνει τρεις τρόπους για να κλείσει το "παραθυράκι" του νόμου και ν' αποκατασταθεί η τάξη, να εγκαθίστανται μεγέθη ανεμογεννητριών που είναι πράγματι κατασκευασμένες για την κλίμακα έως 500KW και να μη στρεβλώνεται η αγορά προς τοποθέτηση μεγαλύτερων ανεμογεννητριών. Η Βρετανία έχει το Μάιο βουλευτικές εκλογές, οι Συντηρητικοί έχουν πει πως θα κόψουν τις επιδοτήσεις των αιολικών, αλλά ο Υπουργός Ενέργειας προέρχεται απ' τους Φιλελεύθερους Δημοκράτες, που συμμετέχουν στον κυβερνητικό συνασπισμό του Κάμερον, και θέλει να προλάβει να εμφανίσει όσο γίνεται μεγαλύτερη ανάπτυξη των αιολικών. Άγνωστο λοιπόν τι θα γίνει, καθώς η αντίδραση του Υπουργείου για την έκθεση του IPPR ήταν πως παρακολουθεί το θέμα και αμφισβητεί το ποσό των 400 εκατ. στερλινών για το 2015. Απόλυτα φυσικό, το περίεργο θα ήταν να το αποδεχθεί, τρεις μόλις μήνες πριν τις εκλογές, όταν το IPPR είχε εντοπίσει το πρόβλημα απ' το 2012 και είχε προειδοποιήσει σχετικά.

Η Ένωση των αιολικών της Βρετανίας RenewableUK έσπευσε να υποβαθμίσει το θέμα, λέγοντας πως αφορά μόλις 103 ανεμογεννήτριες επί συνόλου περίπου 12 χιλ. που λειτουργούν στη Βρετανία, βάζοντας στη ζυγαριά και τις μέσου και μεγάλου μεγέθους, ενώ το IPPR μιλά μόνο για τις μικρές. Είναι γνωστό άλλωστε και χιλιοειπωμένο: όταν η πραγματικότητα δεν συμφωνεί με όσα μας συμφέρουν, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα ...

Οι ανεμογεννήτριες στη Βρετανία, και όχι μόνο στη Βρετανία, έχουν πάρει την ανάπτυξη που πήραν λόγω των επιδοτήσεων, όχι επειδή λύνουν κάποιο πρόβλημα ηλεκτροδότησης. Εάν πάψουν να υπάρχουν οι επιδοτήσεις κανείς δεν πρόκειται να βάλει ανεμογεννήτριες, καθώς  πρόκειται για την πλέον αναξιόπιστη μορφή ηλεκτροδότησης. Κι αυτό από μόνο του δείχνει το μέγεθος της στρέβλωσης ..


ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr

Δελτίο Τύπου – ΨΗΦΙΣΜΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟ


Ψήφισμα αλληλεγγύης στον Ελληνικό λαό εξέδωσε η Διεθνής Συνδικαλιστική Συνομοσπονδία στο πλαίσιο διάσκεψης στην Ουάσιγκτον που διοργανώνει από κοινού η ITUC με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Παγκόσμια Τράπεζα.

Η Γενική Γραμματέας της Διεθνούς Συνδικαλιστικής Συνομοσπονδίας Σάραν Μπάρροου στο ψήφισμα, το οποίο συνυπογράφεται από συνδικαλιστικούς ηγέτες απ’ όλον τον κόσμο, καλεί τους διεθνείς χρηματοπιστωτικούς θεσμούς και τις Ευρωπαϊκές αρχές να σεβαστούν την πολιτική βούληση του Ελληνικού λαού και να διερευνήσουν κάθε δυνατότητα με τη νέα κυβέρνηση ώστε οι διαπραγματεύσεις να αντικαταστήσουν τα διατάγματα και να αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη, για την αναζωογόνηση της Ελληνικής οικονομίας.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γιάννης Παναγόπουλος από το βήμα της διάσκεψης, απευθυνόμενος στα στελέχη του Δ.Ν.Τ και στον πρόεδρο της Παγκόσμιας Τράπεζας, ζήτησε να δοθεί στην Ελλάδα η ευκαιρία για έναν αμοιβαίο και επωφελή συμβιβασμό με τους εταίρους, προσθέτοντας ότι για να εξυπηρετηθεί το χρέος πρέπει να εγκαταλειφθούν η λιτότητα και οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και να προταχθεί η ανάπτυξη και η απασχόληση.
Οι εργασίες της διάσκεψης θα ολοκληρωθούν αύριο με ομιλία του προέδρου της Παγκόσμιας Τράπεζας και με εκ νέου τοποθετήσεις συνδικαλιστικών στελεχών.

Σας παραθέτουμε το link με την επιστολή στήριξης στον Ελληνικό λαό της Διεθνούς Συνδικαλιστικής Συνομοσπονδίας.


ΠΗΓΗ:gsee.gr

Βαρκελώνη: Συναγερμός από τοξικό νέφος έπειτα από έκρηξη σε αποθήκη χημικών [εικόνες,βίντεο]

Αποτέλεσμα εικόνας για Βαρκελώνη: Συναγερμός από τοξικό νέφος έπειτα από έκρηξη σε αποθήκη χημικών [εικόνες,βίντεο]
Ένα πορτοκαλί τοξικό νέφος έχει καλύψει τον ουρανό της περιοχής Ιγκουαλάδα στην Βαρκελώνη, έπειτα από έκρηξη σε αποθήκη χημικών.
 Αποτέλεσμα εικόνας για Βαρκελώνη: Συναγερμός από τοξικό νέφος έπειτα από έκρηξη σε αποθήκη χημικών [εικόνες,βίντεο]

Σύμφωνα με διεθνή δίκτυα, τρεις άνθρωποι έχουν τραυματιστεί, ενώ οι τοπικές αρχές καλούν τους κατοίκους να παραμείνουν στις κατοικίες τους και να κλείσουν τα παράθυρα, καθώς το τοξικό νέφος εξαπλώνεται. 
 Αποτέλεσμα εικόνας για Βαρκελώνη: Συναγερμός από τοξικό νέφος έπειτα από έκρηξη σε αποθήκη χημικών [εικόνες,βίντεο]
Όπως εξηγεί η τοπική κυβέρνησης της Καταλονίας σε ανακοίνωση, η έκρηξη προκλήθηκε έπειτα από την κατά λάθος ανάμειξη δύο χημικών συστατικών κατά τη διάρκεια μεταφοράς τους στην αποθήκη που ανήκει στην ισπανική εταιρία Simar.

Ωστόσο, η εταιρία δεν έχει προς το παρόν προχωρήσει σε ανακοίνωση για να διευκρινίσει τα αίτια της έκρηξης.

Το πορτοκαλί νέφος εξαπλώνεται από την περιοχή Ιγκουαλάδα μέχρι ακόμα και 40 μίλια από τη Βαρκελώνη.
 Αποτέλεσμα εικόνας για Βαρκελώνη: Συναγερμός από τοξικό νέφος έπειτα από έκρηξη σε αποθήκη χημικών [εικόνες,βίντεο]
Την ίδια ώρα, έχει δοθεί η εντολή να αποκλειστούν δρόμοι και μία σιδηροδρομική γραμμή, ενώ παιδιά, ηλικιωμένοι και γυναίκες που κυοφορούν συστήνεται να παραμείνουν στις κατοικίες τους σε έξι διαφορετικές περιοχές.

Όπως εξηγούν διεθνή δίκτυα, τα χημικά αποτελούν έναν συνδυασμό από νιτρικό οξύ και χλωριούχο σίδηρο. 


ΠΗΓΗ:defencenet.gr

«Ναι» υπό όρους λένε οι εργοδότες σε αύξηση κατώτατου μισθού

Αποτέλεσμα εικόνας για αυξηση
Εννέα στις δέκα επιχειρήσεις συμφωνούν στην αύξηση του κατώτατου μισθού, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν συνδυαστικά μέτρα. Σήμερα το πρώτο κρίσιμο ραντεβού Σκουρλέτη με τους εμποροβιοτέχνες.
«Ναι» υπό όρους λένε οι εργοδότες σε αύξηση κατώτατου μισθού *Συνάντηση Σκουρλέτη-ΓΣΕΒΕΕ
Ανάπτυξη των δεξιοτήτων παράλληλα με την αύξηση του κατώτατου μισθού, αλλά και αναπτυξιακά κίνητρα προκειμένου να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, ζητούν οι εργοδότες από το υπουργείο Εργασίας.

Έρευνα της εταιρείας Στρατηγικών Λύσεων Υπηρεσιών Ανθρωπίνου Δυναμικού People for Business δείχνει ότι το 89% των επιχειρήσεων δεν βλέπουν αρνητικά την αύξηση του βασικού μισθού, με την προϋπόθεση όμως ότι η αύξηση αυτή συνδέεται με την ενίσχυση των δεξιοτήτων που αναζητούν στην ελληνική αγορά εργασίας και που επί του παρόντος δεν βρίσκουν εύκολα.

Επισημαίνουν επιπλέον ότι η ενδυνάμωση των δεξιοτήτων συμβάλλει στην βελτίωση της αποτελεσματικότητας και κατά συνέπεια στην αύξηση των αποδοχών – και όχι απαραίτητα μόνο στο επίπεδο του βασικού μισθού.

Το 75% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η αύξηση του βασικού μισθού θα επηρεάσει σε βραχυπρόθεσμη βάση το βιοτικό επίπεδο των χαμηλόμισθων, όμως μακροπρόθεσμα δεν συμβάλλει, εφόσον εφαρμοστεί μεμονωμένα, στην αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης και στην μείωση της ανεργίας. Μόλις το 4% ανέφερε ότι η αύξηση του βασικού μισθού συμβάλλει μεμονωμένα στην ανάπτυξη, ενώ επιφυλάξεις εκφράζει το 21% των επιχειρήσεων που δηλώνει ότι η μεμονωμένη αύξηση του βασικού μισθού στα 751 ευρώ θα οδηγήσει σε μείωση των θέσεων εργασίας, όσο η κατάσταση στην οικονομία παραμένει ρευστή.

«Επειδή το ζήτημα της απασχόλησης είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ελληνική οικονομία και κοινωνία, η συζήτηση που έχει ξεκινήσει για τον κατώτατο μισθό θα πρέπει να συνδεθεί άμεσα με τις δεξιότητες που ζητά η αγορά, ώστε τα νέα προγράμματα για την καταπολέμηση της ανεργίας που θα ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, διασφαλίζοντας την επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας σε μακροπρόθεσμη βάση και όχι μόνο όσο διαρκούν τα επιδοτούμενα προγράμματα», δηλώνει η κ. Ρεβέκκα Πιτσίκα CEO της People for Business, με αφορμή την αύξηση του βασικού μισθού στα 751 ευρώ που ανακοίνωσε η νέα κυβέρνηση.

Σύμφωνα με την κ. Πιτσίκα, τα τελευταία χρόνια ο βασικός μισθός ήταν στο κατώτατο επίπεδο και παρόλα αυτά, η ανεργία έφτασε σε πολύ υψηλά ποσοστά αγγίζοντας το 25,5% με τις επιχειρήσεις να παραπονιούνται ότι δεν βρίσκουν τους κατάλληλους υποψηφίους.

Το ζητούμενο σύμφωνα με την CEO της εταιρείας, είναι η ενδυνάμωση των δεξιοτήτων του σύγχρονου εργαζόμενου με βάση τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και όχι η αύξηση ή η μείωση του βασικού μισθού, ως μεμονωμένες και αποσπασματικές ενέργειες. Όπως μάλιστα εκτιμά η κ. Πιτσίκα, οι επιχειρήσεις είναι διατεθειμένες να πληρώσουν προφανώς παραπάνω από το βασικό μισθό, αρκεί να μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους σε ανθρώπινο δυναμικό.

Το δικό τους "ναι" υπό προϋποθέσεις, αναμένεται να πουν σήμερα, στο νέο υπουργό Εργασίας Πάνο Σκουρλέτη, οι εκπρόσωποι των εμποροβιοτεχνών. Η ΓΣΕΒΕΕ εμφανίζεται θετική στην αύξηση του κατώτατου μισθού, μέσα από την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, και υπό την προϋπόθεση ότι αυτό θα γίνει μετά από διάλογο, και στα όρια των αντοχών των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Την ίδια στιγμή βέβαια που ξεκινά ο διάλογος μεταξύ υπουργείου και κοινωνικών εταίρων, εταιρείες και μάλιστα μεγάλες, προχωρούν σε μειώσεις μισθών ή και σε εφαρμογή ευέλικτων μορφών εργασίας, μέσω της υπογραφής ατομικών συμβάσεων.

Αλλά και οι πλέον πρόσφατες επιχειρησιακές συμβάσεις που υπογράφησαν εντός του Ιανουαρίου, προβλέπουν με εξαίρεση μία, σημαντική μείωση μισθών, έως και 13%.


ΠΗΓΗ:euro2day.gr

Τι σημαίνει το “Creditwatch” της Standard & Poor’s για τη ΔΕΗ

Αποτέλεσμα εικόνας για ΔΕΗ
Η ΔΕΗ θα μπορούσε να βρεθεί κάτω από αυξανόμενη πίεση ρευστότητας εφόσον δεν υπάρξει γρήγορη βελτίωση στις συνθήκες λειτουργίας και στο οικονομικό περιβάλλον, ανέφερε η τελευταία έκθεση της Standard & Poor’s με την οποία υποβαθμίστηκε η πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας από Β σε Β-.

Παράλληλα ο οίκος κατέταξε τη ΔΕΗ σε πιστωτική επιτήρηση “Creditwatch” με αρνητικές επιπτώσεις, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι θα παρακολουθεί την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους πιστωτές της, καθώς θεωρεί ότι το αποτέλεσμά τους μπορεί να έχει επιπτώσεις στη ρευστότητα της ΔΕΗ.

Ο οίκος μάλιστα εξηγεί τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να θέσει σε πιστωτική επιτήρηση τη ΔΕΗ, αναλύοντας τις πιθανές αβεβαιότητες και τους κινδύνους που υπάρχουν για την εταιρεία στο κομμάτι της χρηματοδότησης και της ρευστότητας. Ειδικότερα σύμφωνα με την έκθεση, το χειρότερο σενάριο που θα μπορούσε να εξελιχθεί για τη ΔΕΗ θα ήταν να υπάρξει ακύρωση γραμμών χρηματοδότησης ή ένα πρόβλημα ρευστότητας του ελληνικού τραπεζικού συστήματος να περιορίσει την πρόσβαση της εταιρείας σε ρευστό. Δύο ακόμη κίνδυνοι για τη ΔΕΗ αφορούν στην αδυναμία χρηματοδότησης μελλοντικών επενδύσεων καθώς και αναχρηματοδότησης ώριμων δανείων. Ως πιθανό ρίσκο αντιμετωπίζεται επίσης ο περαιτέρω περιορισμός των χρηματοροών. 

Αναλυτικά οι πηγές ρευστότητας της ΔΕΗ για το επόμενο διάστημα είναι (σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P’s για τη ΔΕΗ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2014): 

• Περίπου 330 εκατ. διαθέσιμα σε ρευστότητα
• 1 δισ. από δεσμευμένες γραμμές χρηματοδότησης από την ΕΤΕΠ (220 εκ. για τη ΔΕΗ, 235 εκατ. για τον ΑΔΜΗΕ) και από κονσόρτιουμ γερμανικών τραπεζών υπό την KfW (625 εκατ. ευρώ)
• Ελεύθερες χρηματοροές ύψους 900 εκατ. ευρώ

Αντίστοιχα οι ανάγκες της ΔΕΗ διαμορφώνονται ως εξής:
• Βραχυπρόθεσμες ωριμάνσεις 650 εκατ. ευρώ
• 700 εκατ. ευρώ ανελαστικές επενδύσεις
• Περαιτέρω επιδείνωση των αναγκών σε κεφάλαια κίνησης το 2015 κατά περίπου 200 εκ. ευρώ

Σημειώνεται τέλος ότι η S&P’s κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ότι πιθανή έξοδος της Ελλάδας από την Ευρωζώνη, θα οδηγούσε τη ΔΕΗ σε χρεωκοπία.



ΠΗΓΗ.capital.gr

ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΟΧΙ


Μπόνους σε εφοριακούς-τελωνειακούς για πρόστιμα σε λαθρεμπόρους υγρών καυσίμων

mardas-thumb-large
«Μαζεύει» το υπουργείο Οικονομικών τις δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Δημήτρη Μάρδα, περί σχεδίων για παροχή μπόνους στους εφοριακούς για πρόστιμα σε φοροφυγάδες, διευκρινίζοντας ότι τέτοια μπόνους θα δοθούν μόνο για πρόστιμα σε λαθρεμπόρους καυσίμων.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, «η πρόταση αυτή εκφράστηκε το 2011 στη μελέτη “Νοθεία και λαθρεμπόριο καυσίμων” της ΓΣΕΒΕΕ και του ΠΟΠΕΚ και αφορούσε μόνο τα πρόστιμα επί των λαθραίων καυσίμων, και δεν αφορούσε τους εφοριακούς στο σύνολό τους».

Νωρίτερα, το ie μετέδωσε:

Με το δέλεαρ του μπόνους που υπόσχεται στους εφοριακούς, επιχειρεί η κυβέρνηση να πατάξει την φοροδιαφυγή.

Αυτό αποκάλυψε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων, λέγοντας ότι το μπόνους θα συνδέεται με τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε όσους συλλαμβάνονται να φοροδιαφεύγουν.

Επανέλαβε την εκτίμησή του, ότι τα έσοδα που θα μπορούσαν να έρθουν κυνηγώντας το λαθρεμπόριο τσιγάρων και καυσίμων αγγίζουν τα 2,3 δισ. Ευρώ, ενώ ανέφερε ακόμη ότι το χρέος δεν είναι βιώσιμο και ότι οι διαπραγματεύσεις γίνονται με βάση τα όσα προβλέπει ο προϋπολογισμός.

Όσον αφορά τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση κατά τη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών ανέφερε ότι έχει ζητήσει από τους υπουργούς να του δώσουν πλήρη κατάλογο με τα μέτρα για να τα κοστολογήσει. Το αν και πότε θα υλοποιηθούν θα εξαρτηθεί από την πορεία των διαπραγματεύσεων, εξήγησε.

Τέλος, ο Δημήτρης Μάρδας ανέφερε ότι θα εξετασθούν οι στρεβλώσεις στο ενιαίο μισθολόγιο.


ΠΗΓΗ:ienimerosi.gr

Ελληνικοί Υδρογονάνθρακες: Οι άσχετοι, η αραβική κελεμπία και η κρατική εταιρεία που δεν θα γίνει


Αφιερωμένο στους συμφοιτητές μου από το μεταπτυχιακό “MSc Oil and Gas Technology” του ΤΕΙ Καβάλας
Στο σημερινό μας άρθρο με αφορμή την ανακοίνωση των συναδέλφων (έχω υπογράψει και εγώ αυτήν την ανακοίνωση)  προς την κυβέρνηση από το μεταπτυχιακό “MSc Oil and Gas Technology” του ΤΕΙ Καβάλας οι οποίοι εκφράζουν την αγωνία τους για την τύχη του μεγάλου διαγωνισμού παραχωρήσεων που είναι σε εξέλιξη αλλά γενικά για την κατάσταση που επικρατεί στον χώρο των υδρογονανθράκων στην Ελλάδα (βλέπε εδώ) , το όποιο αφιερώνουμε σε αυτούς, θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε όλη την διαδικασία εξόρυξης υδρογονανθράκων με σκοπό να αναλύσουμε  γιατί οι χαμηλές τιμές πετρελαίου δεν επηρεάζουν τους δύο ελληνικούς διαγωνισμούς παραχώρησης οικοπέδων για εξερεύνηση και παραγωγή υδρογονανθράκων. Ακόμη θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε ρεαλιστικά ότι η εξαγγελία περί ίδρυσης κρατικής εταιρείας εξόρυξης και παραγωγής υδρογονανθράκων είναι μη βιώσιμη με βάση τη διεθνή πρακτική στον τομέα των υδρογονανθράκων.
Επίσης θα αναλύσουμε γιατί το χαρτί ελληνικοί υδρογονάνθρακες και γενικά η ενέργεια μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο ακόμη και στην επερχόμενη διαπραγμάτευση για το ελληνικό χρέος. Θέλουμε να τονίσουμε ότι η Ελλάδα σαν μελλοντικός παραγωγός υδρογονανθράκων και σαν ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και Μεσογείου έχει αυξημένη βαρύτητα στις διαπραγματεύσεις και στην εξωτερική πολιτική. Τέλος σημειώνουμε ότι κατά την διάρκεια των πρόσφατων εκλογών κανένα κόμμα  δεν αναφέρθηκε  στον τομέα της ενέργειας. Προεκλογικά δεν κατατέθηκε κάποιο ολοκληρωμένο σχέδιο για την αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου της χώρας.
Τα ενεργειακά θέματα που κατά την γνώμη μας θα έπρεπε να κυριαρχούν στις ελληνικές εκλογές είναι:
• Ανακήρυξη Ελληνικής ΑΟΖ
• Ανάπτυξη των συμβατικών κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου
• Τρόποι εκμετάλλευσης των υδριτών μεθανίου της Ελληνικής ΑΟΖ (θα επανέλθουμε με άρθρο μόνο για αυτό το θέμα)
• Αγωγοί φυσικού αερίου (TAP, East Med, IGB, ITGI)
• Έργα ενεργειακής υποδομής και άλλα πολλά
Ελληνικοί Διαγωνισμοί Παραχώρησης Οικοπέδων
Σε αυτό το κομμάτι θα αναφερθούμε στους δύο  διαγωνισμούς που έχουν ανακηρυχτεί ήδη και τρέχουν για τους Ελληνικούς υδρογονάνθρακες. Θα μου πείτε μα το ξέρουμε γιατί να διαβάζουμε τα ίδια, δεν είναι ακριβώς έτσι γιατί άμα παρακολουθήσετε στο διαδίκτυο διαλέξεις του Κύριου Νίκου Λυγερού όταν ρωτάει το κοινό πόσοι ξέρατε για τους διαγωνισμούς σηκώνει το χέρι του (10 στα 150 ή 200 άτομα), δηλαδή το 5%, αυτό είναι εξωφρενικό. Όταν δεν ξέρεις τι γίνεται στην ίδια σου την χώρα είσαι καταδικασμένος σαν τυφλός ενώ έχεις μάτια. Παραθέτουμε παρακάτω δύο φωτογραφίες με τους διαγωνισμούς.

Πηγή: http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=877&language=en-US

Πηγή: http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=875&language=en-US
Διαδικασία Εξόρυξης Υδρογονανθράκων

Θα έχετε παρατηρήσει τους τελευταίους 3-4 μήνες άρθρα που αναφέρουν βόμβα για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες ή κίνδυνος για τα πετρέλαια στην Ελλάδα λόγω των χαμηλών τιμών πετρελαίου, αυτοί που τα γράφουνε αυτά είτε τα γράφουνε εσκεμμένα είτε απλά δεν γνωρίζουν γιατί απλά δεν είναι μηχανικοί πετρελαίου. Ακόμη αναφέρουν σε αυτά τα άρθρα ότι η πολιτική αβεβαιότητα και η ενδεχόμενη έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ είναι  παράγοντες αποτυχίας των διαγωνισμών, σε αυτά συμφωνούμε και θεωρούμε ότι είναι πιο σημαντικά από τις χαμηλές τιμές πετρελαίου. Οι τιμές πετρελαίου έχουν προκαλέσει σίγουρα δύο καταστάσεις στην παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου και αυτές είναι:
• Οι εταιρείες μειώνουμε τους προϋπολογισμούς τους για έρευνα και εξόρυξη νέων πηγών υδρογονανθράκων
•  Με τις σημερινές τιμές στα 50$ ανά βαρέλι είναι ασύμφορη η εξόρυξη σε μεγάλα βάθη όπως αυτά του Ιουνίου και της Κρήτης και χρειάζονται σίγουρα τιμές πάνω 70$ ανά βαρέλι για να υπάρχει κάποιο κέρδος για τις εταιρείες που θα επιχειρήσουν εξορύξεις στα ελληνικά οικόπεδα
Οι σημερινές τιμές δεν επηρεάζουν προς το παρόν τουλάχιστον τους διαγωνισμούς, εκτός και αν συνεχίσουν να βρίσκονται στα επίπεδα των 50$ ανά βαρέλι τουλάχιστον μέχρι και το φθινόπωρο. Ακόμη δεν επηρεάζουν οι τιμές αυτές την προσέλευση των εταιρειών γιατί απλά στην αρχή της διαδικασίας ανάπτυξης υδρογονανθράκων οι εταιρείες τα πρώτα 2-3 χρόνια κάνουν σεισμικές έρευνες και αφού κρίνουν ότι υπάρχει κοίτασμα στόχος τότε μόνο προχωρούν σε δοκιμαστικές γεωτρήσεις, οι οποίες κοστίζουν 70 με 100 εκατομμύρια δολάρια η καθεμία. Από τα παραπάνω ας φτιάξουμε ένα υποθετικό χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη των ελληνικών υδρογονανθράκων στις περιοχές του Ιουνίου και Κρήτης, αυτό είναι:
• Ιούνιος 2015: Τέλος υποβολής προσφορών εταιρειών για τα οικόπεδα ( η κυβέρνηση ανακοίνωσέ ότι θα τους διακόψει και θα τους ξανά προκηρύξει, εμείς πιστεύουμε ότι δεν θα γίνει κάτι τέτοιο και ο διαγωνισμός θα γίνει κανονικά, υπάρχει βέβαια και μια περίπτωση για 3μήνη ή 6μήνη παράταση σε περίπτωση μη ικανοποιητικής προσέλευσης). Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν ότι η Ελλάδα έχει μείνει εντός ευρώ και δεν έχει χρεωκοπήσει.
• Ιούνιος 2015 – Μάρτιος / Ιούνιος 2016: Υπογραφή συμβάσεων παραχώρησης ανάμεσα στο ελληνικό κράτος και τις εταιρείες και κύρωση από την βουλή
• Ιούνιος 2016 – Ιούνιος 2018: Οι εταιρείες πραγματοποιούν τις δικές τους σεισμικές έρευνες και αξιολογούν τα αποτελέσματα (άρα μέχρι τα μέσα του 2018 δεν ενδιαφέρει τις εταιρείες η χαμηλή τιμή πετρελαίου)
• Ιούνιος 2018 – Ιούνιος 2021: Πραγματοποίηση ερευνητικών γεωτρήσεων σε περίπτωση εντοπισμού κοιτάσματος/στόχου
• Ιούνιος 2021 και μετά: Σε περίπτωση θετικών γεωτρήσεων και εντοπισμό εμπορικά εκμεταλλεύσιμων ποσοτήτων υδρογονανθράκων θα χρειαστούνε άλλα 4 - 7 χρόνια  για την κατασκευή των κατάλληλων υποδομών για την παραγωγή και την μεταφορά του φυσικού αερίου και του πετρελαίου. Επίσης πρέπει να βρεθούν και αντίστοιχες αγορές που θα προωθηθούν αυτές οι ποσότητες.
Το παράδειγμα της Κύπρου και του Ισραήλ
Κοίτασμα Tamar στο Ισραήλ
Το χρονικό πλαίσιο ανάπτυξης του κοιτάσματος Tamar στο Ισραήλ:
• Ιούνιος 2009: Η πρώτη πετυχημένη γεώτρηση στο κοίτασμα
• Δεκέμβριος 2009: Υπογραφή της Noble με το Ισραήλ για προμήθεια φυσικού αερίου
• Μάιος 2011:   Η Wood Group's Alliance Engineering ανέλαβε το συμβόλαιο για την κατασκευή πλατφόρμας για το κοίτασμα  Tamar
• Απρίλιος 2013: Το κοίτασμα Tamar παράγει πρώτη φορά φυσικό αέριο, 4 χρόνια μετά την ανακάλυψη του
• Φεβρουάριος 2015: Μέχρι σήμερα είναι το μόνο κοίτασμα που παράγει φυσικό αέριο στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο [1]
Κοίτασμα Αφροδίτη στην Κύπρο
Το χρονικό πλαίσιο ανάπτυξης του κοιτάσματος Αφροδίτη στην Κύπρο:
• Δεκέμβριος 2011: Ανακάλυψη του κοιτάσματος Αφροδίτη από την Noble Energy
• Οκτώβριος 2013: Η Delek Group ανακοίνωσε την πετυχημένη παραγωγή φυσικού αερίου από το Οικόπεδο 12
• Φεβρουάριος 2015: Μέχρι σήμερα γίνονται συζητήσεις για  μεταξύ των εταιρειών και της Κυπριακής Κυβέρνησης για τον τρόπο αξιοποίησης του κοιτάσματος Αφροδίτης [2]
Διαγωνισμός εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στις τρείς χερσαίες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας
Επί του θέματος σας παραθέτω σχετικό δημοσίευμα από την ιστοσελίδα www.energypress.gr που θεωρώ ότι καλύπτει πλήρως το θέμα, το σχετικό άρθρο μπορείτε να το βρείτε εδώ:
Δύο τελικά προσφορές, υποβλήθηκαν στο διαγωνισμό για την έρευνα και εκμετάλλευση υδρογονανθράκων σε χερσαίες περιοχές της Δ. Ελλάδας, η μία από τα ΕΛΠΕ και η άλλη από την επίσης ελληνική Energean Oil. (η συνέχεια εδώ)
Τιμές Πετρελαίου
Η πιο  σημαντική βέβαια παράμετρος για την εκμετάλλευση των ελληνικών κοιτασμάτων είναι τιμή πετρελαίου και πρέπει να τονίσουμε ότι αν η τιμή μείνει στα 50$ για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα τότε η εκμετάλλευση των ελληνικών συμβατικών κοιτασμάτων φυσικού αερίου και πετρελαίου είναι ασύμφορη και μπορεί να μην γίνει ποτέ. Επίσης να αναφέρουμε ότι  επί του θέματος των χαμηλών τιμών πετρελαίου και πως επηρεάζουν την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου σας παραθέτουμε 3 άρθρα επί του θέματος από τον ειδικό αναλυτή Κυριάκο Μεζόπουλο, τα άρθρα αυτά μπορείτε να τα βρείτε παρακάτω:
http://energypress.gr/news/Oi-kyries-agores-energeias-riska-kai-eykairies
http://energypress.gr/news/Ptwsh-ths-timhs-toy-petrelaioy:-Giati-toso-apotoma
http://energypress.gr/news/Ptwsh-ths-timhs-toy-petrelaioy:-Ta-3-pithana-senaria
http://www.energypress.gr/news/Ptwsh-petrelaioy:-Pws-mporoyme-na-kerdisoyme-san-ependytes
Σε αυτό το σημείο θα κάνουμε μόνο μια προσθήκη από πρόσφατη έρευνα της Rystad Energy , μίας συμβουλευτικής εταιρείας με έδρα το Όσλο της Νορβηγίας που αναφέρει ότι το 2015 θα είναι δύσκολη χρονιά για το πετρέλαιο λόγω των τιμών πετρελαίου. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε ένα σχεδιάγραμμα με τις τιμές πετρελαίου ανάλογα με το κόστος εξόρυξης ανά είδος υδρογονάνθρακα. Επίσης στον οριζόντιο άξονα παρουσιάζεται το μερίδιο αγοράς με ορίζοντα το 2020 του κάθε είδους πετρελαίου.
Όπως θα παρατηρήσετε και από το σχεδιάγραμμα παρακάτω για να γίνει εξόρυξη των υδρογονανθράκων της χώρας μας χρειάζονται τιμές τουλάχιστον στα 75$ ανά βαρέλι. Επίσης αναφέραμε πιο πάνω ότι οι τιμές δεν επηρεάζουν στην πρώτη φάση εξόρυξης αλλά αν έχουμε μπει σε μια εποχή χαμηλών διεθνών τιμών πετρελαίου που θα διαρκέσει πολύ τότε ο διαγωνισμός των ελληνικών οικοπέδων μπορεί να αποτύχει οικτρά. Τέλος όσον αναφορά τις τιμές κανένας δεν μπορεί να προβλέψει που θα κυμανθούν γιατί πρόκειται για μια τιμή που διαμορφώνεται από τους κανόνες της αγοράς πετρελαίου αλλά επηρεάζεται και από τεχνολογικούς, γεωπολιτικούς χρηματιστηριακούς και κοινωνικούς λόγους.

Πηγή: http://www.rystadenergy.com/AboutUs/NewsCenter/PressReleases/2015-will-be-extraordinarily-tough-for-oil-companies
Πολιτική αβεβαιότητα και έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ
Σε αυτό το σημείο να τονίσουμε απλώς ότι η παραπάνω λόγοι είναι ίσως οι πιο σημαντικοί και επηρεάζουν άμεσα την επιτυχία ή μη του μεγάλου γύρου παραχωρήσεων που είναι σε εξέλιξη αυτή την στιγμή.
Κρατική εταιρεία εξόρυξης και παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου, μια εταιρεία που δεν πρόκειται να γίνει τουλάχιστον μέχρι το 2030
Σε αυτό το σημείο θα παραθέσουμε την κατάσταση που επικρατεί στο χώρο των υδρογονανθράκων στο Μεξικό και πως εκεί επιχειρείται μέσω της μεταρρύθμισης του τομέα άνοιγμα της αγοράς και προσέλκυση ξένων επενδύσεων από ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου.
Το κομμάτι που παραθέτουμε είναι από πρόσφατο κοινό άρθρο μου με τον Κύριο Καμενόπουλο με όνομα Ενεργειακή Μεταρρύθμιση στο Μεξικό, υδρογονάνθρακες & Ελλάδα, μπορείτε να το βρείτε εδώ.
Παραθέτουμε το κομμάτι:
Ενεργειακή Μεταρρύθμιση στο Μεξικό
Στα τέλη του 2013 η Μεξικάνικη κυβέρνηση μετά από μεγάλο αγώνα κατάφερε να περάσει από το Μεξικανικό Κογκρέσο την νομοθεσία για την ενεργειακή μεταρρύθμιση της βιομηχανίας των υδρογονανθράκων της χώρας. Αυτή η νομοθεσία  μετέβαλε την απαγόρευση του 1938 σχετικά με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στον τομέα ενέργειας του Μεξικού . Οι μεταρρυθμίσεις αυτές, που τελειώνουν το 75-έτος μονοπώλιο της Petroleos Mexicanos (Pemex) και επιτρέπουν μεγαλύτερες ξένες επενδύσεις, είναι η πρώτη προσπάθεια που περιλαμβάνει συνταγματική αλλαγή, και υπόσχεται να αντιμετωπίσει πολλές από τις προκλήσεις που έχουν οδηγήσει σε μια δεκαετία όπου η παραγωγή πετρελαίου στο Μεξικό μειώνεται χρόνο με το χρόνο. (παρατηρήστε το διάγραμμα παρακάτω) [3]

Πέρυσι, το Μεξικό παρήγαγε 2,90 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bbl / d) του συνόλου των υγρών, συνεχίζοντας την πτώση από την κορυφή των 3.850.000 βαρέλια / ημέρα το 2004. Το αργό πετρέλαιο είναι το πιο σημαντικό στοιχείο της παραγωγής υγρών καυσίμων του Μεξικού, η οποία αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 85% της παραγωγής κατά τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Προκαταρκτικές εκτιμήσεις δείχνουν τον Απρίλιο 2014 η παραγωγή του αργού πετρελαίου ήταν περίπου 2,5 εκατομμύρια βαρέλια / ημέρα, το χαμηλότερο μηνιαίο μέσο όρο από το 1995. [3]
Οι νέες μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
- Δημιουργία τεσσάρων μοντέλων συμβάσεων για παραγωγή και  εξερεύνηση πετρελαίου και φυσικού αερίου και , συμπεριλαμβανομένων των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών, κατανομής της παραγωγής, των κερδών και τις άδειες.
- Δίνει στην  Pemex (κρατική εταιρεία πετρελαίου του Μεξικού) την προτεραιότητα πρώτης προτίμησης για την ανάπτυξη των πόρων του Μεξικού  πριν οι ιδιωτικές εταιρείες αρχίζουν γύρους υποβολής προσφορών. Επίσης σε αυτήν την ρύθμιση η Pemex μπορεί να παράσχει οικονομική και τεχνική σχέδια για την ανάπτυξη των πόρων αυτών  εντός τριών ετών.
- Δίνει την ρυθμιστική αρχή πάνω στους τομείς του πετρελαίου και του φυσικού αερίου προς την Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας, την γραμματέας της ενέργειας, καθώς και την Εθνική Επιτροπή υδρογονανθράκων, και επίσης επιδιώκει να δημιουργήσει το νέο Εθνικό Οργανισμό Βιομηχανικής Ασφάλειας και Προστασίας του Περιβάλλοντος.
- Η Pemex πρέπει να παραμείνει ως κρατική, αλλά με περισσότερη διοικητική και δημοσιονομική αυτονομία, που θα επιτρέψει στην εταιρεία να ανταγωνιστεί τις προσφορές με άλλες επιχειρήσεις σε νέα έργα.
- Καθιέρωση του Μεξικού Ταμείο των Πετρελαίων  για τη διαχείριση των πληρωμών των συμβάσεων και τα έσοδα από το πετρέλαιο. [3]
Οι δύο τελευταίες μεταρρυθμίσεις θα μπορούσανε να έχουνε σαν παράδειγμα το παράδειγμα της Νορβηγίας. (βλέπε εδώ σχετικό άρθρο)
Η Ενεργειακή μεταρρύθμιση θα μπορούσε να αυξήσει μακροπρόθεσμα την παραγωγή πετρελαίου του Μεξικού κατά 75%
Η εκτίμηση της Αμερικανικής Υπηρεσίας Ενέργειας (EIA) για την μελλοντική παραγωγή πετρελαίου προέβλεπε το 2013 ότι η παραγωγή του Μεξικού θα συνεχίσει να μειώνεται από 3,0 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (MMbbl / d) σε 2.010 έως 1,8 MMbbl / d το 2025 και στη συνέχεια θα αγωνιζότανε να παραμείνει στα επίπεδα των 2,0 έως 2,1 MMbbl / d με το 2040.
Όμως μετά την εισαγωγή των μεταρρυθμίσεων από την Μεξικανική κυβέρνηση η εκτίμηση της EIA to 2014 άλλαξε δραματικά και πλέον προβλέπει ότι η παραγωγή του Μεξικού θα μπορούσε να σταθεροποιηθεί στο 2,9 MMbbl / d μέχρι το 2020 και στη συνέχεια να αυξηθεί σε 3,7 MMbbl / d από το 2040, περίπου 75% υψηλότερες σε σχέση με τις προοπτικές του περασμένου έτους. Οι πραγματικές επιδόσεις μπορεί να εξακολουθούν να διαφέρουν σημαντικά από αυτές τις προβλέψεις, λόγω της μελλοντικής επιτυχίας των μεταρρυθμίσεων, των πόρων και των τεχνολογικών εξελίξεων, καθώς και των διεθνών τιμών  στην αγορά πετρελαίου. (παρατηρήστε το σχεδιάγραμμα παρακάτω) [4]

Από το 2008, η δομή των συμβάσεων για κάθε ιδιωτική εταιρεία που συνεργάζεται με την Pemex ήταν μια σύμβαση παροχής υπηρεσιών που βασιζότανε στην απόδοση, η οποία προσφέρει οικονομικά κίνητρα σε ιδιώτες εργολάβους που εργάζονται στον τομέα της ενέργειας του Μεξικού. Κίνητρα δόθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως όταν ένα έργο έχει ολοκληρωθεί πριν από το χρονοδιάγραμμα, όταν η Pemex αποκομίζει οφέλη από τη χρήση της νέας τεχνολογίας που παρέχονται από τον ανάδοχο, ή όταν ο ανάδοχος είναι πιο επιτυχής από ό, τι αναμενόταν αρχικά. Οι συμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν επίσης ποινές για την περιβαλλοντική αμέλεια ή παράλειψη να εκπληρώσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις. [4]
Η νομοθεσία του Μεξικού εισήγαγε τρία νέα είδη συμβάσεων που θα παρέχει περισσότερες ευκαιρίες για τις ξένες επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας της:
- Συμβάσεις συμμετοχής στα κέρδη επιτρέπουν στις εταιρείες να λάβουν ένα ποσοστό από τα κέρδη που προκύπτουν από την ανάπτυξη του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Ενώ οι εταιρείες που εισέρχονται σε αυτές τις συμβάσεις δεν θα έχουν τους πόρους που αναπτύσσονται, θα είναι δυνατόν να περιλαμβάνουν τα έσοδα από μέρους τους των εκτιμώμενων μελλοντικών κερδών.
- Συμβάσεων κατανομής της παραγωγής επιτρέπουν στις εταιρείες να κατέχουν τον τίτλο σε ένα ποσοστό του όγκου των πόρων που παράγονται.
- Άδειες που επιτρέπουν στις συμμετέχουσες επιχειρήσεις να πληρωθούνε με τη μορφή του πετρελαίου και του φυσικού αερίου που εξάγεται από κάθε έργο.[4]
Τα συμπεράσματα τα οποία θα μπορούσαν να εξαχθούν από τα παραπάνω και τα οποία θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη στην περίπτωση της Ελλάδας είναι τα εξής:
- Η βιομηχανία του πετρελαίου είναι μια δυναμική βιομηχανία που απαιτεί για να είσαι ανταγωνιστικός και να έχεις συνέχεια οικονομικά οφέλη σαν χώρα απαιτεί άμεσες ξένες επενδύσεις, συνεργασία των κρατικών εταιρειών με ιδιωτικές εταιρείες και η εισαγωγή νέου ρυθμιστικού πλαισίου όταν χρειάζεται από την μεριά του κράτους.
- Κάποιοι στην Ελλάδα εξαγγέλλουν την δημιουργία κρατικής εταιρείας πετρελαίων, θα πρέπει να τους προειδοποιήσουμε ότι η χρήση των εσόδων από τα πετρέλαια και το φυσικό αέριο για ικανοποίηση πελατειακών σχέσεων για ψηφοθηρικούς λόγους θα είναι καταστροφική για τη χώρα. Ας αναλογιστούμε την περίπτωση του Μεξικού, της Βενεζουέλας και του Ιράν, όπου έχουμε κρατικές εταιρείες πετρελαίων, αλόγιστη σπατάλη των εσόδων από τα πετρέλαια, μεγάλη εξάρτηση του κρατικού προϋπολογισμού από αυτά τα έσοδα, στασιμότητα η στην χειρότερη περίπτωση μείωση της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου  και στο τέλος σε περίοδο χαμηλών τιμών όλα αυτά οδηγούνε το κράτος στα πρόθυρα χρεωκοπίας, βλέπε Ρωσία και Βενεζουέλα.
Για να το προχωρήσουμε λίγο πιο παραπέρα θα αναφέρουμε ακόμη πιο συγκεκριμένα  παραδείγματα γιατί η δημιουργία κρατικής εταιρείας πετρελαίου θα αποτύχει.
Νορβηγία
Η Νορβηγία άρχισε να έχει πολύ μεγάλα έσοδα από τους υδρογονάνθρακες  μετά από 20 χρόνων συνεχών επενδύσεων σε υποδομές αλλά και σε  ανθρώπινο δυναμικό. Πιο συγκεκριμένα για να ιδρύσουμε τώρα μια λειτουργική εταιρεία εξόρυξης υδρογονανθράκων θα θέλαμε κάποια δισεκατομμύρια και όλα αυτά όταν βρισκόμαστε σε μια χώρα όπου το κράτος δεν ξέρει αν θα έχει να πληρώσει συντάξεις τον άλλο μήνα.
Ιράν
Το Ιράν έχει μείωση παραγωγής φυσικού αερίου και πετρελαίου τα τελευταία χρόνια και πλέον προσπαθεί να ρυθμίσει το πυρηνικό του πρόγραμμα ώστε να αρθούν οι δυτικές κυρώσεις και έτσι να προσελκύσει άμεσες ξένες επενδύσεις στο πετρελαϊκό του τομέα από ξένες ιδιωτικές εταιρείες. Ακόμη μιλάμε και για το κράτος που έχει αποδεδειγμένα τα μεγαλύτερα κοιτάσματα φυσικού αερίου στον κόσμο τα οποία δεν μπορεί να αναπτύξει λόγω έλλειψης κεφαλαίων και τεχνολογίας.
Άρα κρατική εταιρεία πετρελαίου μετά το 2030 και βλέπουμε ……..
Το χαρτί της ενέργειας σαν διαπραγματευτικό όπλο
Εδώ να αναφέρουμε μόνο το εξής όταν έχεις σωστό στρατηγικό και γεωπολιτικό σχεδιασμό σαν χώρα και χρησιμοποιήσεις προς όφελος σου την γεωστρατηγική  σημασία σου αλλά και κάνεις τις σωστές συμμαχίες μέσω πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής το χαρτί που λέγετε ενέργεια μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο στις ελληνικές κυβερνήσεις.
Γενικό Συμπέρασμα
Σαν συμπέρασμα θα θέλαμε να παραθέσουμε τους παράγοντες που θα επηρεάσουν την μελλοντική εκμετάλλευση των ελληνικών υδρογονανθράκων, αυτοί είναι:
• Σωστή Γεωπολιτική στρατηγική της Ελλάδος
• Τιμές πετρελαίου
• Περαιτέρω ανάπτυξη της τεχνολογίας  εξόρυξης υδρογονανθράκων σε μεγάλα βάθη
• Η διερεύνηση της αγοράς για το που θα κατευθυνθούν οι Ελληνικοί υδρογονάνθρακες
• Πολιτική και οικονομική  κατάσταση της χώρας
Αθανάσιος Πίτατζης, Διπλωματούχος Μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Μεταπτυχιακός φοιτητής 2014-2015 στο ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (Καβάλα) στο Μεταπτυχιακό Φυσικού Αερίου και Πετρελαίου (http://msc.petrotech.teikav.edu.gr/)
[1] http://www.subseaiq.com/data/Project.aspx?project_id=459
[2] http://www.subseaiq.com/data/Project.aspx?project_id=1008
[3] Μετάφραση και πληροφορίες από τα αγγλικά από το άρθρο Mexico’s energy reform seeks to reverse decline in oil production, http://www.eia.gov/todayinenergy/detail.cfm?id=16431#
[4] Μετάφραση και πληροφορίες από τα αγγλικά από το άρθρο Energy reform could increase Mexico’s long-term oil production by 75%, http://www.eia.gov/todayinenergy/detail.cfm?id=17691


ΠΗΓΗ:energypress.gr