Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2015

Το ημερολόγιο χρέους της Ελλάδας μέχρι το 2054 [γράφημα]

Αποτέλεσμα εικόνας για Το ημερολόγιο χρέους της Ελλάδας μέχρι το 2054 [γράφημα]
Η αμερικανική οικονομική εφημερίδα παρουσιάζει σε γραφήματα το ημερολόγιο χρέους της Ελλάδας μέχρι το 2054.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat αύξηση κατέγραψε το ελληνικό δημόσιο χρέος το τρίτο τρίμηνο του 2014 φτάνοντας το 176% του ΑΕΠ.

Σύμφωνα με τη Τράπεζα της Ελλάδας το Εξωτερικό Χρέος δεν περιλαμβάνει τις υποχρεώσεις από μετοχές καθώς και τις άμεσες επενδύσεις.


Τα χρήματα και που τα χρωστάει η Ελλάδα μέχρι το 2054

Μεταξύ άλλων η Ελλάδα χρωστάει στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, EFSF, Κυβερνήσεις, Ιδιώτες επενδυτές.

Τα χρήματα και που τα χρωστάει η Ελλάδα το 2015



Τα χρήματα και που τα χρωστάει η Ελλάδα το 2016



Τα χρήματα και που τα χρωστάει η Ελλάδα το 2054



Τα χρήματα που χρωστάει η Ελλάδα



Αναλυτικός πίνακας χρέους


Μπορείτε να δείτε αναλυτικά όλους τους πίνακες στο θέμα Greece’s Debt Due: What Greece Owes When της Wall Street Journal



ΠΗΓΗ: defencenet.gr  

Μυστηριώδες αντικείμενο παρατηρήθηκε πάνω από την Κορνουάλη

Αποτέλεσμα εικόνας για Μυστηριώδες αντικείμενο παρατηρήθηκε πάνω από την Κορνουάλη
Το ΑΤΙΑ «πιάστηκε» σε κάμερα πάνω από μια παραλία στο Bude την προηγούμενη Τρίτη.

Τώρα, οι ειδικοί θέλουν να συμβάλουν στον εντοπισμό της ταυτότητος του παράξενου αεροσκάφους.

Ο Dave Gillham, ιδρυτής ενός οργανισμού με το όνομα «Κορνουάλη ΑΤΙΑ» (Cornwall UFO), είπε: «Φαίνεται τριγωνικό – αλλά δεν έχω ιδέα τι είναι.»

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2009, το Υπουργείο Αμύνης (MOD) της Βρετανίας, είχε μια ειδική γραμμή για όσους μπορούσαν να αναφέρουν θεάσεις ΑΤΙΑ, μέχρι που έκλεισε λόγω χρημάτων.

Βρετανοί αξιωματικοί είχαν δηλώσει ως εξής: «Το MOD δεν έχει γνώμη για την ύπαρξη ή μη εξωγήινης ζωής. Ωστόσο, σε πάνω από 50 χρόνια, σε καμία αναφορά για ΑΤΙΑ δεν προέκυψαν στοιχεία όπου θα υπήρχε δυνητική απειλή για το Ηνωμένο Βασίλειο.»

Τώρα τα στοιχεία για UFO συλλέγονται από ανεξάρτητους οργανισμούς, όπως το «Βρετανική Ένωση Έρευνας για ΑΤΙΑ» (British UFO Research Association), η του «ΑΤΙΑ Ηνωμένου Βασιλείου» ( UK UFO).

Ο John Wickham, από το BUFORA δήλωσε: «Δεδομένου ότι η γραμμή MOD έχει κλείσει, έχουμε δει μια τεράστια αύξηση τηλεφωνημάτων για θεάσεις ΑΤΙΑ. Τα περισσότερα πράγματα μπορούν να εξηγηθούν με μια μικρή έρευνα και μόνο. Αν και σε πολλές περιπτώσεις είναι απλά ένα στρατιωτικό σκάφος το MOD είναι στην ευχάριστη θέση να το ονομάσουμε ένα ΑΤΙΑ , για να κρατήσει τα μυστικά τους. Αλλά σεβόμαστε πάντα τις πεποιθήσεις του καθενός. »


ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Αναβάθμιση στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για την υποδοχή... ταξί

Αναβάθμιση στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό για την υποδοχή... ταξί
Η NASA ξεκίνησε εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS) προκειμένου να δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης για την υποδοχή δύο νέων μισθωμένων σκαφών εντός της δεκαετίας.

Οι εργασίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη μετακίνηση μιας υπομονάδας του σταθμού σε νέα θέση -τη μεγαλύτερη αλλαγή στη διάταξη του πολυεθνικού τροχιακού εργαστηρίου, του οποίου η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 2011 με κόστος άνω των 100 δισ. δολαρίων.

Όταν η συναρμολόγηση του ISS ολοκληρώθηκε, η NASA παρόπλισε τα διαστημικά λεωφορεία της και ανέθεσε στη Ρωσία τη μεταφορά των αστροναυτών της από και προς τον σταθμό, μια υπηρεσία που χρεώνεται περίπου 70 εκατ. δολάρια ανά θέση.

Με στόχο να τερματίσει την εξάρτησή της από τη Ρωσία εντός του 2017, η NASA σύναψε συμβόλαια με δύο αμερικανικές εταιρείες, την Boeing και τη SpaceX, για την ανάπτυξη νέων διαστημικών ταξί για επανδρωμένες αποστολές στον ISS. Αυτό εκτιμάται ότι θα ρίξει το κόστος των μισθωμένων πτήσεων στα 58 εκατ. δολάρια ανά άτομο.

Δύο αμερικανοί αστροναύτες πραγματοποίησαν το Σάββατο τον πρώτο από τους επτά διαστημικούς περιπάτους που προγραμματίζονται για φέτος εν όψει της άφιξης των νέων σκαφών το 2017.

Μέχρι το Μάρτιο θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί συνολικά 233 μέτρα νέας καλωδίωσης, καθώς και συστήματα επικοινωνιών για την κάψουλα CST-100 της Boeing και το Dragon V2 της SpaceX.

H μεγαλύτερη αλλαγή θα είναι όμως η μετακίνηση της υπομονάδας Leonardo του σταθμού από την υπομονάδα Unity στην υπομονάδα Tranquility -μια περίπλοκη εργασία που θα πραγματοποιηθεί με ρομποτικό βραχίονα, ο οποίος θα ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο από τη Γη.

Η αλλαγή της διαμόρφωσης του σταθμού απελευθερώνει χώρο προκειμένου να εγκατασταθούν δύο νέοι «Διεθνείς Αντάπτορες Πρόσδεσης», στους οποίους θα συνδέονται τα νέα σκάφη. Η μία θύρα θα βρίσκεται στην άκρη της υπομονάδας Harmony, εκεί όπου προσδένονταν τα διαστημικά λεωφορεία, η δεύτερη θα βρίσκεται στην πάνω πλευρά της ίδιας υπομονάδας.

Τα νέα διαστημικά ταξί θα μπορούν να μεταφέρουν τέσσερα άτομα, ένα περισσότερο από ό,τι τα ρωσικά Soyuz. Αυτό θα επιτρέψει στο πλήρωμα του ISS να επεκταθεί από τα έξι στα επτά μέλη.

Η SpaceΧ εκτιμά ότι η κάψουλα Dragon V2, μια αναβαθμισμένη βερσιόν του μη επανδρωμένου σκάφους Dragon που χρησιμοποιείται ήδη για τον ανεφοδιασμό του ISS, θα είναι έτοιμη για την πρώτη, μη επανδρωμένη πτήση στα τέλη του 2016. Η πρώτη επανδρωμένη αποστολή θα μπορούσε να ακολουθήσει στις αρχές του 2017.

Η Boeing από την πλευρά της σχεδιάζει να πραγματοποιήσει την πρώτη μη επανδρωμένη πτήση του CST-100 τον Απρίλιο του 2017 και την πρώτη επανδρωμένη αποστολή τον Ιούλιο του ίδιου έτους.


ΠΗΓΗ:zougla.gr

Tι γράφει εδώ, παιδί μου Αλέξη;

Το λαθρεμπόριο καυσίμων στο στόχαστρο του Υπουργείου Οικονομικών

Αποτέλεσμα εικόνας για Το λαθρεμπόριο καυσίμων στο στόχαστρο του Υπουργείου Οικονομικών
Τη λίστα με τις προτεραιότητές του για την αύξηση των εισροών στα δημόσια Ταμεία παραθέτει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας.

Μιλώντας στην στην «Καθημερινή της Κυριακής» επισημαίνει ότι η περικοπή προμηθειών στο Δημόσιο, η πάταξη του λαθρεμπορίου στα ναυτιλιακά καύσιμα, η καταπολέμηση του παραεμπορίου και η αναδιοργάνωση του ΣΔΟΕ είναι μερικές από τις πρώτες κινήσεις του Υπουργείου με στόχο να αρχίσουν οι εισροές στον προϋπολογισμό.

Μάλιστα, ειδικά για το λαθρεμπόριο καυσίμων, ανέφερε πως στόχος είναι να τοποθετηθούν συσκευές ηλεκτρονικού εντοπισμού σε όλα τα μικρά δεξαμενόπλοια που παραλαμβάνουν φορτία από τα διυλιστήρια.

Μιλώντας επίσης στον ΣΚΑΪ, και εστιάζοντας στην κίνηση μαύρου χρήματος, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών τόνισε πως η τεχνογνωσία για την καταπολέμηση υπάρχει ήδη στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, η Τράπεζα της Ελλάδος και οι εμπορικές τράπεζες έχουν στην διάθεση τους όλες τις κινήσεις των λογαριασμών που δείχνουν πως εισάγονται και εξάγονται κεφάλαια προς το εξωτερικό.


ΠΗΓΗ: defencenet.gr  

Γλέζος: Ζητώ συγγνώμη, συνήργησα στην ψευδαίσθηση

Γλέζος: Ζητώ συγγνώμη, συνήργησα στην ψευδαίσθηση
Ο κ. Γλέζος υπογραμμίζει ότι «πέρασε ένας μήνας κι ακόμα η εξαγγελία να γίνει πράξη». «Κρίμα και πάλι κρίμα», αναφέρει και ζητεί συγγνώμη από τον ελληνικό λαό "διότι συνήργησε σ΄αυτή την ψευδαίσθηση".
«Δεν αλλάζεις, βέβαια, και την ψήφο του ελληνικού λαού, στις εκλογές της 25 Ιανουαρίου 2015. Ψήφισε αυτό που υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ: καταργούμε το καθεστώς της λιτότητας, που δεν αποτελεί μόνο στρατηγική της ολιγαρχίας της Γερμανίας και των άλλων δανειστριών χωρών της ΕΕ, αλλά και της ελληνικής ολιγαρχίας. Καταργούμε τα Μνημόνια και την Τρόικα, καταργούμε όλους τους νόμους της λιτότητας. Την επομένη των εκλογών με ένα νόμο καταργούμε την Τρόικα και τις συνέπειές της», προσθέτει.

Κυβερνητικές πηγές, σχολιάζοντας το άρθρο του κ. Γλέζου ανέφεραν: Είναι πιθανόν ο Μανώλης Γλέζος να μην είναι καλά πληροφορημένος για τη σκληρή και επίπονη διαπραγμάτευση η οποία συνεχίζεται. Διαπραγμάτευση για την ανάκτηση της αξιοπρέπειας του ελληνικού λαού.

Ολόκληρο το άρθρο του Μανώλη Γλέζου

Η μετονομασία της Τρόικας σε Θεσμούς, του Μνημονίου σε Συμφωνία και των Δανειστών σε Εταίρους, όπως και όταν βαφτίζεις το κρέας ψάρι, δεν αλλάζεις την προηγούμενη κατάσταση.

Δεν αλλάζεις, βέβαια, και την ψήφο του Ελληνικού Λαού, στις εκλογές της 25 Ιανουαρίου 2015.
Ψήφισε αυτό που υποσχέθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ: καταργούμε το καθεστώς της λιτότητας, που δεν αποτελεί μόνο στρατηγική της ολιγαρχίας της Γερμανίας και των άλλων δανειστριών χωρών της ΕΕ, αλλά και της ελληνικής ολιγαρχίας.

Καταργούμε τα Μνημόνια και την Τρόικα, καταργούμε όλους τους νόμους της λιτότητας.
Την επομένη των εκλογών με ένα νόμο καταργούμε την Τρόικα και τις συνέπειές της.

Πέρασε ένας μήνας κι ακόμα η εξαγγελία να γίνει πράξη.
Κρίμα και πάλι κρίμα.
Από την πλευρά μου ΖΗΤΩ ΣΥΓΓΝΩΜΗ από τον Ελληνικό Λαό διότι συνήργησα σ΄αυτή την ψευδαίσθηση.
Πριν, όμως, προχωρήσει το κακό.
Πριν να είναι πολύ αργά, ας αντιδράσουμε.
Πριν απ΄όλα τα μέλη, οι φίλοι και οι οπαδοί του ΣΥΡΙΖΑ, σε έκτακτες συνελεύσεις, όλων των βαθμίδων των οργανώσεων να αποφασίσουν αν δέχονται αυτήν την κατάσταση.

Μερικοί υποστηρίζουν, πως σε μια συμφωνία, πρέπει κι εσύ να υποχωρήσεις. Κατ΄αρχήν ανάμεσα σε καταπιεστή και καταπιεζόμενο δεν μπορεί να υπάρξει συμβιβασμός, όπως ακριβώς ανάμεσα στον σκλάβο και στον κατακτητή, λύση είναι μόνο η Λευτεριά.

Αλλά κι αν δεχτούμε αυτό τον παραλογισμό, ήδη οι παραχωρήσεις που έκαναν οι προηγούμενες μνημονιακές κυβερνήσεις με την ανεργία, τη λιτότητα, τη φτώχεια, τους αυτόχειρες, ξεπερνούν κάθε όριο υποχώρησης.
Μανώλης Γλέζος Βρυξέλλες 22-2-2015


ΠΗΓΗ:ethnos.gr

Πτώση της τιμής του πετρελαίου: Η νέα πετρελαϊκή ισορροπία

Αποτέλεσμα εικόνας για πετρελαιο
Στα προηγούμενα άρθρα αναλύσαμε πολλά και διαφορετικά θέματα: τα βασικά αίτια της πτώσης, τις θεωρίες πίσω από αυτή, τα κόστη παραγωγής, τα σενάρια για την μελλοντική πορεία των τιμών, τα συμπεράσματα που βγήκαν, και τέλος πως μπορούμε να επενδύσουμε στο νέο περιβάλλον τιμών. Θα ολοκληρώσω αυτή τη σειρά άρθρων απαντώντας στις ερωτήσεις των αναγνωστών. Οι αναγνώστες σωστά διέκριναν ότι διαμορφώνεται μια νέα ισορροπία στο χώρο και έθεσαν πολλές ερωτήσεις σχετικά. Πριν ξεκινήσω θέλω να τους ευχαριστήσω για την ανταποκρισή τους. Ο κύριος λόγος για τον οποίο γράφω αυτά τα άρθρα είναι για να ενημερώσω το ελληνικό κοινό για τα τεκταινόμενα στο χώρο της ενέργειας, μην διστάζετε να επικοινωνείτε μαζί μου ξανά και ξανά αν έχετε κι άλλες απορίες. Το επίπεδο των ερωτήσεων ήταν σε γενικές γραμμές πολύ καλό, εδώ επέλεξα αυτές που τέθηκαν τις περισσότερες φορές. 

Μου ζητήθηκε να πω την άποψη μου για το ρόλο των επενδυτικών ταμείων (investment funds) στις διακυμάνσεις των τιμών των εμπορευμάτων. Υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία σε αυτό το θέμα, και οι απόψεις διίστανται σε μεγάλο βαθμό. Από τη μία μεριά υπάρχουν οι επικριτές της επέκτασης των funds στα εμπορεύματα (financialization). Πιστεύουν ότι πλέον οι τιμές έχουν απομακρυνθεί από τα θεμελιώδη και πρόκειται για φούσκα. Ενδεικτικά φέρουν σαν παράδειγμα ότι το open interest των WTI futures καθημερινά είναι πολλαπλάσιο της παραγωγής πετρελαίου των ΗΠΑ. Από την άλλη υπάρχουν οι υποστηρικτές, οι οποίοι βλέπουν με καλό μάτι την είσοδο των funds. Υποστηρίζουν ότι βελτιώνουν την ρευστότητα της αγοράς και είναι οι αντισυμβαλλόμενοι στην αντιστάθμιση κινδύνου (hedging) των παραγωγών. Προσωπικά είμαι της άποψης ότι η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Η αγορά σίγουρα χρειάζεται τα funds αλλά με μέτρο, για παράδειγμα αν μπουν όρια μεγέθους θέσεων (position limits) αυτό δεν θα βλάψει κανέναν. Η χωρίς όριο παρουσία των funds στα εμπορεύματα αυξάνει υπερβολικά την μεταβλητότητα κατά την διάρκεια απότομης ανόδου και πτώσης των τιμών. Όταν οι τιμές ανεβαίνουν τα funds στριμώχνονται για το ποιος θα πρωτομπεί κυνηγώντας τις γρήγορες αποδόσεις, επιταχύνοντας την άνοδο τιμών (Ιανουάριος-Ιούλιος 2008). Όταν οι τιμές πέφτουν τα funds στριμώχνονται στην έξοδο για να μειώσουν τις απώλειες τους, επιταχύνοντας την πτώση των τιμών (Αύγουστος-Δεκέμβριος 2014). Το θέμα είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και μάλλον αξίζει να το κοιτάξουμε με ξεχωριστό άρθρο. 

Μου ζήτησαν να αξιολογήσω την επίδραση της πτώσης των τιμών στην οικονομία των ΗΠΑ αλλά και στην παγκόσμια οικονομία. Ξεκινώντας πρέπει να τονίσουμε ότι η άντληση πετρελαίου και αερίου στις ΗΠΑ είναι βασική δραστηριότητα της οικονομίας. Η πτώση θα έχει άμεσα κάποιες αρνητικές συνέπειες. Τ α στατιστικά δείχνουν ότι $1 από κάθε $8 που επενδύθηκαν στις ΗΠΑ το 2013 προήρθε από τον ενεργειακό κλάδο (~$159 δις). Επιπλέον $20 δις ήρθαν από υποστηρικτικές προς τον κλάδο δραστηριότητες, φθάνοντας την συνολική συμμετοχή της ενέργειας στο ΑΕΠ των ΗΠΑ σε ~13,5%. Το νούμερο αυτό το 2003 ήταν μόλις 5,3%, άρα είναι φανερή η επίδραση των υψηλών τιμών αλλά και της αλλαγής από την επανάσταση του σχιστόλιθου. Τα χρόνια των παχιών αγελάδων όμως πέρασαν και ήδη έχουν ανακοινωθεί μεγάλες περικοπές στους προϋπολογισμούς των εταιρειών του κλάδου. Οι περικοπές συνοδεύονται από απολύσεις, κλείσιμο γραφείων, και πτώση σε ανάγκες εστίασης και ταξιδίων. Φέτος εκτιμάται ότι η αρνητική επίπτωση στο ΑΕΠ των ΗΠΑ θα είναι της τάξεως του 0,5%. Ωστόσο οι ΗΠΑ είναι ακόμα εισαγωγέας πετρελαίου σε απόλυτη βάση (net importer). Οι χαμηλότερες τιμές σε βάθος χρόνου θα ευνοήσουν τους καταναλωτές. Οι καταναλωτές αποταμιεύουν τη διαφορά από τις χαμηλότερες τιμές στα βενζινάδικα. Δειλά δειλά έχει αρχίσει να παρατηρείται αύξηση στην κατανάλωση βενζίνης και στις πωλήσεις SUV και άλλων οχημάτων μεγάλου κυβισμού. Οι καταναλωτές θα ταξιδεύουν περισσότερο και θα ξοδεύουν τις αποταμιεύσεις τους, μοιράζοντας τα ωφέλη σε όλη την οικονομία. Μακροπρόθεσμα η θετική επίπτωση στο ΑΕΠ των ΗΠΑ θα είναι 1% ετησίως. Παγκοσμίως η θετική επίπτωση στο παγκόσμιο ΑΕΠ υπολογίζεται στο 1% επίσης, με μεγάλες κερδισμένες τις ασιατικές οικονομίες που είναι κυρίως εισαγωγείς. 

Μια ερώτηση που επανήλθε αρκετές φορές ήταν ποιο συμφέρον έχει η Σαουδική Αραβία να ρίχνει τις τιμές. Για να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση χρησιμοποιώ πάντα δύο δηλώσεις από αξιωματούχους της ΣΑ. Σε μετάφραση, η πρώτη είναι (Yamani) “η λίθινη εποχή δεν τελείωσε από την έλλειψη λίθων, η εποχή του πετρελαίου δεν θα τελειώσει από την έλλειψη πετρελαίου”. Η δεύτερη είναι ακόμα πιο ξεκάθαρη (Naimi) “Υπάρχουν πολλές εξελίξεις στον ενεργειακό κλάδο, τεχνολογία και αποδοτικότητα... υπάρχει κάποιος μαύρος κύκνος τον οποίο αγνοούμε και θα κάνει την ζήτηση να εξαφανιστεί μέχρι το 2050;”. Ο φόβος της ΣΑ δεν είναι το φθηνό πετρέλαιο αλλά το ακριβό πετρέλαιο. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αφήσουν μακροπρόθεσμα την τιμή του πετρελαίου σε υψηλά επίπεδα, όπου θα απειλείται με αντικατάσταση από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και από μείωση της ζήτησης. Όπως είπα και στα προηγούμενα άρθρα, ούτε μπορούν να μείνουν άπρακτοι όταν βλέπουν το μερίδιο αγοράς τους να μειώνεται από παραγωγούς με υψηλό breakeven cost. Η ίδια η ΣΑ έχει breakeven cost σε χαμηλά επίπεδα, και σε συνδυσμό με το γεγονός ότι έχει πολύ χαμηλό κρατικό δανεισμό, μπορεί να αντέξει χαμηλές τιμές για μεγαλύτερο διάστημα από οποιονδήποτε άλλο παραγωγό. 

Μια άλλη ερώτηση είχε να κάνει με τη Βενεζουέλα, σε ποια επίπεδα τιμών κάνει breakeven και αν κινδυνεύει με χρεωκοπία. Οι αναλυτές πιστεύουν ότι το breakeven της Βενεζουέλας είναι περίπου στα $100-$120/βαρ. Προσοχή όμως γιατί εδώ μιλάμε για το κράτος και όχι την πετρελαϊκή εταιρεία (PVDSA), η οποία αν και κρατική είναι ξεχωριστή οντότητα όσο αφορά το δανεισμό. Προσωπικά, και χωρίς να είμαι τρέϊντερ ομολόγων, εκτιμώ ότι υπάρχει γύρω στο 50% πιθανότητα να χρεωκοπήσει η Βενεζουέλα (το κράτος) αν οι χαμηλές τιμές επιμείνουν για πάνω από 2 χρόνια. Αν ανακάμψουν νωρίτερα δεν νομίζω ότι υπάρχει κίνδυνος χρεωκοπίας. Βέβαια, λόγω της πολιτικής κατάστασης στην μετά-Τσάβες εποχή δεν πρέπει να αποκλείουμε τίποτα. Για την PVDSA νομίζω ότι ο κίνδυνος χρεωκοπίας είναι σαφώς μικρότερος αλλά όχι αμελητέος. 

Κάποιοι αναγνώστες με ρώτησαν τι θα γίνει με τα ελληνικά κοιτάσματα πετρελαίου. Δεν είμαι ειδικός σε θέματα upstream και επιπλέον δεν έχω παρακολουθήσει την διαδικασία αδειοδοτήσεων από κοντά. Αυτό που μπορώ να πω σίγουρα είναι ότι οι προϋπολογισμοί έρευνας και παραγωγής παγκοσμίως μειώνονται δραματικά. Δεν εκπλήσσομαι καθόλου όταν βλέπω εταιρείες-γίγαντες όπως η Total να αποσύρονται από κάποια πρότζεκτ, ακόμα και αν έχουν ήδη επενδύσει κάποια εκατομμύρια ευρώ. Όπως έγραψα και στο προηγούμενο άρθρο, τα πιθανά κοιτάσματα στην Ελλάδα είναι στην πλειοψηφία τους είτε deepwater, offshore, ή απλά υψηλού breakeven cost. Συνεπώς είναι τα πρώτα τα οποία θυσιάζουν οι μεγάλες εταιρείες με παγκόσμιο πορτφόλιο. Δεν πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες ότι οι πολιτικές εξελίξεις φοβίζουν τους επενδυτές. Ο πετρελαϊκός κλάδος έχει παράδοση δεκαετιών στο να δραστηριοποιείται σε χώρες πολύ υψηλότερου επενδυτικού κινδύνου από την Ελλάδα (εμπόλεμες ζώνες, απόμακρες περιοχές, αρκτική ζώνη κτλ). Τα πράγματα είναι απλά, τα πιθανά πετρέλαια μας είναι ακριβά στην άντληση. Αν κάποτε αντληθούν οι μόνες που μπορούν να τα βγάλουν επικερδώς είναι οι μικρές και ευέλικτες εταιρείες. 

Εδώ ολοκληρώνεται και το τέταρτο άρθρο. Δεν θα κουράσω άλλο τους αναγνώστες με το θέμα των τιμών. Στα επόμενα άρθρα θα ασχοληθούμε με ευρύτερα ενεργειακά θέματα, όπως γεωπολιτική της ενέργειας, στρατηγική αγωγών, ναυτιλία. Όπως πάντα, επικοινωνήστε μαζί μου και θα προσπαθήσω να απαντήσω άμεσα. 

Παραπομπές:
- Societe Generale - Oil & Gas - The new world of oil at $55-65/bbl 
- J.P. Morgan - Oil market outlook 
- Barclays - Cross commodity themes and strategy 

* Ο κ. Κυριάκος Μεζόπουλος είναι ναυλωτής στη ΒΡ. Αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Greek Energy Forum, του σύνδεσμου Ελλήνων και Κυπρίων επαγγελματιών στο χώρο της ενέργειας στο Λονδίνο. Οι απόψεις που εκφράζονται εδώ είναι αποκλειστικά δικές του


ΠΗΓΗ.capital.gr