Πέμπτη, 13 Μαρτίου 2014

"Πράσινα" πρατήρια: Θα διαθέτουν φυσικό αέριο, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια


Τη δημιουργία «πράσινων» πρατηρίων, που εκτός των συμβατικών καυσίμων θα μπορούν να διαθέτουν φυσικό αέριο (CNG), βιοκαύσιμα, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια, προβλέπει απόφαση που υπεγράφη από τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλη Παπαδόπουλο.

Με την απόφαση αυτή, ρυθμίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας αμιγών και μικτών πρατηρίων φυσικού αερίου.

«Η ρύθμιση θα βοηθήσει τη χρήση αυτοκινήτων με φυσικό αέριο, καύσιμο που εξασφαλίζει αφενός μεν οικονομία στους καταναλωτές, αφετέρου είναι φιλικό προς το περιβάλλον» αναφέρει η ανακοίνωση του υπουργείου.

Τον περασμένο Δεκέμβριο στο νομοσχέδιο για τη σύσταση Εθνικής Αρχής Συντονισμού Πτήσεων, που πέρασε από τη Βουλή, είχαν περιληφθεί διατάξεις με τις οποίες στα σημερινά πρατήρια και στους στεγασμένους ή στους υπαίθριους σταθμούς αυτοκινήτων, θα μπορούν να εγκατασταθούν και συσκευές φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Επίσης, θα μπορούν να εγκατασταθούν διανομείς εναλλακτικών καυσίμων, όπως είναι τα βιοκαύσιμα και το υδρογόνο.

Για τη μετασκευή των κινητήρων των οχημάτων σε κινητήρες διπλού καυσίμου, δηλαδή βενζίνης ή πετρελαίου και πεπιεσμένου φυσικού αερίου, στο εξής θα απαιτείται μόνο η χρήση εγκεκριμένων εξαρτημάτων.

Στην Αττική λειτουργούν από τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) δυο πρατήρια φυσικού αερίου, στα Λιόσια και στην Ανθούσα, τα οποία και τροφοδοτούν 600 λεωφορεία ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), 102 απορριμματοφόρα δήμων καθώς και ταξί και ελάχιστα ΙΧ.

ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Τέρμα σε fast track επενδύσεις χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες

Τέρμα σε fast track επενδύσεις χωρίς περιβαλλοντικές μελέτες
«Στοπ» στο καταχρηστικό δικαίωμα κυβερνήσεων και ιδιωτών να αποφασίζουν έργα και επενδύσεις χωρίς διαφάνεια και περιβαλλοντική προστασία, βάζει η υπερψήφιση από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και η αποδοχή τροπολογίας του  έλληνα ευρωβουλευτή Κρίτωνα Αρσένη, στο πλαίσιο της τελικής έγκρισης της νέας νομοθεσίας για τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. 

Τι προβλέπεται στη νέα νομοθεσία

Η συγκεκριμένη απαγόρευση προστέθηκε στη νέα νομοθεσία μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ύστερα από σχετική πρόταση του Κρίτωνα Αρσένη, που υιοθετήθηκε διακομματικά τον Ιούλιο του 2013 από την Επιτροπή Περιβάλλοντος και τον Οκτώβριο 2013 από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη εξαίρεση έδινε τη δυνατότητα στα κράτη μέλη να μην εφαρμόζουν την ευρωπαϊκή οδηγία 2011/92 για τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, εάν ενέκριναν επενδύσεις μέσω Βουλής, με αποτέλεσμα πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής, να παρακάμπτουν την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Εγκρίθηκαν ακόμα και οι προτάσεις του ανεξάρτητου βουλευτή, για μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών σε όλα τα στάδια της κατάρτισης των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καθώς και αυτές για περισσότερη διαφάνεια με την υποχρέωση ανάρτησης όλων των μελετών σε μία ειδική ιστοσελίδα σε κάθε χώρα.

ΕΙδικότερα για το ζήτημα του σχισθολιστικού αερίου (shale gas) και πετρελαίου,  με τη νέα νομοθεσία, καθίσταται υποχρεωτικό να λαμβάνεται υπόψη  η μόλυνση του υδροφόρου ορίζοντα από τα χρησιμοποιούμενα χημικά, καθώς και οι επιπτώσεις στη δημόσια υγεία. 

Ειδική πρόβλεψη υπάρχει και  για την κατάτμηση μεγάλων έργων σε μικρότερα, η οποία επιχειρούνταν πολλές φορές από επενδυτές ώστε να αποφύγουν την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Με τη νέα νομοθεσία κατά την αδειοδότηση ενός έργου θα λαμβάνονται επίσης υπόψη οι επιπτώσεις στην κλιματική αλλαγή, ενώ ο επενδυτής θα πρέπει να αποδεικνύει ότι κατέληξε στο σχεδιασμό κατασκευής του έργου αφού έλαβε υπόψη πολλά εναλλακτικά σχέδια και την επιβάρυνση που συνεπάγονται για το περιβάλλον .

Υπάρχουν επίσης νέες διατάξεις που διασφαλίζουν τη παρακολούθηση της κατασκευής ενός έργου ακόμη και μετά την αδειοδότηση του όταν κρίνεται ότι έχει σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Επιπλέον, κατοχυρώνεται η αντικειμενικότητα των ειδικών που κρίνουν τη φερεγγυότητα των μελετών, ενώ προβλέπονται διοικητικές ποινές για εκείνους που παραβιάζουν τις διατάξεις της νομοθεσίας. Τέλος, ονοματίζονται τα απαραίτητα περιεχόμενα που πρέπει να υποβάλλονται μαζί με την αίτηση του υποψήφιου επενδυτή ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Για νίκη των πολιτών, υπέρ της διαφάνειας και της ποιότητας της Δημοκρατίας έκανε λόγο ο Κρίτων Αρσένης.

«Βάλαμε τέλος στο καταχρηστικό δικαίωμα κυβερνήσεων να αποφασίζουν έργα και επενδύσεις χωρίς διαφάνεια και περιβαλλοντική προστασία.  Μπαίνει ένα ευρωπαϊκό φρένο στις fast-track διαδικασίες έγκρισης έργων και επενδύσεων χωρίς μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων» σημείωσε υπογραμμίζοντας ότι κατοχυρώθηκε και η διαφάνεια, μέσα από τη συμμετοχή των πολιτών σε όλα τα στάδια κατάρτισης των περιβαλλοντικών μελετών.

Πρόσθεσε ακόμα, ότι δεν θα μπορούν πλέον οι εταιρείες να σπάνε ένα μεγάλο έργο σε μικρότερα παρακάμπτοντας τη νομοθεσία και υπογράμμισε ότι «για την αδειοδότηση της έρευνας και εξόρυξης του σχιστολιθικού αερίου και πετρελαίου στο εξής θα λαμβάνεται υπόψη η μόλυνση του νερού από τα χημικά που χρησιμοποιούνται κατά την έρευνα και εξόρυξη, καθώς και οι τραγικές επιπτώσεις από αυτό στη δημόσια υγεία».

ΠΗΓΗ:attikipress.gr

Εξαιρούνται οι Ελληνικές Εταιρείες από Συμμετοχή στην Κατασκευή του Αγωγού TAP


Κατά 10 χλμ αυξάνεται μέχρι στιγμής η διαδρομή του TAP , έπειτα από την ικανοποίηση αιτημάτων που υποβλήθηκαν από περιοχές σε όλο το μήκος όδευσης του για την επαναχάραξη του. Την ίδια στιγμή, με βάση τα κριτήρια που αφορούν στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, φαίνεται να αποκλείονται ελληνικές εταιρίες από την κατασκευή του, εκτός κι αν συμπράξουν με ξένες εταιρίες.
Σύμφωνα με τα κριτήρια αυτά, το χερσαίο τμήμα του αγωγού θα έχει διάμετρο 48 ίντσες (1,2 μέτρα), ενώ ο ενδιαφερόμενος ανάδοχος θα πρέπει να παρουσιάσει προϋπηρεσία κατασκευής 1000 χλμ σε έργο αυτής της κατηγορίας. Όπως αναφέρθηκε κατά τη χθεσινή συνάντηση διευθυντικών στελεχών του TAP στην Ελλάδα με εκπροσώπους του Τύπου, η επιλογή των κριτηρίων είναι με βάση διεθνή στάνταρντ και αφορούν στην επιλογή του κύριου κατασκευαστή του project . Όμως, καμία ελληνική εταιρία δεν διαθέτει αυτές τις προϋποθέσεις και ειδικά εμπειρία που απαιτείται στη συγκόλληση χαλύβδινων αγωγών, με συνέπεια η όποια ελληνική συμμετοχή να περιορίζεται σε εργολαβίες υποέργων (χωματουργικά, κλπ). Το γεγονός αυτό έρχεται σε αντίθεση με όσα είχε πει στην ελληνική Βουλή ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Μάκης Παπαγεωργίου, ο οποίος, μιλώντας πέρσι το Νοέμβριο στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για την κύρωση της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας, διαβεβαίωσε ότι «υπάρχει ειδική πρόβλεψη στη συμφωνία ότι δεν μπορούν να εξαιρεθούν οι ελληνικές εταιρίες. Αυτό που εξασφαλίσαμε είναι να μην έχουν όρους που να αποκλείουν τις ελληνικές εταιρίες, οι οποίες κατασκευάζουν σωλήνες αγωγών. Γιατί θα μπορούσε πολύ εύκολα να αποκλεισθούν, βάζοντας ως προϋπόθεση πολύ μεγάλη εμπειρία και άλλες προδιαγραφές. Ενώ τώρα μπορούν να μετέχουν στην κατασκευή και την προμήθεια των υλικών ελληνικές εταιρίες, είτε αυτόνομα είτε με οποιαδήποτε άλλη μορφή μέσα από διαγωνιστική διαδικασία υπό το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως γίνονται οι διαγωνισμοί στο ευρωπαϊκό σύστημα.»
Σε αυτή τη φάση, πάντως, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία προεπιλογής εταιριών για την προμήθεια των σωλήνων και η οποία θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους, για να προκηρυχθούν αμέσως μετά οι διεθνείς διαγωνισμοί για την κατασκευή του έργου.
Η διαδρομή του αγωγού δεν έχει κλείσει οριστικά, δεδομένων των αντιδράσεων, αλλά και μεμονωμένων αιτημάτων, για την επαναχάραξη του. Το μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η περιοχή στα Τενάγη Φιλίππων, με την τοπική κοινωνία να αντιδρά σθεναρά για την παράκαμψη τους, ενώ ο TAP έχει δεχθεί ως τώρα 100 αιτήματα από διάφορες περιοχές σε όλο το μήκος του, από τους Κήπους Έβρου ως την Καστοριά, από τα οποία ικανοποίησε τα 40. Τα υπόλοιπα είναι υπό εξέταση.
Στα αιτήματα που ικανοποιήθηκαν περιλαμβάνεται και το αίτημα του Δήμου Νέστου, για την όδευση του αγωγού από την φερώνυμη κοιλάδα έως τη Νέα Καρβάλη. Αρχικά ο αγωγός θα περνούσε μέσα από καλλιεργήσιμα χωράφια, κάτι το οποίο ζήτησε να μην γίνει ο τοπικός Δήμος, προσκομίζοντας σχετικές μελέτες. Ο TAP ικανοποίησε το αίτημα αυτό και ο αγωγός θα διέλθει 2 χλμ πιο νότια, παράλληλα με το αρδευτικό κανάλι.
Ανοιχτή παραμένει η όδευση του από τα Τενάγη, με τους εκπροσώπους του TAP να δηλώνουν ότι στις εναλλακτικές λύσεις που εξετάζονται είναι και η παράκαμψη τους.
Σε εξέλιξη, επίσης, είναι και η κτηματογράφηση των ιδιοκτησιών κατά το μήκος της διαδρομής του αγωγού, εκτός από τη Δυτική Μακεδονία, όπου εκεί το έργο αυτό έχει ολοκληρωθεί.
Εκτός, όμως, από το νομό Καβάλας προβλήματα αντιμετωπίζει ο TAP και στην περιοχή San Foca της Ιταλίας, όπου προσαιγιαλώνεται ο αγωγός. Ο δήμαρχος του Melendugno (η μαρίνα του San Foca ), γνωστός για την ακτιβιστική δράση του, έχει δημιουργήσει μία ομάδα που αποκαλείται «No TAP group » και η οποία αντιδρά στην όδευση του, επικαλούμενη περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η κοινοπραξία του TAP σε αυτή τη φάση αναμένει την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από τις αρμόδιες ιταλικές αρχές και αφήνει ανοικτό το θέμα να μην περάσει ο αγωγός από το San Foca , επανεξετάζοντας τις αρχικές πέντε εναλλακτικές λύσεις που είχαν τεθεί στο τραπέζι, για διαφορετική όδευση.

ΠΗΓΗ:energia.gr

Είσαι νέος έως 29 ετών και ψάχνεις για δουλειά; Ενημερώσου και…τρέξε

Είσαι νέος έως 29 ετών και ψάχνεις για δουλειά; Ενημερώσου και…τρέξε
Ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα 15 ημερών –εκ των οποίων έχουν ήδη περάσει οι δύο- προβλέπει πρόγραμμα για προσλήψεις 4000 νέων ηλικίας έως 29 ετών που θα «τρέξει» ο ΟΑΕΔ. Το πρόγραμμα προβλέπει επιδοτήσεις που φτάνουν στα 450 ευρώ τον μήνα για έξι μήνες.

Η επιχορήγηση για κάθε ημέρα πλήρους απασχόλησης για τους ωφελούμενους κάτω των 25 ετών που θα προσληφθούν στο πλαίσιο του προγράμματος του ΟΑΕΔ ανέρχεται στο ποσό των 15 ευρώ ημερησίως (ή 375 ευρώ μηνιαίως) ενώ σε περίπτωση που η ηλικία κυμαίνεται από τα 25 έως τα 29, η επιδότηση ανεβαίνει στα 18 ευρώ ημερησίως ή 450 ευρώ μηνιαίως. Η διάρκεια της επιδότησης, ισχύει για έξι μήνες. Όπως αντιλαμβάνεστε, το πρόγραμμα θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις επιχειρήσεις που θα θελήσουν να προσλάβουν νέους καθώς ουσιαστικά, με την επιδότηση των 450 ευρώ (ή των 375 ευρώ ανάλογα με την ηλικία) θα εξασφαλίζουν… δωρεάν εργατικά χέρια για έξι μήνες. Αυτό λοιπόν που έχουν να κάνουν οι νέοι, είναι να έχουν τα μάτια τους ανοικτά μήπως εντοπίσουν αγγελίες ή καταχωρήσεις μέσω των οποίων θα ζητούνται «νέοι για άμεση πρόσληψη μέσω προγράμματος».
Η σχετική απόφαση που ανοίγει το 15νθημερο παράθυρο για τις προσλήψεις, δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ στις 11 Μαρτίου κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει χρονικό περιθώριο μέχρι τις 26 Μαρτίου ημέρα Τετάρτη. Προσοχή: οι νέοι που μπορούν να προσληφθούν είναι αυτοί που συμμετείχαν στο πρόγραμμα κατάρτισης μέσω voucherκαι δεν έχουν βρει ακόμη δουλειά. Όλες οι λεπτομέρειες του προγράμματος, δημοσιεύονται στο σχετικό ΦΕΚ το οποίο μπορείτε να δείτε κάνοντας κλικ εδώ. 

ΠΗΓΗ:fpress.gr

Ο κυβερνήτης Β. Βαρδινογιάννης και η κυβέρνηση των υποτακτικών (επεισόδιο 2)

vardep2
Η κυβέρνηση δεν το βάζει κάτω: πέμπτη προσπάθεια να χαριστούν τα πρόστιμα σε εφοπλιστικούς και πετρελαϊκούς ομίλους. Το UNFOLLOW είχε αποκαλύψει την προσπάθεια που έκανε η κυβέρνηση Σαμαρά να σβήσει πρόστιμα και βεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις που, μόνο για τη Motor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και μόνο για τα έτη 2010-2011, ανέρχονται στα 480 εκ. ευρώ, από 800 εκ. ευρώ που ήταν το αρχικό πρόστιμο, ενώ υπολογίζεται ότι, αν ελεγχθούν και οι άλλες χρονιές, το ποσό μπορεί να φτάσει το 1,2 δισ. ευρώ. Τρεις υπουργοί του Α. Σαμαρά, οι Κ. Μητσοτάκης, Γ. Στουρνάρας και Γ. Βρούτσης, επαναφέρουν υπουργική τροπολογία στο νομοσχέδιο  για τους δημοσίους υπαλλήλους, με στόχο να χαριστούν δισεκατομμύρια ευρώ σε εταιρείες που πραγματοποιούν τριγωνικές συναλλαγές και πωλήσεις.   Η κυβέρνηση Σαμαρά επιχειρεί να αλλάξει την ισχύουσα νομοθεσία και να σβήσει αναδρομικά πρόστιμα και κυρίως να νομοθετήσει από εδώ και πέρα φορολογική ασυλία στους μεγαλοεπιχειρηματίες για τις συναλλαγές τους μέσω offshore εταιρειών. 
Η τροπολογία έρχεται να εξυπηρετήσει «πλήθος εταιρειών και ιδίως εταιρειών πετρελαιοειδών». Η πρώτη εταιρεία είναι η Μotor Oil του Βαρδή Βαρδινογιάννη και η δεύτερη τα ΕΛΠΕ του Σπύρου Λάτση όπου είναι συνέταιρος με το ελληνικό δημόσιο.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΠΗΓΗ:unfollow.com.gr

Ελληνικό – Μονακό: Για όσους δεν κατάλαβαν την διαφορά.

Σε μία εικόνα η εξήγηση. Από τον Πόρτα – Πόρτα.

Κλικ για μεγέθυνση.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ - ΜΟΝΑΚΟ



ΠΗΓΗ:olympia.gr

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την έκθεση για το έργο της τρόικας


Εγκρίθηκε, σήμερα με μεγάλη πλειοψηφία, από την Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου η έκθεση για την αξιολόγηση των ενεργειών της τρόικας, σε χώρες που εφαρμόζονται προγράμματα προσαρμογής (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Κύπρος).

Στην έκθεση επισημαίνεται ότι η δημιουργία του σχήματος της τρόικας ήταν αναπόφευκτη στην πρώτη φάση της κρίσης, λόγω της απουσίας κατάλληλων μηχανισμών και κατάλληλων πολιτικών στο ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ταυτοχρόνως, ασκείται έντονη κριτική στον τρόπο με τον οποίο λειτούργησαν οι «τρόικες» σε ζητήματα δημοκρατικής νομιμοποίησης των αποφάσεων σε εθνικό και Ευρωπαϊκό επίπεδο, σε ζητήματα διαφάνειας, αλλά και στον συχνά ανεπαρκή συντονισμό μεταξύ της ΕΕ, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ.

Έντονη κριτική επίσης ασκεί η έκθεση και για τις αστοχίες στον οικονομικό σχεδιασμό και στις προτάσεις πολιτικής.

Ειδικότερα για την Ελλάδα, επισημαίνονται ο κίνδυνος χρεοκοπίας και μη βιωσιμότητας των δημοσίων οικονομικών λόγω της συνεχούς μείωσης της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας και του δημοσιονομικού εκτροχιασμού στα χρόνια πριν από την έναρξη του προγράμματος, ενώ αναφέρεται ότι «η προβληματική κατάσταση στην Ελλάδα οφειλόταν επίσης και στη στατιστική απάτη στα χρόνια πριν από την έναρξη του προγράμματος», επισημαίνοντας, ωστόσο, την αποφασιστική δράση της κυβέρνησης για ανεξαρτητοποίηση της Εθνικής Στατιστικής Αρχής τον Μάρτιο του 2010.

Αναγνωρίζεται η άνευ προηγουμένου δημοσιονομική προσαρμογή που επιτεύχθηκε στη χώρα, χάρη στις θυσίες των Ελλήνων πολιτών και στον μεγάλο αριθμό διαρθρωτικών αλλαγών που υλοποιούνται και ασκείται, παράλληλα, κριτική για αστοχίες και αδικίες στον επιμερισμό του κόστους.

Με την έκθεσή του, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο διατυπώνει συγκεκριμένες προτάσεις, με στόχο τη σταδιακή κατάργηση των σχημάτων τύπου τρόικας και την αντικατάστασή τους με έναν ευρωπαϊκό μηχανισμό εποπτείας, όπως επίσης τη μετεξέλιξη των σημερινών μνημονίων σε προγράμματα που θα υπάγονται πλήρως στο κοινοτικό σύστημα και θα είναι συμβατά με το κοινοτικό δίκαιο, το κοινοτικό κεκτημένο και τις στρατηγικές προτεραιότητες της ΕΕ (Ευρώπη 2020).

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά, τέλος, τη δημιουργία ενός Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου, το οποίο θα αναλάβει σε συνδυασμό με τον ESM την ευθύνη της χρηματοδότησης, αλλά και της εποπτείας χωρών που εντάσσονται σε πρόγραμμα προσαρμογής.

ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Μανιάτης: Διακριτή θέση στην «ενεργειακή σκακιέρα» αποκτά η Ελλάδα


Στη στρατηγική σημασία του ΤΑΡ, καθώς αυτός αποτελεί μια νέα πηγή εφοδιασμού για την Ευρωπαϊκή Ένωση, στάθηκε κατά την ομιλία του στο διεθνές συνέδριο Athens Energy Forum, ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η χώρα έχει εξασφαλίσει 1 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου μέσω του εν λόγω αγωγού, ενώ έχει συμφωνηθεί συνεργασία με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό που θα είναι πραγματικότητα ως το 2016.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, ο κ. Μανιάτης σημείωσε ακόμη ότι Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ που έχουν υπογράψει μνημόνιο ενεργειακής συνεργασίας, συνιστούν μια νέα πηγή τροφοδοσίας της Ε.Ε. και πρέπει να αντιμετωπιστούν ως τέτοιες. «Σε μια ταραγμένη περιοχή μπορούν να αποτελέσουν νέα πηγή ασφάλειας και ενεργειακής τροφοδοσίας της ΕΕ», είπε και επισήμανε την ανάγκη, οι αγωγοί που διασφαλίζουν εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας που αφορά το σύνολο της ΕΕ, να χρηματοδοτούνται από την ΕΕ καθώς οι αγωγοί αυτοί δεν αφορούν μόνο τις χώρες από τις οποίες διέρχονται.
Και για τις έρευνες υδρογονανθράκων ο κ. Μανιάτης σημείωσε ότι η Ελλάδα θα στηριχθεί στον ορυκτό της πλούτο και αποκτά διακριτή θέση στην ενεργειακή σκακιέρα. «Θα διερευνήσουμε και αξιοποιήσουμε το σύνολο του ορυκτού πλούτου σε χερσαίες και θαλάσσιες περιοχές, όπου ασκούμε κυριαρχικά δικαιώματα με σεβασμό στο περιβάλλον και με διεθνείς ανοιχτές διαδικασίες», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο υπουργός παρουσίασε, τέλος, τους στόχους της ελληνικής ενεργειακής πολιτικής ως το 2030, στο πλαίσιο της αντίστοιχης ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας, που περιλαμβάνουν: μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 40%, αύξηση του στόχου συμμετοχής των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας από 27% σε 30%, επίτευξη 30% εξοικονόμησης ενέργειας, εγκατάσταση έξυπνων μετρητών στο σύνολο των καταναλωτών και διασύνδεση του συνόλου των νησιών.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΣΤΑ ΕΛΠΕ

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

            με το πρακτικό συμφωνίας που υπεγράφη μεταξύ του Προέδρου-Γραμματέα και της εταιρίας, επιβάλλονται μειώσεις για τα επόμενα 3 έτη. Είναι μειώσεις σε παροχές των εργαζομένων, μειώσεις τις οποίες θα κληθούμε να καλύψουμε από την τσέπη μας, από το μισθό μας. Είναι μειώσεις είτε πιο άμεσες, όπως οι διατακτικές Χριστουγέννων και Πάσχα και άλλες με πιο μακρύ ορίζοντα όπως οι μειώσεις του προγράμματος Groupama.
            Η εταιρία αναγκάστηκε κάτω από την πίεση των εργαζομένων να μαζέψει τις αρχικές της προτάσεις και να έρθει με βελτιωμένη πρόταση. Ωστόσο, επέμεινε στις μειώσεις.
            Ειδικότερα πρόκειται για ένα συμφωνητικό που διαχωρίζει τους συναδέλφους.  Οι μειώσεις κυμαίνονται από 6% έως και 20%. Είναι ένα συμφωνητικό το οποίο πλήττει ιδιαίτερα τους νέους συναδέλφους με μικρά παιδιά καθώς και αυτούς που δεν έχουν κάνει ακόμα οικογένεια, συναδέλφους που βρίσκονται στην ηλικία των 25 έως 35 ετών.
            Ακόμα, προβλέπει τη σύνδεση του χρονοεπιδόματος με τα δημοσιευμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), το οποία για εμάς μεταφράζεται σε άλλα τρία χρόνια παύση του χρονοεπιδόματος, που προστίθεται στα προηγούμενα 3 έτη χωρίς χρονοεπίδομα. Να θυμίσουμε ότι ο όρος στην προηγούμενη σύμβαση για χορήγηση γενικής αύξησης 2,5%, υπό την προϋπόθεση ότι τα δημοσιευμένα κέρδη (EBITDA) του ομίλου θα υπερβούν τα 700 εκ. €, τελικά απείχε κατά πολύ από τα 178 εκ. € που δημοσιεύτηκαν για το έτος 2013. Εδώ πρέπει να λάβουμε υπόψη μας δημοσιεύματα που αναφέρουν σχέδια της κυβέρνησης για κατάργηση των 3ετιών από το 2016. Παγιώνεται δηλαδή σταθερά, χρόνο με το χρόνο, μία κατάσταση που διαρκώς μας πάει όλο και πιο κάτω.
            Προσπαθώντας όμως να δούμε πίσω από τη σύνδεση με το χρονοεπίδομα, βλέπουμε ότι εισάγεται η σύνδεση του μισθού με τα κέρδη της εταιρίας. Ανοίγει ο δρόμος για τη λογική της αμοιβής με βάση την κερδοφορία. Πρόκειται για μία άκρως επικίνδυνη αντίληψη που οι εργαζόμενοι πρέπει να απορρίψουν. Από το αυτονόητο ότι ο εργαζόμενος που δουλεύει πρέπει να πληρώνεται με βάση τις ανάγκες του, περνάμε σε μία λογική που λέει ότι ο εργαζόμενος που δουλεύει πρέπει να πληρώνεται με βάση τις ανάγκες της εταιρίας.
            Καταγγέλλουμε τον χειρισμό από μεριάς της πλειοψηφίας του Σωματείου, το οποίο έγραψε στα παλιά του τα παπούτσια την απόφαση για κήρυξη απεργίας, παρέκαμψε την αντιπροσωπευτική διαπραγματευτική ομάδα και συναντήθηκαν ο Πρόεδρος και ο Γραμματέας  του ΠΣΕΕΠ (ΕΝΙΑΙΑ-ΕΛΚΕ) με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο. Δεν ξέρουμε και δεν μπορούμε να ξέρουμε τι συζητήθηκε, τι μπήκε στο τραπέζι για το επόμενο διάστημα. Τι θα γίνει με τις αποχωρήσεις χωρίς αντικατάσταση; Ακούσαμε από μέλη της πλειοψηφίας του ΠΣΕΕΠ να λένε ότι είναι διευθυντικό δικαίωμα. Θυμόμαστε στο πρώτο Γενικό Συμβούλιο του 2014, τον Πρόεδρο συνάδελφο Οφθαλμίδη να λέει για το οργανόγραμμα ότι είναι διευθυντικό δικαίωμα και χάρη μας έκανε η εταιρία που το συζήταγε με το Σωματείο. Για εμάς το οργανόγραμμα είναι θέμα ασφάλειας των εργαζομένων και των εγκαταστάσεων. Αν δεν πέφτει λόγος στους εργαζόμενους, για το οργανόγραμμα, τότε σε ποιόν πέφτει; Γιατί η διαπραγμάτευση για τον Εσωτερικό Κανονισμό, που ορίζει δικαιώματα των εργαζομένων, πάει ξεχωριστά από την ΕΣΣΕ;
            Η όλη διαδικασία των διαπραγματεύσεων επιβεβαιώνει ότι οι συναντήσεις διαπραγματευτικής – εταιρίας ήταν για τα μάτια του κόσμου. Υπήρξε μεθόδευση από κοινού. Η εταιρία με τις υπερβολικές της απαιτήσεις έφτιαξε ένα κλίμα φόβου, το οποίο δικαιολογεί σήμερα το επιχείρημα της πλειοψηφίας του ΠΣΕΕΠ «γλιτώσαμε τα χειρότερα».
            Οι ημερομηνίες που προτείνονται για να μπει σε ψηφοφορία η συμφωνία, (26 &  27  Μάρτη) δεν είναι τυχαίες. Το είχαμε επισημάνει σε παλιότερες ανακοινώσεις, ότι θα στηθεί ένα νέο δίλλημα για τους εργαζόμενους. Τα μέλη της πλειοψηφίας του ΔΣ ανακάλυψαν τώρα ότι υπάρχει και η μετενέργεια… για να προσθέσουν ότι «εμείς μέχρι εκεί μπορέσαμε».
            Και τι δεν ακούσαμε στη συνεδρίαση του ΔΣ την περασμένη Παρασκευή για να δικαιολογηθεί ο χειρισμός και η σύναψη του συμφωνητικού…
            «Οι εργαζόμενοι δεν θέλαν να απεργήσουν και να χάσουν το ένσημο». Μα πότε ρωτήσατε τους εργαζομένους; Σε ποια Συνέλευση; Σε αυτή που αποφεύγατε σαν ο διάολος το λιβάνι;
            «Κοιτάτε τριγύρω σας τι γίνεται και μη μιλάτε». Κοιτάμε τριγύρω μας, υπάρχει ανεργία στις οικογένειές μας και δεν μας παίρνει να χάσουμε τίποτα.
            «Κοιτάξτε δίπλα που οδήγησαν οι απεργίες». (εννοούσαν τη Χαλυβουργία και την ηρωική απεργία των χαλυβουργών) Τους πληροφορούμε ότι μετά την εντολή της κυβέρνησης Σαμαρά για επέμβαση των ΜΑΤ η απεργία έληξε, αλλά το χαλυβουργείο δεν ξαναδούλεψε γιατί δεν συνέφερε τον Μάνεση. Στο απέναντι εργοστάσιο του Αγγελόπουλου, την Χαλυβουργική, δεν κουνήθηκε φύλλο. Οι εργάτες δέχτηκαν τις εθελούσιες, δέχτηκαν τις μειώσεις στους μισθούς, μπήκαν στη λογική να διεκδικούν φθηνό ρεύμα για τον εργοδότη και αφού η κυβέρνηση χάρισε στους βιομήχανους 130 εκ. €, μέσω έκπτωσης στο βιομηχανικό ρεύμα, το εργοστάσιο παραμένει  κλειστό. Και αλήθεια, δεν πήραμε ποτέ απάντηση γιατί έκλεισε το Χλώριο στις ΒΕΘ. Ήταν οι απεργίες των εργαζομένων που βάλαν λουκέτο στο χλώριο; Ποια ήταν η αντίδραση του Σωματείου;
            «Βρείτε φθηνότερο βρεφονηπιακό σταθμό, η κρίση έχει ρίξει τις τιμές, μην πηγαίνετε τα παιδιά σας στα Βόρεια Προάστια». Ρωτήστε τους συναδέλφους για τις τιμές των βρεφονηπιακών, πριν πείτε την εξυπνάδα σας.
            Συνάδελφοι, 
                        καταψηφίσαμε το πρακτικό συμφωνίας, γιατί πρόκειται για μειώσεις. Η επιλογή με ευθύνη της πλειοψηφίας, να μην διεκδικήσουμε αγωνιστικά την ΕΣΣΕ των αναγκών μας, «άδειασε» τους εργαζόμενους και τις προθέσεις τους. Καλούμε να καταψηφιστεί στο Γενικό Συμβούλιο και στην κάλπη. Να απορρίψουμε τη λογική του μικρότερου κακού που με μαθηματική ακρίβεια, χρόνο το χρόνο θα μας βρίσκει χαμένους. Ο αγώνας είναι μονόδρομος.



ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΕΛΠΕ

ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΠΟΥ ΕΚΒΙΑΖΟΥΝ ΚΡΑΤΗ Τα κοράκια της κρίσης


Αποζημιώσεις που ξεπερνούν τα 1,7 δισ. ευρώ διεκδικούν εταιρείες επενδύσεων από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Κύπρου και της Ισπανίας, σύμφωνα με τη μελέτη που έδωσαν στη δημοσιότητα δύο ευρωπαϊκά think tanks, το Transnational Institute και το Corporate Europe Observatory, η οποία καταδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο εταιρείες, με την υποστήριξη δικηγόρων, χρησιμοποιούν τις διεθνείς επενδυτικές συμφωνίες για να εξασφαλίσουν υπερκέρδη, μηνύοντας τις κυβερνήσεις ευρωπαϊκών χωρών που μαστίζονται από την κρίση.
Και τούτο με τη συνυπαιτιότητα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Στην εν λόγω έκθεση με τίτλο «Κερδίζοντας από την Κρίση», καταγράφεται το πώς η τράπεζα Postova Bank της Σλοβακίας εξαγόρασε το 2010, όταν η Αθήνα υφίστατο τις μεγαλύτερες πολιτικές και οικονομικές πιέσεις και όταν ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poor χαρακτήριζε το χρέος της Ελλάδας ως «σκουπίδι», σε εξευτελιστική τιμή ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου, και σήμερα το συγκεκριμένο τραπεζικό ίδρυμα, αφότου απέρριψε το γενναιόδωρο σχέδιο αναδιάρθρωσης που εισηγήθηκε η τρόικα, ζητά την καταβολή αποζημίωσης από την Αθήνα λόγω των υφιστάμενων αναγνωρισμένων διμερών συμβάσεων Ελλάδας-Σλοβακίας, συγκεκριμένα στο πλαίσιο της Διμερούς Συμφωνίας Επενδύσεων ανάμεσα στη Σλοβακία και την Ελλάδα.

Μάλιστα η Postova Bank φέρεται να έχει πετύχει ακόμη καλύτερη συμφωνία καταθέτοντας αγωγή εναντίον της Ελλάδας.

«Η μελέτη, όπως επισημαίνεται, δείχνει πώς το παγκόσμιο καθεστώς επενδύσεων ευδοκιμεί κατά τη διάρκεια οικονομικών κρίσεων, αλλά είναι εξαιρετικά άνισο ως προς το ποιος κερδίζει. Ενώ οι κερδοσκόποι που προβαίνουν σε παρακινδυνευμένες επενδύσεις προστατεύονται, οι απλοί άνθρωποι δεν τυγχάνουν τέτοιας προστασίας και -μέσω πολιτικών σκληρής λιτότητας- στερούνται βασικών κοινωνικών δικαιωμάτων».

Τα παραδείγματα της Αργεντινής, της Ισπανίας και της Κύπρου είναι χαρακτηριστικά.

Η έκθεση εξετάζει λεπτομερώς πώς οι εταιρικοί επενδυτές έχουν αντιδράσει στα μέτρα που έλαβαν η Ισπανία, η Ελλάδα και η Κύπρος για να προστατεύσουν τις οικονομίες τους αμέσως μετά την έκρηξη της ευρωπαϊκής κρίσης χρέους.

Οι επιχειρηματικοί επενδυτές εμφανίζονται να απαιτούν σε διαιτητικές διαφορές περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ από την Ισπανία, πάνω από ένα δισεκατομμύριο ευρώ από την Κύπρο και άγνωστο ποσό από την Ελλάδα, ενώ τα ποσά αυτά, «μαζί με τις εξωπραγματικές αμοιβές των δικηγόρων που διαχειρίζονται τις υποθέσεις, θα πληρωθούν από τα δημόσια ταμεία σε μία περίοδο όπου τα μέτρα λιτότητας έχουν οδηγήσει σε σημαντικές περικοπές των κοινωνικών δαπανών και διογκούμενη εξαθλίωση των πιο ευπρόσβλητων κοινωνικών ομάδων».

Το 2013, όταν η Ισπανία ξόδευε εκατομμύρια για να υπερασπιστεί τον εαυτό της σε αγωγές, έκοψε τις δαπάνες υγείας κατά 22% και τις δαπάνες εκπαίδευσης κατά 18%.

Και η Marfin

Σύμφωνα πάντοτε με την έκθεση, σε ό,τι αφορά την Κύπρο «η Marfin Investment Group με έδρα στην Ελλάδα, που εμπλέκεται σε μια σειρά αμφιλεγόμενων πρακτικών δανεισμού, διεκδικεί 823 εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση για τις απολεσθείσες επενδύσεις αφότου η Κύπρος προέβη στην εθνικοποίηση της Λαϊκής Τράπεζας, στο πλαίσιο της συμφωνίας αναδιάρθρωσης χρέους που σύναψε με την Ε.Ε.».

Ενώ την ίδια στιγμή στην Ισπανία, «είκοσι δύο εταιρείες, κυρίως ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, έχουν καταθέσει αγωγές σε διεθνή δικαστήρια για τις περικοπές στις επιδοτήσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Αν και αυτές οι περικοπές έχουν ορθά στηλιτευθεί από οικολόγους, μόνο μεγάλοι ξένοι επενδυτές έχουν την ικανότητα να καταθέσουν αγωγή. Το ακόμα πιο σκανδαλώδες της υπόθεσης είναι ότι αν την κερδίσουν, αυτός που θα πληρώσει για τον πλουτισμό των ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων θα είναι ο ισπανικός λαός που ήδη υποφέρει».

Η Postova Bank, κατά τη μελέτη και βάσει των στοιχείων που παρατίθενται, ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 67,5 εκατομμυρίων ευρώ το 2012, ενώ η εταιρεία επενδύσεων σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Abengoa SA ανακοίνωσε αύξηση 17% στον τζίρο της, που έφτασε στα 5,23 δισεκατομμύρια ευρώ τους πρώτους εννιά μήνες του 2013.

«Ομως, τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά για τις χώρες που μηνύονται. Οι Ελληνες, για παράδειγμα, είναι κατά 40% φτωχότεροι σε σχέση με την οικονομική τους κατάσταση το 2008, ενώ έχει αυξηθεί δραματικά ο αριθμός των αστέγων. Ενα στα τρία παιδιά (περίπου 600.000) ζει κάτω από το όριο της φτώχειας», σημειώνεται σχετικά.

«Δόλιο» χαρακτηρίζει τέλος η εν λόγω μελέτη το «ρόλο συνυπαιτιότητας» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και τούτο διότι «στην πραγματικότητα ενθαρρύνει αυτό το κύμα εταιρικών αγωγών που μαστίζει χώρες χτυπημένες βαριά από την κρίση», «τη στιγμή που αμφισβητείται η κοινωνική προστασία».

«Θλιβερή απόδειξη -όπως επισημαίνεται- των τωρινών προτεραιοτήτων που υπηρετούνται μέσω των εμπορικών και οικονομικών πολιτικών της Ε.Ε.».

! Στο κεφάλαιο της Ελλάδας έχει τίτλο «τα κοράκια κέρδισαν» και έχει και δήλωση του Ρόμπερτ Μάρκαρντ, ιδρυτή του hedge fund Signet, ότι «η ελληνική κρίση είναι σίγουρα μία μεγάλη ευκαιρία για να βγάλεις λεφτά». Επίσης, λέει ότι σύμβουλος της Ελλάδας στην υπόθεση της σλοβακικής τράπεζας είναι η εταιρεία «Cleary Gottlieb Steen & Hamilton». Είναι μια κορυφαία διεθνής δικηγορική εταιρεία που δραστηριοποιείται στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, την Ασία και τη Λατινική Αμερική. Πόσα τους πληρώνουμε αυτούς άραγε; Ν. Τ.

ΠΗΓΗ:enet.gr

Στη Σύρο του ’70 άρχισε το ταξίδι των ηλεκτρικών Ι.Χ.

Το πορτοκαλί αυτοκίνητο στην προκυμαία της Σύρου είναι το πρώτο ηλεκτροκίνητο, παγκοσμίως, το οποίο κατασκευάστηκε στο νησί τη δεκαετία του ’70! Εκατόν είκοσι οχήματα όλα κι όλα παρήγαγε το εργοστάσιο Enfield Automotive, ιδιοκτησίας Γιάννη Γουλανδρή, το οποίο μετεγκαταστάθηκε στα τέλη του ’60 από το νησί Γουάιτ της Βρετανίας στη Σύρο, σ’ ένα παλιό κλωστήριο κοντά στο Νεώριο. Την άγνωστη ιστορία του εντυπωσιακού ελληνικού εγχειρήματος αφηγείται το ντοκιμαντέρ «Ανάμεσα σε δύο νησιά» του Μιχάλη Σταυρόπουλου, το οποίο θα προβληθεί σε λίγες ημέρες στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στη Θεσσαλονίκη.
Η ιστορία «φωνάζει» σινεμά. Στο φόντο η Ελλάδα της δεκαετίας του ’70, σκηνικό ένα εργοστάσιο στη Σύρο, πρωταγωνιστές ένας ανήσυχος επιχειρηματίας, δύο κορυφαίοι σχεδιαστές, δεκάδες επιστήμονες, εργάτες και τεχνίτες από τον Πειραιά και τα νησιά, και στο επίκεντρο ένα τρισχαριτωμένο πορτοκαλί αμάξι, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής παγκοσμίως.

Ο Μιχάλης Σταυρόπουλος, δημοσιογράφος, επί χρόνια διευθυντής σύνταξης στους «4 Τροχούς» και προσφάτως κινηματογραφιστής, δεν μπορούσε να αφήσει την ευκαιρία να πάει χαμένη. «Μου φάνηκε ιδανική ιστορία να ειπωθεί με την κινηματογραφική γλώσσα, την οποία πάντα είχα διάθεση να χρησιμοποιήσω. Νομίζω ότι είναι πολύ ωραία ιστορία για να ξεκινήσει κανείς τη διαδρομή του στο σινεμά», λέει ο ίδιος στην «Κ» λίγο πριν ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη για το 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ (14-23 Μαρτίου), όπου θα διαγωνιστεί η ταινία του «Ανάμεσα σε δύο νησιά».

Η ιστορία του θρυλικού αυτοκινήτου Enfield 8000 ξεκινά στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Πίσω από το πρότζεκτ βρισκόταν η Enfield Automotive, με έδρα το Isle of Wight της Μ. Βρετανίας (ένα από τα δύο «νησιά» του τίτλου), μια πρωτοποριακή για την εποχή της εταιρεία που ειδικευόταν στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. «Εκείνη την εποχή κυριαρχούσε έντονος προβληματισμός για το κατά πόσο θα υπάρχει πετρέλαιο για πάντα, ενώ στις μεγαλουπόλεις υπήρχε έντονο πρόβλημα ρύπανσης», εξηγεί ο κ. Σταυρόπουλος. Ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο δαιμόνιος Ανδριώτης εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ κεντρικός σχεδιαστής του Enfield 8000 ο επίσης Ελληνας, απόφοιτος του ΜΙΤ, Κωνσταντίνος Αδρακτάς.

Η εξέλιξη του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, όπου η εταιρεία κατάφερε και κέρδισε διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας (σ.σ. επιβλέπουσα Αρχή, περίπου όπως η ΡΑΕ), αφήνοντας πίσω εταιρείες όπως η Ford και η Leyland, για την προμήθεια περίπου 100 αυτοκινήτων: η πρώτη μικρή γραμμή παραγωγής ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη νεότερη ιστορία της αυτοκίνησης.

Η ιστορία λαμβάνει ενδιαφέρουσα τροπή, όταν, λίγο πριν αρχίσει η παραγωγή, ο Γιάννης Γουλανδρής, παρά τις αντιρρήσεις του Κωνσταντίνου Αδρακτά, αποφασίζει να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να το μεταφέρει στη Σύρο, στο κτίριο ενός παλιού κλωστηρίου, κοντά στο ναυπηγείο Νεωρίου (ο εφοπλιστής είχε αγοράσει το ναυπηγείο το 1968). Ο νέος σχεδιαστής ήταν ο Γεώργιος Μιχαήλ. Για την κατασκευή του «στρατολογήθηκαν» άνδρες από το ναυπηγείο, που από σκαριά έπιασαν να παιδεύουν λαμαρίνες αυτοκινήτου, φανοποιοί, μηχανικοί, τεχνίτες από τη Σύρο, τον Πειραιά και αλλού.

Το πρώτο αυτοκίνητο έκανε τη βόλτα του στη Σύρο τον Οκτώβριο του ’73, περίπου τέσσερις δεκαετίες πριν η αυτοκινητοβιομηχανία αρχίσει τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων μοντέλων. Το Enfield 8000 διέθετε ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος 12 volt και απέδιδε 8,16 ίππους. Η μέγιστη ταχύτητα ήταν 64 χλμ./ώρα και η αυτονομία του έφτανε τα 60 χιλιόμετρα. Διέθετε πλαίσιο αλουμινίου, μοναδική αεροδυναμική και πολυτελή εσωτερική σχεδίαση (δερμάτινα καθίσματα κ.λπ.). Είχε μήκος μόλις 2,7 μέτρα και βάρος 965 κιλά (μόνο οι μπαταρίες ζύγιζαν 300 κιλά).

Μόλις 120 αυτοκίνητα

Δυστυχώς, η ιστορία λήγει άδοξα. Στις αρχές του ’76 η παραγωγή σταμάτησε και το εργοστάσιο έκλεισε. Είχαν προλάβει να κατασκευαστούν συνολικά 120 αυτοκίνητα, τα περισσότερα από τα οποία «έφυγαν» για Αγγλία και το Συμβούλιο Ηλεκτρικής Ενέργειας, και ορισμένα σε μεμονωμένους πελάτες του εξωτερικού (το αυτοκίνητο δεν μπορούσε να κυκλοφορήσει στη χώρα μας λόγω γραφειοκρατικών προβλημάτων). «Οι λόγοι της αποτυχίας του Enfield είναι πολλοί. Από τα εγγενή προβλήματα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και κυρίως το θέμα της εμβέλειάς τους, μέχρι το ότι η κατασκευή του συνέπεσε με την περίοδο της χούντας και της μεταπολίτευσης». Τον δικό της ρόλο εκτιμάται πως διαδραμάτισε και η πετρελαιο βιομηχανία, που μάλλον δυσαρεστήθηκε από το πρωτοποριακό μοντέλο της Σύρου. «Δεν μπορεί να αποδειχθεί, αλλά είναι εύλογο ότι όταν έρχεται κάτι νέο, γίνεται προσπάθεια να αποτραπεί», λέει ο κ. Σταυρόπουλος.

«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ παλιά υπόθεση, ωστόσο το Enfield ήταν πολύ σημαντικό για την εποχή του. Ηταν το πρώτο, έστω περιορισμένης παραγωγής, σύγχρονο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Δεν πρόσθεσαν απλώς μπαταρίες, αλλά έφτιαξαν ένα αυτοκίνητο που εξυπηρετούσε πραγματικές ανάγκες για την κίνηση στην πόλη», καταλήγει

ΠΗΓΗ:kathimerini.gr