Τρίτη, 26 Αυγούστου 2014

Άσχημη εξέλιξη για το Curiosity: Λιώνει στο περιβάλλον του Άρη [εικόνες]


Μπροστά σε ένα μεγάλο πρόβλημα φαίνεται ότι βρίσκονται οι επιστήμονες της NASA. Οι ατμοσφαιρικές συνθήκες που επικρατούν στον πλανήτη Άρη δεν επιτρέπουν στο Curiosity να αντέξει. Οι ρόδες έχουν αρχίσει να λιώνουν, ενώ τα μεταλλικά μέρη του οχήματος αρχίζουν να εμφανίζουν εικόνα φθοράς.

Υπενθυμίζεται πώς στις 6 Αυγούστου η ΝASA γιόρτασε την παρουσία για δεύτερη χρονιά του ερευνητικού οχήματος Curiosity στον πλανήτη Άρη. 

Σύμφωνα με τους ειδικούς κατά τη διάρκεια της ημέρας η θερμοκρασία στον Άρη πηγαίνει από τους 20 βαθμούς στους -73, ενώ οι αμμοθύελλες και οι αιχμηρές πέτρες κάνουν την κίνηση του οχήματος αρκετά δύσκολη.

Το Curiosity είναι το τέταρτο κατά σειρά όχημα που μεταβαίνει στον Άρη, διαθέτει 17 κάμερες και ζυγίζει όσο ένα Μini Coοper. Αν και προηγουμένως είχαν προβλεφθεί όλες αυτές οι αντιξοότητες, εντούτοις οι απώλειες δεν έχουν μειωθεί. Οι ειδικοί της NASA πάντως προτείνουν αρχικά το όχημα να κινείται με την όπισθεν έτσι ώστε να μειώσουν στο ελάχιστο δυνατό τις τριβές, άρα και την καταστροφή του.







ΠΗΓΗ: defencenet.gr

ΣΚΥΨΕ-ΣΚΥΨΕ

O Ανδρέας Παπανδρέου το 1995 ... σε κρίση ειλικρίνιας, μιλά για τη μέλλο...

Πτώση των τιμών πετρελαίου αναμένει η Ρωσία


Υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου, οι οποίες θα ασκήσουν πίεση στην οικονομική ανάπτυξη της Ρωσίας, "φοβάται" η χώρα, όπως ανακοίνωσε κυβερνητικός αξιωματούχος.
Παράλληλα, το υπουργείο Οικονομίας της χώρας  αναθεώρησε πτωτικά τις εκτιμήσεις του για το επόμενο έτος, εξαιτίας των γεωπολιτικών ρίσκων.
«Ανησυχούμε για τις εκτιμήσεις των πετρελαϊκών τιμών στα 100 δολάρια το βαρέλι, και τις θεωρούμε υπερβολικές», ανέφερε ο Alexei Moiseev, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας της Ρωσίας. Ο ίδιος δήλωσε πως η επανέναρξη ροής πετρελαίου από τη Λιβύη, οι πρώτες ενδείξεις σταθεροποίησης στο Ιράκ και η πιθανή επιστροφή του Ιράν στις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου μπορεί να οδηγήσει τις τιμές του πετρελαίου σημαντικά χαμηλότερα των εκτιμήσεων της κυβέρνησης στα 100 δολάρια το 2015.
Μια μείωση στις τιμές του πετρελαίου έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερα έσοδα από τις εξαγωγές και συνεπώς ένα ασθενέστερο ρούβλι, υψηλότερο πληθωρισμό και ακόμη χαμηλότερη οικονομική ανάπτυξη, που έχει ήδη υποστεί πλήγμα από την κρίση στην Ουκρανία και τις δυτικές οικονομικές κυρώσεις.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

ΙΔΑΝΙΚΟΣ




ΠΗΓΗ:skitsoblog.blogspot.gr

Οι εξωφρενικές χρεώσεις ρεύματος στη Βρετανία δεν έχουν τελειωμό. Το "σύνδρομο Ταμήλου" όλο και πιο κοντά!


Σε μια απ' τις πρώτες αναρτήσεις, στις αρχές Ιανουαρίου, είδαμε τις καταπληκτικές συμβουλές που δίνουν οι εταιρείες ηλεκτρισμού στους Βρετανούς, για να κάνουν εξοικονόμηση στο λογαριασμό τους. Έκτοτε, η απελευθερωμένη απ' τη Θάτσερ αγορά ηλεκτρισμού της Βρετανίας, δεν σταμάτησε ποτέ να παράγει γέλιο για όλη την Ευρώπη κι απελπισία για τους εκεί καταναλωτές. Φουσκωμένοι λογαριασμοί, χρεώσεις για ανύπαρκτες καταναλώσεις, αδυναμία έκδοσης σωστών λογαριασμών, αδυναμία καταμετρήσεων, συνεχείς αυξήσεις τιμών κι άλλα τέτοια ωραία έχουν κάνει τους Βρετανούς ν' απαυδήσουν με τους ιδιώτες παρόχους.

Μια νέα εσοδεία περιστατικών έρχεται απ' τη Βρετανία, που, όπως φαίνεται, δεν θα σταματήσει ποτέ να μας τροφοδοτεί. Πώς θα σας φαινόταν να ...
πάρετε λογαριασμό ρεύματος 500 εκατ. λίρες (625 εκατ. ευρώ); Θα σας ερχόταν εγκεφαλικό ή θα είχατε την ψυχραιμία να βάλετε τα γέλια; Το διέπραξε η γερμανική εταιρεία Npower, μια από τις Έξι Μεγάλες ('The Big Six") της Βρετανίας, που σε μια απίστευτη επίδειξη μεγαθυμίας, ενημέρωσε το τυχερό νοικοκυριό, αυτό που έλαβε τον απίστευτο λογαριασμό, ότι του αυξάνει το πιστωτικό όριο από 87 λίρες σε 53,5 εκατ. λίρες!  Και σε μια ακόμα επίδειξη, αναλγησίας αυτή τη φορά, ο λογαριασμός έλεγε "μην ανησυχείτε, εσείς δεν χρειάζεται να κάνετε τίποτα, θα πάρουμε εμείς τα χρήματα απευθείας απ' τον τραπεζικό σας λογαριασμό!" Μπράβο παιδιά, πάντα τέτοια! Είναι προφανές ότι το σύστημα λογισμικού της Npower δεν έχει τα απαιτούμενα επίπεδα ελέγχων για μη φυσιολογικούς λογαριασμούς. Σε μια σοβαρή χώρα θα έπρεπε να έχει ήδη πέσει βαρύς ο πέλεκυς της αρμόδιας κρατικής αρχής, αλλά, είπαμε, η Βρετανική αγορά ηλεκτρισμού δεν θα σταματήσει να βγάζει γέλιο.

Ο αφύσικα υψηλός λογαριασμός αποδόθηκε σε λανθασμένη συνδεσμολογία του "έξυπνου" μετρητή, που είχε τοποθετήσει πρόσφατα ο προηγούμενος πάροχος και δεν μετρούσε κατανάλωση, παρά μόνο έδινε συνεχώς μηδενική ένδειξη. Όταν ο καταμετρητής πήγε να πάρει την ένδειξη, εντελώς "φυσιολογικά κι αθώα" όλοι στη Npower υπέθεσαν ότι το ρολόι είχε εξαντλήσει όλη τη γκάμα ενδείξεων και είχε επιστρέψει ξανά στην αφετηρία, με αποτέλεσμα να εκδώσουν τον ιστορικό λογαριασμό!

Τον Ιούλιο, η ίδια εταιρεία, είχε εκδώσει λογαριασμό 2.884 λίρες (3.605 ευρώ) για κατανάλωση 2 μηνών σε νοικοκυριό στο Μπίρμινγχαμ. Ο τυχερός καταναλωτής απευθύνθηκε στον Τύπο και η εταιρεία διόρθωσε το λογαριασμό σε 47,83 λίρες, τον οποίο και θεώρησε εξοφλημένο, ως αποζημίωση για τη λανθασμένη χρέωση.

Και το Μάιο, πάντα η Npower, είχε λανθασμένα καταχωρήσει νοικοκυριό ως οφειλέτη, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει να πάρει στεγαστικό δάνειο. Η Npower δήλωσε μάλιστα ανερυθρίαστα ότι θα χρειαζόταν 6 έως 12 μήνες για να διορθώσει το λάθος, επειδή δεν προλάβαινε να ασχοληθεί με τα συνεχή παράπονα των καταναλωτών. 

Τώρα η Npower, θορυβημένη απ' την κακή της φήμη, δηλώνει ότι έχει εξουσιοδοτήσει το Τμήμα Εξυπηρέτησης να λύνει το 90% των προβλημάτων με την πρώτη επαφή του πελάτη. Ωστόσο οι καταναλωτές συνεχίζουν να προσφεύγουν στον Τύπο, καθόσον τα προβλήματα συνεχίζονται. Σε μια τέτοια περίπτωση, κάποιος κληρονόμησε απ' τη μητέρα του ένα μικρό σπίτι, που έπαιρνε ρεύμα και αέριο απ' τη Npower. Κατάφερε να φέρει τους μετρητές στο όνομά του, αλλά επί 18 μήνες δεν πήρε λογαριασμό, παρά τις συνεχείς οχλήσεις του. Έστειλε ο ίδιος τις μετρήσεις το Φεβρουάριο και είπαν ότι θα εκδώσουν λογαριασμό εντός 28 ημερών, ο οποίος φυσικά δεν εκδόθηκε ποτέ. Όταν τον Απρίλιο βρέθηκε αγοραστής για το σπίτι, το οποίο ήταν συνεχώς άδειο, επικοινώνησε εκ νέου με τη Npower στις 24/4, τον πέρασαν στο Τμήμα Παραπόνων κι από εκεί του έδωσαν έναν λογαριασμό "έναντι", ύψους 404 λιρών για τους προηγούμενους 12 μήνες (το σπίτι ήταν άδειο) και ζήτησαν τις τελευταίες ενδείξεις του μετρητή. Τις έστειλε ο άνθρωπος στις 27/4 και πήρε ένα νέο "έναντι" λογαριασμό, για 472 λίρες αυτή τη φορά, μαζί με υπόσχεση για έκδοση τελικού "εκκαθαριστικού" λογαριασμού για το σύνολο των 18 μηνών. Η πώληση του σπιτιού ολοκληρώθηκε στις 2/6, αλλά λογαριασμός πουθενά. Έδωσε εκ νέου τις ενδείξεις του μετρητή κι αυτή τη φορά πήρε λογαριασμό για 1095,39 λίρες, για το άδειο σπίτι, όταν η μητέρα του, όσο ζούσε, πλήρωνε 690 λίρες το χρόνο! Μετά τη μεσολάβηση του Τύπου, η Npower κατέβασε το λογαριασμό στις 900 λίρες, επιμένοντας ότι με βάση τις ενδείξεις που δόθηκαν η ενέργεια είχε καταναλωθεί. Αλλά η ΡΑΕ της Βρετανίας, η Ofgem, που γίνεται διαρκώς αποδέκτης παραπόνων για τις εταιρείες-παρόχους, απειλεί με πρόστιμα.

Πρόστιμο που δεν απέφυγε η Γαλλική EDF, άλλη μια από τις Έξι Μεγάλες, για μη αποτελεσματική υπηρεσία εξυπηρέτησης καταναλωτών στο διάστημα Μάιος 2011-Ιανουάριος 2012, που είχε ως αποτέλεσμα ένα απότομο άλμα 30% στα παράπονα εναντίον της. Το πρόστιμο είναι 3 εκατ. λίρες (3,75 εκατ. ευρώ), πολύ μικρό για τα μεγέθη της EDF, με αποτέλεσμα η σκιώδης Υπουργός Ενέργειας των Εργατικών να μιλήσει για κατάργηση της Ofgem κι αντικατάστασή της από άλλη Αρχή, που θα έχει δικαίωμα να αφαιρεί άδειες από παρόχους που αμελούν να συμμορφωθούν στις υποχρεώσεις τους. Βέβαια του χρόνου έχουν εκλογές στη Βρετανία και οι πολιτικοί αρέσκονται σε βαρύγδουπες υποσχέσεις, τις οποίες κατά κανόνα ξεχνούν μόλις κλείσουν οι κάλπες.

Από το 2010 η Ofgem έχει διαπιστώσει παραβιάσεις κανονισμών σε 28 περιπτώσεις κι έχει επιβάλλει πρόστιμα συνολικού ύψους 47 εκατ. λιρών και υποχρεώνοντας να δώσουν άλλα 55 εκατ. λίρες σε αποζημιώσεις. "Ψίχουλα" μπροστά στα κέρδη που είχαν οι εταιρείες, αφού, όπως η ίδια η Ofgem είπε, η κερδοφορία των εταιρειών αυξήθηκε από 233 εκατομμύρια λίρες το 2009 σε 1,1 δισεκατομμύριο λίρες το 2012, χωρίς καθαρή απόδειξη ότι οι πάροχοι έγιναν πιο αποτελεσματικοί στο να μειώσουν το κόστος τους, αν και θα απαιτούνται περαιτέρω αποδείξεις ότι οι πάροχοι δεν θα μπορούσαν να είχαν ακόμα μεγαλύτερα κέρδη". Εξαιτίας αυτών των "ψίχουλων" και της γενικευμένης αναταραχής γύρω απ' τους λογαριασμούς, πέντε παλαιότεροι διευθυντές της Ofgem, σε κοινή δημόσια παρέμβαση, είπαν ότι με ευθύνη της Ofgem ο ανταγωνισμός δεν είναι επαρκής και η επιτήρηση των εταιρειών πλημμελής.

Με όλα αυτά τα "ωραία" που διαδραματίζονται στη Βρετανία, οι καταναλωτές αρχίζουν να βλέπουν πιο κοντά τους το "σύνδρομο Ταμήλου": εμφανίστηκαν απορίες μήπως πρέπει να βγάζουν το βράδυ το ψυγείο απ' την πρίζα, για να μειώσουν το λογαριασμό ρεύματος! 

Λοιπόν, μια που το κλίμα της Βρετανίας δεν είναι τόσο ζεστό όσο της Ελλάδας και τα φαγητά δεν χαλούν τόσο εύκολα, γιατί δεν καταργούν εντελώς τα ψυγεία και να επανέλθουν στο παραδοσιακό, καλό "φανάρι" τροφίμων, που βλέπουμε στη φωτογραφία; Θα κάνουν σίγουρα οικονομία, αφού το ψυγείο καταναλώνει ρεύμα όλο το 24ωρο. Γενιές και γενιές Ελλήνων μεγάλωσαν με το "φανάρι", πριν εμφανιστούν οι "παγωνιέρες" και τα ηλεκτρικά ψυγεία. Μπορούμε να στείλουμε τον Ταμήλο στη Βρετανία, να τους εξηγήσει τα καλά εκείνης της εποχής και πώς θα γυρίσουν στα χωριά, με τις γκαζόλαμπες και τα "φανάρια". Μόνο μην τους πει πόσο ήταν το προσδόκιμο επιβίωσης τότε, γιατί μάλλον ή θα μας τον επιστρέψουν άναυλο ή θα τον πάρουν με τις πέτρες.


ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr

Τι ήταν τα περίεργα φώτα πάνω από τον Ειρηνικό που τρόμαξαν τους δύο πιλότους ενός Βoeing 747;


Τι ήταν τα μυστηριώδη κόκκινα φώτα που είδαν οι δύο πιλότοι ενός Boeing 747-400 πάνω από τον Ειρηνικό; Κανείς δεν γνωρίζει ακριβώς και μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν. Σε ανάρτησή ο κυβερνήτης του αεροσκάφους αναφέρει:

 «Την περασμένη νύκτα πάνω από τον ειρηνικό Ωκεανό κάπου νότια από την ρωσική χερσόνησο της Καμτσάτκα βίωσα την πλέον ανατριχιαστική εμπειρία μου σε όλη την καριέρα μου ως πιλότος αερογραμμών.  Ύστερα από 5 ώρες πτήσης αφότου είχαμε αφήσει την Ιαπωνία και ταξιδεύαμε χωρίς αναταράξεις στα 34.000 πόδια πετούσαμε  προς την Αλάσκα όπου θα φτάναμε ύστερα από 4,5 ώρες περίπου.

Τότε ακούσαμε στον ασύρματο για σεισμούς στην Ισλανδία, τη Χιλή και το Σαν Φρανσίσκο και επειδή στη διαδρομή μας υπήρχαν κάποια ηφαίστεια τα οποία υπήρχε κίνδυνος να επηρεαστούν από τη σεισμική διέγερση. Αμέσως επικοινωνήσαμε με το κέντρο βάσης για να ελέγξουμε  υπήρχε κάτι τέτοιο καθ΄όλη τη διάρκεια της πτήσης μας από τότε που είχαμε αναχωρήσει από το Χόνγκ Κόνγκ.

Τότε στο βάθος του ορίζοντα και λίγο πιο πάνω από αυτόν παρατηρήσαμε μια έντονη λάμψη να φεύγει από την επιφάνεια. Έμοια σαν μια αστραπή αλλά πολύ μεγαλύτερης έντασης κατευθυνόμενη όμως από κάτω προς τα πάνω. Δεν έχω δει ποτέ στην καριέρα μου κάτι παρόμοιο και δεν υπήρξαν άλλες λάμψεις πριν ή μετά από αυτή την «έκρηξη» φωτός.  

Από τη στιγμή που στο ραντάρ καιρού δεν είχαμε παρατηρήσει καμιά καταιγίδα εντίναμε την προσοχή μας μήπως υπήρχε κάτι που είχε διαφύγει από το ραντάρ.

Αποφάσισα να πάρω μερικές φωτογραφίας από τον νυκτερινό ουρανό και την παράξενη πράσινη λάμψη η οποία ήταν παντού σχεδόν πάνω από το βόρειο ημισφαίριο. Νομίζω πως ήταν κάποιο είδος βόρειου σέλαoς αλλά ήταν πολύ πιο διασκορπισμένο σε σημείο που να μην έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο.

Ύστερα από 20 λεπτά παρατήρησα ένα βαθύ κόκκινο- πορτοκαλί φως να εμφανίζεται στο ίχνος της πτήσης μας αλλά και αυτό ήταν κάπως παράξενο καθώς δεν έπρεπε να υπήρχε τίποτα εμπρός μας παρά μόνο ατελείωτος ωκεανός ολόγυρά μας και εκατοντάδες μίλια. Ούτε κάποια πόλη ούτε και κάποιος αλιευτικός στόλος θα έπρεπε να υπήρχε στην περιοχή, εκτός του γεγονότος ότι τα φώτα ήταν κόκκινα και πορτοκαλί σε αντίθεση με τα κίτρινα ή λευκά που πόλεις ή τα πλοία δίνουν.  

Όσο τα; πλησιάζαμε τόσο πιο έντονα γίνονταν, φωτίζοντας τα σύννεφα αλλά και την θάλασσα από κάτω μας σε μια παράξενη λάμψη που προκαλούσε φόβο. Και όλα αυτά σε ένα σημείο του κόσμου όπου δε θα έπρεπε να υπάρχει τίποτα παρά μόνο ατελείωτη θάλασσα.

Ο μόνος λόγος τον οποίο θα μπορούσα να σκεφτώ για το παράξενο αυτό φαινόμενο είναι κάποια έκρηξη υποθαλάσσιου ηφαιστείου γύρω στα 30 λέπια πριν πετάξουμε από το συγκεκριμένο σημείο.

Επειδή το κοντινότερο αεροδρόμιο βρισκόταν τουλάχιστον 2 ώρες μακριά δεν αισθανθήκαμε και ιδιαίτερη χαρά καθώς εάν επρόκειτο για ηφαίστειο η ηφαιστειακή σκόνη θα μπορούσε να προκαλέσει πρόβλημα στους κινητήρες μας. Τελικά τίποτα από αυτά δεν συνέβη. Αναφέραμε το γεγονός στον πύργο Ελέγxου του Σαν Φρανσίσκο και τώρα έχει ξεκινήσει έρευνα για να διαπιστωθεί τι ήταν αυτά τα περίεργα φώτα». καταλήγει στην εξιστόρηση του ο κυβερνήτης του Boeing 747.

Δείτε τις φωτογραφίες εδώ

ΠΗΓΗ: defencenet.gr

Πώληση μεριδίων σε Eni και Enel εξετάζει η Ιταλία


Στην πώληση μεριδίου 5% στην πετρελαϊκή Eni, αλλά και στην Enel ενδέχεται να προχωρήσει η ιταλική κυβέρνηση προκειμένου να εξασφαλίσει την ποσότητα χρημάτων που χρειάζεται άμεσα, δεδομένου ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων δεν έχει προχωρήσει με τους αναμενόμενους ρυθμούς.
Οι πωλήσεις των παραπάνω μεριδίων εκτιμάται ότι μπορεί να αποφέρουν έως και 5 δις ευρώ στην κυβέρνηση.
Αυτή τη στιγμή, το ιταλικό σχέδιο αποκρατικοποιήσεων, ύψους 12 δις, έχει μείνει αρκετά πίσω, κυρίως σε ό,τι αφορά την πώληση των ταχυδρομείων.
Καθυστερήσεις ωστόσο σημειώνονται και στις αποκρατικοποιήσεις της υπηρεσίας εξαγωγών, SACE, καθώς και της υπηρεσίας εναέριας κυκλοφορίας, Enav. 

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Φόρος πετρελαίου και λαθρεμπόριο


Του Τάσου Γιαννίτση

Η εξίσωση, το 2011, του φόρου πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης ανέδειξε ένα κοινωνικό και πολιτικό δίλημμα: Χαμηλότερο κόστος θέρμανσης και υψηλά κέρδη του λαθρεμπορίου ή το αντίστροφο. Η δεύτερη επιλογή, που άλλαξε τις ισορροπίες, αντιμετωπίστηκε με πολύ βαριά καρδιά. Κατ’ αρχάς από όσους είδαν μια βασική πηγή παράπλευρης χρηματοδότησής τους να πλήττεται, και, βέβαια, από τον κόσμο, που μέσα στη δίνη του 2011-12 βίωσε την εκτίναξη της τιμής ενός βασικού αγαθού. Του Τάσου Γιαννίτση*
Το επιχείρημα σήμερα όσων προτείνουν την επιστροφή στο παρελθόν είναι ότι το μέτρο «δεν απέδωσε». Το θέμα έχει τρεις πτυχές: κέρδη από λαθρεμπόριο σε μια φάση όπου η κοινωνία γονατίζει στους φόρους, το δημοσιονομικό αποτέλεσμα και το κοινωνικό κόστος.

Αν δει κανείς πιο προσεκτικά, και όχι επιλεκτικά, τις πραγματικές εξελίξεις (2011 με 2013/4, καθώς τα δεδομένα του 2010 έχουν προβλήματα), θα διαπιστώσει τα εξής:


Τα έσοδα από τον φόρο πετρελαίου θέρμανσης ήσαν το 2013 κατά 240 εκατ. ευρώ περίπου υψηλότερα από το 2011, ενώ θα ήσαν περίπου 25 εκατ. ευρώ χαμηλότερα αν οι φόροι είχαν μείνει αμετάβλητοι.


Τα φορολογικά έσοδα από το πετρέλαιο κίνησης ήσαν το 2013 κατά 260 εκατ. ευρώ περίπου χαμηλότερα από ό,τι το 2011, καθώς μειώθηκε ο φόρος πετρελαίου κίνησης, προκειμένου η εξίσωση των δύο φόρων να γίνει σε χαμηλότερο επίπεδο. Συνεπώς, για το Δημόσιο, τα έσοδα από τους δύο φόρους ήσαν σχεδόν σταθερά το 2011-13.


Η ζήτηση πετρελαίου κίνησης (2013 με 2011) εμφανίζεται σχεδόν ίδια, παρ’ όλο ότι λόγω μείωσης εισοδημάτων και ύφεσης μειώθηκε σημαντικά η κυκλοφορία αυτοκινήτων και οι μεταφορές - η ζήτηση βενζίνης μειώθηκε, αντίστοιχα, 20%. Στην πραγματικότητα, συρρικνώθηκε και η ζήτηση πετρελαίου κίνησης, απλώς αυτό δεν φαίνεται γιατί η εξίσωση του φόρου έκανε περιττή ή και ζημιογόνα την αγορά φθηνού πετρελαίου θέρμανσης και τη μετατροπή του σε ακριβό πετρέλαιο κίνησης και οδήγησε στην απευθείας αγορά πετρελαίου κίνησης.


Με το προηγούμενο φορολογικό καθεστώς και την υπόθεση ότι η ζήτηση πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης θα είχαν, φυσιολογικά, επίσης μειωθεί κατά 20%, τα ετήσια έσοδα του Δημοσίου το 2013 θα ήσαν περίπου 275 εκατ. ευρώ χαμηλότερα. Αυτό είναι και το δημοσιονομικό όφελος και η λαθρεμπορική ζημιά από το μέτρο, και δείχνει ότι, τελικά, γύρω στο μισό με 2/3 του λαθρεμπορίου συρρικνώθηκε. Αυτό είναι επιπλέον και το ευρύτερο κοινωνικό όφελος. Σε καλύτερες εποχές, τα μεγέθη αυτά θα είναι σημαντικά αυξημένα. Αν γινόταν και λίγη δουλειά και στο λαθρεμπόριο ναυτιλιακού πετρελαίου, η εικόνα θα ήταν ακόμα καλύτερη.


Τα δεδομένα αυτά (και πολλές άλλες λεπτομέρειες) δείχνουν ότι το μέτρο πέτυχε αρκετά τους δύο στόχους της συρρίκνωσης του λαθρεμπορίου και τον δημοσιονομικό. Παραμένει ένα τεράστιο κοινωνικό κόστος: η υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης.


Ο πολίτης θα αναλογιστεί, γιατί θα επιβαρυνόταν, αν μειωνόταν σήμερα ο φόρος του πετρελαίου θέρμανσης. Θα επιβαρυνόταν. Το παραπάνω δημοσιονομικό όφελος είναι ταυτόχρονα και κοινωνικό όφελος. Διαφορετικά, θα είχε κάνει αναγκαία είτε μια πρόσθετη επιβάρυνση μέσα από άλλους φόρους, που βέβαια δεν θα φαινόταν ότι συνδέονται με το πετρέλαιο θέρμανσης, είτε πρόσθετες μειώσεις δαπανών (συντάξεις, μισθοί, υγεία, επενδύσεις κ.ά.). Συνεπώς, όσοι σήμερα προτείνουν τη μείωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης οφείλουν να γνωρίζουν ότι προτείνουν όχι ένα «δώρο» προς τον κόσμο, αλλά προς το λαθρεμπόριο. Το κόστος της επανάκαμψης του λαθρεμπορίου θα αυξήσει την επιβάρυνση των ίδιων των πολιτών, όπως αφανώς τους επιβάρυνε και στο παρελθόν. Σήμερα, μια τέτοια παλινδρόμηση θα εμπεδωνόταν για πολλά χρόνια.


Ετσι, π.χ. για δεκαπέντε χρόνια η συνολική κοινωνική επιβάρυνση θα έφτανε τα έξι περίπου δισεκατομμύρια ευρώ. Εκεί που είμαστε, δεν είναι ντροπή να πούμε ότι έτσι θέλουμε ως χώρα. Αν το λαθρεμπόριο πετρελαίου αντιμετωπιζόταν με ουσιαστικό τρόπο από το κράτος, η τιμή του πετρελαίου θα μπορούσε και θα έπρεπε να μειωθεί. Τον Οκτώβριο του 2010, η διοίκηση των ΕΛΠΕ -για πολλοστή φορά- είχε παρέμβει δημόσια, κατέδειξε την έκταση του λαθρεμπορίου (απώλειες για το Δημόσιο της τάξης των 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο, με πολύ μεγαλύτερη τότε κατανάλωση) και είχε επεξεργαστεί έναν ολόκληρο κατάλογο μέτρων, που η παράλληλη εφαρμογή τους θα είχε περιορίσει το πρόβλημα. Δεν υλοποιήθηκε τίποτα από αυτά.


Τελικά, το ότι οι τιμές βρίσκονται τόσο ψηλά δεν οφείλεται στο μέτρο. Ο φόρος έγινε αναγκαίος λόγω της απόλυτης έλλειψης πολιτικής βούλησης να ληφθούν μέτρα που θα έφερναν αντιμέτωπο το κράτος με το ίδιο το λαθρεμπόριο. Αυτό η πολιτική δεν το επιθυμεί και έτσι δεν το κάνει. Ολα θα μπορούσαν να είναι αλλιώς και η χώρα να πάρει επάνω της, αν γινόταν το ιστορικό βήμα: η σύγκρουση του κράτους και του πολιτικού συστήματος με το λαθρεμπόριο κάθε είδους, το trafficking, τα ναρκωτικά, τα πλαστά τιμολόγια, τη φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή και τα πραγματικά κοινωνικά προβλήματα. Τότε, και η τιμή του πετρελαίου θα ήταν κοινωνικά αποδεκτή, η φορολογική επιβάρυνση θα μειωνόταν, οι συντάξεις δεν θα περικόπτονταν έτσι, τα επιδόματα απορίας ή κοινωνικής στήριξης θα μετρούσαν, η παιδική φτώχεια θα ήταν μικρότερη. Το κοινωνικό πρόβλημα είναι δημιούργημα ενδογενών πολιτικών αποφάσεων και όχι εξωγενών δυνάμεων.


ΠΗΓΗ
:tvxs.gr

Έχεις κινητό; Δες ποιοι εντοπίζουν την θέση σου και πώς

Έχεις κινητό; Δες ποιοι εντοπίζουν την θέση σου και πώς
Κατά καιρούς η ανάπτυξη της τεχνολογίας και η εισβολή της στη ζωή μας γεννάει πολλά ερωτηματικά. Αυτή τη φορά ο λόγος γίνεται για την ανάπτυξη της τεχνολογίας που επιτρέπει στις κυβερνήσεις να παρακολουθούν κάθε σου κίνηση.

Οι δημιουργοί των συστημάτων παρακολούθησης έφεραν στο προσκήνιο την τεχνολογία που επιτρέπει στις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να παρακολουθούν κάθε σου κίνηση ακόμη και αν βρίσκεσαι σε άλλη ήπειρο, αρκεί να είσαι χρήστης κινητού τηλεφώνου. 
Όπως αναφέρει και το σχετικό δημοσίευμα της Washington Post, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας κρατούν λεπτομερή αρχεία σχετικά με την τοποθεσία των χρηστών τους κάθε λεπτό της ημέρας. Τα συστήματα παρακολούθησης συλλέγουν αυτά τα στοιχεία και καταγράφουν τις μετακινήσεις των χρηστών για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Τέτοια παραδείγματα είναι η αμερικανική εταιρεία παρακολουθήσεων NSA καθώς και η βρετανική GCHQ οι οποίες για πολλά χρόνια χρησιμοποιούσαν δεδομένα κινητών τηλεφώνων προκειμένου να παρακολουθούν τους πελάτες τους. 
Σήμερα, δεν χρειάζεται να έχει κανείς πρόσβαση σε εξελιγμένη τεχνολογία για να παρακολουθεί τους χρήστες. Ειδικοί αναφέρουν ότι οι κυβερνήσεις όλων των χωρών μπορούν σχετικά εύκολα και γρήγορα να εντοπίσουν έναν χρήστη ανά πάσα στιγμή. 
Ο χρήστης της συγκεκριμένης τεχνολογίας το μόνο που έχει να κάνει είναι να πληκτρολογήσει τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου που τον ενδιαφέρει σε έναν υπολογιστή. Στην συνέχεια συλλέγει τις πληροφορίες από τις τοπικές βάσεις δεδομένων που διατηρούν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και έτσι με αυτόν τον τρόπο μαθαίνει ποιον σταθμό κινητής τηλεφωνίας χρησιμοποιεί αυτός που θέλει να παρακολουθήσει και κατ'επέκταση μαθαίνει την τοποθεσία του.
Δείτε αναλυτικά πώς γίνεται η παρακολούθηση ΕΔΩ 


ΠΗΓΗ:fpress.gr

ΓΣΕΕ:H διακήρυξη του συλλαλητηρίου


Η ΓΣΕΕ καλεί όλους τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους και τους ανέργους στo μεγάλο εργατικό και κοινωνικό συλλαλητήριο το ΣΑΒΒΑΤΟ 6 Σεπτέμβρη 2014 στις 18.00 στο Άγαλμα του Βενιζέλου, στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ και στην πορεία διαμαρτυρίας που θ’ ακολουθήσει. 
Η Κυβέρνηση σε ρόλο καταστροφέα συνεχίζει την αντεργατική πολιτική της ψηφίζοντας νόμους και επιβάλλοντας μέτρα που δίνουν τη χαριστική βολή σε κοινωνία και οικονομία καταργώντας κάθε παροχή κοινωνικής ασφάλειας, εντείνοντας την ύφεση και τα αδιέξοδα. 
Η πραγματικότητα, που αντιμετωπίζει σήμερα η εργατική τάξη της χώρας και ο ελληνικός λαός, είναι 
η φτώχεια, η εξαθλίωση, η ανεργία, η φτωχοποίηση, η λιτότητα, ο εκφοβισμός, οι απολύσεις, οι φο-
ροεπιδρομές. Το χειρότερο όλων είναι οι διαρκείς παρεμβάσεις στα Δημοκρατικά και Κοινωνικά μας 
Δικαιώματα, μέσα από τις αλλεπάλληλες επιστρατεύσεις απεργών, την κατάργηση και τις συνεχείς 
«παρακάμψεις» Δημοκρατικών Θεσμών και Διαδικασιών. 
Η κυβέρνηση εκτός από την οικονομία κακοποιεί κατ΄ επανάληψη και τους δημοκρατικούς θεσμούς, 
κουρελιάζει το Σύνταγμα με στόχο την εξυπηρέτηση πολιτικών και αντεργατικών σκοπιμοτήτων.
Ισοπεδώνει κάθε έννοια κοινωνικής δικαιοσύνης, εργασίας και κοινωνικής ασφάλειας. Κάθε έννοια 
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ.
Την ώρα που η κυβέρνηση επαίρεται για τη δήθεν οικονομική ανάκαμψη, τρεις στους 10 Έλληνες παραμένουν άνεργοι, από τους οποίους μόνον ένας στους 10 επιδοτείται, περίπου 850.000 άτομα εργάζονται και πληρώνονται μέχρι και με ένα χρόνο καθυστέρηση και οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης (μερική απασχόληση, εκ περιτροπής εργασία, “μπλοκάκια” κ.λπ.) έχουν ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας να βιώνει δραματικές καταστάσεις αφού δεν μπορεί να καλύψει οικονομικά ούτε τις βασικές του ανάγκες.
Η αποδόμηση του Συστήματος των Συλλογικών Διαπραγματεύσεων έχει ως αποτέλεσμα τη μεσοσταθμική μείωση των μισθών τουλάχιστον κατά 30% με αντίστοιχες αρνητικές επιπτώσεις στις εισφορές και στα ασφαλιστικά ταμεία τα οποία σε συνάρτηση με το κούρεμα των αποθεματικών τους έχουν περιέλθει σε οριακό σημείο ρευστότητας και μακροχρόνιας βιωσιμότητας. 
Το επιχείρημα των δανειστών για την αναγκαστική μείωση μισθών που έγινε στη χώρα μας με στόχο τη μείωση τιμών και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας, ακυρώθηκε στην πράξη. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία που δείχνουν ότι την περίοδο 2009-2013 το μοναδιαίο κόστος εργασίας μειώθηκε κατά 20 μονάδες με τις τιμές όμως να αυξάνονται κατά 10%, με την αγοραστική δύναμη να συρρικνώνεται και με την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας να περιορίζεται μόλις κατά 4 θέσεις.
Το εισόδημα από αποδοχές εργασίας μειώθηκε κατά 41 δις ευρώ με την εκτίμηση ότι έως το τέλος του 2014 θα έχει μειωθεί κατά ακόμα 2 δις ευρώ.
Η μαύρη εργασία παρά τα υψηλά πρόστιμα στους παραβάτες κερδίζει κάθε μέρα όλο και περισσότερο έδαφος με τους αποδυναμωμένους ελεγκτικούς μηχανισμούς να μην μπορούν να προστατεύσουν τον εργαζόμενο από φαινόμενα ανήθικης επιχειρηματικότητας.
Στο «όνομα» της μείωσης του χρέους προωθείται το ξεπούλημα των επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας και δημοσίου συμφέροντος όπως αποφασίστηκε προσφάτως για τη ΔΕΗ, ώστε να εξευμενισθούν οι «αγορές» και να υφαρπάξουν οι κερδοσκόποι και οι δανειστές τις πιο παραγωγικές και κερδοφόρες δραστηριότητες του κράτους. 
Στο «όνομα» της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας κατήργησαν τις συλλογικές μας συμβάσεις και το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στη συλλογική διαπραγμάτευση. Την ίδια στιγμή τα καρτέλ καλά κρατούν. Οι τιμές στα βασικά προϊόντα πρώτης ανάγκης παραμένουν σε υψηλότατα επίπεδα και σε πολλές περιπτώσεις, εν μέσω οικονομικής κρίσης και διαρκών μειώσεων των εισοδημάτων, έχουν εκτιναχθεί στα ύψη Στο «όνομα» του συμμαζέματος των δημόσιων οικονομικών απολύουν και βάζουν σε διαθεσιμότητα δεκάδες χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους. Στην ουσία σε αυτή την περίοδο της κοινωνικής κρίσης, ενώ θα έπρεπε το κράτος να στηρίζει τους πολίτες που δοκιμάζονται μια και οι ανάγκες τους είναι αυξημένες, αποδυναμώνουν και ξηλώνουν το κράτος πρόνοιας και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Αφαιρούν από τον κρατικό μηχανισμό τη δυνατότητα να ελέγξει την παραβατικότητα στους διάφορους τομείς της οικονομίας και της τοπικής αυτοδιοίκησης, να εισπράξει έσοδα από αυτή την παραβατικότητα, να πατάξει την φοροδιαφυγή και την εισφοροδιαφυγή. 
Εφαρμόζουν πολιτικές φορομπηχτικής επιδρομής κατά του κόσμου της μισθωτής εργασίας, κατά των μικρομεσαίων, συγκαλυμμένης προστασίας των φοροκλεπτών και των μεγαλοφειλετών, υλοποιούν πολιτικές δραματικής υποβάθμισης της Υγείας, της Παιδείας, της Πρόνοιας και των Κοινωνικών Υπηρεσιών, πολιτικές βίαιης και αντιδημοκρατικής προσβολής των εργασιακών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων.
Τα συνδικάτα και οι εργαζόμενοι, απαιτούμε να μπει εδώ και τώρα οριστικό τέλος
                       ΣΤΟΝ ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΤΗ ΦΤΩΧΟΠΟΙΗΣΗ.
Παρά τις δυσκολίες, τα εμπόδια, τις καταργήσεις και τους περιορισμούς έδωσαν και θα συνεχίσουν να δίνουν τον αγώνα τους με κάθε μέσο και τρόπο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο για να αποκρούσουν και να ανατρέψουν αυτές τις αντεργατικές, αντικοινωνικές και ΕΞΟΧΩΣ ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΕΣ & ΑΝΤΙΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ, ν’ ακυρώσουν τις καταστροφικές επιταγές των Μνημονίων, το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας για να κερδίσει ο Έλληνας εργαζόμενος αυτά που του στέρησαν λόγω της κρίσης για την οποία δεν φέρει καμία ευθύνη.
Η ΓΣΕΕ μετά και την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας η οποία αποτελεί ρωγμή στη λογική των μνημονίων θα συνεχίσει το δικαστικό αγώνα προσφεύγοντας στο Συμβούλιο της Ευρώπης και στο Δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και λόγω δεδικασμένων, είμαστε σίγουροι ότι θα δικαιωθούμε και το Μνημόνιο θα δεχθεί ένα πάρα πολύ ισχυρό νομικό πλήγμα.
Ήδη, τα διεθνή ελεγκτικά όργανα όπως το Διεθνές Γραφείο Εργασίας μετά από αλλεπάλληλες προσφυγές της Συνομοσπονδίας έχει καταγγείλει τη χώρα μας για παραβίαση εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων ζητώντας την άμεση συμμόρφωσή της με διεθνείς συμβάσεις 
                                   Ενωμένοι και αποφασισμένοι Απαιτούμε
Άμεση κατάργηση του συνόλου των αντεργατικών μνημονιακών διατάξεων που οδήγησαν στο στραγ-
γαλισμό των συλλογικών εργατικών δικαιωμάτων και εγγυήσεων.
 Σεβασμό στους δημοκρατικούς θεσμούς και διαδικασίες - Καμία παρέμβαση στην αποτελεσματική 
άσκηση των δημοκρατικών και κοινωνικών δικαιωμάτων άρση όλων των επιστρατεύσεων, καμία πα-
ρέμβαση στο ισχύον πλαίσιο για την ελεύθερη συνδικαλιστική δράση και την απαγόρευση του lock 
out (ανταπεργία) των εργοδοτών.
Άμεση κατάργηση της εμπλοκής της κρατικής εξουσίας στον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου. Αποκατάσταση της διαδικασίας, του περιεχομένου και της καθολικότητας ισχύος του συνόλου των όρων (μισθολογικών και λοιπών) της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και άμεση επαναφορά σε σταθερές βάσεις των πυλώνων του συλλογικού εργατικού δικαίου για την επεκτασιμότητα των συλλογικών συμβάσεων και τη μετενέργεια του συνόλου των όρων τους. Επείγοντα μέτρα για την προστασία των εργαζομένων από τις απολύσεις και των θέσεων εργασίας 
πλήρους και σταθερής εργασίας. Αυστηρή προστασία των όρων εργασίας και της απασχόλησης ευά-
λωτων ομάδων (νέων, γυναικών, εργαζομένων πλησίον της σύνταξης). 
 Αποτροπή των πολιτικών της ύφεσης, της αποβιομηχάνισης, των ιδιωτικοποιήσεων – εκποιήσεων – 
τεμαχισμού των Δημόσιων Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας και των επιχειρήσεων στρατηγικής σημα-
σίας. Διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των οργανισμών και επιχειρήσεων κοινωνικής ωφέλειας 
και των κοινωνικών αγαθών και υπηρεσιών.
 Πάταξη της ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ και των ΚΑΡΤΕΛ. Μείωση των τιμών κι όχι μείωση των μισθών και των συντάξεων. Να μπει οριστικό τέλος στις πολιτικές φορομπηχτικής επιδρομής εναντίον του κόσμου της εργασίας και στις πολιτικές ξεπουλήματος του δημόσιου πλούτου, υποβάθμισης του Κοινωνικού Κράτους και στην προσπάθεια ισοπέδωσης κάθε έννοιας Δημοκρατίας.
Οι προκλήσεις και τα προβλήματα είναι τεράστια. Για αυτό η ενότητα όλων των εργαζομένων, η συστράτευση και ο κοινός αγώνας είναι προαπαιτούμενα ώστε να ισχυροποιηθεί η δύναμή μας, στη διεκδίκηση των κοινών μας αιτημάτων, ώστε να επιβάλλουμε λύσεις φιλεργατικές και αναπτυξιακές προς όφελος του λαού και της χώρας.
                                        Δίνουμε δυναμικό αγωνιστικό «παρόν» γιατί:
                                           
                                               Θέλουμε Εργασία και ΟΧΙ Ανεργία
                                       
                                             Απαιτούμε Δημοκρατικά Δικαιώματα
                                       
                                           Αγωνιζόμαστε για Κοινωνική Δικαιοσύνη


ΠΗΓΗ:gsee.gr

Μαξιλάρι 150 εκατ. ευρώ από ΔΕΠΑ για την κρίση του αερίου - Τι προβλέπει το σχέδιο


Ασπίδα ύψους 150 εκατ. ευρώ διαθέτει η Ελλάδα στο χειρότερο δυνατό σενάριο που η Ρωσία κλιμακώσει τη σύγκρουση με τη Δύση και αποφασίσει το χειμώνα να κλείσει τις στρόφιγγες.

Σε μια τέτοια περίπτωση, η μοναδική ελπίδα της χώρας θα είναι η μαζική παραγγελία φορτίων αερίου από τη σποτ αγορά, που θα καλυφθεί σύμφωνα με το σχεδιασμό με μέρος από τα 150 εκατ. ευρώ που διαθέτει αυτή τη στιγμή η ΔΕΠΑ.

Στα επίπεδα αυτά εκτιμάται ότι είναι τα διαθέσιμα έσοδα της κρατικής εταιρείας αερίου, γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία ότι σε μια κρίση, υπάρχει ένα ισχυρό μαξιλάρι για να χρηματοδοτήσει μαζικές αγορές φορτίων LNG από τη σποτ αγορά.

Πόσα όμως φορτία μπορεί να χρειασθούν ; Εξαρτάται από την διάρκεια της κρίσης, αν θα εκδηλωθεί μέσα στο καταχείμωνο όπως συνέβη το 2009, και από τις καιρικές συνθήκες που θα επικρατούν, απαντούν οι ειδικοί.

Το χειρότερο δυνατό σενάριο, είναι οι στρόφιγγες να κλείσουν τον Ιανουάριο (σσ: όπως ακριβώς το 2009), μήνα όπου παραδοσιακά η κατανάλωση φυσικού αερίου βρίσκεται στο φουλ, και να επικρατούν ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες.

Σε μια τέτοια περίπτωση, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν γύρω στα 4 με 5 φορτία LNG το μήνα. Να σκεφτεί κανείς ότι υπό κανονικές συνθήκες, λόγω ακριβώς της συνεχούς τροφοδοσίας μέσω του συστήματος αγωγών, τα πλοία της αλγερινής Sonatrach που ελλιμενίζονται στη Ρεβυθούσα δεν ξεπερνούν τα 6-8 καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Απώλεια του 80%

Σε αυτό το κακό σενάριο, προβλέπεται ότι η τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο θα έχει μειωθεί κατά 70%-80%. Από τα 12-14 εκατ.κυβικά μέτρα αερίου που καταναλώνει η Ελλάδα σε μια πολύ κρύα ημέρα του χειμώνα, θα έχουν “χαθεί” τα 10 εκατ. κ.μ. 

Δεν θα υπάρχει δηλαδή η παραμικρή ποσότητα απ' αυτές που προμηθεύεται υπό κανονικές συνθήκες η χώρα μέσω των αγωγών. Διότι θα έχουμε πάψει να εισάγουμε τόσο το ρωσικό αέριο που έρχεται μέσω Βουλγαρίας (καλύπτει το 66% των αναγκών μας), όσο και αυτό που έρχεται μέσω Τουρκίας (17%), αφού η Αγκυρα θα επιλέξει να το κρατήσει για να καλύψει τις δικές της ανάγκες. Το ίδιο είχε κάνει και το 2009. 

Θα απομένει επομένως μόνο το αλγερινό (17%) μέσω της σύμβασης με τη Sonatrach. Τυχόν αίτημα προς τους Αλγερινούς να αυξήσουν τη ροή ποσοτήτων προς την Ελλάδα θεωρείται ότι δύσκολα θα ικανοποιηθεί. Και αυτό διότι η πολιτική τους είναι να δουλεύουν με μακροχρόνια συμβόλαια, και τα φορτία τους είναι όλα “κλειστά” από άλλους πελάτες.

Τα φορτία 

Ποιά διέξοδος λοιπόν απομένει ; Η προμήθεια LNG μέσω της σποτ αγοράς. Η Ελλάδα όχι μόνο πρέπει να βρει διαθέσιμα φορτία αλλά και να συγχρονίσει και τη ροή τους.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εκτιμάται ότι η συχνότητα παραλαβής των φορτίων πρέπει να είναι γύρω στα 4-5 το μήνα, εφόσον μιλάμε για μεσαίου μεγέθους, της τάξης των 90.000 κυβικών μέτρων το καθένα. Αν κάποιο φορτίο είναι μεγαλύτερο, π.χ. 140.000 κ.μ, τότε οι ανάγκες σε μηνιαία βάση μειώνονται, κ.ο.κ.

Πρόβλημα με τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας δεν θα υπάρξει, αφού διαθέτει τη δυνατότητα να αεριοποιεί 14-15 εκατ. κ.μ. την ημέρα. Επιπλέον έχει και τη δυνατότητα να δέχεται φορτία 140.000 κ.μ., κάτι που δεν συνέβαινε το 2009.

Τιμές

Το πρόβλημα επομένως αφορά στην τιμή του διαθέσιμου στη σποτ αγορά LNG. Στο κακό σενάριο, που η τιμή του αερίου για άμεσες παραδόσεις θα αυξηθεί, τότε θα πρέπει να περιμένουμε τιμές πάνω από τις σημερινες των 10 δολαρίων ανά εκατ. BTU. Υπάρχει φυσικά και το καλό σενάριο, οι τιμές να μην εκτιναχθούν. Διότι υπάρχει ανταγωνισμός, και υπερεπάρκεια ποσοτήτων. Ανάλογα τώρα με τη ρευστότητα που έχει ο κάθε αγοραστής, θα μπορέσει να πετύχει και καλύτερες τιμές.

Με σημερινές τιμές ένα μέσο φορτίο 90.000 κυβικών μέτρων αέριου κοστίζει στην αγορά 25 εκατ. ευρώ. Άρα 4-5 φορτία το μήνα, υπολογίζεται ότι θα μας κοστίσουν μεταξύ 100-125 εκατ. ευρώ.

Σε αυτό το σημείο επισημαίνεται ότι κρίσιμο ρόλο για την κάλυψη των αναγκών της χώρας  θα παίξουν και τα προσύμφωνα που διαθέτει η ΔΕΠΑ με 7-8 από τους μεγαλύτερους προμηθευτές αερίου διεθνώς, μεταξύ των οποίων η Eni, Gaz de France (GDF), και Shell. Όταν μια εταιρεία έχει προσύμφωνα αγοράς, εξυπηρετείται ακόμη και σε περιόδους κρίσης κατά προτεραιότητα έναντι των άλλων.

Προς ολοκλήρωση το σχέδιο

Σε κάθε περίπτωση το σχέδιο άμυνας της Ελλάδας απέναντι σε τυχόν διακοπή της ροής Ρωσικού αερίου βρίσκεται στην ολοκλήρωσή του, θα αποσταλεί στις Βρυξέλλες έως το τέλος του μήνα, και στις βασικές του γραμμές δείχνει ότι η χώρα είναι θωρακισμένη. 

Πότε θα ξεσπάσει η κρίση, πόσο θα μειωθεί η τροφοδοσία της χώρας, πως θα διαμορφωθούν οι τιμές αερίου στη σποτ αγορά, ποιο θα είναι το κόστος για την Ελλάδα, ποιοι οι διαθέσιμοι πόροι της ΔΕΠΑ, είναι μερικά από τα σημεία-κλειδιά του σχεδίου.

Τροφοδοσία και Βουλγαρίας

Το ελληνικό σχέδιο προβλέπει και  τη δυνατότητα της Ελλάδας να τροφοδοτήσει τη Βουλγαρία που αφενός εξαρτάται κατά 100% από τη Ρωσία, αφετέρου δεν διαθέτει εγκαταστάσεις υποδοχής υγροποιημένου αέριου όπως η χωρα μας. 

Το 2009, επί θητείας στη ΔΕΠΑ του σημερινού υφυπουργού Περιβάλλοντος-Ενέργειας Ασημάκη Παπαγεωργίου, η Ελλάδα είχε καταφέρει να τροφοδοτήσει με αέριο τη Βουλγαρία για λίγες ημέρες. Τότε δεν υπήρχε δυνατότητα αντίστροφης ροής στον αγωγό που συνδέει τις δύο χώρες. Τώρα που υπάρχει, ενδέχεται η βοήθεια προς τη Βουλγαρία να είναι ακόμη μεγαλύτερη.

Τέλος, το σχεδιο προβλέπει και μέτρα περιορισμού της ζήτησης, όπως  τυχόν περικοπές στην κατανάλωση αερίου από βιομηχανίες και μεγάλες επιχειρήσεις, προκειμένου να μην πληγούν τα νοικοκυριά, και οι ευάλωτοι καταναλωτές. Όσο για τις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που δουλεύουν με φυσικό αέριο, θα αντικαταστήσουν το καύσιμο που χρησιμοποιούν με ντίζελ.

ΠΗΓΗ:energypress.gr