Το πρώτο φορτίο 30.000 τόνων ντίζελ σούπερ χαμηλού θείου από το αναβαθμισμένο διυλιστήριο της Ελευσίνας, το οποίο μπήκε κανονικά σε εμπορική λειτουργία, φορτώθηκε χθες, σύμφωνα με πληροφορίες, από το λιμάνι της Ελευσίνας, και κατευθύνθηκε στο εξωτερικό.
Πρόκειται για εξέλιξη με μεγάλη συμβολική σημασία, καθώς σηματοδοτεί την έναρξη λειτουργίας μιας μεγάλης επένδυσης των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), που πέρασε μεν από «σαράντα κύματα» για να ολοκληρωθεί, αλλά, όπως δηλώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Γιάννης Κωστόπουλος, «θα αρχίσει να συνεισφέρει σημαντικά στα αποτελέσματα και τις ταμειακές ροές του Ομίλου».
Η επένδυση αναβάθμισης, συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ, από τις μεγαλύτερες στον ευρωπαϊκό κλάδο διύλισης, φαίνεται ότι θα αποτελέσει τον καταλυτικό παράγοντα για να μπει με άλλους όρους στη «νέα εποχή» ο Όμιλος των ΕΛΠΕ.
Οι μελέτες δείχνουν ότι η Ευρώπη θα είναι ελλειμματική σε ντίζελ μέχρι το 2025, ενώ την ίδια στιγμή αυξάνει η ζήτηση και στις εκτός Ε.Ε. χώρες. Με δεδομένο ότι η βασική αλλαγή που θα φέρει η αναβάθμιση του διυλιστηρίου είναι αυτή ακριβώς, δηλαδή ο μηδενισμός της παραγωγής μαζούτ (παρήγαγε μέχρι τώρα 2200 τόνους) και η αύξηση κατά 1300 τόνους της παραγωγής ντίζελ, γίνεται σαφές ότι οι θετικές συνέπειες θα είναι πολύ σημαντικές. Αρκεί να αναφερθεί ότι η διαφορά τιμής ανάμεσα στο μαζούτ και στο ντίζελ είναι 200 έως 400 δολάρια τον τόνο.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι θα υπάρξει μεγάλη ενίσχυση της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας του Ομίλου αλλά και της εξωστρέφειάς του, καθώς τα ΕΛΠΕ (αλλά και η ίδια η χώρα), από εισαγωγέας ντίζελ γίνεται πλέον σημαντικός εξαγωγέας προϊόντων με υψηλή προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία. Σε μια περίοδο μάλιστα βαθιάς κρίσης της ελληνικής οικονομίας, αλλά και της ευρωπαϊκής βιομηχανίας διύλισης, η οποία οδηγεί σε «λουκέτο» το ένα μετά το άλλο τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, η έκθεση των ΕΛΠΕ στην ελληνική αγορά θα περιοριστεί από 40% στο 36%.
Με την επένδυση αναβάθμισης το διυλιστήριο της Ελευσίνας γίνεται ένα από τα πλέον σύγχρονα διεθνώς. Θα είναι το δεύτερο μόλις στην Ευρώπη με μηδενική παραγωγή μαζούτ. Ο δείκτης πολυπλοκότητας (Nelson Complexity Index) από 1,5 εκτοξεύεται στο 7,2.
Η παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας παραμένει στα 100.000 βαρέλια την ημέρα. Ωστόσο θα αλλάξουν τα παραγόμενα προϊόντα, καθώς θα παράγονται πλέον 1300 τόνοι ντίζελ και 500 τόνοι νάφθα.
Επιπλέον το διυλιστήριο μπορεί να προμηθεύεται πλέον πιο απλά και πιο φθηνά πρώτη ύλη, αφού μπορεί να επεξεργάζεται αργό υψηλού θείου έως και 100%, όταν, πριν την αναβάθμιση, το ποσοστό αυτό δεν μπορούσε να ξεπεράσει το 59%.
Ταυτόχρονα, η επένδυση της Ελευσίνας είναι ένα ιδιαίτερα φιλικό στο περιβάλλον έργο, αφού θα μειώσει όλες τις εκπομπές του διυλιστηρίου σε ποσοστά από 70% έως 84%. Το 25% των επενδυόμενων κεφαλαίων αφορούν έργα περιβαλλοντικής αναβάθμισης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι παρά το δυσμενές εγχώριο και διεθνές περιβάλλον, ο Όμιλος των ΕΛΠΕ κατά τη διάρκεια της πενταετίας 2008 - 2012 υλοποίησε ένα επενδυτικό πρόγραμμα συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ περίπου, βασικό μέρος του οποίου ήταν η αναβάθμιση της Ελευσίνας.
Στο πλαίσιο του προγράμματος, οι επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση των διυλιστηρίων του Ομίλου στην Ελευσίνα και τη Θεσσαλονίκη, απορρόφησαν επένδυση που ανήλθε συνολικά σε 1,5 δισ. ευρώ. Η επένδυση στο διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε εντός του 2011 σύμφωνα με τον προγραμματισμό και έχει τεθεί ήδη σε λειτουργία.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου