Μέσα στην εβδομάδα ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων αναμένεται να ανακοινώσει, όπως και σχεδόν το σύνολο των ευρωπαϊκών διυλιστηρίων, το κλείσιμο της χρήσης του 2013 με ζημιές. Το μεγάλο ερωτηματικό ωστόσο εστιάζεται στην επόμενη ημέρα, με τους αναλυτές να συνηγορούν στο ότι ο ελληνικός όμιλος εμφανίζει ικανά συγκριτικά πλεονεκτήματα ώστε να διαδραματίσει ρόλο κλειδί την επαύριο της κρίσης του κλάδου στην Ευρώπη.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα διυλιστήρια στην Ευρώπη, αρκεί μόνο να αναφερθεί η τελευταία έκθεση της UBS που χαρακτήριζε το τέταρτο τρίμηνο του 2013 ως το χειρότερο για την αγορά διύλισης της Ευρώπης εδώ και χρόνια. Μάλιστα ο οίκος υπολόγισε ότι το σύνθετο περιθώριο για τα διυλιστήρια της περιοχής διαμορφώθηκε στα χαμηλότερα επίπεδα τα τελευταία 11 χρόνια από το 2003. Άλλη έκθεση της Nomura έθετε το ερώτημα εάν τα άσχημα περιθώρια του 4ου τριμήνου θα συνεχίσουν να πιέζουν την αγορά και το 2014.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών τα πέντε κρίσιμα ζητήματα που θα καθορίζουν το περιβάλλον της ευρωπαϊκής αγοράς άμεσα είναι:
1. Οι νέες προσθήκες διυλιστηρίων με δυναμικότητα περίπου 1 εκατ. βαρελιών /ημέρα σε Μέση Ανατολή και Κίνα
2. Η μείωση του ρυθμού αποσύρσεων μονάδων. Σήμερα το πλεονάζον δυναμικό στην Ευρώπη υπολογίζεται σε 1 εκατ. βαρέλια ημερησίως. Εάν συνεχιστεί η κρίση στον κλάδο τότε αναμένεται νέο μπαράζ λουκέτων
3. Η αγορά διύλισης στις ΗΠΑ: οι λιγότερες συντηρήσεις μονάδων αλλά και διαφορές τιμών μεταξύ Brent και WTI, αφενός περιορίζουν τα περιθώρια για ευρωπαϊκές εξαγωγές αφετέρου δίνουν ευκαιρίες για εξαγωγές από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη.
4. Η οικονομική κρίση και οι περικοπές βελτιώνουν τα κόστη και αυξάνουν τα περιθώρια, ωστόσο πιέζουν τους τζίρους και τις πωλήσεις. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται τα ΕΛΠΕ αλλά και τα διυλιστήρια της Total και της Saras (Σαρδηνία)
5. Οι εξαγωγές τρίτων χωρών (κυρίως της Ρωσίας) προς την Ευρώπη δημιουργεί έναν ακόμη παράγοντα ανησυχίας.
Στον αντίποδα για τα ΕΛΠΕ, οι 5 καταλύτες για τη βελτίωση των επιδόσεων του ομίλου θα είναι:
Η πλήρης ενσωμάτωση και συνεισφορά στα μεγέθη του 2014 της Ελευσίνας
Η βελτίωση των αποδόσεων. Παρότι οι συνθήκες διύλισης οδήγησαν σε καθαρές απώλειες για το 2013, η μεσοπρόθεσμη πρόβλεψη είναι ανοδική: κέρδη της τάξης του 0,45 ευρώ ανά μετοχή θεωρούνται εφικτά και διατηρήσιμα, με ταυτόχρονη αύξηση των χρηματοροών από το 2014 και μετά.
Εγχώρια ζήτηση: για πρώτη φορά μετά την κρίση υπάρχει θετικό πρόσημο στη ζήτηση καυσίμων. Η σταθεροποίηση και ανάκαμψη της ζήτησης θα παίξει καθοριστικό ρόλο
Πρόγραμμα εξοικονόμησης: Πάνω από το μισό του στόχου για εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ από τη λειτουργία του ομίλου έχει επιτευχθεί. Αυτή τη στιγμή εκτιμάται ότι υπάρχουν ακόμη περιθώρια για εξοικονομήσεις 140 εκατ. ευρώ
Το ερωτηματικό της πώλησης: το ακριβές χρονοδιάγραμμα και η διαδικασία της προωθούμενης αναδιάρθρωσης της μετοχικής σύνθεσης (πώληση του 35,5% του Δημοσίου) δεν έχει ακόμη οριστεί. Αυτή τη στιγμή ο όμιλος Λάτση φέρεται να μην έχει λάβει οριστικές αποφάσεις για το δικό του ποσοστό. Πιθανό placement μέσω χρηματιστηρίου εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει θετικά για την πορεία της μετοχής, η οποία από το Νοέμβριο κατέγραψε απώλειες έως και 21%. Σήμερα η μετοχή βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα του εύρους της τιμής στόχου των αναλυτών (UBS, Nomura) με ανοδικό περιθώριο έως και 1,5 ευρώ από τα τρέχοντα επίπεδα.
ΠΗΓΗ:.energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου