Το 2013 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τα Ελληνικά Πετρέλαια λόγω των αδύναμων οικονομικών επιδόσεων, αλλά δυστυχώς φαίνεται ότι και το 2014 το μεγαλύτερο διυλιστήριο της χώρας θα συνεχίσει να ξύνει τις πληγές του.
Τα προβλήματα που προέκυψαν δεν έχουν να κάνουν με εξωγενείς παράγοντες, όπως τα χαμηλά περιθώρια διύλισης, αλλά εντοπίζονται στην παραγωγική διαδικασία της νέας μονάδας στην Ελευσίνα αλλά και σε θέματα εργασιακής ειρήνης, καθώς διοίκηση και εργαζόμενοι βρίσκονται ήδη στα χαρακώματα με αφορμή τις διαπραγματεύσεις για τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις 4 Μαρτίου και για περίπου ενάμιση μήνα η νέα μεγάλη επένδυση των ΕΛΛΠΕ στο διυλιστήριο της Ελευσίνας θα σταματήσει τη λειτουργία της.
Πρόκειται για μια εκτός πλάνων πρωτοβουλία την οποία έλαβε η διοίκηση για λόγους ασφαλείας.
«Φούσκωσε» το μέταλλο
Εδώ και έναν μήνα παρατηρήθηκε ζημιά στον αντιδραστήρα της μονάδας 32 στην Ελευσίνα. Πρόκειται για μια στρέβλωση του κελύφους του αντιδραστήρα ή, με απλά λόγια, ένα «φούσκωμα» του μετάλλου.
Το Εργατικό Κέντρο Ελευσίνας ενημέρωσε την Επιθεώρηση Εργασίας. Η Επιθεώρηση Εργασίας διενήργησε τον έλεγχό της και στην έκθεση που υπέβαλε δήλωσε αναρμόδια. Γι' αυτό έστειλε σχετική επιστολή στο Τμήμα Βιομηχανιών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, που είναι και η αδειοδοτούσα αρχή, ενώ η επιστολή κοινοποιήθηκε και στο Τμήμα Μεγάλων Ατυχημάτων του υπουργείου Εργασίας.
Τα κλιμάκια του ΥΠΕΚΑ προχώρησαν σε εκτενείς ελέγχους στον αντιδραστήρα και έπειτα από διαβουλεύσεις με τη διοίκηση αποφασίστηκε η προσωρινή διακοπή λειτουργίας όλης της μονάδας.
Στόχος είναι οι επισκευαστικές εργασίες να έχουν ολοκληρωθεί πριν από το Πάσχα. Το κόστος των εργασιών εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 15 εκατ. ευρώ. Μεγάλη θα είναι και η ζημιά από τη διακοπή της παραγωγής και για τα διαφυγόντα έσοδα, αφού η μονάδα της Ελευσίνας λόγω του σύγχρονου τεχνολογικού εξοπλισμού είχε έντονη εξαγωγική δραστηριότητα. Υπενθυμίζεται ότι η διακοπή για συντήρηση της μονάδας στην Ελευσίνα ήταν προγραμματισμένη για τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Αρνητικά τα περιθώρια
Ουσιαστικά από τις 4 Μαρτίου θα λειτουργεί μόνο ένα από τα τέσσερα διυλιστήρια των Ελληνικών Πετρελαίων, αυτό του Ασπροπύργου, αφού εδώ και κάποιους μήνες τα διυλιστήρια του ομίλου σε Θεσσαλονίκη και Σκόπια είναι κλειστά λόγω των αρνητικών περιθωρίων διύλισης και έχουν επικεντρωθεί μόνο σε εμπορική δραστηριότητα.
Το κόστος προμήθειας αργού πετρελαίου στα διυλιστήρια της Ευρώπης εκτινάχθηκε το 2013, αφού στα προβλήματα διαθεσιμότητας λόγω κυρώσεων επί των εξαγωγών ιρακινού πετρελαίου προστέθηκαν οι μειωμένες ποσότητες αργού από Ιράκ και Λιβύη.
Ετσι τα περιθώρια διύλισης από τα οποία εξαρτάται η κερδοφορία των διυλιστηρίων επηρεάστηκαν δραστικά από τις αυξημένες τιμές του αργού, το υψηλό κόστος ενέργειας και τη μείωση της ζήτησης στα τελικά προϊόντα (βενζίνη, diesel, μαζούτ κ.ά.).
Στη μονάδα των Ελληνικών Πετρελαίων στον Ασπρόπυργο που παράγει βενζίνη το πρώτο δίμηνο του 2014 τα περιθώρια διύλισης κινούνται μεταξύ 1 και 2 δολαρίων το βαρέλι, όταν στο τέλος του 2012 βρίσκονταν στα 6,3 δολάρια το βαρέλι. Στην Ελευσίνα, στο υπερσύγχρονο διυλιστήριο της εταιρείας που παράγει diesel, τα περιθώρια διύλισης hydrocracking είχαν υποχωρήσει στα 2,9 δολάρια το βαρέλι. Τώρα κινούνται ελαφρά ανοδικά μεταξύ 2,5 και 3,5 δολαρίων το βαρέλι, αλλά εξακολουθούν να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.
Οπως εκτιμά η Alpha Finance, o όμιλος για το σύνολο της χρήσης του 2013 θα εμφανίσει ζημιές ύψους 214 εκατ. ευρώ και 44 εκατ. ευρώ το τέταρτο τρίμηνο του 2013.
Η χρηματιστηριακή προβλέπει ότι σε προσαρμοσμένη βάση τα ΕΛΛΠΕ θα εμφανίσουν ζημιές 38 εκατ. ευρώ το τέταρτο τρίμηνο και 138 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρήσης, με τα EBITDA να διαμορφώνονται στα 16 εκατ. ευρώ το τελευταίο τρίμηνο και στα 58 εκατ. ευρώ στο σύνολο της χρήσης.
Σύμφωνα με τη δημοσιευμένη κατάσταση εννεαμήνου του 2013, οι ενοποιημένες πωλήσεις διαμορφώθηκαν στα 7,44 εκατ. ευρώ, τα EBITDA στα 37 εκατ. ευρώ και το τελικό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο κατά 174 εκατ. ευρώ.
H εταιρεία ανακοινώνει τα αποτελέσματα του 2013 την ερχόμενη Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου.
Θολό το τοπίο της ιδιωτικοποίησης
Το ΤΑΙΠΕΔ εντάσσει την πώληση του ποσοστού που κατέχει στα Ελληνικά Πετρέλαια (35,47%) στις βραχυπρόθεσμες αποκρατικοποιήσεις, δηλαδή σε αυτές που θα συντελεστούν τους επόμενους 12 μήνες, αλλά τίποτε προς το παρόν δεν προϊδεάζει ότι ο διαγωνισμός προχωρεί. Βασικός μέτοχος στο διυλιστήριο είναι η Paneuropean Holdings του ομίλου Λάτση με 41%. Μάλιστα ο ιδιωτικός όμιλος έχει και δικαίωμα πρώτης άρνησης σε περίπτωση πώλησης του μεριδίου του κράτους.Τελευταία έχουν δει το φως της δημοσιότητας σενάρια για πώληση μετοχών μέσω του Χρηματιστηρίου αλλά επισήμως διαψεύδεται μια τέτοια εξέλιξη. Η κεφαλαιοποίηση των Ελληνικών Πετρελαίων ανέρχεται σήμερα στα 2,2 δισ. και το 35% αποτιμάται στα 770 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι τα ΕΛΛΠΕ ελέγχουν το 35% της ΔΕΠΑ, γι' αυτό και έχουν υπογράψει μνημόνιο με το Δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ (ελέγχουν το υπόλοιπο 65%) για την από κοινού πώληση της εταιρείας φυσικού αερίου.
Απεργούν επειδή τους κόβουν τα μπόνους
Στα χαρακώματα διοίκηση - εργαζόμενοι για τη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας
Στις 31/12/2013 έληξε η τριετής σύμβαση εργασίας στα Ελληνικά Πετρέλαια, η οποία και καταγγέλθηκε από το σωματείο. Σημειώνεται ότι η καταγγελθείσα σύμβαση δεν είχε πειράξει τις απολαβές ούτε και τις ωριμάσεις των εργαζομένων, απλώς προέβλεπε μηδενικές αυξήσεις, θέσπιση 40 ωρών εργασίας την εβδομάδα και πάγωμα ή και κατάργηση ορισμένων παροχών, όπως εξαήμερη εκδρομή, επιδότηση κυλικείου κ.ά. Επίσης, προέβλεπε ότι οι νεοπροσληφθέντες στην εταιρεία θα υποβάλλονται σε δοκιμαστική περίοδο ενός έτους και θα αμείβονται με το 60% των κανονικών παροχών.
Οι εργαζόμενοι προσήλθαν στις διαπραγματεύσεις με αίτημα για αυξήσεις αλλά γνωρίζοντας τη δύσκολη κατάσταση της επιχείρησης θα συμβιβάζονταν με την ανανέωση της παλαιάς σύμβασης.
Λόγω των μέτριων έως κακών επιδόσεων των οικονομικών μεγεθών, η αρχική πρόταση της διοίκησης προέβλεπε μεσοσταθμική μείωση 22% σε ετήσια βάση, μέσα από το πάγωμα των τριών μισθών μπόνους (οι εργαζόμενοι στα ΕΛΛΠΕ αμείβονται με 17 μισθούς τον χρόνο) αλλά και των ωριμάσεων (τριετίες). Οι εργαζόμενοι διαφώνησαν και δεν αποδέχθηκαν ούτε τη νέα πρόταση της διοίκησης, που έκοβε δύο μισθούς μπόνους και όχι τρεις, μειώνοντας έτσι τις ετήσιες απώλειες κατά 18%. Το αποτέλεσμα είναι η κήρυξη 24ωρων απεργιών, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου και τη Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνδικαλιστές εναντιώθηκαν και στην πρόθεση της διοίκησης να «πειράξει» τον εσωτερικό κανονισμό. Σήμερα, βάσει του κανονισμού, ο εργαζόμενος μπορεί να μετακινηθεί το πολύ 40 χιλιόμετρα για να εργαστεί σε μονάδες της εταιρείας, ενώ η διοίκηση θέλει με τροποποίηση να έχει τη δυνατότητα να στείλει τον εργαζόμενο όπου υπάρχει ανάγκη, στο εσωτερικό ή το εξωτερικό.
Επίσης η διοίκηση επιθυμεί να αυστηροποιήσει τις ποινές για πειθαρχικά παραπτώματα και ταυτόχρονα να διευρύνει την γκάμα τους περιλαμβάνοντας στα πειθαρχικά και παραπτώματα που μέχρι σήμερα δεν εντάσσονταν σε αυτή την κατηγορία.
(ΤΟ ΒΗΜΑ)
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου