Τρίτη 29 Μαΐου 2018

Σταθάκης: Σφιχτό το χρονοδιάγραμμα για αποκρατικοποιήσεις ΕΛΠΕ και ΔΕΗ

Από το worldenergynews.gr
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης βρέθηκε σήμερα στην εκπομπή «Η Οικονομία Στο Κόκκινο», του ραδιοφωνικού σταθμού «Στο Κόκκινο 105,5FM».

Ανάμεσα στα κεντρικά θέματα της συνέντευξης ξεχωρίζουν οι αποκρατικοποιήσεις των ΕΛΠΕ και της ΔΕΗ καθώς και η αύξηση της τιμής των καυσίμων.

Ακολουθούν τα βασικά σημεία τους:


Για τα μέτρα μείωσης συντάξεων και αφορολογήτου

Το ΔΝΤ έδωσε στα μέτρα αυτά ιδιαίτερη έμφαση ως διαρθρωτικές αλλαγές, γι΄ αυτό στο τέλος αποδέχθηκε τα αντίμετρα και το μηδενικό δημοσιονομικό όφελος. Προφανώς, η κυβέρνηση έχει δημοσιονομικά εργαλεία να αντισταθμίσει τα μέτρα αυτά, αλλά η δική μου απάντηση είναι πάρα πολύ απλή: πρέπει να περιμένουμε λίγο, να δούμε τα πράγματα πώς θα εξελιχθούν και έχοντας κλείσει το πρόγραμμα θα έχουμε μια καινούρια πραγματικότητα την οποία θα διαχειριστούμε ανάλογα και στο συγκεκριμένο θέμα. Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτά τα μέτρα τέθηκαν την εποχή που το ΔΝΤ τα έθετε ως απαράβατο όρο και είχε θέσει το βέτο για την εφαρμογή των δύο αυτών διαρθρωτικών μέτρων.

Για αποκρατικοποιήσεις ΕΛΠΕ και ΔΕΗ

Και στις δύο περιπτώσεις, το χρονοδιάγραμμα είναι αρκετά σφιχτό αλλά ταυτόχρονα επειδή είναι πολύ περίπλοκες διαδικασίες, θα κρατήσουν ένα χρόνο κατά μέσο όρο. Μέχρι στιγμής έχουν ξεκινήσει όλα πάρα πολύ καλά, θα έχουμε την εκδήλωση ενδιαφέροντος, τις αποτιμήσεις, τη διαγωνιστική διαδικασία στη συνέχεια, άρα είναι ένα χρονοδιάγραμμα  το οποίο έχει πολύ συγκεκριμένα στάδια. Στις 30 Μαΐου κλείνει ο πρώτος κύκλος, θα έχουμε την εκδήλωση ενδιαφέροντος και θα μπούμε στις επόμενες φάσεις αυτής της διαδικασίας. Θεωρώ ότι και οι δύο, που είναι πάρα πολύ σημαντικές αποκρατικοποιήσεις, θα προχωρήσουν κανονικά.

Το ελληνικό δημόσιο έχει μία παρουσία στο σύνολο των δικτύων, ξεκινώντας από την ανατροπή της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ της προηγούμενης κυβέρνησης, συνεχίζοντας με το ΔΕΣΦΑ, όπου διατηρήσαμε το 34% με ενισχυμένα δικαιώματα αρνησικυρίας σε όλα τα διεθνή project που έχουν γεωπολιτική διάσταση, καθώς και σε σημαντικές αποφάσεις που αφορούν στην ασφάλεια και τη διαχείριση του δικτύου.

Συνεχίζουμε με τη ΔΕΠΑ, όπου εκεί διαπραγματευόμαστε να μείνει το 51% υπό δημόσιο έλεγχο. Στα ΕΛΠΕ ξεχωρίσαμε τους υδρογονάνθρακες, όπου το Δημόσιο θα είναι ο βασικότερος μέτοχος, διατηρώντας το υψηλό ποσοστό που έχει τώρα. Συνεπώς, σε υποδομές, διεθνή projects και αξιοποίηση υδρογονανθράκων, το Δημόσιο παρέμεινε πολύ ισχυρό. Στο εμπορικό κομμάτι, όπου έτσι κι αλλιώς οι αγορές πλέον έχουν απελευθερωθεί πλήρως, το Δημόσιο διατηρεί είτε τη μειοψηφία, είτε μικρότερη παρουσία σε σχέση με το παρελθόν.

Για την αύξηση των τιμών της βενζίνης και το ενδεχόμενο μείωσης του φόρου

Όλες οι αυξήσεις είναι προϊόν ενός πολύ απλού παράγοντα: αυξήθηκε η τιμή του πετρελαίου διεθνώς. Αυτό δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει. Αν κάποιος κοιτάξει πίσω, το θεωρώ παράδοξο ανάλογα με τις διακυμάνσεις στις τιμές του πετρελαίου να μην περνάει η αυξομείωση στην κατανάλωση, αλλά να ισοσκελίζεται από φορολογικές ελαφρύνσεις. Δεν είναι μια πρακτική που έχει εφαρμοστεί. Το υπογραμμίζω ούτε στην Ελλάδα έχει εφαρμοστεί ποτέ. Πέρα από μια συζήτηση που θα είχε νόημα, στο πετρέλαιο θέρμανσης για παράδειγμα, στη σημερινή συγκυρία, δύο μήνες πριν από το τέλος μιας δημοσιονομικής δέσμευσης, θα ήταν άκαιρο να ανοίξει κανείς μια τέτοια συζήτηση. Κερδοσκοπία σαφώς και υπάρχει, και δουλειά της κυβέρνησης είναι να την αντιμετωπίσει αλλά μέχρι εκεί.

Για την πολιτική κρίση στην Ιταλία

Φυσικά και επηρεάζει τις διεθνείς αγορές. Είναι η τρίτη οικονομία της Ευρωζώνης. Πάντως, το θετικό είναι ότι υπάρχει μια στάση αναμονής όλων αλλά σε κάθε περίπτωση οι πολιτικές εξελίξεις στην Ιταλία θα είναι απόλυτα κρίσιμες και καθοριστικές διότι όλοι καταλαβαίνουν ότι θα έχει αντίκτυπο στη λειτουργία της Ευρωζώνης και στις διεθνείς αγορές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου