Από το reporter.gr
Με έντονο ενδιαφέρον παρακολουθούν οι μεγαλύτεροι εγχώριοι παίκτες της αγοράς πετρελαιοειδών (κυρίως Motoroil και ΕΛΠΕ) τις εξελίξεις στην υπόθεση της Jet Oil καθώς από αυτές μπορεί να υπάρξει κρίσιμη αλλαγή στις εύθραυστες ισορροπίες του κλάδου. Καθώς η Jetoil διαθέτει μεγάλες αποθήκες υγρών καυσίμων, αποτελεί ένα "διαμάντι" για υποψήφιους ξένους αγοραστές που θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν το νομικό πλαίσιο για να "αλώσουν" την ελληνική αλλά κυρίως τη Βαλκανική αγορά. Αν οι "παλιοί", οι οποίοι ως πιστωτές της Jet Oil θα κληθούν να συμφωνήσουν σε κούρεμα των χρεών τους και πώληση της εταιρίας, τους αφήσουν...
Είναι προφανές ότι, κυρίως, η αγορά 110 εκατομμυρίων καταναλωτών στα Βαλκάνια, αλλά και η εγχώρια που το δεύτερο τρίμηνο του 2016 κατέγραψε συνολικό όγκο κατανάλωσης 1,6 εκατ. τόνους "ξεκλειδώνουν" για όποιον αποκτήσει τις αποθήκες στο Καλοχώρι της Jetoil - Mamidoil, που αποτελούν τον τρίτο μεγάλο "αποθηκευτικό πόλο" στη χώρα μετά τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ σε Ασπρόπυργο, Θεσσαλονίκη κι Ελευσίνα, και της Motor Oil στην Κόρινθο (υπάρχει η υποδομή της ΔΕΗ βέβαια…
για άλλη μέχρι στιγμής χρήση). Δοθέντος, μάλιστα, του γεγονότος ότι το αδειοδοτικό πλαίσιο χωροθέτησης μέχρι στιγμής δε δίνει ευχέρεια για ανάπτυξη υποδομών (κάτι που συχνά έχει βρεθεί στο επίκεντρο έντονης αντιπαράθεσης), αλλά και η ρύθμιση για την παροχή δυνατότητας διατήρησης των στρατηγικών αποθεμάτων ασφαλείας των εταιριών σε άλλη χώρα της ΕΕ δεν έχει προχωρήσει οδηγώντας σε απόλυτη "ελληνοποίηση" της αγοράς λιανικής, ο έχων αποθήκες έχει στρατηγικό πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό.
Το ενδιαφέρον με ρωσικό άρωμα
Έτσι η εταιρία Cetracore με έδρα τη Βιέννη, στην οποία μετέχει με ένα σοβαρό ποσοστό, περίπου 20% η Ρωσική κρατική εταιρία πετρελαίων Rosneft, βλέπει τις αποθήκες της Mamidoil – Jetοil στη Θεσσαλονίκη ως τον πρώτο αναγκαίο «σταθμό». Σύμφωνα, πάντως, με παράγοντες της αγοράς που μίλησαν στο Reporter.gr το όλο ενδιαφέρον της ξένης εταιρίας Cetracore Energy GmbH για τη Jetoil έχει να κάνει κύρια με τη δυνατότητα που δίνει η Θεσσαλονίκη, να αναπτυχθεί ένα εκτεταμένο δίκτυο μεταφοράς κι εμπορίας καυσίμων στη Βαλκανική κι όχι τόσο με τις προοπτικές της εσωτερικής αγοράς. Άλλωστε εκεί καταγράφεται μια πτώση της ζήτησης (σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία καταγράφεται πτώση 3,9% στο σύνολο του πρώτου εξαμήνου 2016 έναντι του 2015, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο του 2016 η πτώση περιορίστηκε στο 0,4%, με συνολικό όγκο κατανάλωσης 1,6 εκατ. τόνους) κι όποιος επιδιώξει να μπει σε ένα κορεσμένο δίκτυο αποκτώντας πρατήρια (υπάρχουν 1000 περίπου στη χώρα που έκλεισαν και θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν εκ νέου )θα πρέπει να επενδύσει μεγάλα ποσά.
Αντίθετα τα στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι:
οι αποθήκες στο Καλοχώρι της Jetoli – Mamidoil έχουν δυναμικότητα αποθήκευσης 220 χιλιάδες τόνων,
συνδέονται με αγωγό με το λιμάνι κι έτσι υπάρχει εύκολη δυνατότητα μεταφοράς των ποσοτήτων πετρελαίων και παραγώγων που φτάνουν στο λιμάνι
υπάρχει λαμπρή προοπτική ανάπτυξης του λιμανιού όπου αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις με την ιδιωτικοποίηση στις αρχές του επόμενου έτους (πιο συγκεκριμένα στις 15/1/2017 έχει τεθεί το όριο για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την εξαγορά του πλειοψηφικού της ΟΛΘ ΑΕ),
είναι δεδομένη η δυνατότητα της Rosneft κι άρα της Cetracore να μεταφέρει φτηνά και γρήγορα ποσότητες ενεργειακών προϊόντων από τη Ρωσία (Μαύρη Θάλασσα, Στενά, Θεσσαλονίκη).
Όλα αυτά, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, καθιστούν την απόκτηση των αποθηκών της Jetoil – Mamidoil μέρος ενός συνολικού στρατηγικού σχεδίου επέκτασης της εταιρίας που για λόγους παράκαμψης των όποιων πολιτικών εμποδίων έχει έδρα της Βιέννη, κύριο μέτοχο με 80,10% την εταιρείας UFG Europe Holding με έδρα το Λουξεμβούργο και φυσικά ελέγχεται από τη Rosneft JV Projects SA.
Σημειώνεται ότι η εταιρία Jet Oil βρίσκεται από τον περασμένο Ιούλιο σε καθεστώς προσωρινής προστασίας από πιστωτές κι αναμένεται στις 14 Φεβρουαρίου η εκδίκαση του αιτήματος οριστικών μέτρων προστασίας της στο πλαίσιο του άρθρου 99 του πτωχευτικού κώδικα.
Το τίμημα που σύμφωνα με πληροφορίες δίνουν οι επενδυτές φτάνει τα 130 εκατ. ευρώ, ωστόσο για να γίνει το deal απαιτείται γενναίο «κούρεμα» τύπου Μαρινόπουλου σε προμηθευτές, κι πιστωτές.
Ο ανταγωνισμός
Υποθήκες στο Καλοχώρι έχουν εγγράψει οι τράπεζες Alpha, Eurobank και Πειραιώς έναντι του ομολογιακού δανείου ύψους 117 εκατ. ευρώ που εκδόθηκε πριν από μερικά χρόνια. Η Εθνική διατηρεί ως ενέχυρο για ανεξόφλητο δάνειο ύψους 51 εκατ. ευρώ το ετήσιο μίσθωμα που καταβάλλει εταιρεία συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, για ενοικίαση μέρους των αποθηκευτικών εγκαταστάσεων στο Καλοχώρι. Στους πιστωτές της Jet Oil περιλαμβάνονται τα ΕΛΠΕ.
Τα Ελληνικά Πετρέλαια είναι και ένας άλλος βασικός παρατηρητής των εξελίξεων καθώς μια αλλαγή σελίδας στην Jetoil φέρνει στο προσκήνιο της αγοράς των Βαλκανίων ένα μεγάλο παίκτη. Τα ΕΛΠΕ που στο παρελθόν είχαν διεκδικήσει τις αποθήκες στο Καλοχώρι, όπως και η Motor Oil, έχει το προνόμιο να στέλνει με αγωγό από τις εγκαταστάσεις διύλισης της Θεσσαλονίκης σε αποθηκευτικούς χώρους στα Σκόπια (στην ΟΚΤΑ) δυναμικότητας αποθήκευσης της τάξης των 330.000 m³. Μάλιστα όμιλος των ΕΛΠΕ, όπως και η Motor Oil έχουν κύριο στόχο των εξωστρέφεια εκμεταλλευόμενοι τη γεωγραφική θέση της χώρας. Τα τελευταία χρόνια, λόγω της κρίσης και του υψηλού ρυθμιστικού κόστους, έκλεισαν τα 22 από τα 127 διυλιστήρια της ΕΕ, απώλεια που αντιστοιχεί στο 13,4% του συνόλου της δυναμικότητας. Έτσι οι δύο μονάδες με εξελιγμένες εγκαταστάσεις παραγωγής ντήζελ κι άλλων πορϊόντων αλλά και με αποθηκευτικούς χώρους μπορούν να σταθούν στην αγορά ειδικά της ΝΑ Ευρώπης και της Ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου. Βέβαια πλέον, όπως φαίνεται κι από την υπόθεση της Jetoil ο ανταγωνισμός από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης εντείνεται.
Γιώργος Αλεξάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου