Από το sigmalive.com
Έντονο προβληματισμό για το θέμα που προέκυψε αναφορικά με τη δραστηριοποίηση των εταιρειών φυσικού αερίου στα κυπριακά λιμάνια, εξέφρασε σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ ο εμπειρογνώμονας σε θέματα φυσικού αερίου και πρώην Πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ Χαράλαμπος Έλληνας. Όπως ανέφερε, ακόμα και αν επιλυθεί το θέμα με την TOTAL στο λιμάνι Λεμεσού, πιθανώς να μην υπάρχει χώρος για ταυτόχρονη δραστηριοποίηση της ENI και άλλων εταιρειών που θα επιθυμούν να προχωρήσουν σε γεωτρήσεις μετά τον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεως.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της E-Cyprus Natural Hydrocarbons Company αναφέρθηκε επίσης στη λύση της πλωτής μονάδας υγροποίησης, ως την πιο συμφέρουσα λύση για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου της Κύπρου, ύστερα και από εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας σε διάφορα κοιτάσματα ανά τον κόσμο.
Ο κ. Έλληνας, Senior Fellow του Atlantic Council, αναφέρθηκε ..
και στις συζητήσεις που γίνονται από Τουρκία και Ισραήλ για δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ των δύο χωρών, σημειώνοντας ότι η Κύπρος δεν θα μπορούσε να σταματήσει έναν τέτοιο αγωγό να περάσει από την Αποκλειστική της Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).
Περιορισμένος ο χώρος για της εταιρείες φυσικού αερίου στο λιμάνι Λεμεσού
Ο κ. Έλληνας εξέφρασε την ελπίδα ότι σύντομα, αυτή την εβδομάδα ίσως και στις αρχές της επόμενης, να επιλυθεί το πρόβλημα που προέκυψε με τη δραστηριοποίηση της εταιρείας φυσικού αερίου TOTAL στο λιμάνι Λεμεσού, ώστε να μπορέσει ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός να προχωρήσει κανονικά με τη γεώτρηση στο τεμάχιο «11» τον Απρίλιο του 2017.
Όπως ανέφερε, η TOTAL δεν μπορεί να υπογράψει συμβόλαια για γεώτρηση αν δεν λυθούν όλα τα προβλήματα, αφού το τρυπάνι στοιχίζει ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα. Σε περίπτωση, είπε, που υπογράψουν συμβόλαιο και τα πράγματα δεν πάνε καλά και υπάρχει καθυστέρηση ενός μήνα, 30 εκ δολάρια πάνε στον αέρα. Για τον λόγο αυτό, είπε, δεν υπογράφουν συμβόλαια για τη γεώτρηση, αφού θέλουν πρώτα όλα να είναι ξεκάθαρα για τη δραστηριοποίησή της στο λιμάνι Λεμεσού, μετά το πρόβλημα που προέκυψε με τη διαχειρίστρια εταιρεία DP WORLD.
Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Έλληνας, υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα, αφού ο χώρος στο λιμάνι Λεμεσού απ' ότι λένε οι εταιρείες ΕΝΙ, Noble και TOTAL είναι περιορισμένος. Πρόσθεσε ότι αν βρεθεί λύση με το θέμα της TOTAL και η εταιρεία έχει επιτυχία στο «11», τότε έχει προγραμματισμό να προχωρήσει και με άλλες γεωτρήσεις, ίσως με τέσσερις, που σημαίνει ότι για μια περίοδο, μέχρι το 2018 ενδεχομένως, αυτό το λιμάνι να είναι κλειστό από την TOTAL.
Διερωτήθηκε, ταυτόχρονα, πού θα πάει η ΕΝΙ σε αυτή την περίπτωση, η οποία προγραμματίζει να αρχίσει γεωτρήσεις πριν από το τέλος του 2017. Η ΕΝΙ ήδη διατηρεί τη βάση της στη Λάρνακα, ωστόσο μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Λάρνακας δεν μπορεί να δραστηριοποιείται πλέον από το συγκεκριμένο λιμάνι.
«Πρέπει να βρεθεί μια λύση, όχι μόνο προσωρινή όπως βρέθηκε τώρα, πρέπει να βρούμε μια μόνιμη λύση», υπέδειξε ο κ. Έλληνας.
Αν η ΕΝΙ, σημείωσε, έχει επιτυχία στον τρίτο γύρο αδειοδότησης, που αναμένεται να έχει αφού διεκδικεί και τα τρία τεμάχια, οι σχεδιασμοί της θα είναι να συνδυάσει τις γεωτρήσεις στο νέο τεμάχιο με τις γεωτρήσεις που θα κάνει στα 2,3 και 9. Το ίδιο πρόβλημα, πρόσθεσε, θα προκύψει και με τις άλλες εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν μετά τον τρίτο γύρο.
«Θέλουμε μια λύση, θέλουμε να προχωρήσουν αυτά τα έργα, θέλουμε ένα λιμάνι που μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις εταιρείες. Αυτές οι εταιρείες ήρθαν εδώ για να κάνουν γεωτρήσεις που θέλουμε εμείς να κάνουν, θέλουμε το φυσικό αέριο. Είναι υποχρέωση δική μας να βρούμε τη λύση. Όχι να βλέπουμε τις εταιρείες να μας βάζουν κάτω από πίεση», σημείωσε.
Ανακαλύψεις από TOTAL και πλωτή μονάδα υγροποίησης το πιο οικονομικά βιώσιμο σενάριο
Ερωτηθείς για το ποια θα ήταν η πιο οικονομικά βιώσιμη λύση για την Κύπρο για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού της αερίου, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι που συνηγορούν υπέρ την πλωτής μονάδας υγροποίησης αυτή τη στιγμή.
Όπως είπε, έχουν γίνει κάποια έργα με αυτή την τεχνολογία, ένα από την PETROLAS σε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου κοντά στο Σαραουάκ (Μαλαισία), όπου άρχισε η παραγωγή. Το δεύτερο, είπε, έγινε από την ENI σε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου που λέγεται «Κόραλ» στη Μοζαμβίκη, πολύ παρόμοιο με την «Αφροδίτη», μεγέθους 5 τρισ. κυβ. ποδών που βρίσκεται περίπου 80 χιλ. από την ξηρά και έχουν προχωρήσει στην εκμετάλλευση αυτού του έργου με πλωτή μονάδα υγροποίησης. Οι σχεδιασμοί, είπε, έχουν γίνει και η BP έχει αγοράσει όλο το υγροποιημένο φυσικό αέριο και έχουν υπογράψει συμβόλαια αγοράς. Η ΕΝΙ, πρόσθεσε, αυτό το μήνα είχε πάρει απόφαση να προχωρήσει με το έργο και περιμένει έγκριση από τους συνεταίρους της, κάτι που αναμένεται να γίνει σύντομα, ώστε να υπάρξει η τελική επενδυτική απόφαση. Όταν αυτό γίνει, είπε και με τις τιμές φυσικού αερίου που ισχύουν παγκόσμια τώρα, αυτό το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο.
«Που σημαίνει πια ότι αυτή η τεχνολογία δεν είναι πια μια νέα τεχνολογία, έχει εφαρμοστεί», σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι αν και η Κύπρος μπορούσε να προχωρήσει και αυτή με πλωτές μονάδες υγροποίησης θα υπήρχε πιθανότητα να ήταν οικονομικά βιώσιμες.
«Πιστεύω ότι η εταιρεία που μπορεί να κοιτάξει αυτό το θέμα σοβαρά είναι η TOTAL», ανέφερε. Εξήγησε ότι αν η TOTAL κάνει τη γεώτρηση τον ερχόμενο Απρίλιο και δεδομένου ότι υπάρχουν καλές πιθανότητες επιτυχίας για ένα μικρό κοίτασμα στο «11», που όπως λένε είναι ίσως παρομοίου μεγέθους με το «Αφροδίτη», τότε μια μέθοδος εξαγωγής είναι η πλωτή μονάδα υγροποίησης.
«Η TOTAL έχει την τεχνολογία, είναι ήδη προετοιμασμένη και έχει την οικονομική ευχέρεια να προχωρήσει με το έργο, δεν χρειάζεται βοήθεια από κανέναν», ανέφερε ο κ. Έλληνας. Με αυτό τον τρόπο, είπε, το φυσικό αέριο θα βγει άμεσα, αφού δεν χρειάζεται να περάσει από άλλες χώρες.
«Είναι μια πλωτή μονάδα που μπαίνει πάνω από το κοίτασμα, κάνει την παραγωγή, κάνει την υγροποίηση στην ίδια μονάδα, έρχονται τα πλοία το παίρνουν και το πάνε όπου θέλουν να πάει, χωρίς να χρειάζεται την άδεια κανενός, είναι κάτω από τον έλεγχο της TOTAL και της Κύπρου», εξήγησε.
Πρόσθεσε ότι με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες της Κύπρου.
Την ίδια ώρα ανέφερε υπάρχει και η επιλογή για συμπιεσμένο φυσικό αέριο, η οποία δεν έχει ακόμα εξεταστεί καθόλου.
Δεν μπορούμε να σταματήσουμε τον αγωγό Τουρκίας – Ισραήλ
Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Έλληνας εξέφρασε την άποψη ότι η εντατικοποίηση των προσπαθειών για επίλυση του Κυπριακού δεν συνδέεται με τις εξελίξεις στο φυσικό αέριο, και ιδιαίτερα με τις προσπάθειες δημιουργίας αγωγού για μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ στην Τουρκία.
«Αν πράγματι το Ισραήλ θέλει να προχωρήσει με αγωγό στην Τουρκία και η Τουρκία θέλει να αγοράσει το φυσικό αέριο -και το λέω διότι υπάρχουν και διάφοροι ενδοιασμοί εδώ-, τότε η Κύπρος δεν μπορεί να σταματήσει τον αγωγό. Με λύση ή χωρίς λύση, ο αγωγός θα γίνει», είπε στη συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν διεθνείς συμφωνίες όπως η UNCLOS που είναι ο νόμος των θαλασσών, ο οποίος αναφέρει ότι η χώρα από την οποία περνά ένας αγωγός δεν μπορεί να σταματήσει τον αγωγό. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να προβάλει ενστάσεις για περιβαλλοντικά θέματα, από πού θα περάσει ο αγωγός, αλλά και με αυτές τις ενστάσεις μέχρι ένα σημείο.
«Έτσι δεν μπορούμε να το σταματήσουμε αυτό το έργο. Θα προχωρήσει. Αν βρεθεί λύση θα προχωρήσει, αν δεν βρεθεί λύση πάλι μπορεί να προχωρήσει», ανέφερε.
Σημείωσε ακόμα ότι ο αγωγός Ισραήλ-Τουρκίας δεν θα γίνει από χώρες, αλλά από τουρκικές εταιρείες. Η Noble και η Delek, ανέφερε, θέλουν να πωλήσουν το φυσικό αέριο στην πλατφόρμα. Από την πλατφόρμα, πρόσθεσε, ο αγωγός θα χτιστεί από τουρκικές εταιρείες και θα ανήκει σε τουρκικές εταιρείες, όχι στο Ισραήλ, όχι στη Noble.
Ο κ. Έλληνας είπε επίσης ότι παρόλο που το Ισραήλ λέει ότι προσπαθεί να κάνει πωλήσεις στην Αίγυπτο και με αγωγό από το Ισραήλ μέσω Κύπρου στην Ελλάδα (ο κ. Έλληνας χαρακτήρισε τον τελευταίο αγωγό - όνειρο), κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, εκτός αν ανέβουν σημαντικά οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κάτι που δεν υπολογίζεται να γίνει, αφού οι συνθήκες της παγκόσμιας αγορά περιορίζουν την τιμή φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κάτι που επηρεάζει και την Κύπρο.
Εξήγησε ότι η Ρωσία αυτή τη στιγμή έχει πληθώρα φυσικού αερίου, το οποίο μπορεί να παράσχει σε χαμηλή τιμή, ενώ και οι ΗΠΑ κάνει τώρα εξαγωγές φυσικού αερίου σε χαμηλές τιμές και προσπαθεί να μπει στην αγορά της Ευρώπης. Ωστόσο, πρόσθεσε, οι ΗΠΑ έχουν δυσκολίες, αφού δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το φυσικό αέριο της Ρωσίας.
«Υπάρχουν περιορισμοί που μας δυσκολεύουν. Έτσι για το Ισραήλ η μόνη έξοδος είναι οι εξαγωγές στην Τουρκία αλλά και εκεί υπάρχουν δυσκολίες», ανέφερε. Σημείωσε ότι μια εξέλιξη που βοηθά το Ισραήλ είναι ότι η Τουρκία θέλει εναλλακτική εισαγωγή φυσικού αερίου σε σχέση με το ρωσικό, όμως από την άλλη η Τουρκία έχει δώσει μεγαλύτερη σημασία σε άλλες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ, άνθρακας, υδροενέργεια, πυρηνική ενέργεια) κάτι που μειώνει τη ζήτηση σε φυσικό αέριο. Οι ανάγκες εισαγωγής φυσικού αερίου εκ μέρους της Τουρκίας μειώνονται, ανέφερε, προσθέτοντας ωστόσο ότι η Τουρκία μπορεί να θέλει να κάνει εισαγωγή για στρατηγικούς λόγους.
Σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού, ανέφερε, η Κύπρος θα μπορούσε να μπει στον αγωγό Ισραήλ – Τουρκίας, αν οι ανάγκες της Τουρκίας σε φυσικό αέριο ήταν πιο μεγάλες, κάτι που θα ήταν βιώσιμο. Ωστόσο, όπως είπε, δεν διαφαίνεται ότι οι ανάγκες της Τουρκίας σε φυσικό αέριο θα είναι πιο μεγάλες και αυτό θα επηρεάσει την τελική απόφαση. Είπε επίσης ότι ούτε το ενδεχόμενο μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη από την Κύπρο μέσω Τουρκίας και του αγωγού Southern Gas, θεωρείται βιώσιμο.
Σε σχέση με την εκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ και το πώς αυτό επηρεάζει τους συσχετισμούς στην περιοχή, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι ο κ. Τραμπ είπε ότι θα προωθήσει την παραγωγή σχιστολιθικού φυσικού αερίου και πετρελαίου, κάτι που θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την παραγωγή και θα διατηρήσει τις τιμές χαμηλές. Το δεύτερο, είπε, είναι ότι στην περιοχή της Κύπρου, η ομάδα του Τραμπ και ο Τραμπ ο ίδιος έχουν ήδη πει ότι οι δύο σύμμαχοι τους είναι το Ισραήλ και η Τουρκία. Έτσι τα έργα που θέλουν να προωθήσουν αυτές οι δύο χώρες, ανέφερε, θα τα υποστηρίξουν.
Καλή η ανταπόκριση στον γ` γύρο αδειοδοτήσεως
Ερωτηθείς για τον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεως στην κυπριακή ΑΟΖ, τα αποτελέσματα του οποίου αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι υπήρξε καλή ανταπόκριση από πολύ δυνατές εταιρείες.
«Έχουμε την ENI και TOTAL που είναι εδώ και θέλουν να συνεχίσουν - και μάλιστα στο «6» που είναι το δύσκολο, είναι η μόνη προσφορά που έχουμε και είναι σε συνεργασία ENI και TOTAL, που είναι δυνατή συνεργασία», ανέφερε.
Στο «10», πρόσθεσε, που υπάρχουν οι πιο μεγάλες προοπτικές, υπάρχουν επίσης και οι εταιρείες Exxon Mobil με την QP από το Κατάρ και την Statoil.
«Για μας είναι καλό διότι θέλουμε εταιρείες δυνατές, μεγάλες εταιρείες, ώστε αν κάνουν ανακαλύψεις φυσικού αερίου να μπορέσουν να προχωρήσουν με τα έργα. Και να μην ξεχνάμε ότι κάθε γεώτρηση είναι ακριβή, δηλαδή, στοιχίζει περίπου 100 εκ δολάρια. Μικρές εταιρείες δεν κάνουν τέτοιου είδους γεωτρήσεις. Το «Αφροδίτη» προσπαθούμε τόσα χρόνια να το εκμεταλλευτούμε και έχουμε δυσκολίες, διότι ένας λόγος είναι ότι οι εταιρείες που εμπλέκονται στο «Αφροδίτη», δεν είναι δυνατές οικονομικά για να προχωρήσουν με έργα», πρόσθεσε.
Έντονο προβληματισμό για το θέμα που προέκυψε αναφορικά με τη δραστηριοποίηση των εταιρειών φυσικού αερίου στα κυπριακά λιμάνια, εξέφρασε σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ ο εμπειρογνώμονας σε θέματα φυσικού αερίου και πρώην Πρόεδρος της ΚΡΕΤΥΚ Χαράλαμπος Έλληνας. Όπως ανέφερε, ακόμα και αν επιλυθεί το θέμα με την TOTAL στο λιμάνι Λεμεσού, πιθανώς να μην υπάρχει χώρος για ταυτόχρονη δραστηριοποίηση της ENI και άλλων εταιρειών που θα επιθυμούν να προχωρήσουν σε γεωτρήσεις μετά τον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεως.
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της E-Cyprus Natural Hydrocarbons Company αναφέρθηκε επίσης στη λύση της πλωτής μονάδας υγροποίησης, ως την πιο συμφέρουσα λύση για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου της Κύπρου, ύστερα και από εφαρμογή της νέας αυτής τεχνολογίας σε διάφορα κοιτάσματα ανά τον κόσμο.
Ο κ. Έλληνας, Senior Fellow του Atlantic Council, αναφέρθηκε ..
και στις συζητήσεις που γίνονται από Τουρκία και Ισραήλ για δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ των δύο χωρών, σημειώνοντας ότι η Κύπρος δεν θα μπορούσε να σταματήσει έναν τέτοιο αγωγό να περάσει από την Αποκλειστική της Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ).
Περιορισμένος ο χώρος για της εταιρείες φυσικού αερίου στο λιμάνι Λεμεσού
Ο κ. Έλληνας εξέφρασε την ελπίδα ότι σύντομα, αυτή την εβδομάδα ίσως και στις αρχές της επόμενης, να επιλυθεί το πρόβλημα που προέκυψε με τη δραστηριοποίηση της εταιρείας φυσικού αερίου TOTAL στο λιμάνι Λεμεσού, ώστε να μπορέσει ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός να προχωρήσει κανονικά με τη γεώτρηση στο τεμάχιο «11» τον Απρίλιο του 2017.
Όπως ανέφερε, η TOTAL δεν μπορεί να υπογράψει συμβόλαια για γεώτρηση αν δεν λυθούν όλα τα προβλήματα, αφού το τρυπάνι στοιχίζει ένα εκατομμύριο δολάρια την ημέρα. Σε περίπτωση, είπε, που υπογράψουν συμβόλαιο και τα πράγματα δεν πάνε καλά και υπάρχει καθυστέρηση ενός μήνα, 30 εκ δολάρια πάνε στον αέρα. Για τον λόγο αυτό, είπε, δεν υπογράφουν συμβόλαια για τη γεώτρηση, αφού θέλουν πρώτα όλα να είναι ξεκάθαρα για τη δραστηριοποίησή της στο λιμάνι Λεμεσού, μετά το πρόβλημα που προέκυψε με τη διαχειρίστρια εταιρεία DP WORLD.
Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Έλληνας, υπάρχει και ένα δεύτερο πρόβλημα, αφού ο χώρος στο λιμάνι Λεμεσού απ' ότι λένε οι εταιρείες ΕΝΙ, Noble και TOTAL είναι περιορισμένος. Πρόσθεσε ότι αν βρεθεί λύση με το θέμα της TOTAL και η εταιρεία έχει επιτυχία στο «11», τότε έχει προγραμματισμό να προχωρήσει και με άλλες γεωτρήσεις, ίσως με τέσσερις, που σημαίνει ότι για μια περίοδο, μέχρι το 2018 ενδεχομένως, αυτό το λιμάνι να είναι κλειστό από την TOTAL.
Διερωτήθηκε, ταυτόχρονα, πού θα πάει η ΕΝΙ σε αυτή την περίπτωση, η οποία προγραμματίζει να αρχίσει γεωτρήσεις πριν από το τέλος του 2017. Η ΕΝΙ ήδη διατηρεί τη βάση της στη Λάρνακα, ωστόσο μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Λάρνακας δεν μπορεί να δραστηριοποιείται πλέον από το συγκεκριμένο λιμάνι.
«Πρέπει να βρεθεί μια λύση, όχι μόνο προσωρινή όπως βρέθηκε τώρα, πρέπει να βρούμε μια μόνιμη λύση», υπέδειξε ο κ. Έλληνας.
Αν η ΕΝΙ, σημείωσε, έχει επιτυχία στον τρίτο γύρο αδειοδότησης, που αναμένεται να έχει αφού διεκδικεί και τα τρία τεμάχια, οι σχεδιασμοί της θα είναι να συνδυάσει τις γεωτρήσεις στο νέο τεμάχιο με τις γεωτρήσεις που θα κάνει στα 2,3 και 9. Το ίδιο πρόβλημα, πρόσθεσε, θα προκύψει και με τις άλλες εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν μετά τον τρίτο γύρο.
«Θέλουμε μια λύση, θέλουμε να προχωρήσουν αυτά τα έργα, θέλουμε ένα λιμάνι που μπορεί να εξυπηρετήσει αυτές τις εταιρείες. Αυτές οι εταιρείες ήρθαν εδώ για να κάνουν γεωτρήσεις που θέλουμε εμείς να κάνουν, θέλουμε το φυσικό αέριο. Είναι υποχρέωση δική μας να βρούμε τη λύση. Όχι να βλέπουμε τις εταιρείες να μας βάζουν κάτω από πίεση», σημείωσε.
Ανακαλύψεις από TOTAL και πλωτή μονάδα υγροποίησης το πιο οικονομικά βιώσιμο σενάριο
Ερωτηθείς για το ποια θα ήταν η πιο οικονομικά βιώσιμη λύση για την Κύπρο για συντομότερη αξιοποίηση του φυσικού της αερίου, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι που συνηγορούν υπέρ την πλωτής μονάδας υγροποίησης αυτή τη στιγμή.
Όπως είπε, έχουν γίνει κάποια έργα με αυτή την τεχνολογία, ένα από την PETROLAS σε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου κοντά στο Σαραουάκ (Μαλαισία), όπου άρχισε η παραγωγή. Το δεύτερο, είπε, έγινε από την ENI σε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου που λέγεται «Κόραλ» στη Μοζαμβίκη, πολύ παρόμοιο με την «Αφροδίτη», μεγέθους 5 τρισ. κυβ. ποδών που βρίσκεται περίπου 80 χιλ. από την ξηρά και έχουν προχωρήσει στην εκμετάλλευση αυτού του έργου με πλωτή μονάδα υγροποίησης. Οι σχεδιασμοί, είπε, έχουν γίνει και η BP έχει αγοράσει όλο το υγροποιημένο φυσικό αέριο και έχουν υπογράψει συμβόλαια αγοράς. Η ΕΝΙ, πρόσθεσε, αυτό το μήνα είχε πάρει απόφαση να προχωρήσει με το έργο και περιμένει έγκριση από τους συνεταίρους της, κάτι που αναμένεται να γίνει σύντομα, ώστε να υπάρξει η τελική επενδυτική απόφαση. Όταν αυτό γίνει, είπε και με τις τιμές φυσικού αερίου που ισχύουν παγκόσμια τώρα, αυτό το έργο είναι οικονομικά βιώσιμο.
«Που σημαίνει πια ότι αυτή η τεχνολογία δεν είναι πια μια νέα τεχνολογία, έχει εφαρμοστεί», σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι αν και η Κύπρος μπορούσε να προχωρήσει και αυτή με πλωτές μονάδες υγροποίησης θα υπήρχε πιθανότητα να ήταν οικονομικά βιώσιμες.
«Πιστεύω ότι η εταιρεία που μπορεί να κοιτάξει αυτό το θέμα σοβαρά είναι η TOTAL», ανέφερε. Εξήγησε ότι αν η TOTAL κάνει τη γεώτρηση τον ερχόμενο Απρίλιο και δεδομένου ότι υπάρχουν καλές πιθανότητες επιτυχίας για ένα μικρό κοίτασμα στο «11», που όπως λένε είναι ίσως παρομοίου μεγέθους με το «Αφροδίτη», τότε μια μέθοδος εξαγωγής είναι η πλωτή μονάδα υγροποίησης.
«Η TOTAL έχει την τεχνολογία, είναι ήδη προετοιμασμένη και έχει την οικονομική ευχέρεια να προχωρήσει με το έργο, δεν χρειάζεται βοήθεια από κανέναν», ανέφερε ο κ. Έλληνας. Με αυτό τον τρόπο, είπε, το φυσικό αέριο θα βγει άμεσα, αφού δεν χρειάζεται να περάσει από άλλες χώρες.
«Είναι μια πλωτή μονάδα που μπαίνει πάνω από το κοίτασμα, κάνει την παραγωγή, κάνει την υγροποίηση στην ίδια μονάδα, έρχονται τα πλοία το παίρνουν και το πάνε όπου θέλουν να πάει, χωρίς να χρειάζεται την άδεια κανενός, είναι κάτω από τον έλεγχο της TOTAL και της Κύπρου», εξήγησε.
Πρόσθεσε ότι με αυτό τον τρόπο θα μπορούσαν να εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες της Κύπρου.
Την ίδια ώρα ανέφερε υπάρχει και η επιλογή για συμπιεσμένο φυσικό αέριο, η οποία δεν έχει ακόμα εξεταστεί καθόλου.
Δεν μπορούμε να σταματήσουμε τον αγωγό Τουρκίας – Ισραήλ
Ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Έλληνας εξέφρασε την άποψη ότι η εντατικοποίηση των προσπαθειών για επίλυση του Κυπριακού δεν συνδέεται με τις εξελίξεις στο φυσικό αέριο, και ιδιαίτερα με τις προσπάθειες δημιουργίας αγωγού για μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ στην Τουρκία.
«Αν πράγματι το Ισραήλ θέλει να προχωρήσει με αγωγό στην Τουρκία και η Τουρκία θέλει να αγοράσει το φυσικό αέριο -και το λέω διότι υπάρχουν και διάφοροι ενδοιασμοί εδώ-, τότε η Κύπρος δεν μπορεί να σταματήσει τον αγωγό. Με λύση ή χωρίς λύση, ο αγωγός θα γίνει», είπε στη συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν διεθνείς συμφωνίες όπως η UNCLOS που είναι ο νόμος των θαλασσών, ο οποίος αναφέρει ότι η χώρα από την οποία περνά ένας αγωγός δεν μπορεί να σταματήσει τον αγωγό. Το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να προβάλει ενστάσεις για περιβαλλοντικά θέματα, από πού θα περάσει ο αγωγός, αλλά και με αυτές τις ενστάσεις μέχρι ένα σημείο.
«Έτσι δεν μπορούμε να το σταματήσουμε αυτό το έργο. Θα προχωρήσει. Αν βρεθεί λύση θα προχωρήσει, αν δεν βρεθεί λύση πάλι μπορεί να προχωρήσει», ανέφερε.
Σημείωσε ακόμα ότι ο αγωγός Ισραήλ-Τουρκίας δεν θα γίνει από χώρες, αλλά από τουρκικές εταιρείες. Η Noble και η Delek, ανέφερε, θέλουν να πωλήσουν το φυσικό αέριο στην πλατφόρμα. Από την πλατφόρμα, πρόσθεσε, ο αγωγός θα χτιστεί από τουρκικές εταιρείες και θα ανήκει σε τουρκικές εταιρείες, όχι στο Ισραήλ, όχι στη Noble.
Ο κ. Έλληνας είπε επίσης ότι παρόλο που το Ισραήλ λέει ότι προσπαθεί να κάνει πωλήσεις στην Αίγυπτο και με αγωγό από το Ισραήλ μέσω Κύπρου στην Ελλάδα (ο κ. Έλληνας χαρακτήρισε τον τελευταίο αγωγό - όνειρο), κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει, εκτός αν ανέβουν σημαντικά οι τιμές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κάτι που δεν υπολογίζεται να γίνει, αφού οι συνθήκες της παγκόσμιας αγορά περιορίζουν την τιμή φυσικού αερίου στην Ευρώπη, κάτι που επηρεάζει και την Κύπρο.
Εξήγησε ότι η Ρωσία αυτή τη στιγμή έχει πληθώρα φυσικού αερίου, το οποίο μπορεί να παράσχει σε χαμηλή τιμή, ενώ και οι ΗΠΑ κάνει τώρα εξαγωγές φυσικού αερίου σε χαμηλές τιμές και προσπαθεί να μπει στην αγορά της Ευρώπης. Ωστόσο, πρόσθεσε, οι ΗΠΑ έχουν δυσκολίες, αφού δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το φυσικό αέριο της Ρωσίας.
«Υπάρχουν περιορισμοί που μας δυσκολεύουν. Έτσι για το Ισραήλ η μόνη έξοδος είναι οι εξαγωγές στην Τουρκία αλλά και εκεί υπάρχουν δυσκολίες», ανέφερε. Σημείωσε ότι μια εξέλιξη που βοηθά το Ισραήλ είναι ότι η Τουρκία θέλει εναλλακτική εισαγωγή φυσικού αερίου σε σχέση με το ρωσικό, όμως από την άλλη η Τουρκία έχει δώσει μεγαλύτερη σημασία σε άλλες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ, άνθρακας, υδροενέργεια, πυρηνική ενέργεια) κάτι που μειώνει τη ζήτηση σε φυσικό αέριο. Οι ανάγκες εισαγωγής φυσικού αερίου εκ μέρους της Τουρκίας μειώνονται, ανέφερε, προσθέτοντας ωστόσο ότι η Τουρκία μπορεί να θέλει να κάνει εισαγωγή για στρατηγικούς λόγους.
Σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού, ανέφερε, η Κύπρος θα μπορούσε να μπει στον αγωγό Ισραήλ – Τουρκίας, αν οι ανάγκες της Τουρκίας σε φυσικό αέριο ήταν πιο μεγάλες, κάτι που θα ήταν βιώσιμο. Ωστόσο, όπως είπε, δεν διαφαίνεται ότι οι ανάγκες της Τουρκίας σε φυσικό αέριο θα είναι πιο μεγάλες και αυτό θα επηρεάσει την τελική απόφαση. Είπε επίσης ότι ούτε το ενδεχόμενο μεταφοράς φυσικού αερίου στην Ευρώπη από την Κύπρο μέσω Τουρκίας και του αγωγού Southern Gas, θεωρείται βιώσιμο.
Σε σχέση με την εκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ και το πώς αυτό επηρεάζει τους συσχετισμούς στην περιοχή, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι ο κ. Τραμπ είπε ότι θα προωθήσει την παραγωγή σχιστολιθικού φυσικού αερίου και πετρελαίου, κάτι που θα αυξήσει ακόμα περισσότερο την παραγωγή και θα διατηρήσει τις τιμές χαμηλές. Το δεύτερο, είπε, είναι ότι στην περιοχή της Κύπρου, η ομάδα του Τραμπ και ο Τραμπ ο ίδιος έχουν ήδη πει ότι οι δύο σύμμαχοι τους είναι το Ισραήλ και η Τουρκία. Έτσι τα έργα που θέλουν να προωθήσουν αυτές οι δύο χώρες, ανέφερε, θα τα υποστηρίξουν.
Καλή η ανταπόκριση στον γ` γύρο αδειοδοτήσεως
Ερωτηθείς για τον τρίτο γύρο αδειοδοτήσεως στην κυπριακή ΑΟΖ, τα αποτελέσματα του οποίου αναμένεται να ανακοινωθούν σύντομα, ο κ. Έλληνας ανέφερε ότι υπήρξε καλή ανταπόκριση από πολύ δυνατές εταιρείες.
«Έχουμε την ENI και TOTAL που είναι εδώ και θέλουν να συνεχίσουν - και μάλιστα στο «6» που είναι το δύσκολο, είναι η μόνη προσφορά που έχουμε και είναι σε συνεργασία ENI και TOTAL, που είναι δυνατή συνεργασία», ανέφερε.
Στο «10», πρόσθεσε, που υπάρχουν οι πιο μεγάλες προοπτικές, υπάρχουν επίσης και οι εταιρείες Exxon Mobil με την QP από το Κατάρ και την Statoil.
«Για μας είναι καλό διότι θέλουμε εταιρείες δυνατές, μεγάλες εταιρείες, ώστε αν κάνουν ανακαλύψεις φυσικού αερίου να μπορέσουν να προχωρήσουν με τα έργα. Και να μην ξεχνάμε ότι κάθε γεώτρηση είναι ακριβή, δηλαδή, στοιχίζει περίπου 100 εκ δολάρια. Μικρές εταιρείες δεν κάνουν τέτοιου είδους γεωτρήσεις. Το «Αφροδίτη» προσπαθούμε τόσα χρόνια να το εκμεταλλευτούμε και έχουμε δυσκολίες, διότι ένας λόγος είναι ότι οι εταιρείες που εμπλέκονται στο «Αφροδίτη», δεν είναι δυνατές οικονομικά για να προχωρήσουν με έργα», πρόσθεσε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου