Πέμπτη 23 Ιουνίου 2016

Θέσεις επί της διαβούλευσης του Υπ. Ενέργειας για το νέο πλαίσο στήριξης των ΑΠΕ.


Από το greeklignite.blogspot.gr
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στις 17/6 έθεσε σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και τις 14:00 της Δευτέρας 27 Ιουνίου 2016 το σχέδιο νόμου με τίτλο "Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης". Σύμφωνα με όσα λέει το Υπουργείο "το παρόν σχέδιο νόμου προωθεί τη βέλτιστη αξιοποίηση του εγχώριου δυναμικού ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, διασφαλίζει την επίτευξη των εθνικών ενεργειακών στόχων για τις ΑΠΕ και την συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής απόδοσης, ενώ σημαντική αναμένεται η συμβολή του στην ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας."

Επειδή τα πράγματα κατά κανόνα δεν είναι έτσι όπως θέλουν να μας τα εμφανίζουν τα Υπουργεία, επειδή πολύ συχνά στην Ελληνική νομοθεσία "ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες" κι επειδή το Υπουργείο φαίνεται “κολημμένο” σε λογικές της προηγούμενης στρεβλής περιόδου Μπιρμπίλη-Μανιάτη, το ιστολόγιο έριξε μια ματιά στο νομοσχέδιο και συμμετείχε σήμερα στη δημόσια διαβούλευση, αναρτώντας στο opengov κάποια γενικά κι επιμέρους σχόλια, με βάση τις θέσεις που έχει εκφράσει κατά καιρούς. Πιστό στην αρχή της διαφάνειας, το ιστολόγιο δίνει τις θέσεις πιο κάτω για ..
.
διευκόλυνση όσων αναγνωστών τυχόν θελήσουν να συμμετέχουν κι αυτοί στη διαβούλευση, καθώς μέχρι το μεσημέρι της Δευτέρας υπάρχει ακόμα χρόνος. 

 Άρθρο 1α - Σκοπός και πεδίο εφαρμογής: 
Πρέπει να προβλεφθεί σε νέο άρθρο η αυτοδίκαιη λήξη ισχύος όλων των αδειών για νέες ΑΠΕ που έχουν εκδοθεί τα προηγούμενα χρόνια απ’ τη ΡΑΕ και τα έργα δεν θα έχουν υλοποιηθεί μέχρι 31.12.2016 ή ένα έτος απ' την ψήφιση του νόμου, προκειμένου να αποσαφηνιστεί η κατάσταση με τα απαιτούμενα νέα έργα δικτύων ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ (δείτε εδώ).

 Πρέπει να τροποποιηθεί άμεσα η Υπουργική Απόφαση A.Y./Φ1/οικ.19598/01 Οκτωβρίου 2010 (ΦΕΚ τ. Β 1630) “για την επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος και την κατανομή της στο χρόνο μεταξύ των διαφόρων τεχνολογιών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας”, με ΜΕΓΑΛΗ απομείωση του μεριδίου των αιολικών και αύξηση του μεριδίου των Φ/Β, κυρίως σε εκείνα τα Μη Διασυνδεμένα Νησιά για τα οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη διασύνδεσής τους στο ηπειρωτικό σύστημα την προσεχή 15ετία και με ενίσχυση του προγράμματος "Φ/Β σε στέγες". Δεν υπάρχει επίσης καμιά πρόβλεψη για ενίσχυση έργων κυματικής ενέργειας, όταν η χώρα μας έχει πολλά νησιά και μάλιστα μη διασυνδεμένα, και ενώ έχει ήδη τεθεί σε εμπορική λειτουργία αντίστοιχο έργο στο Γιβραλτάρ, με πολύ πιο χαμηλό κόστος κατασκευής απ’ τα έργα του Άρθρου 2 (δείτε εδώ). Πρέπει να αποσαφηνιστεί αν εντάσσονται στην κατηγορία “Λοιπές ΑΠΕ” του άρθρου, με σαφή αποτύπωση της Τιμής Αναφοράς.

Η χώρα μπορεί και πρέπει ν' αξιοποιήσει τις ΑΠΕ για την κατά προτεραιότητα μείωση της εξάρτησης απ' το κατά 99% εισαγόμενο πετρέλαιο. Η μεγάλη μείωση του κόστους των Φ/Β, τα οποία παρέχουν αξιοπιστία ισχύος ασύγκριτα μεγαλύτερη απ' τα αιολικά, επιτρέπει την εξέταση της ηλεκτροκίνησης. Αν το Υπουργείο ενδιαφέρεται, το Greeklignite.blogspot.com μπορεί να προτείνει καινοτόμο σχέδιο ταχείας εισαγωγής ηλεκτροκίνησης για τα νησιά (ιδίως τα τουριστικά) και τα μεγάλα αστικά κέντρα, που θα συμβάλει στη μείωση εισαγωγών πετρελαίου, στη μείωση του θορύβου (ιδίως στα νησιά), στη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος και στη μείωση των εκπομπών "αερίων του θερμοκηπίου" (δείτε εδώ). Δεν είναι απαραίτητο πάντα να παρακολουθούμε τις εξελίξεις της ηλεκτροκίνησης στη Γερμανία, μπορούμε να κινηθούμε και μόνοι μας ως χώρα.

Άρθρο 1:

παρ. 5α: το όριο να μειωθεί από 3MW σε 2MW. 
παρ. 7 & 9: η λογική της εγγυημένης ανάκτησης κεφαλαίου πρέπει είτε να ισχύει για όλες τις επενδύσεις σε οποιονδήποτε τομέα της οικονομίας είτε να καταργηθεί απ’ το νόμο για τις ΑΠΕ, καθώς στρεβλώνει τον ανταγωνισμό: διαφορετικοί επενδυτές μπορεί να αποδέχονται διαφορετικούς Συντελεστές Ανάκτησης Κεφαλαίου. 
παρ 12α: οι αναφερόμενες ημερομηνίες να γίνουν 31η Αυγούστου του 2017 ή ένα έτος απ’ την ψήφιση του νόμου. Ένα έτος απ’ τη διαβούλευση ή την ψήφιση του νόμου αρκεί για την ολοκλήρωση των ημιτελών έργων.

Άρθρο 2: 
οι τιμές αναφοράς που καθορίζονται για αιολικά, βιομάζα, βιοαέριο και ηλιοθερμικά είναι απαράδεκτα πολύ υψηλές και οδηγούν σε επιβάρυνση των καταναλωτών. Ενδεικτικά η επιτρεπόμενη τιμή για Φ/Β στην παρ. 10 του Άρθρου 5 είναι πιο χαμηλή και τα Φ/Β+μπαταρίες μάλλον βγαίνουν πιο φθηνά για τον καταναλωτή σε σχέση με τα ηλιοθερμικά. Επίσης η τιμή για ηλιοθερμικά είναι πολύ ακριβή σε σχέση με την τιμή για γεωθερμία και πρέπει να μειωθεί στα ίδια επίπεδα. 
δεν είναι τεχνολογικά ουδέτερη η διάταξη με την οποία χαρακτηρίζεται ΣΗΘΥΑ η συμπαραγωγή ηλεκτρισμού & θερμότητας με καύση φυσικού αερίου, αλλά όχι με άλλα καύσιμα
ποια κρατική αρχή επιβεβαιώνει την ακρίβεια των χρησιμοποιούμενων συντελεστών απόδοσης μονάδων φυσικού αερίου του Πίνακα 2, με βάση τους οποίους υπολογίζεται ενίσχυση μονάδων ΣΗΘΥΑ με φυσικό αέριο; 
παρ. 9: η διάταξη μοιάζει φωτογραφική και πρέπει να καταργηθεί η προσαύξηση με απόφαση της ΡΑΕ, δεν πρέπει να υπάρχει καθόλου προσαύξηση και τις αποφευγόμενες ΥΚΩ να τις ωφελείται ο τελικός καταναλωτής. 
παρ. 10: η διάταξη είναι φωτογραφική υπέρ συγκεκριμένης τεχνολογίας και να καταργηθεί εντελώς.

Άρθρο 3:
παρ. 8: Οι όροι λειτουργίας του Μεταβατικού Μηχανισμού Βέλτιστης Ακρίβειας Πρόβλεψης πρέπει να αποσαφηνιστούν το συντομότερο και πριν την έναρξη ισχύος του νέου νόμου. Πρέπει να υπάρχει σαφής και ξεκάθαρη πρόβλεψη για το ποιος επιβαρύνεται από την αστοχία έγχυσης ενέργειας των ΑΠΕ λόγω ταχείας μείωσης του ανέμου ή περιοδικής νέφωσης, αν επιβαρύνεται ο εγχέων ή ο ΑΔΜΗΕ ή αν υπάρχει επιμερισμός επιβάρυνσης. Ιδιαίτερα για τα αιολικά απαιτούνται συνεχώς "στρεφόμενες εφεδρείες" ορυκτών καυσίμων, οι οποίες μάλιστα πρέπει να προέρχονται από ακριβές τεχνολογίες και για τις οποίες καταβάλλονται και δικαιώματα εκπομπών CO2. Δεν είναι δυνατόν να το επιβαρύνεται ο καταναλωτής το κόστος των "στρεφόμενων εφεδρειών", για την κάλυψη αστοχίας στην πρόβλεψη έντασης των ανέμων ή ρυθμού αυξομείωσής τους, και το κόστος αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στο κόστος των επιμέρους τεχνολογιών ΑΠΕ. Αυτό ισχύει τόσο για το Διασυνδεμένο Σύστημα όσο και ιδίως για τα Μη Διασυνδεμένα Νησιά. 
παρ. 10: το διάστημα των δυο διαδοχικών ωρών να μειωθεί σε μια ώρα. 
παρ. 11: η εισαγωγή της έννοιας “Προσαύξηση Ανάπτυξης Επιχειρησιακής Ετοιμότητας”, που παραπέμπεται σε Υπουργική Απόφαση που θα εκδοθεί στο μέλλον, είναι εντελώς ασαφής. Δεν τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα Προσαύξησης και πρέπει να καταργηθεί. Οι προτιμησιακές ενισχύσεις με καθεστώτα Σταθερής Τιμής πρέπει να καταργηθούν εντελώς και η όποια ενίσχυση πρέπει να δίνεται μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου ή και μέσω φοροαπαλλαγών.
Άρθρο 5 παρ. 10: η πιλοτική διαδικασία για νέα 40MW φωτοβολταϊκών το 2016, με μέγιστο όριο ανά προσφορά τα 10MW, ποιο ακριβώς κενό στις ενεργειακές ανάγκες της χώρας έρχεται να καλύψει; Η ζήτηση φορτίου είναι εξαιρετικά περιορισμένη, δεν υπάρχει ημερήσια αιχμή φορτίου, η αιχμή είναι βραδινή, σε ώρες που τα Φ/Β δεν παράγουν.

Άρθρο 8: Η “Επιτροπή Παρακολούθησης Καθεστώτος Στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας Α.Π.Ε και Σ.Η.Θ.Υ.Α” δεν χρειάζεται, το αντικείμενό της καλύπτεται απ’ τη ΡΑΕ και τον ΑΔΜΗΕ. 

Η εικόνα της αρχής από εδώ. Ας μάθουμε επιτέλους απ' τα λάθη του παρελθόντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου