Τα Ελληνικά Πετρέλαια κατακτούν την αγορά της Μεσογείου και των Βαλκανίων
Η ΕΚΟ κατέχει το 33% του μεριδίου της κυπριακής αγοράς, με 94 από τα 300 συνολικά πρατήρια πετρελαιοειδών
Η εταιρεία δραστηριοποιείται με παρουσία στη Σερβία, όπου διατηρεί 45 πρατήρια, στο Μαυροβούνιο με 43 πρατήρια, στη FYROM με 25 πρατήρια, στη Βουλγαρία με 85 και στην Κύπρο με 94 εντός των επόμενων ημερών (Αυτήν τη στιγμή η ΕΚΟ λειτουργεί 91 πρατήρια)
Είναι εκπληκτικό πόσες αλλά και πόσο σημαντικές πληροφορίες μπορούν να συγκεντρωθούν από μια διήμερη έστω επίσκεψη στις εγκαταστάσεις μιας τεράστιας σε σημασία για την Κύπρο εταιρείας, για την οποία πολύ λίγα γνωρίζουμε οι περισσότεροι. Της εταιρείας η οποία προμηθεύει την Κύπρο με ένα πολύ ζωτικό προϊόν, από το οποίο εξαρτάται η καλή λειτουργία όχι μόνο του τόπου μας γενικά, αλλά και της ζωής του καθενός από μας ξεχωριστά.
Το υπό αναφοράν προϊόν είναι φυσικά τα καύσιμα, η κινητήριος δύναμη που βάζει μπρος τα πάντα. Και η εταιρεία, για την οποία γίνεται ο λόγος, είναι τα «Ελληνικά Πετρέλαια». Λίγοι είναι, πιστεύω, όσοι γνωρίζουν ότι το 65% των καυσίμων που καταναλώνουμε στην Κύπρο προέρχονται από ..
τα διυλιστήρια της εταιρείας αυτής, που βρίσκονται στην Ελευσίνα και τον Ασπρόπυργο. Ίσως κάπως περισσότεροι να γνωρίζουν ότι η θυγατρική της, η ΕΚΟ, έχει το 33% του μεριδίου της κυπριακής αγοράς με 91 από τα 300 πρατήρια πώλησης καυσίμων που λειτουργούν στη χώρα μας, τα οποία θα αυξηθούν σε μερικές ημέρες σε 94.
Η «Ελληνικά Πετρέλαια» (ΕΛΠΕ), λοιπόν, αποφάσισε να ανοίξει τις κουρτίνες και να αφήσει να γίνουν γνωστά όλα όσα την αφορούν και σχετίζονται άμεσα με τη χώρα μας, καλώντας στην ετήσια γενική συνέλευσή της, που έγινε στις 2 Ιουνίου, Κύπριους δημοσιογράφους, αλλά και δημοσιογράφους από χώρες των Βαλκανίων, τους οποίους εφοδίασε με πληροφορίες ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες.
Στο διυλιστήριο της Ελευσίνας
Πέραν των πληροφοριών εξαιρετικά χρήσιμη -και εντυπωσιακή ταυτόχρονα- ήταν η ξενάγηση σε ένα από τα διυλιστήρια της εταιρείας, αυτό στην Ελευσίνα, ένα από τα πλέον σύγχρονα στον ευρωπαϊκό χώρο. Η πολυπλοκότητα των εγκαταστάσεων αλλά και ο λεπτομερής και αδιάλειπτος έλεγχος μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων είναι πραγματικά πέρα και πάνω από την ανθρώπινη φαντασία.
Χιλιάδες σωλήνες τοποθετημένοι με επιστημονικό τρόπο ώστε να διυλίζουν το πετρέλαιο χωρίς να αγγίζει ανθρώπινο χέρι στην όλη διαδικασία, η οποία αρχίζει από το βασικό προϊόν και φτάνει στην παρασκευή όχι μόνο καυσίμων, αλλά και λιπασμάτων, ασφάλτου, προπυλενίου, πλαστικών κι άλλων υλικών χρήσιμων στην καθημερινή ζωή κάθε ανθρώπου. Τη διαδικασία παρακολουθούν σε μια μεγάλη αίθουσα, γεμάτη ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δεκάδες άγρυπνα μάτια ανθρώπων, των οποίων η εργασία είναι ζωτικής σημασίας. Εδώ δεν επιτρέπεται το παραμικρό λάθος. Γιατί το λάθος δεν διορθώνεται. Δεν υπάρχει επιστροφή.
Από το πετρέλαιο λοιπόν στα καύσιμα κι από εκεί στα λιπάσματα, στην άσφαλτο, το προπυλένιο και τα σακουλάκια για τα τσιπς, αλλά και τις πλαστικές σακούλες του σουπερμάρκετ και τη «μαγική» μεμβράνη φύλαξης τροφίμων!
Το διυλιστήριο στην Ελευσίνα εργοδοτεί μερικές εκατοντάδες προσωπικό, το οποίο όμως είναι περίπου... αόρατο. Στη δίωρη ξενάγησή μας είδαμε να κυκλοφορούν στην τεράστια έκταση που καταλαμβάνει, τρία όλα κι όλα άτομα. Όλοι οι υπόλοιποι ασχολούνται πίσω από κλειστές πόρτες με την επιτήρηση των εργασιών και τον έλεγχο των μηχανημάτων, τις μετρήσεις, ώστε να είναι διπλοελεγμένη η ορθή ροή όλης της διαδικασίας.
Ενημέρωση για τις δραστηριότητες
Η πρώτη επαφή με τη διευθυντική πυραμίδα της εταιρείας ΕΛΠΕ είχε τη μορφή ενημέρωσης-παρουσίασης από τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Γ. Στεργιούλη, για τις δραστηριότητές της τόσο στην Ελλάδα όσο και στα Βαλκάνια όπου δραστηριοποιείται, αλλά και παροχή πληροφοριών για τα οικονομικά της μεγέθη. Όπως μας ελέχθη, το 75% των εσόδων της εταιρείας προέρχονται από τη διύλιση. Αναμενόμενο φυσικά, αν αναλογισθεί κανείς ότι τα διυλιστήρια στην Ελευσίνα και τον Ασπρόπυργο είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Ένα τρίτο στη Θεσσαλονίκη ασχολείται με την εκμετάλλευση των υλικών με τα οποία το εφοδιάζουν τα δύο προαναφερθέντα και ειδικεύεται στην παρασκευή προϊόντων πλαστικού.
Τα προϊόντα που παράγονται στα διυλιστήρια δεν μένουν, φυσικά, μόνο στην Ελλάδα. Το 60% των εσόδων από τη διύλιση προέρχονται από τις εξαγωγές κυρίως σε χώρες των Βαλκανίων, της Μεσογείου, της Μέσης Ανατολής και φυσικά της Κύπρου. Οι εταιρείες πετρελαιοειδών στη χώρα μας εφοδιάζονται καύσιμα κυρίως από τα ΕΛΠΕ. Τα καύσιμα καλύπτουν πρωτίστως φυσικά τις ανάγκες της ΕΚΟ στην Κύπρο και στη συνέχεια των υπόλοιπων εταιρειών. Έτσι δεν θα ήταν άτοπο να λεχθεί ότι από οποιοδήποτε πρατήριο κι αν προμηθευτεί κανείς καύσιμα, βασικά αγοράζει από τα Ελληνικά Πετρέλαια.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται με παρουσία στη Σερβία, όπου διατηρεί 45 πρατήρια, στο Μαυροβούνιο με 43 πρατήρια, στη FYROM με 25 πρατήρια, στη Βουλγαρία με 85 και στην Κύπρο με 94 εντός των επόμενων ημερών. (Αυτήν τη στιγμή η ΕΚΟ λειτουργεί 91 πρατήρια).
Το διεθνές πεδίο - Κίνα
Στη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης έγινε και η γνωριμία με τον Πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου των ΕΛΠΕ Ε. Τσότσορο, ο οποίος πέρα από τον απολογισμό της χρονιάς που πέρασε έκανε εκτενή αναφορά στη διεθνή αγορά πετρελαίου, το μέλλον της και τον ανταγωνισμό. Ένας από τους μεγάλους «παίκτες» είναι φυσικά η Κίνα, η οποία φιλοδοξεί στη βάση ενός στρατηγικού σχεδίου, το οποίο ακολουθεί, να ηγηθεί της παγκόσμιας παραγωγής μέχρι το 2049.
Εκτενής αναφορά έγινε από τον Πρόεδρο του δ.σ. και στο μέλλον της εξάρτησης από το πετρέλαιο και τα παράγωγά του και τη στροφή σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας, μια βιομηχανία προς την οποία ήδη δραστηριοποιείται η εταιρεία. Ο Ε. Τσότσορος αναφέρθηκε στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ενεργειακή Ενοποίηση και την Πολιτική για την Κλιματική Αλλαγή (Energy Union and Climate Change Policy), που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν και τα ακόλουθα:
«Θα πρέπει να απομακρυνθούμε από μια οικονομία, η οποία μέχρι σήμερα βασίζεται στα ορυκτά καύσιμα, μια οικονομία στην οποία η ενέργεια βασίζεται σε μια συγκεντρωτική, από την πλευρά της προσφοράς, προσέγγιση και η οποία στηρίζεται σε παλιές τεχνολογίες και ξεπερασμένα επιχειρηματικά μοντέλα. Θα πρέπει να ενδυναμώσουμε τους καταναλωτές, παρέχοντάς τους πληροφορίες, επιλογή και δημιουργώντας ευελιξία για διαχείριση της ζήτησης εξίσου καλά όπως και την προσφορά. Θα πρέπει να απομακρυνθούμε από ένα κατακερματισμένο σύστημα, το οποίο χαρακτηρίζεται από μη συντονισμένες εθνικές πολιτικές, εμπόδια αγοράς και ενεργειακά απομονωμένες περιοχές». (Energy Union Framework strategy, adopted on 25 February 2015).
Στο πλαίσιο αυτό, ο πετρελαϊκός κλάδος υφίσταται σημαντικότατες πιέσεις, λαμβάνοντας υπόψη πέραν των άλλων, αφενός μεν την πολιτική επιλογή της στροφής προς τα εναλλακτικά καύσιμα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, αφετέρου δε, πέραν της καθοριστικής σημασίας επιλογή των ΑΠΕ ως κομβικού παράγοντα, την επιλογή του φυσικού αερίου ως καίριας σημασίας για τον μετασχηματισμό του ενεργειακού συστήματος.
Με τις επιλογές αυτές «το πετρέλαιο μάλλον θα παραμείνει στοιχείο του ενεργειακού μείγματος ακόμη και το 2050, και θα αποτελεί κυρίως το καύσιμο για μέρος των επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών μεγάλων αποστάσεων. Η πρόκληση για τον πετρελαϊκό τομέα έγκειται στην προσαρμογή του στις μεταβολές της ζήτησης πετρελαίου, που προκύπτουν από τη στροφή προς ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα, και στην αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει τον μελλοντικό εφοδιασμό και τις τιμές. Η διατήρηση της πρόσβασης στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου και η διατήρηση ευρωπαϊκής παρουσίας στον εγχώριο τομέα διύλισης -παρουσίας που θα είναι ικανή να προσαρμόζει τα επίπεδα δυναμικότητας στην οικονομική πραγματικότητα μιας ώριμης αγοράς- είναι σημαντικά ζητήματα για την οικονομία της ΕΕ, σε τομείς που εξαρτώνται από προϊόντα διύλισης ως αρχικά υλικά, π.χ. η βιομηχανία πετροχημικών, και για την ασφάλεια του εφοδιασμού».
ΠΗΓΗ:sigmalive.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου