Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2015

Τα οφέλη του φθηνού αργού χάνονται στον δρόμο προς την... αντλία

Αποτέλεσμα εικόνας για βενζιναδικο
Μπορεί η τιμή του αργού στη διεθνή αγορά να κατρακυλά και η διεθνής τιμή της βενζίνης να ακολουθεί κατά πόδας, αυτό όμως δεν γίνεται αντιληπτό στον Ελληνα καταναλωτή όταν γεμίζει το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου του. Αυτό συμβαίνει γιατί ένα σημαντικό ποσοστό της χαμηλής διεθνούς τιμής χάνεται στη μακρά διαδρομή από τα φορτία αργού της Μεσογείου, τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας μέχρι το πρατήριο, όπου διαμορφώνεται η λιανική τιμή για τον καταναλωτή. 

Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από τα επίσημα διαθέσιμα στοιχεία για το διάστημα Ιουλίου έως και 20 Νοεμβρίου 2015.

 Η τιμή του αργού σε αυτό το διάστημα υποχώρησε σε ποσοστό 25% (στα 44,4 δολάρια το βαρέλι από τα 59,1 ) και συμπεριλαμβανομένης της ισοτιμίας ευρώ/δολαρίου, κατά 22% (στα 42 ευρώ το βαρέλι από τα 53). 

Το ίδιο διάστημα η τιμή Platts αμόλυβδης, η οποία αποτελεί την τιμή βάσης για την τιμολόγηση του καυσίμου από τα ελληνικά διυλιστήρια διαμορφώθηκε στα...
353 ευρώ ο μετρικός τόνος από τα 504 ευρώ/μετρικό τόνο στις αρχές Ιουλίου, υποχωρώντας κατά 30%. 

Η διυλιστηριακή τιμή των ΕΛΠΕ στην οποία αγοράζουν οι εταιρείες εμπορίας, υποχώρησε μόνο 13% και διαμορφώθηκε στα 1.033 ευρώ το κυβικό πριν από φόρους από τα 1.186 ευρώ το κυβικό τον Ιούλιο και στα 1.270 ευρώ το κυβικό από 1.459 ευρώ το κυβικό. Η μείωση της τιμής περιορίστηκε ακόμη πιο πολύ στην αντλία, όπου το ίδιο διάστημα υποχώρησε σε ποσοστό 12% και διαμορφώθηκε στα 1,372 ευρώ το λίτρο από 1,560 ευρώ το λίτρο τον Ιούλιο.

 Προκύπτει δηλαδή μία απόκλιση μεταξύ διεθνούς τιμής αμόλυβδης (platts Mεσογείου) και λιανικής τιμής 18 ποσοστιαίων μονάδων.

Αναζητώντας τα αίτια αυτής της εξέλιξης, θα δει κανείς ότι η φορολογία είναι ο βασικότερος παράγοντας που απορροφά τα οφέλη για τον καταναλωτή, από τη χαμηλή διακύμανση των διεθνών τιμών των καυσίμων. Στο διάστημα αναφοράς, οι συνολικοί φόροι στην τιμή της αμόλυβδης αντιστοιχούν στο 62% έως 68% της τελικής τιμής. Τα ποσοστά φορολογίας είναι ιδιαίτερα υψηλά και στο μεγαλύτερο μέρος τους σταθερά (ΕΦΚ και τέλος ΡΑΕ), ενώ ένα ποσοστό γύρω στο 30% της φορολογίας εξαρτάται από την τιμή βάσης του προϊόντος και είναι μεταβαλλόμενο. Αυτό σημαίνει ότι η διεθνής τιμή του καυσίμου θα πρέπει να επηρεάζει το 60% περίπου της τελικής τιμής.

Οι επιπτώσεις της υψηλής φορολογίας στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα προκύπτουν και από τα στοιχεία της Eurostat για τη διαμόρφωση των τιμών στις χώρες της Ε.Ε. Η Ελλάδα, στον κατάλογο με τις τιμές μετά από φόρους στις βενζίνες κατέχει (23/11/2015) την 6η θέση μεταξύ των 28 χωρών-μελών της Ε.Ε., ενώ στον κατάλογο με τις προ φόρων τιμές κατέχει τη 14η θέση με τιμή χαμηλότερη του μέσου ευρωπαϊκού όρου.

Καθοριστικός παράγοντας είναι επίσης ο τρόπος τιμολόγησης των καυσίμων από τα διυλιστήρια, τα οποία ακολουθούν τις τιμές platts της Μεσογείου και όχι αυτές της Βόρειας Ευρώπης (Rotterdam) πρακτική που ακολουθούν και οι λοιπές χώρες της Μεσογείου (Μάλτα, Ιταλία, Κύπρος), με αποτέλεσμα να συγκαταλέγονται στις χώρες με τις υψηλότερες τιμές στην Ευρώπη, καθώς και η πάγια πρακτική του κλάδου και κυρίως των πρατηρίων να μετατρέπουν ένα μέρος των μειώσεων σε περιθώριο κέρδους.

(Καθημερινή, 29/11/2015)

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου