Σήμερα θα δούμε μια σύγχρονη εκδοχή της Οδύσσειας, όπως αποτυπώθηκε απ' την περιγραφή ενός ταξιδιού 500 μιλίων (~800km) με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη Βρετανία. Ήδη και στην Ελλάδα κυκλοφορούν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και περιμένω πως σε μια δεκαετία από σήμερα ο αγοραστής ίσως κοιτάζει πρώτα τα ηλεκτρικά κι έπειτα τα βενζινοκίνητα.
Το ταξίδι το αποτόλμησε συντάκτης του ιστότοπου Cnet, οδηγώντας ένα Nissan Leaf Tekna, το πιο δημοφιλές αυτή τη στιγμή ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη Βρετανία, με κινητήρα 80kW (109PS) και διαστάσεις 4445Μ-1770Π-1550Υ.
"Our planned route would take us from London to the Peak District and back again, avoiding major cities and the main motorways where charging points are easy to find. - Η σχεδιασμένη διαδρομή ήταν απ' το Λονδίνο στην Επαρχία Peak και πίσω, αποφεύγοντας τις μεγάλες πόλεις και τους κύριους αυτοκινητόδρομους, όπου είναι εύκολο να βρεις σταθμούς φόρτισης". Έτσι περιγράφει ο συντάκτης την εισαγωγή στο ταξίδι του, που το προγραμμάτισε να διαρκέσει δυο ημέρες. Αλλά η συνέχεια της περιγραφής είναι λίγο διαφορετική:
"As I watched my car being ...
loaded onto the back of a tow truck, I knew my road trip hadn't gone to plan.
I'd hoped to enjoy a proper road trip with an electric car (or EV, as they're called). I'd planned a 500-mile journey around England. I wasn't going to go through the major cities, where charging points to replenish the car's battery are easy to find, but along the sweeping roads and picturesque villages -- where there are fewer places to charge an EV.
That was my plan. Instead, my jaunt through the countryside featured three malfunctioning charging points, two rides in a tow truck and an exhausted drive back to London in the wee hours of the morning. While I technically completed the route, it was plagued with so many problems that I can't call it a success.
Καθώς έβλεπα το αυτοκίνητό μου να το φορτώνει η οδική βοήθεια, ήξερα πως το ταξίδι μου δεν πήγε σύμφωνα με το σχέδιο.
Ήλπιζα να απολαύσω ένα οδικό ταξίδι μ' ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είχα σχεδιάσει μια διαδρομή 500 μιλίων ανά την Αγγλία. Δεν επρόκειτο να πάω μέσω των κύριων πόλεων, όπου είναι εύκολο να βρει κανείς σημεία φόρτισης της μπαταρίας, αλλά απ' το επαρχιακό δίκτυο και τα γραφικά χωριά, όπου υπάρχουν λιγότερα σημεία φόρτισης ηλ. αυτοκινήτων.
Αυτό ήταν το σχέδιό μου. Αντίθετα, η βόλτα μου στην εξοχή κατέληξε σε τρία εκτός λειτουργίας σημεία φόρτισης, δυο διαδρομές πάνω στο φορτηγό της οδικής βοήθειας και μια ταλαίπωρη επιστροφή στο Λονδίνο τις πρώτες πρωινές ώρες. Αν και τεχνικά ολοκλήρωσα τη διαδρομή, ήταν τόσα πολλά τα προβλήματα, που δεν μπορώ να τη χαρακτηρίσω επιτυχημένη."
Η χαρτογράφηση της διαδρομής πριν το ταξίδι προέβλεπε τρεις τύπους σημείων φόρτισης: αργή, μέτρια και ταχεία φόρτιση. Το Nissan Leaf έχει μια θεωρητική αυτονομία έως 100 μίλια (160km) με πλήρη φόρτιση, αλλά στην πράξη η αυτονομία δεν υπερβαίνει τα 70-80 μίλια (130km), ακόμα και με προσεκτική οδήγηση.
Το ταξίδι ξεκίνησε απ' το Λονδίνο στις 5πμ της 7ης Αυγούστου, μέσα στο κατακαλόκαιρο. Ο συντάκτης εντυπωσιάστηκε απ' την αρχή απ' την ομαλή οδηγική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, που είχε αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Η οδήγηση ήταν στο "Eco mode", προκειμένου να εξοικονομήσει διάρκεια ζωής μπαταρίας και το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει σύστημα επαναφόρτισης της μπαταρίας κατά το φρενάρισμα.
Η πρώτη φόρτιση ήταν προγραμματισμένη στην τοπική αντιπροσωπεία της Nissan στο Cambridge, καθώς οι περισσότεροι αντιπρόσωποι της Nissan έχουν σημεία φόρτισης ηλ. αυτοκινήτων. Ωστόσο έφθασαν εκεί στις 7πμ και η αντιπροσωπεία θ' άνοιγε στις 8:30πμ, οπότε έκαναν μια γρήγορη φόρτιση σε σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινήτων πριν μπουν στο κέντρο του Cambridge.
Μετά από μια βόλτα στα αξιοθέατα, πήγαν στην τοπική αντιπροσωπεία, όπου χρειάστηκαν μισή ώρα για πλήρη φόρτιση με τον πιο ταχύ διαθέσιμο φορτιστή, ισχύος 50kW. Στη συνέχεια η διαδρομή είχε μια παρατεταμένη ανηφόρα, (μεταξύ Bakewell και Buxton), μήκους ενός μόλις μιλίου, που ωστόσο μείωσε την υπολειπόμενη διάρκεια ζωής της μπαταρίας απ' τα 28 στα 14 μίλια (8,5km).
Έφθασαν όπως-όπως στο Buxton, όπου ο ιδιοκτήτης ενός σημείου φόρτισης σε ξενοδοχείο τους επέτρεψε να το χρησιμοποιήσουν, ως ένα απ' τα λίγα σημεία φόρτισης στην περιοχή. Η δυναμικότητα του σημείου φόρτισης ήταν 7kw και θ' απαιτούνταν 4 ώρες για πλήρη φόρτιση. Έπειτα από αναμονή 2 ωρών διαπίστωσαν πως το σημείο φόρτισης δεν ήταν ενεργοποιημένο και η μπαταρία δεν είχε φορτίσει, οπότε αρκέστηκαν σε μια "ταχεία" φόρτιση 20 λεπτών. Μετά από μια βόλτα στην τοπική λίμνη επέστρεψαν για ολονύκτια (8 ωρών) φόρτιση.
Η επόμενη μέρα τους βρήκε στο δρόμο στις 5πμ. Παρόλο που σύμφωνα με το Google Maps η διαδρομή μέχρι το επόμενο σημείο φόρτισης (στο Oswestry) ήταν 75 μίλια (120km), μέσα στις δυνατότητες του αυτοκινήτου, έφθασαν με σχεδόν άδεια μπαταρία. Είδαν με ανακούφιση μπροστά τους το σημείο φόρτισης, αλλά σύντομα διαπίστωσαν πως ήταν νεκρό. Ακόμα χειρότερα αυτά συνέβαιναν ημέρα Σάββατο και η τηλεφωνική γραμμή της εταιρείας για βοήθεια σε προβλήματα ομάδας 250 σημείων φόρτισης ανά τη χώρα, λειτουργεί Δευτέρα έως Παρασκευή. Χρειάστηκε η προσφυγή στην οδική βοήθεια για να φορτώσει το αυτοκίνητο και να το μεταφέρει σε άλλο σημείο φόρτισης, στην τοπική έκθεση της Νissan, που διέθετε δυο σημεία φόρτισης, αλλά και τα δυο ήταν εκτός λειτουργίας.
Ξανά φόρτωμα στην οδική βοήθεια, καθώς η επόμενη επιλογή ήταν 20 μίλια μακριά, (στο Shrewsbury), όπου, στο χώρο στάθμευσης ενός supermarket, έπρεπε να κατεβάσουν εφαρμογή στο smartphone και να δηλώσουν τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας, προκειμένου έπειτα από αρκετά λεπτά να ενεργοποιηθεί το σημείο φόρτισης. Παρόλο που το αυτοκίνητο φαινόταν να παίρνει ρεύμα, η εφαρμογή σύντομα ανέφερε σφάλμα και επέμενε πως δεν μπορεί να φορτίσει τη μπαταρία.
Όταν αποσύνδεσαν το καλώδιο και το ξανασύνδεσαν για να ξεκινήσει πάλι η διαδικασία, το σημείο φόρτισης μπλόκαρε για λόγους ασφαλείας το καλώδιο! Η τηλεφωνική γραμμή βοήθειας και αυτής της εταιρείας διαχείρισης λειτουργούσε μόνο Δευτέρα έως Παρασκευή. Ο συνοδηγός έπρεπε να βρίσκεται στις 3μμ στην Οξφόρδη και είχε ήδη βγει εκτός χρόνου, οπότε αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το αυτοκίνητο και να πάρει το τρένο. Ο οδηγός με την υπολειπόμενη διάρκεια ζωής της μπαταρίας και χωρίς το καλώδιο φόρτισης, που παρέμεινε κλειδωμένο στο supermarket, κατάφερε να φθάσει στην έκθεση της Nissan στο Shrewsbury, όπου σύνδεσε το αυτοκίνητο σε φορτιστή δυναμικότητας 7kw, για μια τρίωρη φόρτιση. Από εκεί επέστρεψε στο supermarket για να ανακτήσει το καλώδιο φόρτισης με την τηλεφωνική υποστήριξη μηχανικού της Nissan και συνέχισε το ταξίδι της επιστροφής προς το Λονδίνο.
Το επόμενο σημείο φόρτισης (δυναμικότητας 7kw στο Leominster ), βρισκόταν στο χώρο στάθμευσης του τοπικού Δήμου, οπότε έπρεπε να επιτρέψει φύλακας τη χρήση του, ανοίγοντας τη σχετική μπάρα. Παραμονή για 40 λεπτά στο απόλυτο σκοτάδι, καθώς ο χώρος δεν είχε φωτισμό. Η ατυχία επέστρεψε στο επόμενο σημείο φόρτισης, (στο Moreton-in-Marsh), όπου η αυτοματοποιημένη τηλεφωνική υπηρεσία δεν κατάφερε να ενεργοποιήσει το σημείο φόρτισης και συμβούλευσε "επικοινωνία με τη γραμμή βοήθειας σε ώρες γραφείου". Με τη χρήση εφαρμογής στο τηλέφωνο μπόρεσε να ενεργοποιήσει το φορτιστή, αλλά για να δώσει τα στοιχεία της πιστωτικής κάρτας χρειαζόταν σύνδεση ίντερνετ και η περιοχή δεν είχε σήμα. Ένα τροχαδάκι μέχρι το πιο κοντινό ξενοδοχείο, στα περίπου 400μ., και χρήση της εκεί σύνδεσης Wi-fi έλυσε το πρόβλημα, αλλά χρειάστηκε επιστροφή απ' το ξενοδοχείο στο αυτοκίνητο για να συνδεθεί στη πρίζα, επιστροφή πάλι στο ξενοδοχείο για να συνδεθεί η εφαρμογή και να ξεκινήσει η φόρτιση, κι επιστροφή πάλι πίσω στο αυτοκίνητο για την παραλαβή του ως φορτισμένου, για να διαπιστώσει ο οδηγός πως το αυτοκίνητο δεν είχε φορτίσει καθόλου.
Με όση υπολειπόμενη διάρκεια ζωής είχε η μπαταρία ο οδηγός έφθασε στις 00:40 στο επόμενο σημείο φόρτισης (στο Warwick), αλλάζοντας τη σχεδιασμένη διαδρομή. Απ' το Warwick πήρε τον αυτοκινητόδρομο Μ40 προς Οξφόρδη για μια γρήγορη επαναφόρτιση κι έφθασε στο Λονδίνο στις 4 τα ξημερώματα.
Τα συμπεράσματα που μοιράζεται μαζί μας το Cnet είναι πως το ταξίδι με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι καταρχήν τεχνικά εφικτό, αλλά χρειάζεται προσεκτικό σχεδιασμό της διαδρομής. Η οδήγηση πρέπει να είναι εξαιρετικά οικονομική, τηρώντας όριο ταχύτητας 90km/h στον αυτοκινητόδρομο, αποφεύγοντας ανηφοριές και προσέχοντας ευλαβικά την υπολειπόμενη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, καθώς η παρακολούθηση της ταχείας πτώσης της στον πίνακα είναι εξαιρετικά ψυχοφθόρα. Το κυριότερο πρόβλημα ήταν η έλλειψη υποστήριξης των σημείων φόρτισης.
Όπως ίσως προσέξατε, η επαναφόρτιση απαιτεί τη χρήση smartphone, σύνδεση δεδομένων, σήμα δικτύου και πιστωτική κάρτα. Ακόμα κι αν τα έχετε όλα αυτά, η ιδιωτικότητά σας έχει πάει περίπατο, αφού οι πάντες, (τράπεζες, εταιρείες τηλεπικοινωνιών, κλπ), παρακολουθούν συνεχώς ηλεκτρονικά το πού βρίσκεστε και προς τα πού κινείστε. Ο "Μεγάλος Αδελφός" έρχεται με πολύ γοργά βήματα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που γράφω για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς αν μπείτε σ' ένα που ταξιδεύει σε ευθεία ή σε κατήφορο θα εντυπωσιαστείτε απ' την απόκριση του ηλεκτροκινητήρα. Αν τώρα φθάσετε σε ανήφορο, θα εντυπωσιαστείτε αρνητικά απ' τον τρόπο που "τρώει" τη μπαταρία και κάτι παρόμοιο μας είπε ο συντάκτης του Cnet. Αν π.χ. θελήσετε ν’ ανεβείτε με ηλεκτρικό αυτοκίνητο απ’ τον Άλιμο στην Άνω Ηλιούπολη ή απ’ το Λευκό Πύργο στα Κάστρα της Άνω Πόλης, η οδηγική συμπεριφορά του αυτοκινήτου και η παρακολούθηση της υπολειπόμενης διάρκειας ζωής της μπαταρίας θα σας εμπλουτίσουν με νέες κι ενδιαφέρουσες εμπειρίες.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι κάτι νέο, η ιδέα υπάρχει απ' το 19ο αιώνα, αλλά πρέπει να λυθούν δυο βασικά προβλήματα: το πρώτο είναι η αυτονομία και το δεύτερο είναι ο χρόνος επαναφόρτισης. Όταν λυθούν αυτά, θα προκύψει ως μείζον πρόβλημα η ωφέλιμη διάρκεια ζωής των μπαταριών, πριν χρειαστούν μια δαπανηρή ανανέωση. Μέχρι τότε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι πολύ καλά για μέσα στην πόλη, αλλά για τα πιο μακρινά ταξίδια θα χρειαστείτε συνδρομή σε οδική βοήθεια, απόθεμα χρόνου για πιθανή επιμήκυνση του χρόνου διαδρομής, κατάλληλη ψυχική προετοιμασία και καλή διάθεση, για ν' αντιμετωπίζετε τις αναποδιές με κατανόηση. Είναι περισσότερο από προφανές πως οι τεχνολογίες είναι ακόμα ανώριμες κι έχουν βγει στην αγορά για να αρχίσει η κάλυψη του κόστους έρευνας, να μελετηθούν οι "παιδικές αρρώστιες" και να δημιουργήσουν σταδιακά τη νέα αγορά.
ΠΗΓΗ:greeklignite.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου