Μεταξύ των θεμάτων στα οποία τις τελευταίες ημέρες καταγράφεται πρόοδος στις διαπραγματεύσεις του Brussells Group περιλαμβάνεται το λεγόμενο άνοιγμα της αγοράς φυσικού αέριου. Μια μεταρρύθμιση θεωρητικά «αναίμακτη» για την κυβέρνηση, αφού οι όποιες αλλαγές αναμένεται να ενισχύσουν τον ανταγωνισμό και να βοηθήσουν ώστε μεσοπρόθεσμα να μειωθούν οι τιμές προς όφελος του καταναλωτή.
Τα συγκεκριμένα μέτρα που είχαν....
ζητηθεί και από την προηγούμενη κυβέρνηση και είχαν περιληφθεί σε νομοσχέδιο, το οποίο τελικώς δεν ψηφίστηκε από τη βουλή λόγω των εκλογών, αφορούν στη αγορά προμήθειας του φυσικού αερίου. Συγκεκριμένα η προηγούμενη συμφωνία περιλάμβανε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και ημερομηνίες για το διαχωρισμό του κλάδου διανομής αερίου (δίκτυα διανομομής) από τις εταιρείες προμήθειας (ΕΠΑ και ΔΕΠΑ). Αρχικά προβλεπόταν ο λογιστικός διαχωρισμός και σε μεταγενέστερο στάδιο ο νομικός διαχωρισμός
Σύμφωνα με το πλάνο που είχε συμφωνηθεί – οι βασικές κατευθύνσεις του οποίου βασίζονται στις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τις ενεργειακές αγορές και άρα θα παραμείνουν αμετάβλητες – τα δίκτυα διανομής θα εισφερθούν σε νέες Εταιρείες Διαχείρισης Αερίου (ΕΔΑ) που θα δημιουργηθούν και στις οποίες θα εισφερθεί η κυριότητα του δικτύου.
Παράλληλα υπήρχαν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την επιλεξιμότητα των καταναλωτών φυσικού αερίου, δηλαδή για τη δυνατότητα που έχουν να επιλέξουν ελεύθερα τον προμηθευτή της αρεσκείας τους. Αρχικά επιλέγοντες πελάτες είχε συμφωνηθεί να χαρακτηριστούν οι βιομηχανικοί, στη συνέχεια οι μη οικιακοί και τέλος μέχρι τις αρχές του 2018 και οι οικιακοί πελάτες.
Βεβαίως για τις ρυθμίσεις του τότε νομοσχεδίου, υπήρχαν και συγκεκριμένες αντιδράσεις κυρίως στο κομμάτι των νέων χρεώσεων που είχαν υπολογιστεί για τη χρήση του δικτύου και οι οποίες αυξάνονταν σημαντικά.
Συμφωνία και … σιωπή
Ειδικά στην περίπτωση που «διορθωθούν» οι προβληματικές ρυθμίσεις του προηγούμενου νομοσχεδίου και δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε το άνοιγμα της αγοράς να οδηγήσει σε πραγματική μείωση του κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, τότε η κυβέρνηση δεν έχει κανένα λόγο να μην καταλήξει σε οριστική συμφωνία για το θέμα με τους «θεσμούς». Εκεί που πιθανόν να υπάρξουν προβλήματα είναι στο εσωτερικό μέτωπο και στον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό Π. Λαφαζάνη, ο οποίος σημειώνεται θα κληθεί να φέρει στη βουλή το σχετικό νομοσχέδιο.
Ο ίδιος έχει τηρήσει σιγή σε σχέση με τις πληροφορίες που θέλουν να υπάρχει συμφωνία για το άνοιγμα της αγοράς αερίου στις Βρυξέλλες, αποφεύγοντας έστω και έμμεση τοποθέτηση. Κάποιες πληροφορίες θέλουν μάλιστα να μην υπάρχει καμία εμπλοκή ή συμμετοχή του ΥΠΑΠΕΝ στις διαβουλεύσεις των Βρυξελλών. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και ο ιστότοπος Iskra που απηχεί τις απόψεις Λαφαζάνη και αριστερής πλατφόρμας, επικεντρώνει το σχολιασμό του για τις διαπραγματεύσεις στη διαφωνία που καταγράφεται στα εργασιακά και το ασφαλιστικό και αποφεύγει οποιαδήποτε αναφορά στο θέμα της αγοράς αερίου, που αφορά άμεσα τον υπουργό.
Σε περίπτωση πάντως που υπάρξει τελικώς συμφωνία, θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η στάση που θα τηρήσει ο κ. Λαφαζάνης, αφού θα κληθεί και ο ίδιος να νομοθετήσει για το άνοιγμα μιας αγοράς του δικού του χαρτοφυλακίου…
ΠΗΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου