Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

Μελέτη του ΙΕΝΕ για τον Κάθετο Διάδρομο από το Αιγαίο ως τη Βαλτική


Το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (IENE) ανακοίνωσε σήμερα την ολοκλήρωση της τελευταίας του μελέτης με τίτλο "The Vertical Corridor from the Aegean to the Baltic” («Ο Κάθετος Διάδρομος Από το Αιγαίο ως την Βαλτική»), η οποία αναπτύσσει την ιδέα της δημιουργίας ενός «Κάθετου Διαδρόμου» για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην ΝΑ Ευρώπη. Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω ιδέα είχε διακηρυχθεί για πρώτη φορά με την Κοινή Δήλωση των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας τον Δεκέμβριο του 2014.

Η νέα μελέτη του ΙΕΝΕ (Μ26), που είναι ....
ελεύθερα προσβάσιμη μέσω του αγγλόφωνου site του Ινστιτούτου (www.iene.eu - Κατηγορία: Reports), αποτελεί την πρώτη προσπάθεια αποκωδικοποίησης του πολιτικού μηνύματος της εν λόγω Κοινής Υπουργικής Δήλωσης και ανάδειξης των βασικών χαρακτηριστικών σχεδιασμού και λειτουργίας του προτεινόμενου «Κάθετου Διαδρόμου». Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία του Ινστιτούτου διεξήχθη σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και με την οικονομική υποστήριξη της ΔΕΠΑ Α.Ε.

Η μελέτη επιχειρεί μία συνολική αξιολόγηση και διερεύνηση των υφιστάμενων και σχεδιαζόμενων υποδομών φυσικού αερίου στην περιοχή και τη συνάφειά τους με την ανάπτυξη ενός συστήματος αγωγών φυσικού αερίου στο πλαίσιο του «Κάθετου Διαδρόμου». Αναλύει διεξοδικά τόσο σε τεχνικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο τις βασικές παραμέτρους για την υλοποίηση αυτού του πολλά υποσχόμενου πρότζεκτ.

Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η πραγματοποίησή του δεν αφορούν τα οικονομοτεχνικά του χαρακτηριστικά αλλά την πολιτική βούληση και τη διπλωματική ευελιξία που καλούνται να επιδείξουν τα εμπλεκόμενα μέρη. Η νέα μελέτη του ΙΕΝΕ καταδεικνύει σαφέστατα ότι ο «Κάθετος Διάδρομος» δεν απαιτεί παρά ελάχιστες επενδύσεις και μηχανολογικό εξοπλισμό (π.χ. σωληνώσεις, σταθμοί συμπίεσης, διακλαδώσεις, σταθμοί μέτρησης κλπ), καθώς, στο μεγαλύτερό του μέρος, αφορά αγωγούς που ήδη εξυπηρετούν τα τοπικά δίκτυα φυσικού αερίου. Αυτό που κατά βάσιν , συνεπώς, απαιτείται είναι η προσεκτική και ακριβής διατύπωση των σχετικών όρων σε μία σειρά από διακυβερνητικές συμφωνίες ανάμεσα στις χώρες που θα διασυνδέει το πρότζεκτ

Συγκεκριμένα, η μελέτη υπογραμμίζει την ανάγκη κατάρτισης και υπογραφής ενός αναθεωρημένου «Μνημονίου Κατανόησης» στο οποίο θα περιλαμβάνονται όλες οι κρίσιμες τεχνικές και λειτουργικές παράμετροι – και τις οποίες διεξοδικά η μελέτη πραγματεύεται. Η σύνταξη και σύναψη ενός τέτοιου Μνημονίου αποτελεί την βασική προϋπόθεση που θα ανοίξει το δρόμο για την υλοποίηση του πρότζεκτ.

Η μελέτη εκθέτει, επίσης, τις προαπαιτούμενες δράσεις, σε επίπεδο ΕΕ και ΝΑ Ευρώπης, αναφορικά με τις προτεραιότητες όσον αφορά τη ζήτηση και τις πολιτικές φυσικού αερίου. Οι δράσεις αυτές αφορούν τις πλέον πρόσφατες εξελίξεις όσον αφορά την κατασκευή υποδομών φυσικού αερίου στην περιοχή μετά την ακύρωση του Nabucco. Κεντρική παραδοχή του πρότζεκτ του «Κάθετου Διαδρόμου», σε συμμόρφωση προς τις πρόσφατες επιταγές της ΕΕ – είναι η ανάπτυξη διασυνδέσεων ανάμεσα στα συστήματα φυσικού αερίου όλων των εμπλεκομένων χωρών (δηλ. Ελλάδα, Τουρκία, Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Σερβία, Ρουμανία και Ουγγαρία). Κατά συνέπεια, ο «Κάθετος Διάδρομος» αναδεικνύεται ως ένα σύστημα διασυνδετηρίων αγωγών που καλύπτει την ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Το σύστημα των αγωγών του «Κάθετου Διαδρόμου» περιγράφεται αναλυτικά στην νέα αυτή μελέτη του Ινστιτούτου, καθώς περιλαμβάνει, κυρίως, υφιστάμενους ή σχεδιαζόμενους αγωγούς καθώς και εγκεκριμένες διασυνδέσεις και τον συνδεδεμένο με αυτές εξοπλισμό. Επιπλέον, αναλύονται διεξοδικά όλες οι επιλογές προμήθειας φυσικού αερίου περιλαμβανομένων ποσοτήτων μέσω των μεγάλων αγωγών, αποθηκευτικών χώρων και τερματικών σταθμών LNG.

Παράλληλα, στη μελέτη διατυπώνεται μία αναλυτική και ολοκληρωμένη πρόταση για το πλαίσιο λειτουργίας του «Κάθετου Διαδρόμου», το οποίο τίθεται υπ΄όψιν των διαφόρων λειτουργών των συστημάτων μεταφοράς της περιοχής της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και των «παικτών» της αγοράς που εμπλέκονται στη διακίνηση ποσοτήτων φυσικού αερίου από Νότον προς Βορράν αλλά και σε άλλες πιθανές κατευθύνσεις. Τέλος, η ανάπτυξη ενός τέτοιου συστήματος αγωγών θα διευκολύνει σημαντικά την κατασκευή κόμβων φυσικού αερίου (Gas Trading Hubs) αλλά και θα διευκολυνθεί από την δημιουργία τους, όπως έχει καταδείξει σε άλλη μελέτη του το ΙΕΝΕ (βλ. "The Outlook for a Natural Gas Trading Hub in SE Europe”, September 2014).


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου