Παιχνίδια τακτικής για την υπόθεση της πώλησης του ΔΕΣΦΑ στη Socar αλλά και για το project του TAP, εκτυλίσσονται τις τελευταίες ημέρες με την κυβέρνηση να επιμένει – ορθά – να θέτει θέμα για την ενίσχυση των αντισταθμιστικών ωφελειών που θα παραχωρηθούν στη χώρα μας από τη διέλευση του μεγάλου αγωγού φυσικού αερίου.
Η χθεσινή συνάντηση που έγινε στο ΥΠΑΠΕΝ, είχε ιδιαίτερο βάρος αφού ...
παρευρέθη ο Ελσάντ Νασίροφ, αντιπρόεδρος και ιθύνων νους της Socar, δηλαδή το υψηλόβαθμό στέλεχος που με δηλώσεις του στα αζερικά ΜΜΕ, είχε απορρίψει και τα τρία αιτήματα της ελληνικής πλευράς (μείωση των τιμών του αερίου, ελληνική συμμετοχή στον TAP και επιβολή τελών διέλευσης).
Το κέρδος από τη χθεσινή συνάντηση (στην οποία σημειωτέον από ελληνικής πλευράς παρέστη ο νέος γγ ενέργειας Απ. Αλεξόπουλος και ο επικεφαλής της ΔΕΠΑ Σ. Παλαιογιάννης) ήταν ότι παρά τη σκληρή στάση των Αζέρων συμφωνήθηκε από κοινού η σύσταση κοινών επιτροπών, οι οποίες και θα εξετάσουν τα ελληνικά αιτήματα αλλά και πιθανές νέες προτάσεις της χώρας μας στην κατεύθυνση των αντισταθμιστικών ωφελειών.
Μια ακόμη είδηση, είναι το γεγονός ότι από τη χθεσινή συζήτηση, ήταν ουσιαστικά απόν το θέμα του ΔΕΣΦΑ, γεγονός με τη δική του ουσιαστική και σημειολογική διάσταση.
Πώς διαμορφώνεται λοιπόν το σκηνικό, μετά και τις χθεσινές επαφές;
Όλα δείχνουν ότι η πώληση του ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να θεωρείται «κλινικά νεκρή». Για την ακρίβεια οι κινήσεις των Αζέρων δείχνουν ότι εδώ και καιρό είχαν «κρυώσει» και πλέον αναζητούν μια ασφαλή έξοδο. Το περίφημο “safe exit” σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού του 2013 μπορεί να γίνει μόνο μετά από δύο χρόνια και εφόσον δεν έχει ολοκληρωθεί χωρίς δική τους υπαιτιότητα η πώληση, δηλαδή τον Ιούνιο του 2015. Τότε λοιπόν οι Αζέροι θα μπορούν να μην προχωρήσουν στην απόκτηση του ΔΕΣΦΑ και να μην κινδυνεύσει να καταπέσει η εγγυητική επιστολή τους (10%).
Εκεί πάντως που φαίνεται ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον από την πλευρά τόσο των Αζέρων όσο και του κονσόρτιουμ του Σαχ Ντενίζ (επικεφαλής του οποίου είναι η BP και μετέχει επίσης η Socar), δηλαδή από την πλευρά των πωλητών του φυσικού αερίου της Κασπίας, είναι για την διασφάλιση της απρόσκοπτης κατασκευής του αγωγού TAP, δηλαδή του οχήματος που θα φέρει το αέριο στις ευρωπαϊκές αγορές.
Εκεί λοιπόν, μπορεί να έγινε ένα μικρό βήμα από το άκαμπτο όχι που αρχικά εισέπραξε η ελληνική πλευρά, ωστόσο είναι αναγκαίο από εδώ και στο εξής να υπάρξουν οι κατάλληλοι χειρισμοί για να έρθει και κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Ζητούμενο αυτή τη στιγμή για την ελληνική πλευρά είναι εκτός από τα αντισταθμιστικά για τις τοπικές κοινωνίες – για τα οποία φαίνεται να υπάρχει συμφωνία – να υπάρξει ένα συνολικό όφελος για τη χώρα. Ποιο μπορεί να είναι αυτό;
Όπως εκτιμούν πηγές της αγοράς φυσικού αερίου δε θα πρέπει το ΥΠΑΠΕΝ να υποχωρήσει από τις τρεις προτάσεις που έχει ήδη καταθέσει.
Βεβαίως το αίτημα για επιβολή τελών διέλευσης και η πιθανή είσοδος ελληνικής εταιρείας στο κονσόρτιουμ του TAP, μπορούν να συνδυαστούν: το μέρισμα που θα εισπράττεται από ελληνικής πλευράς, μπορεί να καλύπτει και το αίτημα για είσπραξη τελών διέλευσης. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να συμφωνηθεί από τώρα η συμμετοχή ελληνικής εταιρείας (πχ του ΔΕΣΦΑ που είναι και η εταιρεία που διαχειρίζεται δίκτυα αερίου) στο κονσόρτιουμ του TAP με ένα ποσοστό της τάξης του 10-15%. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τη συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης είχε παραχωρηθεί μια απλή option για μεταγενέστερη απόκτηση του 5%. Η ελληνική συμμετοχή μπορεί να συμφωνηθεί κατά το πρότυπο της συμμετοχής της τουρκικής Botas στον αγωγό TANAP , δηλαδή χωρίς να υπάρξει υποχρέωση καταβολής κεφαλαίου.
Το άλλο μεγάλο ζήτημα που αφορά συνολικά την οικονομία της χώρας είναι η μείωση της τιμής του φυσικού αερίου που θα έρθει στην Ελλάδα από το 2019 από την Κασπία. Εδώ είναι αναγκαίο η ελληνική πλευρά να επιμείνει ώστε να αλλάξει η φόρμουλα τιμολόγησης που συμφωνήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση και η οποία είναι ακριβότερη από την τιμή που παραχωρήθηκε στην Ιταλία.
Με δεδομένο ότι έγινε ένα πρώτο βήμα είναι σημαντικό πλέον να διασφαλιστεί ότι έγκαιρα και χωρίς να δοθεί η δυνατότητα για χρονοτριβές και καθυστερήσεις, θα ακολουθήσουν και τα επόμενα βήματα ουσίας στη διαπραγμάτευση που επί της ουσίας ξεκίνησε χθες για το θέμα του TAP.
ΠΗΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου