Τους νικητές και τους χαμένους εντός του εύρους των Αναδυόμενων Αγορών (ΕΜ), από την τιμή του πετρελαίου, διακρίνει η ING Investment Management. Όπως σημειώνει η έρευνα η μείωση των τιμών του αργού είναι θετική για τους καταναλωτές, οι οποίοι θα απολαύσουν χαμηλότερες τιμές και μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη. Ωστόσο, η αβεβαιότητα παραμένει, όσον αφορά τα αίτια της πτώσης της τιμής του πετρελαίου και τις επιπτώσεις που θα έχει σε πολλές Ασιατικές χώρες που έχουν μια κουλτούρα υψηλής αποταμίευσης και έχουν πρόσφατα καταργήσει τις επιδοτήσεις για τα καύσιμα.
Σύμφωνα με την ING, oι αναδυόμενες οικονομίες που κατεξοχήν ωφελούνται από τη χαμηλή τιμή του πετρελαίου είναι....
η Ταϊλάνδη, η Τουρκία, η Νότια Αφρική, η Ινδία και η Κίνα, δηλαδή οι μεγαλύτεροι εισαγωγείς πετρελαίου. Η Τουρκία εισάγει πάνω από το 90% των αναγκών της σε αργό πετρέλαιο. Με τιμή πετρελαίου στα $109, το κόστος για τις εισαγωγές της αντιστοιχούν στο 5,7% του ΑΕΠ. Στη τιμή των $50 το κόστος υποχωρεί στο 2,6% του ΑΕΠ. Δεδομένου ότι οι περισσότερες χώρες που εισάγουν πετρέλαιο έχουν λειτουργήσει τα τελευταία χρόνια, με αρκετά μεγάλο έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών, η κάμψη της τιμής θα αυξήσει την μακροοικονομική σταθερότητα τους. Όσο πιο εύρωστη είναι η μια χώρα ως προς την ανάγκη εξωτερικών κεφαλαίων, τόσο πιο φθηνά μπορεί να προσελκύσει ξένα κεφάλαια και να έχει χαμηλότερο πληθωρισμό.
Στο άλλο άκρο του φάσματος είναι η Ρωσία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), η Κολομβία και η Μαλαισία, όλοι οι σημαντικοί παραγωγοί πετρελαίου και καθαροί εξαγωγείς. Η Ρωσία αντιμετωπίζει ιδιαίτερα σοβαρές συνέπειες από την κατάρρευση της τιμής του πετρελαίου. Με τιμή πετρελαίου στα $ 109 δολάρια, η χώρα παράγει περίπου 430 δισεκατομμύρια δολάρια εσόδων από τις εξαγωγές πετρελαίου. Το 2013 αυτό αντιπροσώπευε το 16% του ΑΕΠ. Για να αντισταθμίσουν τη μείωση των εσόδων από το πετρέλαιο, η χώρα έχει επιτρέψει το ρούβλι να πέσει απότομα και αυτό έχει σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία.
Όπως αναφέρει η έρευνα της ING, μια απλή κατανομή του δείκτη MSCI Emerging Market δείχνει ότι λιγότερο από το 14% των χωρών του δείκτη είναι καθαροί εξαγωγείς πετρελαίου. Αν εστιάσουμε στους εισαγωγείς πετρελαίου, βλέπουμε ότι το 70% των χωρών EM είναι σημαντικοί εισαγωγείς. Συνεπώς, η κίνηση της τιμής του πετρελαίου είναι σαφώς θετική για το σύνολο των Αναδυόμενων αγορών. Ωστόσο, τα οφέλη από τη μείωση αυτή δεν θα οδηγήσουν άμεσα σε μια ανάλογη ώθηση για κατανάλωση, καθώς πολλές ασιατικές χώρες απολαμβάνουν μια υψηλού επιπέδου ροπή προς αποταμίευση και έτσι η κατανάλωση θα αυξηθεί με βραδύτερους ρυθμούς. Οι πρόσφατες μειώσεις των επιδοτήσεων καυσίμων στην Ινδία και την Ινδονησία σημαίνουν ότι οι χώρες αυτές παρουσίασαν πρόσφατα μια καθαρή μικρή αύξηση του κόστους των καυσίμων (παρά την πτώση των τιμών του πετρελαίου), επομένως δεν αναμένεται ώθηση στην κατανάλωση, ωστόσο, οι μεταρρυθμίσεις είναι μακροπρόθεσμα ξεκάθαρα θετικές για τις δημοσιονομικές θέσεις των χωρών αυτών.
Τέλος, οι εταιρείες καταναλωτικών αγαθών και πιθανώς κάποιες χρηματοοικονομικές εταιρείες σε χώρες που εισάγουν πετρέλαιο, θα λάβουν επίσης μια σημαντική ώθηση των προοπτικών τους. Αλλού, οι χώρες εξαγωγής πετρελαίου αντιμετωπίζουν προφανώς σημαντικές πιέσεις που θα επιβαρύνουν την εγχώρια οικονομία τους. Αλλά είμαστε επίσης προσεκτικοί σχετικά με τις επιπτώσεις σε άλλες κατηγορίες commodities και για τις επιχειρήσεις με σημαντικό χρέος σε δολάριο ΗΠΑ. Στο βιομηχανικό κλάδο, θα υπάρξουν ξεκάθαρα κάποιες εταιρείες που θα ωφεληθούν, ενώ εκείνες που δραστηριοποιούνται σε κλάδους με ισχυρό ανταγωνισμό, θα δουν την άμεση μεταφορά των οφελών στους καταναλωτές.
ΠΗΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου