Μπορεί η αγορά να εξεπλάγη ευχάριστα την περασμένη εβδομάδα με την ανακοίνωση στις 26/2 των ιδιαίτερα θετικών αποτελεσμάτων του ομίλου «Ελληνικά Πετρέλαια», για το 4ο τρίμηνο του 2014 αλλά οι περισσότεροι παράγοντες του πετρελαϊκού τομέα από καιρό μιλούσαν για τις βελτιωμένες συνθήκες που έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται στον τομέα διύλισης και εμπορίας πετρελαίου στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Μία τάση που αναμένεται να επιβεβαιωθεί και με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του έτερου διυλιστικού συγκροτήματος της χώρας, της Motoroil στις 16 Μαρτίου. Όπως προκύπτει από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων
των ΕΛΠΕ την υψηλότερη κερδοφορία όλων των εποχών κατέγραψε ο Όμιλος το τέταρτο τρίμηνο του 2014, εξέλιξη που αποδίδεται στην κατακόρυφη αύξηση της παραγωγής, στις μεγαλύτερες εξαγωγές και στην βελτίωση των διεθνών περιθωρίων διύλισης κάτι που επηρέασε θετικά την ετήσια λειτουργική κερδοφορία.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι ο Όμιλος σημείωσε μεν ιδιαίτερα υψηλή λειτουργική κερδοφορία το Δ’ τρίμηνο, διαμορφώνοντας έτσι ετήσια Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA 2014 σε €417 εκατ. έναντι €178 εκατ. του 2013 και οδηγώντας σε θετικά Συγκρίσιμα Καθαρά Αποτελέσματα, όμως τα δημοσιευμένα αποτελέσματα επηρεάστηκαν αρνητικά από την μεγάλη πτώση των τιμών αργού πετρελαίου τους τελευταίους οχτώ μήνες, με αντίκτυπο στην αποτίμηση αποθεμάτων. Λόγω των υψηλών αποθεμάτων ασφαλείας που τηρούν τα διυλιστήρια, η συνολική ζημία λόγω πτώσης τιμών ανήλθε στα €484 εκατ., μετατρέποντας έτσι τα θετικά λειτουργικά αποτελέσματα 2014 σε καθαρά αρνητικά αποτελέσματα -€365 εκατ., σύμφωνα με ΔΠΧΠ.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του Δ’ Τριμ. 2014, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, κ. Γιάννης Κωστόπουλος, δήλωσε:
« Στο Δ’ Τρίμηνο, ο Όμιλος σημείωσε ισχυρή λειτουργική κερδοφορία, λόγω του ευνοϊκότερου διεθνούς περιβάλλοντος διύλισης και των βελτιωμένων επιδόσεων σε όλες μας τις δραστηριότητες.
Το 2014, ο Όμιλος ωφελήθηκε από τα στρατηγικά έργα μετασχηματισμού που υλοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια όπως, α) η αναβάθμιση των διυλιστηρίων μας, β) η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, γ) η αναδιάρθρωση του μοντέλου λειτουργίας της λιανικής εμπορίας. Ενδεικτικά των παραπάνω επιδόσεων είναι η υψηλότερη παραγωγή και εξαγωγές στην ιστορία του, καθώς και σημαντική υπεραπόδοση των διυλιστηρίων μας έναντι των ενδεικτικών περιθωρίων. Επιπλέον, το 2014 πετύχαμε την ολοκλήρωση της στρατηγικής αναχρηματοδότησης και τη διαχείριση των πιστωτικών κινδύνων και της ρευστότητας, παρά τις συνεχείς προκλήσεις και τη μεταβλητότητα που αντιμετώπισαν οι Ελληνικές επιχειρήσεις.
Όπως όλες οι εταιρείες διύλισης που διατηρούν υψηλά αποθέματα, η αρνητική επίπτωση των διεθνών τιμών αργού ήταν ουσιαστική στα ισχυρά λειτουργικά αποτελέσματά μας.
Για το 2015, είμαστε προετοιμασμένοι για ένα περιβάλλον προκλήσεων, καθώς η μεταβλητότητα στις τιμές αργού και προϊόντων, το ξεκίνημα νέων ανταγωνιστικών διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή και η αβεβαιότητα του οικονομικού περιβάλλοντος, αναμένεται να διατηρηθούν. Στα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ θα συνεχίσουμε να εστιάζουμε στην ανταγωνιστικότητα, τη βέλτιστη λειτουργική απόδοση και την προσεκτική διαχείριση των επιχειρηματικών και χρηματοοικονομικών κινδύνων, αποβλέποντας σε βιώσιμα οφέλη για τους μετόχους, τους εργαζόμενους και την ευρύτερη κοινωνία.»
Είναι γεγονός ότι οι εξελίξεις στην διεθνή αγορά πετρελαίου επηρέασαν και αυτές την θετική πορεία του Ομίλου. Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση η αυξημένη προσφορά στην παγκόσμια αγορά αργού πετρελαίου συνεχίστηκε και κατά το Δ’ Τρίμηνο, κυρίως λόγω αυξημένης παραγωγής στις ΗΠΑ και στο Ιράκ και της απόφασης του ΟΠΕΚ να διατηρήσει αμετάβλητη την παραγωγή του. Σαν αποτέλεσμα, οι διεθνείς τιμές αργού πετρελαίου υποχώρησαν στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Μάιο του 2009, με την τιμή αργού τύπου Brent κατά το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2015 να διαμορφώνεται κάτω από τα $50/ bbl, σημειώνοντας πτώση της τάξης των $45/ bbl κατά τη διάρκεια του Δ’ Τριμήνου 2014 και άνω των $65/ bbl συνολικά στο Β’ Εξάμηνο 2014. Παράλληλα, το δολάριο ισχυροποιήθηκε περαιτέρω έναντι του ευρώ σε σχέση με το Γ’ Τρίμηνο, με θετικό αντίκτυπο στα διεθνή περιθώρια που υπολογίζονται σε δολάρια. Το ευρώ διαμορφώθηκε στα 1,25 δολάρια κατά μέσο όρο για το Δ’ Τρίμηνο, το χαμηλότερο επίπεδο από το 2006.
Όμως όπως προκύπτει από την ανάγνωση των αποτελεσμάτων η μείωση του κόστους ενέργειας, λόγω των χαμηλότερων τιμών αργού, σε συνδυασμό με τις μειωμένες εισαγωγές ντίζελ από τη Β. Αμερική στην Ευρώπη, ήταν από τους βασικούς παράγοντες που οδήγησαν σε σαφή βελτίωση τα διεθνή περιθώρια διύλισης των ΕΛΠΕ κατά το Β’ εξάμηνο, αντισταθμίζοντας με αυτό τον τρόπο το δυσμενές περιβάλλον του Α’ εξαμήνου. Πιο συγκεκριμένα, τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης Μεσογείου FCC ανήλθαν στα $3,4/ bbl (2013: $2,4/ bbl) ενώ τα περιθώρια Η ydrocracking κυμάνθηκαν στα $4,5/ bbl (2013: $3,7/ bbl). Αυτά και ήσαν ακριβώς τα περιθώρια διύλισης των ΕΛΠΕ για σχεδόν όλο το Β’ εξάμηνο του 2014.
Όπως εξ’ άλλου ανέφεραν στελέχη Ευρωπαϊκών εταιρειών πετρελαίου στο energia. gr από το 2008 μέχρι σήμερα έχουν χαθεί περί τα 2.0 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως διυλιστικής ικανότητας από την Ευρωπαϊκή αγορά, με το κλείσιμο σειράς διυλιστικών μονάδων, ενώ η Total πιστεύει ότι η διυλιστική ικανότητα θα πρέπει να μειωθεί περεταίρω κατά 1.5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Τόσο οι μειούμενες τιμές αργού όσο και η σημαντική συρρίκνωση της διυλιστικής ικανότητας στην Ευρώπη έχει συμβάλλει στην εντυπωσιακή βελτίωση των περιθωρίων των περισσότερων Ευρωπαϊκών διυλιστηρίων, περιλαμβανομένων των ΕΛΠΕ και Motoroil, τα οποία και έχουν τετραπλασιασθεί κατά μέσο όρο εντός του 2014. Βέβαια όπως παρατηρεί παράγοντας της αγοράς αυτή η ανάκαμψη των περιθωρίων κέρδους, δεν προβλέπεται να έχει ιδιαίτερα μεγάλη διάρκεια καθώς νέες μεγάλες διυλιστικές μονάδες, κυρίως στην Μέση Ανατολή και ΝΑ Ασία, πρόκειται να ξεκινήσουν την λειτουργία τους εντός των επόμενων 18 μηνών.
Ακόμα, ένας από τους βασικούς λόγους της βελτίωσης των περιθωρίων οφείλεται στο γεγονός ότι το διυλιστήριο Ελευσίνας βελτίωσε σημαντικά τη συνεισφορά του καθώς κατέγραψε υψηλό δείκτη απασχόλησης ( utilisation rate) και υπεραπόδοση έναντι των ενδεικτικών περιθωρίων καθ’ όλη τη διάρκεια του τριμήνου. Επιπλέον, βελτιωμένη ήταν η κερδοφορία για τους κλάδους Εμπορίας και Πετροχημικών. Έτσι, τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA ανήλθαν σε €171 εκατ. (Δ. Τρίμ 2013: €45 εκατ.) κυρίως λόγω της αυξημένης συνεισφοράς του κλάδου Διύλισης.
Τέλος, θα πρέπει να αναφερθεί ότι υπήρξε ακόμα ένας λόγος της κερδοφορίας των ΕΛΠΕ που σχετίζεται άμεσα με την ανάκαμψη της εγχώριας ζήτησης καυσίμων η οποία το 2014 ανήλθε σε 6,7 εκατ. τόνους, σύμφωνα με τα αρχικά επίσημα στοιχεία, ενισχυμένη κατά 1,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, για πρώτη φορά από το 2009. Ακολουθώντας αυτήν την τάση αύξηση σημείωσε και η κατανάλωση ντίζελ, αντισταθμίζοντας αντίστοιχες απώλειες στη ζήτηση βενζίνης, καθώς 60% των νέων αδειών κυκλοφορίας αφορά ντιζελοκίνητα οχήματα. Επιπλέον, το περιβάλλον μειωμένων τιμών αλλά και η αναπροσαρμογή του ΕΦΚ οδήγησε σε ανάκαμψη της αγοράς πετρελαίου θέρμανσης κατά 5%. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η παρατηρούμενη ανάκαμψη της εγχώριας αγοράς έρχεται μετά από έξι (6) χρόνια συνεχούς συρρίκνωσης της η οποία συνολικά εκτιμάται ότι μειώθηκε σε όγκο σχεδόν 35% σε σχέση με το 2008.
ΠΗΓΗ:energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου