Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

Η διασύνδεση της Κρήτης πάει πίσω το 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ


Ο προβληματισμός που υπάρχει στη νέα ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ όχι τόσο όσον αφορά τη σκοπιμότητα, αλλά κυρίως όσον αφορά την ορθότητα της «χάραξης» της υποβρύχιας διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, είναι η αιτία για το προσωρινό πάγωμα του 10ετούς προγράμματος έργων του ΑΔΜΗΕ.

Με βάση όσα είχαν γίνει γνωστά πριν τις εκλογές, ο ΑΔΜΗΕ ήταν έτοιμος να δώσει σε δημόσια διαβούλευση το 10ετές πλάνο του μέχρι το τέλος Ιανουαρίου, ώστε στη συνέχεια να κατατεθεί στη ΡΑΕ. Σύμφωνα με στελέχη της οδού Μεσογείων
, ζητήθηκε από το Διαχειριστή να μην προχωρήσει ακόμα στη δημοσιοποίηση, προκειμένου να εξεταστούν κάποιες ακόμα ιδέες και προτάσεις που αφορούν σε βασικές επενδύσεις του 10ετούς, κυρίως, δε, σε ότι αφορά τη διασύνδεση της Κρήτης. Ειδικότερα, οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι η νέα ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ θέλει να εξεταστεί και το ενδεχόμενο το καλώδιο να συνδέσει την Κρήτη με την Πελοπόννησο και όχι με την Αττική όπως προβλέπει το πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ.

Αντίθετα, δεν φαίνεται να υποστηρίζονται από το υπουργείο κάποιες απόψεις στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που προεκλογικά εξέφραζαν σκεπτικισμό ακόμα και για τη σκοπιμότητα της διασύνδεσης. Το επιχείρημα, τότε, ήταν ότι η περίοδος χαμηλών τιμών πετρελαίου θα είναι μακρά, οπότε η ετήσια επιβάρυνση για τις ΥΚΩ θα είναι μειωμένη και άρα, πιθανόν, να μην είναι σκόπιμο να επενδυθούν σημαντικά κεφάλαια για ένα από τα δυσκολότερα και ακριβότερα έργα διεθνώς, τα οποία θα μπορούσαν να διατεθούν κάπου αλλού.

Τι προβλέπει

Να θυμίσουμε πάντως ότι, εκτός από τη διασύνδεση της Κρήτης, αρχικού εκτιμώμενου κόστους 1 δισ. ευρώ, με ορίζοντα υλοποίησης τη διετία 2019-2020, το νέο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει την ευρεία υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς, όπου αυτό επιβάλλεται από τη λειτουργία του συστήματος, καθώς και την εγκατάσταση νέων Κέντρων Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) κλειστού τύπου.

Συνολικά το δεκαετές πρόγραμμα περιλαμβάνει επενδύσεις άνω των 3 δισ. ευρώ σε έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Αρχικά προβλέπονταν επενδύσεις ύψους 2,5 δισ. αλλά με το αναθεωρημένο πρόγραμμα ο ΑΔΜΗΕ ανέβασε αισθητά τον “πήχη”, με το κέντρο βάρους του σχεδιασμού του να τοποθετείται μάλιστα στην περιφέρεια, όπου θα γίνουν πολλά και μεγάλα έργα.

Σημειωτέον ότι από περίπου 60 εκατ. ετησίως στα προηγούμενα χρόνια, οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ έφτασαν το 2014 στα 130 εκατ., με προοπτική να ανέλθουν στα 185 εκατ. το 2015, στα 230 εκατ. το 2016 και στα 340 εκατ. το 2017. Ανοδική πορεία ακολουθούν και τα κέρδη, που αναμένεται να διαμορφωθούν στα 85 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2014, έναντι 56 εκατ. το 2013 και 26,3 εκατ. το 2012.



ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου