Με διαφορετική στάση αναμένεται να προσέλθουν στον διάλογο για την υπογραφή της νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μέχρι την 31η Μαρτίου 2015, οι τέσσερις βασικές οργανώσεις των κοινωνικών εταίρων, μετά τις εθνικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες :
· Η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) ζητά την επαναφορά του κατώτατου μισθού στο προ του 2012 επίπεδο, δηλαδή στα 751 ευρώ.
· Η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) προτείνει την κατάργηση της διάκρισης μεταξύ κατώτατου μισθού που ισχύει για όσους είναι κάτω (511 ευρώ) και όσους πάνω από 24 χρονών (586 ευρώ) και, την ύπαρξη ενός ενιαίου κατώτατου μισθού για όλους τους εργάτες στα 586 ευρώ.
· Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) προτείνει την ύπαρξη ενός κατώτατου μισθού στα 685 ευρώ. Να σημειωθεί πως η τελευταία κλαδική σύμβαση στο εμπόριο (καλύπτει γύρω στους 500.000 εμποροϋπαλλήλους) υπεγράφη την 27η Ιουλίου 2012, με ισχύ από τη 1η Αυγούστου 2012, είχε διάρκεια ενός χρόνου, έληξε στις 31 Ιουλίου 2013 και παρατάθηκε μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2013, λόγω της τρίμηνης μετενέργειας.
Η εν λόγω σύμβαση προέβλεπε τη μείωση του βασικού κλαδικού μισθού κατά 7%, από 901 ευρώ σε 860 ευρώ, αλλά διατήρησε όλες τις προϋπάρχουσες διατάξεις σε επιδόματα και άδειες.
Έκτοτε οι διαπραγματεύσεις για την ανανέωση της κλαδικής σύμβασης βρίσκονται σε αδιέξοδο. Η ΕΣΕΕ από τον τον Αύγουστο του 2013 πρότεινε βασικό μισθό στον κλάδο του εμπορίου στα 751 ευρώ.
· Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) έχει αποφύγει να πάρει θέση επί του κατώτατου μισθού. Κύκλοι, όμως, της ελληνικής βιομηχανίας αναφέρουν στο Capital.gr πως το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο δεν επιτρέπει από το 2012 και έπειτα στους κοινωνικούς εταίρους να αποφασίζουν για το ύψος του εθνικού κατώτατου μισθού με την υπογραφή της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Έτσι, δεν έχει πρακτικό νόημα οποιαδήποτε τοποθέτησης σε σχέση με αυτό το θέμα για όσο ισχύει αυτό το πλαίσιο.
Η προηγούμενη Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας υπεγράφη στις 26 Μαρτίου του 2014 και αφορούσε την διατήρηση του 13ου και 14ου μισθού, το επίδομα τέκνων και τις τριετίες και, όχι, φυσικά, το ύψος του εθνικού κατώτατου μισθού. Η Εθνική Σύμβαση αυτή έληξε στις 31 Δεκεμβρίου και η μετενέργεια της λήγει στις 31 Μαρτίου του 2015.
Ο εθνικός κατώτατος μισθός που ισχύει σήμερα είχε αποφασιστεί με πράξη νομοθετικού περιεχομένου από τις 12 Φεβρουαρίου του 2012 επί κυβέρνησης Παπαδήμου που στηριζόταν από το ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ και το ΛΑΟΣ. Ο νέος εθνικός κατώτατος μισθός (586 ευρώ) θα ισχύει μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2016, βάσει νόμου.
Σύμφωνα, με το νέο θεσμικό πλαίσιο (ν. 4093/2012), ο εθνικός κατώτατος μισθός θα καθορίζεται από την κυβέρνηση, μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και το Κέντρο Οικονομικού Προγραμματισμού και Ερευνών (ΚΕΠΕ) κάθε χρόνο, αρχής γενομένης από το 2016 για να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου του 2017.
Συνεπώς, για να μπορέσουν οι κοινωνικοί εταίροι να μπουν σε αποφασιστική συζήτηση μεταξύ τους για τον καθορισμό του εθνικού κατώτατου πλαισίου θα πρέπει να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο από την ελληνική βουλή ή με κάποια άλλη πράξη νομοθετικού περιεχομένου.
Να σημειωθεί πως ο ένας εκ των δύο βασικών διεκδικητών της κυβερνητικής εξουσίας, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δεσμευτεί να καταργήσει την πράξη νομοθετικού περιεχομένου που μείωσε τον κατώτατο μισθό κατά 22% το 2012, να επαναφέρει με νέο νόμο την παλιά ισχύ της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (σ.σ. με τους κοινωνικούς εταίρους να αποφασίζουν και για το ύψος του κατώτατου μισθού) ενώ τάσσεται υπέρ της επαναφοράς του κατώτατου μισθού στα 741 ευρώ.
Μόνο που το τελευταίο δεν αρκεί να το θέλει μόνο μία μελλοντική κυβέρνηση πχ υπό το ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και όλοι οι κοινωνικοί εταίροι μιας και εκείνοι –βάσει και της θέσης του ΣΥΡΙΖΑ- θα πρέπει να αποφασίσουν το ύψος του εθνικού κατώτατου μισθού. Ωστόσο, προς το παρόν, μόνο η ΓΣΕΕ επιδιώκει κάτι τέτοιο. Η ΓΣΕΒΕΕ τάσσεται υπέρ ενός ενιαίου κατώτατου μισθού στα 586 ευρώ. Η ΕΣΕΕ προτείνει κατώτατο μισθό στα 685 ευρώ και τη διατήρηση της μισθολογικής διαφοράς 10% μεταξύ νέων και παλιών εργαζομένων.
ΠΗΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου