Τετάρτη 6 Μαρτίου 2013

Ποια η ενεργειακή ατζέντα των επαφών Ελλάδας- Κατάρ




Και… ενεργειακό άρωμα θα έχουν οι σημερινές επαφές της αντιπροσωπείας του Κατάρ με την αντίστοιχη ελληνική, διακαής πόθος της οποίας τουλάχιστον από το 2009 είναι μια επένδυση του εμιράτου στον τομέα του φυσικού αερίου.
Έτσι, εκτός των διαγωνισμών για τις ιδιωτικοποιήσεις του Ελληνικού (το Κατάρ ήδη συμμετέχει), του Αστέρα και του Ελευθέριος Βενιζέλος για τους οποίους το εμιράτο φέρεται να ενδιαφέρεται, τα στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ θα συμπεριλάβουν για μια ακόμη φορά και την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Νοτίου Καβάλα στην παρουσίαση που θα κάνουν προς το καταριανό κλιμάκιο, και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Qatar Holding Αχμάντ Αλ Σαγέντ.
Το σκεπτικό είναι το γνωστό από παλιά, ότι το εμιράτο δεν κρύβει πως ενδιαφέρεται για χώρες του νότου της Ευρώπης ως σημεία εισόδου προς την ευρωπαϊκή αγορά για το υγροποιημένο του φυσικό αέριο LNG. Το αν αυτή θα είναι κάποτε η Ελλάδα, άγνωστο.
Σε κάθε περίπτωση για να μετατραπεί η Ελλάδα σε χώρα εισόδου φυσικού αερίου (ή σε κόμβο αερίου), απαιτούνται κυρίως υποδομές αποθήκευσης φυσικού αερίου αλλά και υποδοχής υγροποιημένου αερίου, πέραν της Ρεβυθούσας, που ούτως ή άλλως θα πρέπει να αναβαθμιστεί.
Τέτοια σχέδια υπάρχουν τρία στη Βόρεια Ελλάδα, με πρώτο την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στο εξοφλημένο πεδίο της Νότιας Καβάλας. Το έργο σύμφωνα με τον προ ετών αρχικό σχεδιασμό έχει δυνατότητας τροφοδοσίας έως και 4 εκατ. κυβικών μέτρων ημερησίως ή αλλιώς το 40% των αναγκών της χώρας σε αέριο για περίοδο 90 ημερών (συνολική χωρητικότητα 500 εκατ. κυβικά). Η διαχείριση του κοιτάσματος της Ν. Καβάλας είναι παραχωρημένη στην εταιρεία Energean Oil & Gas.

Τα άλλα δύο σχέδια -εξίσου παλαιά- είναι της ΔΕΠΑ και του ομίλου Κοπελούζου. Το πρώτο αφορά στην εγκατάσταση πλωτού τερματικού αποθήκευσης και αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) στον κόλπο της Καβάλας, με δυνατότητα μεταφοράς του αερίου μέσω του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB στις χώρες των Βαλκανίων. Και το δεύτερο σχέδιο, αφορά στη δημιουργία πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου, νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, με στόχο να αποτελέσει πύλη εισαγωγής αερίου στη χώρα με αποθηκευτική ικανότητα 135 – 145 χιλιάδες κυβικά LNG.
Κλείνοντας το κεφάλαιο με τα ενεργειακά, υπενθυμίζουμε ότι τον Ιανουάριο, στο πλαίσιο του ταξιδιού του Πρωθυπουργού στη Ντόχα, ενδιαφέρον είχε επιδείξει το εμιράτο και για τη «μικρή ΔΕΗ». Μια ιδιωτικοποίηση ωστόσο πολύ δύσκολη και όπου επικρατεί ακόμη μεγάλη ασάφεια για το ακριβές μοντέλο που θα ακολουθηθεί, γι’ αυτό ακριβώς και οποιαδήποτε συζήτηση γύρω από αυτήν είναι μάλλον πρόωρη.
Τα τέσσερα κεφάλαια πιθανών συνεργασιών
Το καταριανό κλιμάκιο θα συναντηθεί σήμερα με τον υφυπουργό Ανάπτυξης Νότη Μηταράκη, γενικούς γραμματείς υπουργείων, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και του Invest In Greece, με τέσσερα κεφάλαια στην ατζέντα : Το πρώτο αφορά τη συγκρότηση «Μικτής Επιτροπής Συνεργασίας Ελλάδας-Κατάρ» που αποφασίστηκε στο ταξίδι του Πρωθυπουργού τον Ιανουάριο στη Ντόχα με στόχο τη συνεργασία των δύο χωρών σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως τουρισμός, πολιτισμός, αθλητισμός και ανάπτυξης. Το δεύτερο είναι η δημιουργία «Κοινού Ταμείου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις» με τη συμμετοχή Ελλάδας και Κατάρ. Αν και οι αρχικές πληροφορίες έκαναν λόγο για εισφορά 1 δισ. ευρώ από κάθε πλευρά, το ποσό δεν έχει καθοριστεί, και εκτιμάται ότι τελικά θα είναι μικρότερο. Το τρίτο κεφάλαιο αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις όπου στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ θα κάνουν μια ακόμη παρουσίαση των πιο ώριμων έργων, και το τέταρτο αφορά τις δυνατότητες συμπράξεων στον ιδιωτικό τομέα από επιχειρήσεις των δύο χωρών. 
ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου