Από το energypress.gr
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, παραχώρησε σήμερα συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό της Βουλής των Ελλήνων και στην εκπομπή «Πρωινή Ανάγνωση», όπου αναφέρθηκε στη ΔΕΠΑ και το εργασιακό καθεστώς των εργολαβικών εργαζομένων, αλλά και σε άλλα ενεργειακά θέματα.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία:
Για τη ΔΕΠΑ
Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που κατατίθεται αυτή την εβδομάδα έχει τρία βασικά κομμάτια. Το ένα αφορά τη ΔΕΠΑ. Τη διάσπαση, δηλαδή, της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρείες μετά τη συμφωνία που κάναμε με τους θεσμούς. Η ΔΕΠΑ αντί να ιδιωτικοποιηθεί θα σπάσει στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», δηλαδή τα δίκτυα σε όλη την Ελλάδα, τα οποία θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο. Το τμήμα της εμπορικής δραστηριότητας, η «ΔΕΠΑ Εμπορίας», θα ιδιωτικοποιηθεί και το δημόσιο θα κρατήσει ένα μικρό ποσοστό.
Προσεγγίσαμε το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων στην ενέργεια με μια βασική αρχή ότι οι υποδομές θα παραμείνουν δημόσιες και τα εμπορικά τμήματα θα ιδιωτικοποιηθούν. Αυτό το τηρήσαμε σε όλες τις περιπτώσεις (πχ ΑΔΜΗΕ) και το τηρούμε και στη ΔΕΠΑ. Είναι προς το δημόσιο συμφέρον.
Για το εργασιακό καθεστώς στη ΔΕΠΑ
Κληρονομήσαμε ένα απαράδεκτο εργασιακό καθεστώς στη ΔΕΠΑ. Ένας πολύ μικρός αριθμός εργαζομένων είναι αορίστου χρόνου, δηλαδή μόνιμο προσωπικό, αλλά έχουμε κι ένα υπερπολλαπλάσιο αριθμό εργολαβικών εργαζομένων.
Πρόθεσή μας είναι οι εργολαβικοί εργαζόμενοι που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των εταιρειών (π.χ. τεχνικοί, λογιστές, διοικητικοί υπάλληλοι) από τούδε και εφεξής να προσληφθούν με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Θέλουμε να καταργήσουμε αυτό το απαράδεκτο εργολαβικό καθεστώς στις εταιρείες ενέργειας. Θα καλυτερεύσει το εργασιακό περιβάλλον, θα έχουν το ίδιο εργασιακό καθεστώς, όπως οι μόνιμοι συνάδελφοί τους που κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά με τους εργολαβικούς. Πρόθεσή μας είναι να επιλυθεί το ζήτημα.
Για τη Γεωθερμία
Η Γεωθερμία έχει ένα πολύ κακό παρελθόν στην Ελλάδα. Έγιναν ατυχείς προσπάθειες σε παλαιότερες δεκαετίες με αποτέλεσμα να μην τη χρησιμοποιούμε σήμερα. Όμως, η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες γεωθερμικών πεδίων.
Ο στόχος του νομοσχεδίου είναι να ξεκαθαρίσει το νομοθετικό πλαίσιο και να δημιουργήσει μια νέα αρχή για το θέμα γεωθερμίας. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που υποβάλαμε στην Κομισιόν για το 2030, προβλέπει μια μεγάλη ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), σχεδόν διπλασιασμό τους. Σε αυτό το πλαίσιο η γεωθερμία είναι ένα κομμάτι για το οποίο προσβλέπουμε να έχουμε πολύ θετική πρόοδο.
Για το νέο φορέα του ΙΓΜΕ
Ένα ακόμα σκέλος του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί είναι η ίδρυση του νέου φορέα του ΙΓΜΕ, ο οποίος αντικαθιστά τον υπάρχοντα, καθώς και πλήθος επιμέρους διατάξεων για θέματα χωροταξίας και ενέργειας με πολλαπλές ρυθμίσεις που καλούνται να βελτιώσουν διάφορες λειτουργίες.
Φυσικά εκκρεμεί η επανεκκίνηση της διαδικασίας αποεπένδυσης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, όπου πιθανόν να προσθέσουμε κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Για τα τιμολόγια της ΔΕΗ και τα ληξιπρόσθεσμα
Δεν χρειάζεται αύξηση των τιμολογίων. Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα μειώνεται για δυο διαδοχικά χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, λόγω του ανταγωνισμού στην αγορά αλλά και εκπτώσεων που προσφέρει η ΔΕΗ.
Υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι μπορεί να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα της ΔΕΗ. Είχαμε ένα επιτυχές 6μηνο εξόφλησης παλαιότερων χρεών από τελικούς καταναλωτές, κάτι που μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω.
Επιπρόσθετα, η χρηματοοικονομική κατάσταση της ΔΕΗ έχει ξεπεράσει βασικούς σκοπέλους όσον αφορά την αναχρηματοδότηση των δανείων της και ταυτόχρονα κατάφερε σε πολύ δύσκολες συνθήκες, τα τελευταία τρία χρόνια, να μειώσει κατά 1 δισ. ευρώ τα συνολικά δάνειά της που ήταν άνω των 5 δισ. ευρώ. Κάτι που δίνει μεγαλύτερη χρηματοοικονομική σταθερότητα.
Πιστεύω ότι μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα από τη ΔΕΗ, χωρίς αυξήσεις τιμών ρεύματος, για τις οποίες είναι αρνητική η θέση της κυβέρνησης.
Για τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμών οφειλών από τη ΔΕΗ
Μια καθολική ρύθμιση οφειλών δεν είναι εύκολη. Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές κατηγορίες (π.χ. δήμοι, αγροτικές δραστηριότητες, ΤΟΕΒ, εταιρείες που έχουν κλείσει) και ανομοιογενή χρέη από διάφορες κατηγορίες επαγγελματιών, ώστε να προσαρμόζονται τα δεδομένα αποπληρωμής στις δυνατότητας χωρίς να δημιουργήσουν καταστάσεις εις βάρος της ΔΕΗ. Γίνεται κάποια δουλειά ήδη και θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.
Η εισπραξιμότητα το τελευταίο διάστημα στατιστικά δείχνει μια ικανοποιητική ροή από τις ρυθμίσεις που γίνονται μεμονωμένα ήδη από τη ΔΕΗ.
Για τη δόση και τις εκκρεμότητες
Επίμαχα θέματα είναι τα κόκκινα δάνεια, η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ. Εφόσον κλείσουν αυτά τα θέματα τις επόμενες ημέρες, θα είμαστε εντάξει έως τις 10 Μαρτίου.
Για τον ενεργειακό χάρτη και το περιβάλλον
Οι εκτιμήσεις που έχει κάνει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας τοποθετεί την Ελλάδα στις χώρες που έχουν κάνει τις περισσότερες μεταρρυθμίσεις τα τελευταία χρόνια. Ουσιαστικά, έχουμε προσαρμόσει όλο το σύστημα ενέργειας στους διεθνείς κανόνες. Απελευθερώσαμε τις αγορές ενέργειας (φυσικό αέριο, ηλεκτρισμός), ιδρύεται το Χρηματιστήριο Ενέργειας, που αποτελεί βασικό θεσμό. Επιπλέον, μέχρι τα τέλη του 2019 αρχές του 2020 θα έχουμε εφαρμόσει το target model, που είναι ο κανόνας στην Ευρώπη, θα έχουμε, δηλαδή, και μια διασύνδεση με τις γειτονικές χώρες. Οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν προχωρήσει μαζί με τις κρατικές υποδομές.
Όσον αφορά το ενεργειακό μείγμα, σήμερα παράγουμε από ΑΠΕ περίπου το 30% της ηλεκτρικής ενέργειας, άρα είμαστε σε καλό δρόμο. Έχουμε βάλει έναν πολύ υψηλό στόχο για το 2030, που είναι να φτάσουμε το 57%, δηλαδή σχεδόν διπλασιασμός.
Πρακτικά οι ΑΠΕ θα αντικαθιστούν όποιες λιγνιτικές μονάδες κλείνουν τον κύκλο ζωής τους. Μόνο ΑΠΕ, δηλαδή, κατά κύριο λόγο και φυσικό αέριο που σταθεροποιεί το σύστημα.
Η εξοικονόμηση ενέργειας έχει πιο φιλόδοξο στόχο για το 2030. Η Ελλάδα βρίσκεται πίσω σε αυτό τον τομέα. Πρέπει να εξοικονομούμε 1,5% κάθε χρόνο σε όλες τις δραστηριότητες (βιομηχανία, τουρισμό, κτήρια, μεταφορές κα). Θα χρειαστούμε ένα «Εξοικονομώ» κάθε χρόνο, με δεδομένο το γερασμένο κτηριακό απόθεμα. Όσον αφορά τους στόχους για την κλιματική αλλαγή πάμε καλά, πετυχαίνουμε τους στόχους που έχουν τεθεί για τη μείωση των αέριων ρύπων.
Για τις εκλογές και το χρόνο διεξαγωγής
Οι εκλογές πρέπει να γίνουν στη λήξη της θητείας, είμαι σταθερός σε αυτή την άποψη. Η προσέγγιση πρέπει να είναι αυτή. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τρία δυνατά χαρτιά:
1. Το πρώτο είναι η οικονομία. Έκλεισε το μνημόνιο, η χώρα θα βγει στις αγορές, το 10ετές ομόλογο διαπραγματεύεται στο 3,7%, δηλ. έχουμε πλήρη αποκατάσταση της ομαλότητας της πρόσβασης στις διεθνείς αγορές. Η οικονομία έχει σταθεροποιηθεί και βελτιώνεται άρα το ένα μεγάλο χαρτί του ΣΥΡΙΖΑ συνηγορεί υπέρ της εξάντλησης της 4ετίας.
2. Το δεύτερο δυνατό χαρτί είναι η συμφωνία για τη Βόρεια Μακεδονία. Συσπειρώνει όχι μόνο τον χώρο της κεντροαριστεράς αλλά έχει απήχηση και σε ένα κομμάτι της κεντροδεξίας. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό χαρτί.
3. Το τρίτο αφορά τα κοινωνικά ζητήματα. Στις δύσκολες συνθήκες του μνημονίου και αμέσως μετά, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δείξει μια ιδιαίτερη μέριμνα για τα κοινωνικά θέματα: Κατώτατος μισθός, στήριξη όσων είναι κάτω από το όριο φτώχειας, ενίσχυση του κοινωνικού κράτους.
Συνεπώς, η βασική δομή της πολιτικής μας από το 2015 έχει στοιχεία τα οποία συνηγορούν ότι δεν πρέπει να παρασυρθούμε από οποιαδήποτε πολιτική συγκυρία και να πάμε στην ολοκλήρωση της θητείας. Η ΝΔ έχει χάσει την αξιοπιστίας της, ζητά συνεχώς εκλογές.
Οπότε πρέπει όλοι να συμφιλιωθούμε με την ιδέα ότι θα ολοκληρωθεί η 4ετία.
Για την σύγκλιση των προοδευτικών δυνάμεων - Κεντροαριστερά
Το θεωρώ επιβεβλημένο. Τα τρία ζητήματα που ανέφερα διαμορφώνουν σαφείς διαχωριστικές γραμμές στην κοινωνία που είναι ως έναν βαθμό δεδομένες.
Διαχωριστική γραμμή είναι ο τρόπος που καταλαβαίνουμε την οικονομική ανάπτυξη με την επαύριον του μνημονίου. Είναι μια υπαρκτή διαχωριστική γραμμή. Από τη μια πλευρά έχουμε μια ανάπτυξη που θα στηριχθεί σε νεοφιλελεύθερες ιδέες και από την άλλη έχουμε μια ανάπτυξη που είναι εμπεδωμένη σε μια πιο ισχυρή στροφή της οικονομικής ανάπτυξης με κοινωνικό πρόσωπο.
Το «Μακεδονικό» έφτιαξε μια διαχωριστική που είναι υπαρκτή, δεν την ανακάλυψε κάποιος από εμάς. Αντίστοιχα, η ιδέα ενός ισχυρού κοινωνικού κράτος, με μέριμνα για τους μισθούς, τις συλλογικές συμβάσεις κα, αποτελεί έναν αντικειμενικό πυρήνα μέσα στον οποίο μπορούμε να κινηθούμε.
Άρα, οι διαχωριστικές γραμμές επιβάλλουν κατά τη γνώμη μου ο ΣΥΡΙΖΑ να αποτελέσει τον κορμό ενός μεγάλου προοδευτικού, κεντροαριστερού, πόλου, ο οποίος εκ των πραγμάτων έχει μια πολιτική ατζέντα στην οποία συγκλίνουν αυτές οι κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις και αυτό θα είναι το διακύβευμα των εκλογών. Τι έκανε η κυβέρνηση και τι καλούμαστε να κάνουμε, είναι τα πεδία σύγκλισης με όλο το φάσμα των προοδευτικών δυνάμεων.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, παραχώρησε σήμερα συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό της Βουλής των Ελλήνων και στην εκπομπή «Πρωινή Ανάγνωση», όπου αναφέρθηκε στη ΔΕΠΑ και το εργασιακό καθεστώς των εργολαβικών εργαζομένων, αλλά και σε άλλα ενεργειακά θέματα.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία:
Για τη ΔΕΠΑ
Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που κατατίθεται αυτή την εβδομάδα έχει τρία βασικά κομμάτια. Το ένα αφορά τη ΔΕΠΑ. Τη διάσπαση, δηλαδή, της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρείες μετά τη συμφωνία που κάναμε με τους θεσμούς. Η ΔΕΠΑ αντί να ιδιωτικοποιηθεί θα σπάσει στη «ΔΕΠΑ Υποδομών», δηλαδή τα δίκτυα σε όλη την Ελλάδα, τα οποία θα παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο. Το τμήμα της εμπορικής δραστηριότητας, η «ΔΕΠΑ Εμπορίας», θα ιδιωτικοποιηθεί και το δημόσιο θα κρατήσει ένα μικρό ποσοστό.
Προσεγγίσαμε το θέμα των ιδιωτικοποιήσεων στην ενέργεια με μια βασική αρχή ότι οι υποδομές θα παραμείνουν δημόσιες και τα εμπορικά τμήματα θα ιδιωτικοποιηθούν. Αυτό το τηρήσαμε σε όλες τις περιπτώσεις (πχ ΑΔΜΗΕ) και το τηρούμε και στη ΔΕΠΑ. Είναι προς το δημόσιο συμφέρον.
Για το εργασιακό καθεστώς στη ΔΕΠΑ
Κληρονομήσαμε ένα απαράδεκτο εργασιακό καθεστώς στη ΔΕΠΑ. Ένας πολύ μικρός αριθμός εργαζομένων είναι αορίστου χρόνου, δηλαδή μόνιμο προσωπικό, αλλά έχουμε κι ένα υπερπολλαπλάσιο αριθμό εργολαβικών εργαζομένων.
Πρόθεσή μας είναι οι εργολαβικοί εργαζόμενοι που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες των εταιρειών (π.χ. τεχνικοί, λογιστές, διοικητικοί υπάλληλοι) από τούδε και εφεξής να προσληφθούν με συμβάσεις αορίστου χρόνου. Θέλουμε να καταργήσουμε αυτό το απαράδεκτο εργολαβικό καθεστώς στις εταιρείες ενέργειας. Θα καλυτερεύσει το εργασιακό περιβάλλον, θα έχουν το ίδιο εργασιακό καθεστώς, όπως οι μόνιμοι συνάδελφοί τους που κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά με τους εργολαβικούς. Πρόθεσή μας είναι να επιλυθεί το ζήτημα.
Για τη Γεωθερμία
Η Γεωθερμία έχει ένα πολύ κακό παρελθόν στην Ελλάδα. Έγιναν ατυχείς προσπάθειες σε παλαιότερες δεκαετίες με αποτέλεσμα να μην τη χρησιμοποιούμε σήμερα. Όμως, η Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες γεωθερμικών πεδίων.
Ο στόχος του νομοσχεδίου είναι να ξεκαθαρίσει το νομοθετικό πλαίσιο και να δημιουργήσει μια νέα αρχή για το θέμα γεωθερμίας. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που υποβάλαμε στην Κομισιόν για το 2030, προβλέπει μια μεγάλη ενίσχυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), σχεδόν διπλασιασμό τους. Σε αυτό το πλαίσιο η γεωθερμία είναι ένα κομμάτι για το οποίο προσβλέπουμε να έχουμε πολύ θετική πρόοδο.
Για το νέο φορέα του ΙΓΜΕ
Ένα ακόμα σκέλος του νομοσχεδίου που θα κατατεθεί είναι η ίδρυση του νέου φορέα του ΙΓΜΕ, ο οποίος αντικαθιστά τον υπάρχοντα, καθώς και πλήθος επιμέρους διατάξεων για θέματα χωροταξίας και ενέργειας με πολλαπλές ρυθμίσεις που καλούνται να βελτιώσουν διάφορες λειτουργίες.
Φυσικά εκκρεμεί η επανεκκίνηση της διαδικασίας αποεπένδυσης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, όπου πιθανόν να προσθέσουμε κάποιες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Για τα τιμολόγια της ΔΕΗ και τα ληξιπρόσθεσμα
Δεν χρειάζεται αύξηση των τιμολογίων. Η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα μειώνεται για δυο διαδοχικά χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, λόγω του ανταγωνισμού στην αγορά αλλά και εκπτώσεων που προσφέρει η ΔΕΗ.
Υπάρχουν πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι μπορεί να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα της ΔΕΗ. Είχαμε ένα επιτυχές 6μηνο εξόφλησης παλαιότερων χρεών από τελικούς καταναλωτές, κάτι που μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω.
Επιπρόσθετα, η χρηματοοικονομική κατάσταση της ΔΕΗ έχει ξεπεράσει βασικούς σκοπέλους όσον αφορά την αναχρηματοδότηση των δανείων της και ταυτόχρονα κατάφερε σε πολύ δύσκολες συνθήκες, τα τελευταία τρία χρόνια, να μειώσει κατά 1 δισ. ευρώ τα συνολικά δάνειά της που ήταν άνω των 5 δισ. ευρώ. Κάτι που δίνει μεγαλύτερη χρηματοοικονομική σταθερότητα.
Πιστεύω ότι μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα από τη ΔΕΗ, χωρίς αυξήσεις τιμών ρεύματος, για τις οποίες είναι αρνητική η θέση της κυβέρνησης.
Για τις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμών οφειλών από τη ΔΕΗ
Μια καθολική ρύθμιση οφειλών δεν είναι εύκολη. Υπάρχουν πολλές και διαφορετικές κατηγορίες (π.χ. δήμοι, αγροτικές δραστηριότητες, ΤΟΕΒ, εταιρείες που έχουν κλείσει) και ανομοιογενή χρέη από διάφορες κατηγορίες επαγγελματιών, ώστε να προσαρμόζονται τα δεδομένα αποπληρωμής στις δυνατότητας χωρίς να δημιουργήσουν καταστάσεις εις βάρος της ΔΕΗ. Γίνεται κάποια δουλειά ήδη και θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.
Η εισπραξιμότητα το τελευταίο διάστημα στατιστικά δείχνει μια ικανοποιητική ροή από τις ρυθμίσεις που γίνονται μεμονωμένα ήδη από τη ΔΕΗ.
Για τη δόση και τις εκκρεμότητες
Επίμαχα θέματα είναι τα κόκκινα δάνεια, η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ. Εφόσον κλείσουν αυτά τα θέματα τις επόμενες ημέρες, θα είμαστε εντάξει έως τις 10 Μαρτίου.
Για τον ενεργειακό χάρτη και το περιβάλλον
Οι εκτιμήσεις που έχει κάνει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας τοποθετεί την Ελλάδα στις χώρες που έχουν κάνει τις περισσότερες μεταρρυθμίσεις τα τελευταία χρόνια. Ουσιαστικά, έχουμε προσαρμόσει όλο το σύστημα ενέργειας στους διεθνείς κανόνες. Απελευθερώσαμε τις αγορές ενέργειας (φυσικό αέριο, ηλεκτρισμός), ιδρύεται το Χρηματιστήριο Ενέργειας, που αποτελεί βασικό θεσμό. Επιπλέον, μέχρι τα τέλη του 2019 αρχές του 2020 θα έχουμε εφαρμόσει το target model, που είναι ο κανόνας στην Ευρώπη, θα έχουμε, δηλαδή, και μια διασύνδεση με τις γειτονικές χώρες. Οι ιδιωτικοποιήσεις έχουν προχωρήσει μαζί με τις κρατικές υποδομές.
Όσον αφορά το ενεργειακό μείγμα, σήμερα παράγουμε από ΑΠΕ περίπου το 30% της ηλεκτρικής ενέργειας, άρα είμαστε σε καλό δρόμο. Έχουμε βάλει έναν πολύ υψηλό στόχο για το 2030, που είναι να φτάσουμε το 57%, δηλαδή σχεδόν διπλασιασμός.
Πρακτικά οι ΑΠΕ θα αντικαθιστούν όποιες λιγνιτικές μονάδες κλείνουν τον κύκλο ζωής τους. Μόνο ΑΠΕ, δηλαδή, κατά κύριο λόγο και φυσικό αέριο που σταθεροποιεί το σύστημα.
Η εξοικονόμηση ενέργειας έχει πιο φιλόδοξο στόχο για το 2030. Η Ελλάδα βρίσκεται πίσω σε αυτό τον τομέα. Πρέπει να εξοικονομούμε 1,5% κάθε χρόνο σε όλες τις δραστηριότητες (βιομηχανία, τουρισμό, κτήρια, μεταφορές κα). Θα χρειαστούμε ένα «Εξοικονομώ» κάθε χρόνο, με δεδομένο το γερασμένο κτηριακό απόθεμα. Όσον αφορά τους στόχους για την κλιματική αλλαγή πάμε καλά, πετυχαίνουμε τους στόχους που έχουν τεθεί για τη μείωση των αέριων ρύπων.
Για τις εκλογές και το χρόνο διεξαγωγής
Οι εκλογές πρέπει να γίνουν στη λήξη της θητείας, είμαι σταθερός σε αυτή την άποψη. Η προσέγγιση πρέπει να είναι αυτή. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει τρία δυνατά χαρτιά:
1. Το πρώτο είναι η οικονομία. Έκλεισε το μνημόνιο, η χώρα θα βγει στις αγορές, το 10ετές ομόλογο διαπραγματεύεται στο 3,7%, δηλ. έχουμε πλήρη αποκατάσταση της ομαλότητας της πρόσβασης στις διεθνείς αγορές. Η οικονομία έχει σταθεροποιηθεί και βελτιώνεται άρα το ένα μεγάλο χαρτί του ΣΥΡΙΖΑ συνηγορεί υπέρ της εξάντλησης της 4ετίας.
2. Το δεύτερο δυνατό χαρτί είναι η συμφωνία για τη Βόρεια Μακεδονία. Συσπειρώνει όχι μόνο τον χώρο της κεντροαριστεράς αλλά έχει απήχηση και σε ένα κομμάτι της κεντροδεξίας. Θεωρώ ότι είναι πολύ σημαντικό χαρτί.
3. Το τρίτο αφορά τα κοινωνικά ζητήματα. Στις δύσκολες συνθήκες του μνημονίου και αμέσως μετά, ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δείξει μια ιδιαίτερη μέριμνα για τα κοινωνικά θέματα: Κατώτατος μισθός, στήριξη όσων είναι κάτω από το όριο φτώχειας, ενίσχυση του κοινωνικού κράτους.
Συνεπώς, η βασική δομή της πολιτικής μας από το 2015 έχει στοιχεία τα οποία συνηγορούν ότι δεν πρέπει να παρασυρθούμε από οποιαδήποτε πολιτική συγκυρία και να πάμε στην ολοκλήρωση της θητείας. Η ΝΔ έχει χάσει την αξιοπιστίας της, ζητά συνεχώς εκλογές.
Οπότε πρέπει όλοι να συμφιλιωθούμε με την ιδέα ότι θα ολοκληρωθεί η 4ετία.
Για την σύγκλιση των προοδευτικών δυνάμεων - Κεντροαριστερά
Το θεωρώ επιβεβλημένο. Τα τρία ζητήματα που ανέφερα διαμορφώνουν σαφείς διαχωριστικές γραμμές στην κοινωνία που είναι ως έναν βαθμό δεδομένες.
Διαχωριστική γραμμή είναι ο τρόπος που καταλαβαίνουμε την οικονομική ανάπτυξη με την επαύριον του μνημονίου. Είναι μια υπαρκτή διαχωριστική γραμμή. Από τη μια πλευρά έχουμε μια ανάπτυξη που θα στηριχθεί σε νεοφιλελεύθερες ιδέες και από την άλλη έχουμε μια ανάπτυξη που είναι εμπεδωμένη σε μια πιο ισχυρή στροφή της οικονομικής ανάπτυξης με κοινωνικό πρόσωπο.
Το «Μακεδονικό» έφτιαξε μια διαχωριστική που είναι υπαρκτή, δεν την ανακάλυψε κάποιος από εμάς. Αντίστοιχα, η ιδέα ενός ισχυρού κοινωνικού κράτος, με μέριμνα για τους μισθούς, τις συλλογικές συμβάσεις κα, αποτελεί έναν αντικειμενικό πυρήνα μέσα στον οποίο μπορούμε να κινηθούμε.
Άρα, οι διαχωριστικές γραμμές επιβάλλουν κατά τη γνώμη μου ο ΣΥΡΙΖΑ να αποτελέσει τον κορμό ενός μεγάλου προοδευτικού, κεντροαριστερού, πόλου, ο οποίος εκ των πραγμάτων έχει μια πολιτική ατζέντα στην οποία συγκλίνουν αυτές οι κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις και αυτό θα είναι το διακύβευμα των εκλογών. Τι έκανε η κυβέρνηση και τι καλούμαστε να κάνουμε, είναι τα πεδία σύγκλισης με όλο το φάσμα των προοδευτικών δυνάμεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου