Σάββατο 26 Μαΐου 2018

Τα αγκάθια για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

Από το newmoney.gr
Την ώρα που το ΤΑΙΠΕΔ ξεκινά την μάχη για την πώληση των ΕΛΠΕ, εκτός απροόπτου την επόμενη Τετάρτη, στο υπουργείο Περιβάλλοντος εντατικοποιούνται οι διεργασίες για την προετοιμασία της πώλησης της ΔΕΠΑ. Πρόκειται για δύο διαφορετικές ιδιωτικοποιήσεις, ωστόσο όπως αναφέρεται και στο επικαιροποιημένο μνημόνιο η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ πρέπει να είναι συνεπής με τις δεσμεύσεις για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ (ελέγχουν το 35% της εταιρείας).

Μέχρι τις 6 Ιουνίου, προβλέπεται να έχει..
υπογραφεί η συμφωνία με την Ολλανδική Shell για την πώληση της συμμετοχής της ΔΕΠΑ στην ΕΠΑ και ΕΔΑ Αττικής αντίστοιχα έναντι 150 εκ. ευρώ, με την οποία θα κλείσει ο μεγάλος βραχνάς της αναδιάρθρωσης της εταιρείας στον τομέα της λιανικής. Αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο για να προχωρήσει η είσοδο ιδιωτών στο μετοχικό της κεφάλαιο.

Το τίμημα χαρακτηρίζεται υψηλό από στελέχη της ΔΕΠΑ ωστόσο επειδή αποτέλεσε αντικείμενο σκληρών διαπραγματεύσεων δεν θεωρείται πιθανό να αλλάξει. Επόμενο βήμα είναι να ξεκινήσουν άμεσα οι διαπραγματεύσεις με τις διευθύνσεις Ανταγωνισμού και Ενέργειας της ΕΕ, προκειμένου να εγκριθεί το σχέδιο πώλησης της εταιρείας.

Το δυσκολότερο σημείο είναι να πειστούν οι Βρυξέλες ότι το προτεινόμενο μοντέλο θα αποφέρει τα προσδοκώμενα έσοδα και ότι θα είναι πιο αποτελεσματικό από την απευθείας πώληση του 65% της εταιρείας που είχε αρχικά προβλεφθεί.

Η πρόταση του κ. Σταθάκη περιλαμβάνει την διάσπαση της εταιρείας σε δύο κομμάτια, για τα οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα αναζητήσει επενδυτές πιθανότατα ξεχωριστά. Πρόκειται για τον τομέα της εμπορίας, με στόχο να πουληθεί πλειοψηφικό ποσοστό σε ιδιώτες και τον τομέα των δικτύων διανομής μαζί με τα διεθνή έργα της ΔΕΠΑ, στην οποία το δημόσιο, θα διεκδικήσει σημαντική παρουσία ή έστω ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Η κυβέρνηση επιδιώκει να διατηρήσει για λόγους στρατηγικής σημασίας και εθνικής ασφάλειας τον έλεγχο στις υποδομές της ΔΕΠΑ (στην Εταιρεία Διανομής Αερίου Αττικής -ΕΔΑ Αττικής, στην ΔΕΔΑ -Εταιρεία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδας) καθώς και τις συμμετοχές σε διεθνή έργα, με διαφορετική ωριμότητα μεταξύ τους όπως είναι ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός (IGB), ο East Med (για την μεταφορά αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας), ο ελληνοιταλικός IGI Poseidon και η πλωτή δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη (Floating Storage Regasification Unit - FSRU).

Βόμβα πάντως για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ αποτελούν τα χρέη της Εταιρείας Φωσφορικών Λιπασμάτων (ELFE), συμφερόντων Λαυρέντη Λαυρεντιάδη, τα οποία ανέρχονται στο ύψος των 120 εκ. ευρώ. Η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών έχει περάσει από σαράντα κύματα, όμως ενόψει της πώλησης της εταιρείας, η εκκρεμότητα αυτή ενδέχεται να αποτελέσει αντικίνητρο για την είσοδο των επενδυτών αλλά και για την επίτευξη ενός ικανοποιητικού τιμήματος. Σήμερα η εμπορική αξία της ΔΕΠΑ εκτιμάται περί τα 150 εκατ. ευρώ. Όμως πρωτίστως τα χρέη από την ΕLFE και δευτερευόντος από την Ελληνική βιομηχανία ζάχαρης ύψους 15 εκ. ευρώ, δεν μπορούν να περάσουν απαρατήρητα.

Αρμόδιες πηγές στην ΕΕ σημειώνουν ότι οι Βρυξέλλες διαπιστώνουν μεγάλη ανοχή στην υπόθεση της είσπραξης από τη ΔΕΠΑ των οφειλών της ELFE, κάνοντας λόγο για κρατική ενίσχυση και επιλεκτική μεταχείριση της επιχείρησης

Της Μαριάννας Τζάννε

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου