Από το capital.gr
Πετρελαϊκές εταιρείες … "περίπτερα" με ελάχιστες υποχρεώσεις σε κεφάλαια αλλά και αποθηκευτικούς χώρους, σε μια αγορά που διακρίνεται διαχρονικά για τη μεγάλη παραβατικότητα και την αδυναμία των ελεγκτικών αρχών να βάλουν τάξη, φέρνει μία εκ των τροπολογιών που πέρασαν στο μεγάλο πακέτο που ψήφισε η κυβέρνηση προχθές το βράδυ.
Με πρόσχημα την ατζέντα του ΟΟΣΑ και την άρση των εμποδίων για είσοδο στην αγορά, λοιπόν, η κυβέρνηση προχώρησε στην ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας η οποία μεταξύ άλλων ορίζει ότι για να εξασφαλίσει πανελλαδική άδεια μια εταιρεία εμπορίας καυσίμων που θα..
διακινεί μέχρι 100 χιλιάδες μετρικούς τόνους η μόνη απαίτηση σε κεφάλαια είναι μόλις 200 χιλιάδες ευρώ και αποθηκευτικός χώρος μόλις 1500 κυβικών μέτρων.
Επιπλέον όπως ορίζεται από την τροπολογία, οι εταιρείες θα πρέπει να εμφανίσουν συμβόλαιο για την ενοικίαση των αποθηκευτικών χώρων κατά την χρονική στιγμή της έκδοσης της άδειας, χωρίς να προβλέπονται επαρκείς μηχανισμοί εποπτείας σε περίπτωση που μόλις εξασφαλιστεί η άδεια, το συμβόλαιο αυτό πάψει να υπάρξει.
Η εν λόγω ρύθμιση που ψηφίστηκε δημιουργεί μια νέα κατηγορία μικρών εταιρειών εμπορίας καυσίμων, η οποία σύμφωνα με τους εμπνευστές της θα οδηγήσει σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό και μείωση των τιμών στην αγορά.
Ο θεωρητικά σωστός αυτός στόχος στην πραγματικότητα είναι πρακτικά αδύνατον να επιτευχθεί σε μια αγορά με πτωτική πορεία της ζήτησης, όπου ήδη υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και ολόκληρη η αλυσίδα εμπορίας και διακίνησης, από τον μεταφορέα μέχρι το πρατήριο, καλείται να επιβιώσει με ένα συνολικό περιθώριο μικρότερο των 6 σεντς το λίτρο. Τα έξι αυτά σεντς πληρώνουν το βυτιοφόρο ή το πλοίο για τα νησιά, την εταιρεία εμπορίας και το πρατήριο.
Πως μπορεί να περιοριστεί μέσω του ανταγωνισμού το κόστος; Μα φυσικά μέσω του λαθρεμπορίου αφού η ρύθμιση δημιουργεί τη δυνατότητα για δημιουργία πολλών μικρών και ευέλικτων – ως προς τους υποτυπώδεις ελεγκτικούς μηχανισμούς – εταιρειών που θα μπορούν εύκολα να παρακάμψουν τη νομιμότητα και να κερδίζουν σε βάρος των εταιρειών που λειτουργούν νόμιμα.
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν φόβους ότι θα μεταφερθεί και σε επίπεδο εταιρειών εμπορίας το φαινόμενο που ήδη υπάρχει σε εκτεταμένο βαθμό στον κλάδο των πρατηρίων, εκεί όπου όσοι παρανομούν και συμμετέχουν στην παράνομη διακίνηση, πέραν όλων των άλλων, αποκτούν αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των νόμιμων, οι οποίοι λόγω του ότι πωλούν ακριβότερα τη βενζίνη οδηγούνται σε αφανισμό. Αυτός άλλωστε ήταν ένας και από τους λόγους για το κύμα λουκέτων σε πρατήρια στην αγορά τα τελευταία χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν επαρκούν αυτή τη στιγμή για να έχουν αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς με τη σημερινή της μορφή. Εφόσον η αγορά κατακλυστεί από εκατοντάδες νέες μικρές εταιρείες, τότε δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για έξαρση σε μια σειρά από προβλήματα όπως ασφάλεια στη διακίνηση, φοροαποφυγή, λαθρεμπορία και νοθεία.
Πετρελαϊκές εταιρείες … "περίπτερα" με ελάχιστες υποχρεώσεις σε κεφάλαια αλλά και αποθηκευτικούς χώρους, σε μια αγορά που διακρίνεται διαχρονικά για τη μεγάλη παραβατικότητα και την αδυναμία των ελεγκτικών αρχών να βάλουν τάξη, φέρνει μία εκ των τροπολογιών που πέρασαν στο μεγάλο πακέτο που ψήφισε η κυβέρνηση προχθές το βράδυ.
Με πρόσχημα την ατζέντα του ΟΟΣΑ και την άρση των εμποδίων για είσοδο στην αγορά, λοιπόν, η κυβέρνηση προχώρησε στην ψήφιση της συγκεκριμένης τροπολογίας η οποία μεταξύ άλλων ορίζει ότι για να εξασφαλίσει πανελλαδική άδεια μια εταιρεία εμπορίας καυσίμων που θα..
διακινεί μέχρι 100 χιλιάδες μετρικούς τόνους η μόνη απαίτηση σε κεφάλαια είναι μόλις 200 χιλιάδες ευρώ και αποθηκευτικός χώρος μόλις 1500 κυβικών μέτρων.
Επιπλέον όπως ορίζεται από την τροπολογία, οι εταιρείες θα πρέπει να εμφανίσουν συμβόλαιο για την ενοικίαση των αποθηκευτικών χώρων κατά την χρονική στιγμή της έκδοσης της άδειας, χωρίς να προβλέπονται επαρκείς μηχανισμοί εποπτείας σε περίπτωση που μόλις εξασφαλιστεί η άδεια, το συμβόλαιο αυτό πάψει να υπάρξει.
Η εν λόγω ρύθμιση που ψηφίστηκε δημιουργεί μια νέα κατηγορία μικρών εταιρειών εμπορίας καυσίμων, η οποία σύμφωνα με τους εμπνευστές της θα οδηγήσει σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό και μείωση των τιμών στην αγορά.
Ο θεωρητικά σωστός αυτός στόχος στην πραγματικότητα είναι πρακτικά αδύνατον να επιτευχθεί σε μια αγορά με πτωτική πορεία της ζήτησης, όπου ήδη υπάρχει έντονος ανταγωνισμός και ολόκληρη η αλυσίδα εμπορίας και διακίνησης, από τον μεταφορέα μέχρι το πρατήριο, καλείται να επιβιώσει με ένα συνολικό περιθώριο μικρότερο των 6 σεντς το λίτρο. Τα έξι αυτά σεντς πληρώνουν το βυτιοφόρο ή το πλοίο για τα νησιά, την εταιρεία εμπορίας και το πρατήριο.
Πως μπορεί να περιοριστεί μέσω του ανταγωνισμού το κόστος; Μα φυσικά μέσω του λαθρεμπορίου αφού η ρύθμιση δημιουργεί τη δυνατότητα για δημιουργία πολλών μικρών και ευέλικτων – ως προς τους υποτυπώδεις ελεγκτικούς μηχανισμούς – εταιρειών που θα μπορούν εύκολα να παρακάμψουν τη νομιμότητα και να κερδίζουν σε βάρος των εταιρειών που λειτουργούν νόμιμα.
Παράγοντες της αγοράς εκφράζουν φόβους ότι θα μεταφερθεί και σε επίπεδο εταιρειών εμπορίας το φαινόμενο που ήδη υπάρχει σε εκτεταμένο βαθμό στον κλάδο των πρατηρίων, εκεί όπου όσοι παρανομούν και συμμετέχουν στην παράνομη διακίνηση, πέραν όλων των άλλων, αποκτούν αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι των νόμιμων, οι οποίοι λόγω του ότι πωλούν ακριβότερα τη βενζίνη οδηγούνται σε αφανισμό. Αυτός άλλωστε ήταν ένας και από τους λόγους για το κύμα λουκέτων σε πρατήρια στην αγορά τα τελευταία χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν επαρκούν αυτή τη στιγμή για να έχουν αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς με τη σημερινή της μορφή. Εφόσον η αγορά κατακλυστεί από εκατοντάδες νέες μικρές εταιρείες, τότε δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για έξαρση σε μια σειρά από προβλήματα όπως ασφάλεια στη διακίνηση, φοροαποφυγή, λαθρεμπορία και νοθεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου