Από το greeklignite.blogspot.gr
Όπως είχαμε προαναγγείλει στις 15/6, θα δούμε σήμερα τα απολογιστικά στοιχεία για τη συμμόρφωση των χωρών στους στόχους του Πρωτοκόλλου του Κιότο. Μεσολάβησε εκτάκτως η πολύ σημαντική ανάρτηση για τη νέα μελέτη που και αυτή, σε συνέχεια άλλων, αποσυνδέει πλήρως το λιγνίτη από καρκίνους και λοιπά σοβαρά νοσήματα του αναπνευστικού, του κυκλοφορικού, κλπ.
Το Πρωτόκολλο του Κιότο υιοθετήθηκε το 1997 κι έθεσε στόχους μείωσης των εκπομπών "αερίων του θερμοκηπίου" την περίοδο 2008-2012 ως προς τα επίπεδα εκπομπών του 1990 για 38 χώρες, όπως φαίνεται στον πιο κάτω πίνακα. Ωστόσο οι ΗΠΑ δεν το επικύρωσαν ποτέ, δίνοντας άλλοθι στον Καναδά να αποσυρθεί με τη σειρά του. Απέμειναν έτσι 36 χώρες στο ρόλο του "σταυροφόρου", για να "σώσουν τον πλανήτη" απ' τα "αέρια του θερμοκηπίου". Η πρώτη περίοδος συμμόρφωσης στις υποχρεώσεις του Κιότο έληξε στις..
31.12.2012 και τον Απρίλιο 2014 οι χώρες κατέθεσαν στον ΟΗΕ τα τελικά στοιχεία εκπομπών. Μέχρι τις 10 Ιουλίου 2015 αυτά τα στοιχεία ελέγχθηκαν, οριστικοποιήθηκαν και στη συνέχεια δημοσιεύτηκαν απ' τον ΟΗΕ.
Όπως φαίνεται στο πιο πάνω διάγραμμα, που προέρχεται από μελέτη που δημοσιεύτηκε στις 10/6 στο Climate Policy, ανάμεσα στις λιγοστές χώρες που δεν ...
τα κατάφεραν να πιάσουν τους στόχους μείωσης των εκπομπών "αερίων του θερμοκηπίου" και βρέθηκαν στο "κόκκινο", φιγουράρουν εντυπωσιακά οι πολύ αιολικές Δανία και Ισπανία. Στη χειρότερη θέση βρέθηκε η Ιαπωνία, αλλά αυτή είναι απολύτως δικαιολογημένη, καθώς το 2011, εν μέσω της περιόδου ισχύος του Πρωτοκόλλου του Κιότο, συνέβη το τσουνάμι στη Φουκουσίμα κι έκλεισαν όλα τα πυρηνικά της εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής, με συνέπεια να λειτουργήσουν εντατικά τα εργοστάσια ορυκτών καυσίμων και ν' αυξηθούν αναγκαστικά οι εκπομπές.
Αυτά τα στοιχεία έτυχαν επεξεργασίας απ' τους μελετητές, που κατέληξαν στο πιο πάνω διάγραμμα: μόνο εννιά απ' τις 36 χώρες απέτυχαν να πιάσουν τους στόχους μείωσης των εκπομπών "αερίων του θερμοκηπίου", οι υπόλοιπες τα κατάφεραν μια χαρά και περισσότερο απ' όλους η Ρωσική Ομοσπονδία και άλλες πρώην κομμουνιστικές χώρες, που έκλεισαν πολλά παλιά και ρυπογόνα εργοστάσια, περιορίζοντας εντυπωσιακά τις εκπομπές τους. Π.χ. η πολύ "καρβουνιάρικη" στην ηλεκτροπαραγωγή της Πολωνία είχε στόχο μείωσης 6%, αλλά κατάφερε μείωση 29,7%. Χάρη στην υπεραπόδοση των πρώην κομμουνιστικών χωρών οι στόχοι του Κιότο για το σύνολο των 36 χωρών υπερκαλύφθηκαν κατά 2,4 Gt CO2e (εκπομπές σε ισοδύναμο CO2). Ακριβώς απ' το κλείσιμο πολλών εργοστασίων της πρώην Ανατολικής Γερμανίας επωφελήθηκε η ενωμένη πλέον Γερμανία για να καταφέρει να πιάσει το στόχο της.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι μελετητές, το κλείσιμο εργοστασίων στο πρώην Ανατολικό μπλοκ δεν ήταν ο μόνος παράγοντας επίτευξης του στόχου του Κιότο. Θετικά επέδρασε η απόσυρση των ΗΠΑ και του Καναδά, πολύ μεγάλων βιομηχανικών ρυπαντών, αλλά και η οικονομική κρίση του 2008. Τέλος βοήθησαν συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής, που εφαρμόστηκαν απ' τις χώρες που συμμετείχαν στο Πρωτόκολλο του Κιότο.
Η χρεοκοπημένη Ελλάδα, πάντα πρωτοπόρος στη "σωτηρία του πλανήτη", έσπευσε να πλασαριστεί μεταξύ των χωρών με σαφή μείωση των εκπομπών, κατά 14 εκατ. τόνους ισοδύναμους σε CO2, σημαντικά περισσότερο από χώρες σαν την Ολλανδία, το Βέλγιο, τη Φινλανδία και την Ιταλία. Το έχουμε πει άλλωστε απ' την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, πως "Μειώσαμε ως χώρα πέρα απ' τις διεθνείς υποχρεώσεις τις εκπομπές CO2 στην ηλεκτροπαραγωγή και σώζουμε τον πλανήτη. Α, και ...αυτοκαταστρεφόμαστε!", καθώς μειώσαμε τη λιγνιτική ηλεκτροπαραγωγή και την αντικαταστήσαμε με εισαγωγές ηλεκτρισμού απ' το λιγνίτη των γειτόνων.
Η αποτυχία Δανίας και Ισπανίας να πιάσουν το στόχο μείωσης των εκπομπών δεν είναι τυχαία: τα πολλά αιολικά δεν μειώνουν αντίστοιχα τις εκπομπές, καθώς πρέπει να υπάρχουν οι περίφημες "στρεφόμενες εφεδρείες", εργοστάσια ορυκτών καυσίμων που παραμένουν σε συνεχή λειτουργία, δίνουν αληθινά αξιόπιστη ηλεκτροδότηση και μπορούν να υποκαταστήσουν σε πραγματικό χρόνο την απώλεια της αναξιόπιστης αιολικής ισχύος μόλις κοπάσει απότομα ο άνεμος. Κι ακόμα χειρότερα, ο τρόπος λειτουργίας των εργοστασίων ορυκτών καυσίμων ως εφεδρικών μειώνει το βαθμό απόδοσής τους κι αυξάνει περαιτέρω τις εκπομπές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου