Με το σχέδιο κατασκευής του ρωσικού αγωγού που προωθεί η ελληνική κυβέρνηση φλερτάρουν τώρα και οι Ιταλοί της Edison, παρ' ότι επισήμως ακόμη δεν έχει υπογραφεί καμία συμφωνία και η προετοιμασία βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο.
Στο θέμα αναμένεται να αναφερθεί σήμερα μιλώντας στο συνέδριο "Economist" ο επικεφαλής της ιταλικής Εdison Ρομπέρτο Πότι, ο οποίος χθες ...
συναντήθηκε με τον υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Λαφαζάνη. Η ιδέα που εξέτασαν οι δύο πλευρές είναι να αξιοποιηθεί το ξεχασμένο σχέδιο του "Ελληνο-Ιταλικού" αγωγού (IGI) ως μέρος του "Ρωσικού αγωγού”, επιβεβαιώνοντας τα όσα είχε γράψει το Energypress (http://energypress.gr/news/i-prooptiki-toy-greek-stream-xanadinei-rolo-ston-ellinoitaliko-agogo-itgi).
Επί πρωθυπουργίας Κ. Καραμανλή, Edison, και ΔΕΠΑ είχαν συστήσει από κοινού την εταιρεία "Ποσειδών". Αντικέιμενό της ήταν ένας αγωγός που θα μετέφερε το αζέρικο αέριο από την Τουρκία στην Ελλάδα, και από εκεί υποθαλάσσια στην Ιταλία.
Το σχέδιο ναυάγησε όταν οι Αζέροι επέλεξαν τον αγωγό TAP για το σκοπό αυτό. Τώρα η ελληνική και η ιταλική πλευρά σχεδιάζουν να ξαναζωντανέψουν το σχέδιο για να μεταφέρουν στην Ιταλία όχι αζέρικο, αλλά ρώσικο αέριο. Πως ; Αν γίνει ο ρωσικός αγωγός, ένας κλάδος του προβλέπεται να μεταφέρει το αέριο μέσω Σκοπίων, Σερβίας, και Ουγγαρίας σε Κ. Ευρώπη. Η πρόταση που εξετάζουν Έλληνες και Ιταλοί είναι ένας δεύτερος κλάδος του να ακολουθεί το παλιό σχέδιο του Ελληνο-Ιταλικού αγωγού προς Ηγουμενίτσα και υποθαλάσσια προς Ιταλία.
Υπενθυμίζουμε ότι πι συζητήσεις που έκαναν ο Αλέξης Τσίπρας και ο Παναγιώτης Λαφαζάνης στη Μόσχα, αφορούν στην κατασκευή ενός αγωγού επί ελληνικού εδάφους (Greek Stream) ο οποίος θα αποτελεί συνέχεια του Turkish Stream, παραλαμβάνοντας Ρωσικό αέριο από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και μεταφέροντάς το στα σύνορα με τη FYROM προκειμένου στη συνέχεια μέσω Σερβίας και Ουγγαρίας να κατευθυνθεί στην Κεντρική Ευρώπη.
Το σενάριο που εμπλέκει τον ITGI αφορά στο ενδεχόμενο να υπάρξει ένας αγωγός που να μεταφέρει το ρωσικό αέριο από τα ελληνορωσικά σύνορα έως τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης και από εκεί να χαραχθούν δύο οδεύσεις: Η μία να συνεχίζει προς Βορρά, όπως συζητήθηκε με τους Ρώσους (FYROM, Σερβία κ.λπ.) και η άλλη να ακολουθήσει το παλιό σχέδιο του ITGI προς Ηγουμενίτσα και υποθαλάσσια προς Ιταλία.
Το πρώτο πλεονέκτημα μιας τέτοιας επιλογής είναι ότι θα επισπευσθεί η όλη διαδικασία και θα αξιοποιηθεί η προεργασία που έχει γίνει (αλλά και τα χρήματα που έχουν ξοδευθεί) για να γίνουν οι προπαρασκευαστικές εργασίες και οι αδειοδοτήσεις του έργου. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αγωγός αυτός συνεχίζει να είναι ενταγμένος στα λεγόμενα έργα κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχουν προτεραιότητα χρηματοδότησης.
Το δεύτερο πλεονέκτημα του συγκεκριμένου σεναρίου είναι ότι τον αγωγό ITGI και ειδικότερα το τμήμα Ελλάδας – Ιταλίας τον «τρέχει» η εταιρεία «Ποσειδών», κοινή εταιρεία της κρατικής ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison, η οποία ανήκει πλέον στην κρατική γαλλική εταιρεία EDF. Και οι δύο χώρες, Ιταλία και Γαλλία, είχαν στηρίξει θερμά το project αυτό, συνεχίζουν, δε, να ενδιαφέρονται για την εξέλιξή του. Οι εκτιμήσεις συγκλίνουν, ότι εάν επιλεγεί η αναβίωση του ITGI, η πολιτική υποστήριξη Γαλλίας και Ιταλίας (μιας χώρας, μάλιστα, που θεωρείται “φιλορωσική” σε ευρωπαϊκό επίπεδο) θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα ισχυρό μέτωπο για να μετριαστούν ή να διασκεδαστούν οι αντιρρήσεις της Κομισιόν για τον αγωγό Turkish Stream.
Το τρίτο πλεονέκτημα είναι βεβαίως ότι ενισχύεται η εμπορική προοπτική του όλου εγχειρήματος, καθώς μπαίνει στο παιχνίδι η ιταλική και η γαλλική αγορά φυσικού αερίου. Είναι γνωστό ότι οι αγωγοί εξαρτώνται πρώτα απ΄ όλα από το αν θα βρεθούν πελάτες που να απορροφήσουν τις μεταφερόμενες ποσότητες.
Όσον αφορά στο ενδεχόμενο να έχουν οι Ρώσοι αντίρρηση για μια πιθανή αλλαγή στο σχέδιο της όδευσης του αγωγού, εκείνο που λέγεται αρμοδίως είναι ότι αντικειμενικός σκοπός, τόσο των Ρώσων όσο και της ελληνικής κυβέρνησης, είναι να υπάρξει ένας διάδρομος εφοδιασμού της Ευρώπης με ρωσικό φυσικό αέριο. Η διαδρομή, στο βαθμό που εξασφαλίζονται πελάτες και ικανοποιείται η ανάγκη εφοδιασμού των ευρωπαϊκών αγορών, δεν απασχολεί τη Gazprom, η οποία μάλιστα δε θέλει να εμπλέκεται επί ευρωπαϊκού εδάφους για να μην έχει και τις ευθύνες τήρησης των κοινοτικών προδιαγραφών.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου