Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2015

Τα οφέλη από τον «Turkish Stream»

Τα οφέλη από τον «Turkish Stream»
Ο νέος αγωγός φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Τουρκία αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το 2020, τότε που σχεδιάζεται να διακοπεί η διαμετακόμιση αερίου μέσω Ουκρανίας. 

Ο αγωγός φυσικού αερίου Turkish Stream συνολικής χωρητικότητας 63 δις. κυβικών μέτρων ετησίως, θα περνά κάτω από τη Μαύρη Θάλασσα και η διαδρομή του θα είναι σχεδόν η ίδια με εκείνη του South Stream. Αυτό δήλωσε ο διευθύνων Σύμβουλος της Gazporm, Αλεξέι Μίλερ, μετά τη συνάντηση με τον υπουργό Ενέργειας της Τουρκίας Τανέρ Γιλντίζ, γράφει η εφημερίδα οικονομικών θεμάτων Kommersant. 

Σύμφωνα με τον Μίλερ, η Gazprom σκοπεύει ως το 2020 να σταματήσει τη διέλευση αερίου μέσω της Ουκρανίας και ως τότε θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του Turkish Stream, ενώ η Ευρώπη θα πρέπει να έχει κατασκευάσει αγωγούς για την λήψη 63 δις. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από την Τουρκία. Περίπου 600 χλμ. του αγωγού θα περνούν από τον παλιό διάδρομο του South Stream και 250 από νέο διάδρομο προς την κατεύθυνση του ευρωπαϊκού τμήματος της Τουρκίας. 

Κέρδη για την Τουρκία 

Σύμφωνα με Ρώσους ειδικούς, η ρωσική εταιρία υποχρεώθηκε να ανταποκριθεί στις επιθυμίες των Τούρκων εταίρων της. Ο κύριος αναλυτής της επενδυτικής εταιρίας UFS, Ιλιά Μπαλακίρεφ, αναφέρει ότι «η Gazprom επέμενε σε άλλη εκδοχή, κατά την οποία το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού θα περνούσε παράλληλα με τον άλλο αγωγό φυσικού αερίου Blue Stream και θα ήταν φθηνότερο για την εταιρία». Όπως εξηγεί, η οδός που επιλέχθηκε δεν είναι τόσο κακή καθώς διανύει σε ποσοστό περίπου 70% εκείνη του South Stream, ο οποίος είχε ήδη σχεδιαστεί.

Στο πλαίσιο του South Stream σχεδιαζόταν να κατασκευαστεί αγωγός φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς τη Νότια Ευρώπη, ωστόσο η ρωσική εταιρία παραιτήθηκε από το πρόγραμμα εξαιτίας της στάσης της Βουλγαρίας, η οποία ανέστειλε τις εργασίες του αγωγού κατόπιν απαίτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τελικά, την 1η Δεκεμβρίου 2014 ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν κατά την διάρκεια της επίσκεψής του στην Τουρκία ανακοίνωσε την οριστική εγκατάλειψη του South Stream και την αντικατάστασή του από το νέο αγωγό μέσω τουρκικής διαδρομής.

Η κυριότερη δυσκολία του «Turkish Stream» είναι η απουσία συμφωνιών για την τελική τιμή του αερίου, όπως δήλωσε σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό NTV ο Τούρκος υπουργός Γιλντίζ. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Kommersant, η τουρκική κυβέρνηση, έχει αξιώσει σημαντική έκπτωση στο φυσικό αέριο της τάξης του 15%. 

Ο καθηγητής της έδρας κρατικής ρύθμισης της οικονομίας της Ρωσικής Ακαδημίας Εθνικής Οικονομίας και Δημόσιας Διοίκησης, Ιβάν Καπιτόνοφ, υποστηρίζει ότι μια παρόμοια έκπτωση για την Τουρκία μπορεί να εκληφθεί ως ανταμοιβή, με δεδομένη την απουσία άλλων χωρών διέλευσης. 

«Το γεγονός ότι το πρόγραμμα στη σημερινή του μορφή εγκυμονεί κινδύνους επιβολής από πλευράς Τουρκίας των δικών της θέσεων, ήταν σαφές εξαρχής, και πιθανόν η Τουρκία θα εξασφαλίσει αναπόφευκτα κάποια έκπτωση», εκτιμά Ιλιά Μπαλακίρεφ.

Η αρχή, από το 2017

Σύμφωνα με τον Μπαλακίρεφ, το άνοιγμα της πρώτης γραμμής τροφοδοσίας θα επιτρέψει να ελαττωθεί η μεταφορά μέσω της Ουκρανίας κατά 25% ήδη από το 2017, γι’ αυτό και η έκπτωση που θα γίνει, λογικά θα πρέπει να καλυφθεί από τα έσοδα. Την κατασκευή του θαλάσσιου τμήματος του αγωγού θα υλοποιήσει από μόνη της η Gazprom, ενώ στη δημιουργία του χερσαίου τμήματος του σχεδίου θα συμμετάσχει η τουρκική εταιρία Botas. Όπως πληροφορήθηκε η RBTH από την υπηρεσία Τύπου της Gazprom, βασικοί στόχοι της εταιρίας είναι η ανάλυση των επιλογών της διαδρομής στο έδαφος της Τουρκίας και ο καθορισμός του σημείου εξόδου του αγωγού από τη θάλασσα. 

Πηγή: RBTH
Σύνταξη: Κ. Μπετινάκης


ΠΗΓΗ:zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου