Ανενεργό παραμένει το περιβόητο σύστημα εισροών - εκροών, αφού μόλις... τρία στα δέκα πρατήρια πανελλαδικά αποστέλλουν σε αδιάλειπτη βάση στοιχεία στο υπουργείο Οικονομικών για τις αγοραπωλησίες που κάνουν σε καύσιμα, επιτείνοντας έτσι τον τραγέλαφο καταπολέμησης του λαθρεμπορίου.
Κι αυτό καθώς επί ενός συνόλου 5.500 πρατηρίων που λειτουργούν πλέον πανελλαδικά, μόλις τα... 1.908 στέλνουν σε τακτική βάση στοιχεία με τις ποσότητες που αγοράζουν και πωλούν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ), προκειμένου να αποφανθεί ποιος παρανομεί και ποιος όχι.
Τρία χρόνια μετά τη ψήφιση του συγκεκριμένου μέτρου (ν.4072/2012) που υποτίθεται ότι θα διασφάλιζε την πάταξη του λαθρεμπορίου, και τα "ενεργά" πρατήρια, αυτά δηλαδή που υποτίθεται ότι αποστέλλουν στοιχεία στο υπ. Οικονομικών δεν ξεπερνούν τα... 2.952 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που μπορεί κανείς να βρει αναρτημένα στην ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ).
Σκεφτείτε ότι τα εγγεγραμμένα πρατήρια στο σχετικό Μητρώο που έχει δημιουργήσει η ΓΓΠΣ, δηλαδή αυτά που έχουν εγκαταστήσει συστήματα εισροών εκροών δεν ξεπερνούν τα 4.671, όταν ο συνολικός στόλος των εν λειτουργία βενζινάδικών πανελλαδικά υπολογίζεται σε 5.500. Με άλλα λόγια, κοντά στα 1.000 πρατήρια δεν αγόρασαν ποτέ τα σχετικά συστήματα, και παρ' όλα αυτά δεν έκλεισαν.
Άκρως απογοητευτικά όμως είναι και τα υπόλοιπα στοιχεία που βρίσκει κανείς στην ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ. Διότι από τα 2.952 που είναι τα υποτιθέμενα "ενεργά" πρατήρια, στην πραγματικότητα, στοιχεία με αγορές και πωλήσεις καυσίμων αποστέλλουν σε αδιάλειπτη βάση μόνο τα 1.908. Δηλαδή μόλις το... 35% σε σύνολο 5.000 λειτουργούντων. Κι αυτό καθώς όπως διαβάζουμε, τα υπόλοιπα 1.044 υστερούν στην αποστολή στοιχείων για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, είτε επειδή κάποια έχουν αλλάξει ιδιοκτήτη αλλά οι υπόχρεοι δεν ενημέρωσαν ηλεκτρονικά τη ΓΓΠΣ, είτε επειδή έχουν ενσκήψει σοβαρά τεχνικά προβλήματα στην αποστολή, είτε εξαιτίας μεταβολών μητρώου, κ.ο.κ.
Υπάρχουν όμως κι εκείνα τα πρατήρια που "σνομπάρουν" εντελώς τη ΓΓΠΣ και δεν της αποστέλλουν στοιχεία παρ' ότι διαθέτουν συστήματα εισροών εκροών. Εδώ ανήκουν 1.698 πρατήρια, εκ των οποίων τα 1.222 δεν αποστέλλουν στοιχεία επειδή δεν διαθέτουν πιστοποιημένους ογκομετρητές, 471 λόγω μη διασύνδεσης με ευθύνη του εγκαταστάτη, 5 λόγω προβλημάτων στη μεταβίβαση, κ.οκ.
Θα ανέμενε κανείς ότι σε όλα τα παραπάνω πρατήρια θα είχαν επιβληθεί ποινές (πρόστιμα, αφαίρεση άδειας, κλπ), αφού οι καταληκτικές και δεσμευτικές ημερομηνίες για την πλήρη εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών έχουν λήξει από τον περασμένο Αύγουστο. Ελάχιστα ωστόσο πρόστιμα έχουν επιβληθεί, σύμφωνα πάντα με την ιστοσελίδα της ΓΓΠΣ.
Είναι προφανές ότι πριν αλλά και μετά τις εκλογές, το σύστημα "ξεχαρβαλώθηκε", οι έλεγχοι χαλάρωσαν, αποτελεσματική εποπτεία δεν υπάρχει, και ο μηχανισμός εισροών-εκροών υπολειτουργεί. Αλλά το σύστημα, μαζί και με τα άλλα μέτρα όπως τα GPS σε βυτιοφόρα και πλοιάρια, είναι απαραίτητα προκειμένου η κυβέρνηση να καταπολεμήσει το λαθρεμπόριο, κάτι για το οποίο διατείνεται ότι αποτελεί από τους πρωταρχικούς της στόχους. Επιπλέον, τυχόν προσπάθεια της κυβέρνησης να μειώσει τους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνη, πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, χωρίς προηγουμένως να έχει θωρακιστεί η λειτουργία του συστήματος εισροών - εκροών, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα ανοίξει και πάλι διάπλατα την πόρτα στο λαθρεμπόριο, που για την ώρα έχει περιοριστεί στα ναυτιλιακά καύσιμα.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου