Κατά 10 χλμ αυξάνεται μέχρι στιγμής η διαδρομή του TAP , έπειτα από την ικανοποίηση αιτημάτων που υποβλήθηκαν από περιοχές σε όλο το μήκος όδευσης του για την επαναχάραξη του. Την ίδια στιγμή, με βάση τα κριτήρια που αφορούν στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, φαίνεται να αποκλείονται ελληνικές εταιρίες από την κατασκευή του, εκτός κι αν συμπράξουν με ξένες εταιρίες.
Σύμφωνα με τα κριτήρια αυτά, το χερσαίο τμήμα του αγωγού θα έχει διάμετρο 48 ίντσες (1,2 μέτρα), ενώ ο ενδιαφερόμενος ανάδοχος θα πρέπει να παρουσιάσει προϋπηρεσία κατασκευής 1000 χλμ σε έργο αυτής της κατηγορίας. Όπως αναφέρθηκε κατά τη χθεσινή συνάντηση διευθυντικών στελεχών του TAP στην Ελλάδα με εκπροσώπους του Τύπου, η επιλογή των κριτηρίων είναι με βάση διεθνή στάνταρντ και αφορούν στην επιλογή του κύριου κατασκευαστή του project . Όμως, καμία ελληνική εταιρία δεν διαθέτει αυτές τις προϋποθέσεις και ειδικά εμπειρία που απαιτείται στη συγκόλληση χαλύβδινων αγωγών, με συνέπεια η όποια ελληνική συμμετοχή να περιορίζεται σε εργολαβίες υποέργων (χωματουργικά, κλπ). Το γεγονός αυτό έρχεται σε αντίθεση με όσα είχε πει στην ελληνική Βουλή ο υφυπουργός ΠΕΚΑ Μάκης Παπαγεωργίου, ο οποίος, μιλώντας πέρσι το Νοέμβριο στα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για την κύρωση της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας, διαβεβαίωσε ότι «υπάρχει ειδική πρόβλεψη στη συμφωνία ότι δεν μπορούν να εξαιρεθούν οι ελληνικές εταιρίες. Αυτό που εξασφαλίσαμε είναι να μην έχουν όρους που να αποκλείουν τις ελληνικές εταιρίες, οι οποίες κατασκευάζουν σωλήνες αγωγών. Γιατί θα μπορούσε πολύ εύκολα να αποκλεισθούν, βάζοντας ως προϋπόθεση πολύ μεγάλη εμπειρία και άλλες προδιαγραφές. Ενώ τώρα μπορούν να μετέχουν στην κατασκευή και την προμήθεια των υλικών ελληνικές εταιρίες, είτε αυτόνομα είτε με οποιαδήποτε άλλη μορφή μέσα από διαγωνιστική διαδικασία υπό το ευρωπαϊκό δίκαιο, όπως γίνονται οι διαγωνισμοί στο ευρωπαϊκό σύστημα.»
Σε αυτή τη φάση, πάντως, είναι σε εξέλιξη η διαδικασία προεπιλογής εταιριών για την προμήθεια των σωλήνων και η οποία θα ολοκληρωθεί στα τέλη του έτους, για να προκηρυχθούν αμέσως μετά οι διεθνείς διαγωνισμοί για την κατασκευή του έργου.
Η διαδρομή του αγωγού δεν έχει κλείσει οριστικά, δεδομένων των αντιδράσεων, αλλά και μεμονωμένων αιτημάτων, για την επαναχάραξη του. Το μεγάλο «αγκάθι» παραμένει η περιοχή στα Τενάγη Φιλίππων, με την τοπική κοινωνία να αντιδρά σθεναρά για την παράκαμψη τους, ενώ ο TAP έχει δεχθεί ως τώρα 100 αιτήματα από διάφορες περιοχές σε όλο το μήκος του, από τους Κήπους Έβρου ως την Καστοριά, από τα οποία ικανοποίησε τα 40. Τα υπόλοιπα είναι υπό εξέταση.
Στα αιτήματα που ικανοποιήθηκαν περιλαμβάνεται και το αίτημα του Δήμου Νέστου, για την όδευση του αγωγού από την φερώνυμη κοιλάδα έως τη Νέα Καρβάλη. Αρχικά ο αγωγός θα περνούσε μέσα από καλλιεργήσιμα χωράφια, κάτι το οποίο ζήτησε να μην γίνει ο τοπικός Δήμος, προσκομίζοντας σχετικές μελέτες. Ο TAP ικανοποίησε το αίτημα αυτό και ο αγωγός θα διέλθει 2 χλμ πιο νότια, παράλληλα με το αρδευτικό κανάλι.
Ανοιχτή παραμένει η όδευση του από τα Τενάγη, με τους εκπροσώπους του TAP να δηλώνουν ότι στις εναλλακτικές λύσεις που εξετάζονται είναι και η παράκαμψη τους.
Σε εξέλιξη, επίσης, είναι και η κτηματογράφηση των ιδιοκτησιών κατά το μήκος της διαδρομής του αγωγού, εκτός από τη Δυτική Μακεδονία, όπου εκεί το έργο αυτό έχει ολοκληρωθεί.
Εκτός, όμως, από το νομό Καβάλας προβλήματα αντιμετωπίζει ο TAP και στην περιοχή San Foca της Ιταλίας, όπου προσαιγιαλώνεται ο αγωγός. Ο δήμαρχος του Melendugno (η μαρίνα του San Foca ), γνωστός για την ακτιβιστική δράση του, έχει δημιουργήσει μία ομάδα που αποκαλείται «No TAP group » και η οποία αντιδρά στην όδευση του, επικαλούμενη περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Η κοινοπραξία του TAP σε αυτή τη φάση αναμένει την έγκριση της περιβαλλοντικής μελέτης από τις αρμόδιες ιταλικές αρχές και αφήνει ανοικτό το θέμα να μην περάσει ο αγωγός από το San Foca , επανεξετάζοντας τις αρχικές πέντε εναλλακτικές λύσεις που είχαν τεθεί στο τραπέζι, για διαφορετική όδευση.
ΠΗΓΗ:energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου