Για να υπάρχει ισορροπία τιμών οπουδήποτε, θα πρέπει η ζήτηση και η προσφορά να είναι ισοσκελισμένες. Αν για παράδειγμα υπάρχει ζήτηση για 1000 βαρέλια πετρέλαιο την ήμερα και η προσφορά είναι 1000 βαρέλια την ημέρα, τότε η τιμή θα είναι σταθερή (όπου και να είναι αυτή).
Αυτό που έχει καταφέρει να κάνει εδώ και πολλά χρόνια ο OPEC είναι να κρατά αυτή την ισορροπία μειώνοντας ή αυξάνοντας την προσφορά.
Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι το πετρέλαιο είναι στα 80 δολάρια το βαρέλι σήμερα και ο OPEC θέλει οι τιμές να πάνε στο 100 δολάρια, δεν έχει παρά να αφήσει ένα πολύ μικρό κενό μεταξύ ζήτησης και προσφοράς, και η τιμή του πετρελαίου θα ανέβει σταθερά έως τα 100 δολάρια. Όταν φτάσει εκεί, ο οργανισμός συμπληρώνει το έλλειμμα στην παράμετρο ζήτηση και οι τιμές μένουν σταθερές.
Ο λόγος που πέφτει το πετρέλαιο δεν είναι διότι έχουμε έλλειμμα ζήτησης, αλλά υπερπροσφορά, κυρίως από την παραγωγή πετρελαίου από σχιστόλιθο όπως έχουμε ξαναπεί. Όσο η προσφορά είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση, οι τιμές θα πέφτουν, διότι στο τέλος της ημέρας θα υπάρχει πρόσφορα πετρελαίου στο ταμπλό που δέχεται να πουληθεί ένα tick πιο χαμηλά από το χτεσινό κλείσιμο.
Σε αντίθεση με άλλες φορές όμως, ο OPEC αυτή τη φορά δεν δέχτηκε να μειώσει την παραγωγή για να εξαλειφθεί αυτό το... μπόσικο στην πρόσφορα. Όπως σας έχω πει σε προηγούμενα άρθρα, είναι μια επιθετική πολιτική της Σαουδικής Αραβίας προκειμένου να μειωθεί η παραγωγή από σχιστόλιθο, διότι θεωρητικά κάτω από τα 60 (σύμφωνα με πολλούς αναλυτές) δεν συμφέρει η παραγωγή του.
Το ερώτημα τώρα είναι, πόσο χαμηλά μπορεί να φτάσει το πετρέλαιο πριν οι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή αυτού πονέσουν αρκετά και μειώσουν την παραγωγή τους;
Σύμφωνα με την Morgan Stanley η τιμή του πετρελαίου μπορεί να πέσει και στα 43 δολάρια το βαρέλι μέχρι του χρόνου. Και μιλώντας για σχιστόλιθο, την Παρασκευή η Αμερικανική Baker Hughes ανακοίνωσε ότι 3 νέα oil-drilling rigs έχουν προστεθεί στην παραγωγική της δυνατότητα. Άρα μέχρι τώρα τουλάχιστον, δεν έχουμε δει τους Αμερικανούς παραγωγούς να λυγίζουν.
Μια ιδέα για το πότε θα δούμε κάποιο είδος πάτου στο πετρέλαιο, θα είναι όταν θα διαβάσουμε αναφορές ότι το πετρέλαιο αποθηκεύεται σε δεξαμενόπλοια διότι δεν έχουν που να το βάλουν.
Η σκέψη μου έχει ως εξής:
Όταν φτάσει η αγορά να αποθηκεύει πετρέλαιο σε πλωτές δεξαμενές και σε μεγάλα πετρελαιοφόρα πλοία, σημαίνει (για έμενα τουλάχιστον) ότι δεν αναμένει την τιμή του πετρελαίου να υποχωρήσει πολύ χαμηλότερα, και δέχεται να το αγοράσει στις τωρινές τιμές, προσδοκώντας να το πουλήσει πολύ υψηλότερα στο μέλλον, παράβολο το κόστος του να το έχει αποθηκευμένο.
Ακόμα βέβαια δεν έχουμε ακούσει για τέτοιες αναφορές και με βάση αυτή τη θεωρία, οι τιμές μάλλον έχουν ακόμα δρόμο προς τα κάτω.
Σημειώστε επίσης ότι ένας άλλος λόγος για τις τιμές να δουν πάτο και να πάρουν ξανά την ανηφόρα, είναι μια απλή απόφαση του OPEC ξανά να γίνει ο ρυθμιστής στην ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Αν διαβάσουμε οτιδήποτε για μείωση της παραγωγής από τον OPEC, αυτός θα είναι άλλος ένας λόγος για τον τερματισμό της πτώσης του πετρελαίου και ο καταλύτης για υψηλότερες τιμές ξανά.
ΠHΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου