Πέμπτη, 16 Οκτωβρίου 2014

Διυλιστήρια και εταιρείες εμπορίας παίρνουν ανάσα με το χαμηλό αργό


Η Ελλάδα ακολουθεί τις εξελίξεις όμως αυτή τη στιγμή είναι όλοι ευχαριστημένοι γιατί υπάρχουν φθηνότερα προϊόντα, λιγότερη κατακραυγή και ο κόσμος βάζει πιο εύκολα βενζίνη και πετρέλαιο. Τα περιθώρια περιορίζονται λίγο από την άνοδο του δολαρίου έναντι του ευρώ, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι η κατάσταση δεν είναι βελτιωμένη σε σχέση με τα αρνητικά ρεκόρ που είχαν καταγραφεί λίγους μήνες πριν.
Με τα λόγια αυτά παράγοντας της εγχώριας αγοράς πετρελαίου περιγράφει την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί μετά τον εικαζόμενο πόλεμο τιμών που ξεκίνησε η Σαουδική Αραβία και έχει οδηγήσει τις τιμές του μαύρου χρυσού σε χαμηλά τετραετίας.
Και βέβαια με τις εισαγωγές ενέργειας για την ΕΕ να υπολογίζονται στα 500 δισ. δολάρια το 2013, μόνο η φετινή πτώση μπορεί να μεταφραστεί σε οφέλη 25 δισ., ενώ εάν οι τιμές παραμείνουν στα επίπεδα κάτω από τα 85 δολάρια το κέρδος για την εξαρτώμενη από εισαγωγές Ευρώπη θα ξεπεράσει τα 80 δισ.
Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που βελτιώνουν το κλίμα και δημιουργούν θετικό κλίμα στην αγορά;
Καταρχάς η υποχώρηση της τιμής συνεπάγεται υποχώρηση της τιμής της πρώτης ύλης στα διυλιστήρια δηλαδή του αργού. Λογιστικά η υποχώρηση έχει αρνητική επίπτωση αφού μειώνεται η αξία των αποθεμάτων. Ωστόσο οι χαμηλότερες τιμές συνεπάγονται και κίνητρο για αύξηση της κατανάλωσης. Σύμφωνα με αναλύσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας, με τις τιμές στα επίπεδα των 80 δολαρίων, θα μπορούσε να υπάρξει μια ανάσχεση των αρνητικών προβλέψεων για τη ζήτηση. Θυμίζουμε ότι ο ΙΕΑ προέβλεψε για το 2015 ρυθμό αύξησης της ζήτησης κατά 300 χιλιάδες βαρέλια μικρότερο.
Σε περιφερειακό επίπεδο η βελτίωση των περιθωρίων και η πιθανή σταθεροποίηση της ζήτησης έρχεται σε μια στιγμή που η προσφορά διυλιστικής ικανότητας έχει περιοριστεί δραστικά μετά τα αλλεπάλληλα λουκέτα μονάδων στην Ευρώπη. Αυτό συνεπάγεται ότι -ιδιαίτερα οι εξαγωγικές μονάδες- βρίσκονται σε καλύτερη θέση.
Στην εμπορία, η εικόνα όπως μεταφέρεται για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ενδεικτική του κλίματος στον κλάδο. Με τις τιμές να μειώνονται υπάρχουν προσδοκίες για ανάκτηση κάποιου μέρους από τα μερίδια που χάθηκαν τα τελευταία χρόνια. Βέβαια η ρεαλιστική προσέγγιση λέει ότι κάποιο μέρος των απωλειών, είναι μόνιμες πχ στο θέρμανσης όπου πολλοί καταναλωτές στράφηκαν στο φυσικό αέριο ή τα ενεργειακά τζάκια, πέλετς κλπ. Όμως γεγονός είναι ότι και στα καύσιμα κίνησης και στο θέρμανσης υπάρχει αύξηση της κατανάλωσης και καλύτερα περιθώρια.
Εν κατά κλείδι, η εξέλιξη που έχει δημιουργήσει κύματα ανησυχίας στους παραγωγούς πετρελαίου, ιδιαίτερα εκείνων με ακριβό κόστος παραγωγής (shale oil, deepwater), φέρνει ανακούφιση για το υπόλοιπο κομμάτι της αγοράς δηλαδή για τη διύλιση και την εμπορία.


ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου