Οι αυξημένες εξαγωγές LPG λόγω της υψηλότερης παραγωγή πετρελαίου σχιστών ( shale oil) θα τονώσει τη ζήτηση για πλοία που μεταφέρουν αέρια φορτία, όπως προπάνιο, βουτάνιο, αιθάνιο, δήλωσε στο Bloomberg o Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης, διευθυντής της Latsco Shipping Ltd, με έδρα το Λονδίνο.
Όπως αναφέρει το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο, επικαλούμενο στοιχεία του αμερικανικού EIA, oι αποστολές του LPG από τις ΗΠΑ ανήλθαν στα επίπεδα-ρεκόρ των 506.000 βαρέλιών την ημέρα τον Απρίλιο, αυξημένα κατά 65 τοις εκατό σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η παραγωγή των αερίων έχει αυξηθεί καθώς οι υψηλές τιμές του πετρελαίου και η βελτίωση στην οριζόντιας εξόρυξη και στις τεχνικές υδραυλικής ρωγμάτωσης έχουν επιτρέψει στους παραγωγούς να αξιοποιήσουν ποσότητες αργού και φυσικού αερίου που βρίσκονται παγιδευμένες σε στρώματα σχιστολιθικά πετρώματα σε βάθη περισσότερο από ένα μίλι κάτω από την επιφάνεια της γης.
«Η επανάσταση του αμερικανικού πετρελαίου σχιστών είναι ο βασικός παράγοντας που άλλαξε το παιχνίδι στην αγορά LPG», δήλωσε ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης σε συνέντευξή του στο Bloomberg στην ελληνική πρωτεύουσα. «Είμαστε πολύ αισιόδοξοι για την περαιτέρω αύξηση της ζήτησης για τα πλοία LPG, ιδιαίτερα από τις ΗΠΑ λόγω του πετρελαίου σχιστών».
Το LPG στις ΗΠΑ, που χρησιμοποιείται για μαγείρεμα και θέρμανση, καθώς και ως πρώτη ύλη για τη βιομηχανία πετροχημικών, ως επί το πλείστον παράγεται ως υποπροϊόν του φυσικού αερίου. Η αμερικανική παραγωγή αργού έφθασε τα 8,48 εκατ. βαρέλια ημερησίως την εβδομάδα που έληξε στις 13 Ιουνίου, φτάνοντας τα υψηλότερα επίπεδα από τον Οκτώβριο του 1986 ενώ η παραγωγή φυσικού αερίου αναμένεται να σημειώσει ρεκόρ για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά. Η τεράστια παραγωγή αερίων έχει μειώσει τις τιμές κατά μήκος των ανατολικών ακτών των ΗΠΑ, προς όφελος των παραγωγών πετροχημικών και ενθαρρύνοντας τις εξαγωγές.
Η εξέλιξη αυτή έχει οδηγήσει σε αύξηση στη ζήτηση για τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς LPG, που είναι γνωστά ως VLGC και τα οποία μπορούν να μεταφέρουν περί τα 80.000 κυβικά μέτρα το καθένα (2,8 εκατομμύρια κυβικά πόδια). Το κόστος για τη μεταφορά 1 εκατ. τόνων LPG mε VLGC από τη Μέση Ανατολή στην Ιαπωνία ήταν 128,19 δολάρια χθες, 66 τοις εκατό υψηλότερο από ό, τι πριν από 12 μήνες, ανάλογα με το Baltic Exchange, που έχει έδρα το Λονδίνο.
Η Latsco διαθέτει τέσσερα VLGC, με μεταφορική ικανότητα 82.000 κυβικά μέτρα το καθένα, επτά μέσης κατηγορίας δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων με συνολική χωρητικότητα 343.815 τόνους καθαρού βάρους και τέσσερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων μεγάλης εμβέλειας με συνολική χωρητικότητα 335.654 τόνων καθαρού βάρους. Τα Δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων μεταφέρουν διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου.
Η εταιρεία παρήγγειλε 12 πλοία το 2013, μεταξύ των οποίων τέσσερα VLGC από τη Hyundai Heavy Industries Co της Νότιας Κορέας, τρία δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων μεγάλης εμβέλειας από τη Hyundai Samho Heavy Industries Co και πέντε μεσαίου βεληνεκούς δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων από την Hyundai Mipo Dockyard ", συνολικής αξίας σχεδόν 700 εκατ. δολ. », δήλωσε ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης.
«Τα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη είναι ισχυρά για την αγορά προϊόντων σε γενικές γραμμές», τόνισε.
Όπως σημειώνει το δημοσίευμα του Bloomberg, η παραγγελία σηματοδοτεί την «δυναμική επιστροφή» του Ομίλου Λάτση στη ναυτιλία, που, μαζί με την αναδιοργάνωση της Latsco, ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη 70χρονη ναυτιλιακή ιστορία της, σύμφωνα με τον Κασιδόκωστα -Λάτση.
Το Bloomberg επισημαίνει, παράλληλα, ότι τα συμφέροντα της οικογένειας Λάτση εκτείνονται στη διύλιση, τα ακίνητα και τον τραπεζικό τομέα. Ο Σπύρος Λάτσης, ο γιος του εκλιπόντος εφοπλιστή Γιάννη Λάτση, διαθέτει περιουσία με καθαρή αξία τουλάχιστον 3 δισεκατομμύρια δολάρια, γεγονός που τον καθιστά τον πλουσιότερο άνθρωπο στην Ελλάδα, σύμφωνα με το Δείκτη Bloomberg Billionaires. Η οικογένεια έχει συμμετοχή στα Ελληνικά Πετρέλαια Α.Ε. (ΕΛΠΕ), στην εταιρεία ακινήτων Lamda Development SA, και ελέγχει την εταιρία ιδιωτικής τραπεζικής EFG International AG, με έδρα τη Ζυρίχη.
Αναφορικά με την ανάπτυξη του LNG, το Bloomberg σημειώνει ότι η Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών (ΕΙΑ) προβλέπει ότι οι ΗΠΑ θα καταστούν καθαρός εξαγωγέας του υγραερίου μέσα 2040, λόγω της συνεχούς αύξησης στην παραγωγή φυσικού αερίου και πετρελαίου. Η παραγωγή φυσικού αερίου σχιστών στις ΗΠΑ θα φτάσει τα 19,8 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια το 2040 από 9,7 τρισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2012, σύμφωνα με την EIA. Επίσης, το Bloomberg τονίζει ότι η Ελλάδα έχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, με πάνω από 3.400 πλοία που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 16 τοις εκατό της παγκόσμιας μεταφορικής ικανότητας, σύμφωνα με το ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας.
Εξάλλου, οι τιμές των ναύλων για τα πλοία που μεταφέρουν LPG αναμένεται να «παραμείνει ισχυρή κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού», αναφέρει η Arctic Securities, σε έκθεσή της στις 29 Απριλίου, επικαλούμενη «εποχιακή δυναμική στις εξαγωγές LPG των ΗΠΑ». Ο συνολικός στόλος των σκαφών αυτών είναι περίπου 160 πλοία.
«Παραλάβαμε το πρώτο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς προϊόντων μεγάλου βεληνεκούς, τον Ιούνιο, και όλα τα άλλα σκάφη θα καθελκυστούν μέχρι το 2016», δηλώνει ο Πάρης Κασιδόκωστας -Λάτσης. Η οικογένεια Λάτση εισέφερε το κεφάλαιο και πρόσθεσεκαι κάποια «παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση από το εξωτερικό», αναφέρει ο κ. Κασιδόκωστας -Λάτσης.
Πρόσφατα έχει παρατηρηθεί αύξηση στις παραγγελίες πλοίων LPG με τον αριθμό των σκαφών που έχει προγραμματιστεί για παράδοση το 2015 και 2016 να αναμένεται να προκαλέσει αύξηση του στόλου κατά 50 τοις εκατό, προσθέτει ο Έλληνας εφοπλιστής. «Σε κάθε άλλο τομέα αυτό θα προκαλούσε συναγερμό, αλλά αυτά τα νέα πλοία θα απορροφηθούν από την εξαιρετικά έντονη αύξηση των εξαγωγών, κυρίως από τις ΗΠΑ».
Η Latsco δεν φοβάται τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της επέκτασης της Διώρυγας του Παναμά στα ναύλα των VLGC, τονίζει το Bloomberg. Η διεύρυνση της πλωτής οδού που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό θα μειώσει τον αριθμό των πλοίων μεταφοράς LPG, καθώς η απόσταση των ταξιδίων μετ 'επιστροφής από το Τόκιο στο Χιούστον θα συντομευθεί κατά περίπου 17.000 μίλια. Οι εργασίες για την επέκταση του καναλιού ήταν κατά 76 %ολοκληρωμένες την 31ς Μαΐου, σύμφωνα με τις αρχές της διώρυγας του Παναμά.
«Μόλις το διευρυμένο κανάλι ανοίγει, ίσως δούμε μια επιβράδυνση στις τιμές των ναύλων για VLGC, καθώς η απόσταση από την Άπω Ανατολή από τις ΗΠΑ του Κόλπου θα είναι μικρότερη, αλλά μακροπρόθεσμα αυτό θα καταστήσει το LPG πιο ελκυστικό και ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλα εμπορεύματα, γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης και σε αναπροσαρμογές στα ναύλα», υπογραμμίζει ο Πάρης Κασιδόκωστας-Λάτσης.
ΠΗΓΗ:energia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου