Τετάρτη 4 Ιουνίου 2014

Γιατί Total και Ε.ON έφυγαν από τον TAP, τα σενάρια για ΔΕΠΑ και o ρόλος της Τουρκίας


Η συνεχιζόμενη μείωση της ζήτησης φυσικού αερίου στην ιταλική αγορά όπου και θα καταλήγει από το 2020 και μετά το αζέρικο αέριο μέσω του TAP, βρίσκονται πίσω από την αποχώρηση της γαλλικής Total (10%) και της γερμανικής E.ON (9%) από την κοινοπραξία του αγωγού.
Η «απελευθέρωση» ποσοστού στον ΤΑΡ θα μπορούσε να αναθερμάνει τα σενάρια εισόδου της ΔΕΠΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του αγωγού, θέμα για το οποίο γίνονται εδώ και καιρό ζυμώσεις, χωρίς ωστόσο να έχουν καταλήξει σε κάτι το συγκεκριμένο.
Παρότι οι δύο αυτοί παίκτες κατέχουν μειοψηφικό ποσοστό στο TAP (αθροιστικά 19%), έναντι 60% των τριών ισχυρότερων ενεργειακών ομίλων BP, Socar, και Statoil, εντούτοις η κίνησή τους κάτι δείχνει.
Ξένοι αναλυτές αποδίδουν την αποχώρηση των δύο εταιρειών, στο γεγονός ότι η ιταλική αγορά, λόγω της κρίσης που ταλαιπωρεί τη γείτονα, έχει πάψει πλέον να είναι ελκυστική για τέτοιες φαραωνικές ενεργειακές επενδύσεις.
Πρόκειται για ένα ακόμη καμπανάκι, μετά και την κίνηση της Gazprom στα τέλη Απριλίου που ανακοίνωσε την απόφασή της να επιλέξει τελικά την Αυστρία (κόμβος Baumgarten) αντί για την Ιταλία (Tarvisio) ως τελικό σημείο για το δικό της φαραωνικό σχέδιο του αγωγού South Stream.
Η προβληματική ιταλική αγορά θολώνει το τοπίο γύρω από τα μεγάλα ενεργειακά έργα, όπως γράφει το Reuters. Αυτός άλλωστε ήταν και ο λόγος που η E.ON αποφάσισε να αποτραβηχτεί συνολικά από την Ιταλία. Όσο για την Total, θα ήταν μάλλον περίεργο να παραμείνει στον TAP όταν ήδη από τον Απρίλιο έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να πουλήσει στην κρατική εταιρεία πετρελαίου της Τουρκίας TPAO το μερίδιό της στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν.
Μπορεί η Ευρώπη να βλέπει στο αέριο του Αζερμπαϊτζάν την εναλλακτική πηγή τροφοδοσίας απέναντι στο ρωσικό, ωστόσο τον τελευταίο λόγο τον έχει πάντα η εμπορική βιωσιμότητα κάθε project, και η ζήτηση.
«Το πρόβλημα την περίοδο αυτή είναι ότι η αγορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι αρκετά υποτονική σε όρους ζήτησης, και ο παράγοντας αυτός παίζει το ρόλο του», σχολίασε χθες στο Reuters ο Peter Kiernan, επικεφαλής οικονομικός αναλυτής στο Economist Intelligence Unit (EIU).
Βουτιά στη ζήτηση
O στόχος του Αζερμπαϊτζάν είναι να μπορέσει να μεταφέρει ως το τέλος του 2020, μέσω Τουρκίας, στην Ιταλία και από εκεί στην Ευρώπη γύρω στα 16 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από το πεδίο Σαχ Ντενίζ ΙΙ.
Αλλά ενώ η Τουρκία ψάχνει για νέες πηγές τροφοδοσίας, καθώς η ζήτηση φυσικού αερίου στη χώρα έχει διπλασιαστεί κατά την τελευταία δεκαετία, η εικόνα στην Ιταλία είναι διαφορετική.
Η κατανάλωση φυσικού αερίου στη γείτονα έχει μειωθεί κατά 15% από τα επίπεδα - ρεκόρ του 2005 (80 δισ. κ. μ.), θέτοντας υπό αμφισβήτηση μεγαλόπνοα επενδυτικά σχέδια όπως ο TAP που φιλοδοξούν να φέρουν περισσότερο καύσιμο σε μια αγορά όπου υπάρχει ήδη υπερπροσφορά.
«Επανεξετάζουμε συνεχώς τις στρατηγικές μας επιλογές σε σχέση με το χαρτοφυλάκιο μας, συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεών μας σε αγωγούς. Η αναθεώρηση αυτή έχει σαν αποτέλεσμα να επαναξιολογούμε ορισμένα περιουσιακά στοιχεία του χαρτοφυλακίου μας», σχολιάζει από την πλευρά του ο Adrian Schaffranietz εκπρόσωπος της E.ON.
Που οφείλεται η κίνηση της E.ON
«Η κίνηση της E.ON ήταν αναμενόμενη, καθώς αποσύρεται συνολικά από την ιταλική αγορά», ανέφερε άλλη πηγή.
Αλλά η απάντηση μπορεί να μην μονοδιάστατη. Οι Γερμανοί επιχειρούν ένα γενικότερο «συμμάζεμα» των διεθνών συμμετοχών τους, προκειμένου να ισοφαρίσουν τη μείωση των κερδών τους. Το 2013 τα κέρδη της μεγαλύτερης εταιρείας κοινής ωφέλειας στη Γερμανία μειώθηκαν 14%, και για φέτος προβλέπεται νέα μείωση.
Ήδη η Ε.ΟΝ έχει κλείσει περίπου 13 GW από εργοστάσια πυρηνικής ενέργειας ή ορυκτών καυσίμων, πάνω από 25% της συμβατικής παραγωγής της και πρόσφατα ο επικεφαλής της, απευθυνόμενος στους μετόχους της, προειδοποίησε ότι «η κατάσταση θα βαίνει αυξανόμενα εκτός ισορροπίας αν για οικονομικούς λόγους αναγκαστούμε να κλείσουμε κι άλλα εργοστάσια».
«Δεν επηρεάζονται τα συμβόλαια του Σαχ Ντενίζ»
Σε κάθε περίπτωση, η είδηση της αποχώρησης Ε.ΟΝ και Total από τον TAP, προκάλεσε μια σχετική κινητοποίηση. «Η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει υπογράψει από πέρυσι μια σειρά εμπορικών συμφωνιών, τις οποίες οι αλλαγές στη μετοχική σύνθεση του TAP δεν επηρεάζει», έσπευσε να δηλώσει ο Toby Odone εκπρόσωπος της BP, επικεφαλής της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ.
«Υπάρχουν πολλές ακόμη ισχυρές εταιρείες στη μετοχική σύνθεση του TAP. Παρ’ όλα αυτά έχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα συμβεί με τα 10 δισ. κ.μ. που προορίζονται για την Ευρώπη και τα 6 δισ. κ.μ. για την Τουρκία», ανέφερε από την πλευρά του ο αναλυτής P. Kiernan.
Θυμίζουμε ότι εκτός από BP, Socar και Statoil (με 20% μερίδιο η κάθε μια), στον TAP συμμετέχουν επίσης Fluxis (16%), Total (10%), E.ON (9%) και Axpo (5%).
Τι ρόλο παίζουν οι τιμές
Η αποχώρηση της Total από το Σαχ Ντενιζ ΙΙ, και η απόφασή της μαζί με την E.ON να πουλήσουν το μερίδιό τους στον TAP, έρχεται ένα μήνα μετά την απόφαση της νορβηγικής Statoil να πουλήσει ποσοστό 10% στο Σαχ Ντενιζ ΙΙ στους δύο άλλους πάρτνερς, BP και Socar.
«Η απόφαση της Statoil έχει λογική, δεδομένων των χαμηλών περιθωρίων κέρδους του συγκεκριμένου σχεδίου συγκριτικά με άλλα διεθνώς εξαιτίας των χαμηλών περιθωρίων κέρδους στην Ευρώπη», ανέφερε χθες ο Trond Omdal, αναλυτής στην Arctic Securities.
Την ίδια στιγμή, οι τιμές στα προθεσμιακά συμβόλαια αερίου στην Ευρώπη έχουν υποχωρήσει κατά 15% από την αρχή του έτους. Βρίσκονται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων τριών ετών, και οι περισσότεροι αναλυτές εκτιμούν ότι θα μειωθούν περαιτέρω, όσο νέοι παραγωγοί στέλνουν στην Ευρώπη νέες παρτίδες αερίου.
Εκτιμάται επίσης ότι πολλά από τα σχεδιαζόμενα έργα αγωγών θα δώσουν "μάχη" προκειμένου να πείσουν ότι θα είναι κερδοφόρα, παράγοντας απαραίτητος για να χρηματοδοτηθούν.
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι η αποχώρηση των δύο εταίρων από τον TAP θα μπορούσε να μπλοκάρει την προσπάθεια της Ιταλίας να βρει νέες πηγές τροφοδοσίας, σε μια στιγμή μάλιστα που η αστάθεια στη Β. Αφρική θα μπορούσε να προκαλέσει διακοπές στις εισαγωγές.
Θυμίζουμε ότι η επιλογή της Ιταλίας ως τελικός προορισμός του TAP συναντά ισχυρές αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας στην περιοχή San Foca όπου και καταλήγει ο αγωγός.
Σύμφωνα με κάποιες πηγές, η Κροατία πιέζει την κοινοπραξία του TAP να αλλάξει την αρχική διαδρομή, και ο αγωγός να περάσει από τα εδάφη της αντί για της Ιταλίας.
Ο ρόλος της Τουρκίας
Ας σημειωθεί τέλος ότι η αποχώρηση Total  και Ε.ΟΝ από τον ΤΑΡ έρχεται σε μια περίοδο ενεργοποίησης της Τουρκίας στην περιοχή. Λίγες μέρες μετά την πώληση του μεριδίου 10% που κατείχε η γαλλική Total στο Σαχ Ντενίζ ΙΙ προς την τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίων TPAO έναντι ποσού 1,45 δις δολ, ενώ την περασμένη Παρασκευή η τουρκική Botas, αύξησε το μερίδιό της στον ΤΑΝΑΡ στο 30%, αγοράζοντας επιπλέον μερίδιο 10% από την αζερική SOCAR. Μόλις την Δευτέρα ο Υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας, Τανέρ Γιλντίζ, προανήγγειλε «μία νέα διεθνή συμφωνία» την ερχόμενη Παρασκευή.
«Αναμένουμε μεγαλύτερο δυναμισμό στην οικονομία χάρη σε αυτές τις συμφωνίες», δήλωσε ο Γιλντίζ, προσθέτοντας ότι «θα υπογράψουμε επίσης μία νέα διεθνή συμφωνία την Παρασκευή», χωρίς, όμως, να προχωρήσει σε περαιτέρω λεπτομέρειες. Ο Τούρκος Υπουργός Ενέργειας ανέφερε, επίσης, ότι η Τουρκία θα διπλασιάσει την πετρελαϊκή παραγωγή της στις αρχές του 2019.
Ας σημειωθεί ότι η Τουρκία έχει το δικαίωμα να αποκτήσει μερίδιο 19% από τα 9 bcm αερίου και 20% από το πετρέλαιο που θα παραχθεί από το Σαχ Ντενίζ, σύμφωνα με τη συμφωνία.

ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου