Πριν από έναν περίπου μήνα ο πετρελαϊκός κολοσσός της BP έδωσε στη δημοσιότητα μία έκθεση με προβλέψεις για το πως αναμένεται να διαμορφωθεί ο παγκόσμιος ενεργειακός χάρτης έως το 2035.
Για τους επενδυτές που επενδύουν με μακροχρόνιες βλέψεις, παρόμοιες εκθέσεις, οι οποίες αναλύουν μεγα-τάσεις που μπορούν να μεταμορφώσουν την παγκόσμια οικονομία, παρουσιάζουν πάντα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Ειδικά όταν πρόκειται για για θέματα ενέργειας, τα οποία έχουν άμεσες επιπτώσεις και στο πεδίο των παγκόσμιων γεωπολιτικών ισορροπιών.
Στην έκτασης 96 σελίδων έκθεση-παρουσίαση της BP, με τίτλο “BP Outlook 2035”, είναι πολλά τα σημεία στα οποία θα μπορούσε να εστιάσει κανείς το ενδιαφέρον. Για παράδειγμα, η πρόβλεψη ότι μέσα στις επόμενες 2 δεκαετίες οι ΗΠΑ θα είναι ενεργειακά αυτάρκεις, ή ότι η Ευρώπη θα είναι ακόμα πιο εξαρτημένη από το φυσικό αέριο καλύπτοντας μέσω εισαγωγών το 84% των αναγκών της, από 66% σήμερα, ασφαλώς δεν περνούν απαρατήρητες.
Ωστόσο η ίδια έκθεση παρουσιάζει και ένα πιο ειδικό ενδιαφέρον, καθώς προβλέπει ότι σε 20 περίπου χρόνια από σήμερα, ο παγκόσμιος στόλος οχημάτων (εμπορικής χρήσης και επιβατηγά Ι.Χ.) θα έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα...
Συγκεκριμένα, οι αναλυτές της BP προβλέπουν ότι ο αριθμός των οχημάτων ανά τον κόσμο θα “εκτοξευθεί” στα επίπεδα των 2,3 δισεκατομμυρίων, από 1,1 δισεκατομμύρια που είναι σήμερα, με το 86% αυτής της τεράστιας αύξησης να προέρχεται από αναδυόμενες οικονομίες. Αντίθετα, κάποιες “ώριμες” αγορές θα βρεθούν στα όρια του κορεσμού.
Στις δύο πολυπληθέστερες οικονομίες, της Κίνας και της Ινδίας, προβλέπεται ότι η αναλογία οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους θα αυξηθεί κατακόρυφα. Στην Κίνα από το 80 στο 360 (με ρυθμό αύξησης 6,9% ετησίως) και στην Ινδία από 20 σε 130 (με ρυθμό αύξησης 8,4% ετησίως).
Μία τάση άμεσα συνδεδεμένη με τα παραπάνω, είναι η ενεργειακή αποδοτικότητα των οχημάτων. Η BP προβλέπει ότι θα βελτιώνεται με ρυθμό 2,5-3% ετησίως στις ΗΠΑ, την Ε.Ε. και την Κίνα. Και αυτό θα επιτυγχάνεται μέσα από μία σειρά καινοτομιών και βελτιώσεων, όπως π.χ. η κατασκευή ελαφρύτερων οχημάτων ή η μεγαλύτερη διείσδυση υβριδικών οχημάτων στον παγκόσμιο στόλο. Μέχρι το 2035 οι πωλήσεις συμβατικών οχημάτων θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 25% των συνολικών πωλήσεων, ενώ τα υβριδικά θα κυριαρχούν.
Η ζήτηση για πετρέλαιο, μόνο για τις οδικές μεταφορές, θα βρίσκεται στα επίπεδα των 40 εκατ. βαρελιών ημερησίως, ενώ ο ρόλος των εναλλακτικών καυσίμων αναμένεται να είναι περιορισμένος, είτε λόγω εμποδίων που θα αντιμετωπίζει π.χ. η αγορά βιοκαυσίμων ή η αγορά του συμπιεσμένου/υγροποιημένου φυσικού αερίου, είτε λόγω του υψηλού, ακόμα και τότε, κόστους των μπαταριών. Μετά το 2030 ωστόσο, η αύξηση στη ζήτηση των εναλλακτικών καυσίμων αναμένεται να είναι μεγαλύτερη από την αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο.
Όλα τα παραπάνω, στον βαθμό που μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστες τόσο μακροπρόθεσμες προβλέψεις, μπορούν κάλλιστα να αποτελέσουν έναν “χάρτη” για τον επενδυτή, ο οποίος θα επιλέξει να τοποθετηθεί σε σχετικές μετοχές ή εμπορεύματα και να αγνοήσει σε έναν βαθμό τις όποιες βραχυπρόθεσμες ή μεσοπρόθεσμες τάσεις.
Σε αυτή την περίπτωση, το πεδίο των δυνητικών επιλογών είναι τεράστιο. Σε ό,τι αφορά τα εμπορεύματα για παράδειγμα, παρατηρείται ήδη από σήμερα (για την ακρίβεια, εδώ και κάποια χρόνια) η τάση υποκατάστασης της χρήσης χάλυβα στην αυτοκινητοβιομηχανία από άλλα, ελαφρύτερα υλικά, όπως το αλουμίνιο, και πιο πρόσφατα από σύνθετα μίγματα από ίνες άνθρακα και πολυμερή. Είναι επίσης εμφανές, ότι παράλληλα με την διόγκωση του παγκόσμιου στόλου οχημάτων θα αυξηθεί και η ζήτηση για ελαστικά. Άλλα πεδία ενδιαφέροντος αφορούν την κατασκευή κυψελών καυσίμου, αλλά και μπαταριών, πεδία όπου τα τελευταία χρόνια οι εξελίξεις είναι ραγδαίες.
Με κάθε ένα από τα παραπάνω παραδείγματα, σχετίζονται δεκάδες ή εκατοντάδες εταιρείες τις οποίες θα άξιζε κανείς να αναζητήσει και των οποίων οι μετοχές πιθανότατα παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον, με βάση και τις εντυπωσιακές προβλέψεις της BP.
Σχεδόν αυτονόητα, ψηλά στη σχετική “λίστα” θα βρίσκονται και οι μετοχές των ίδιων των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίες είναι βέβαιο ότι θα δώσουν σκληρότατη μάχη για να αποσπάσουν τα μεγαλύτερα δυνατά μερίδια αγοράς, ειδικά στις αναδυόμενες οικονομίες και ειδικά στην Κίνα και την Ινδία.
Υπάρχουν επίσης εταιρείες, με αποκλειστικό αντικείμενο την ενεργειακή αποδοτικότητα, και θα ήταν μάλλον λογικό να αναμένει κάποιος ότι είτε οι πατέντες τους, είτε οι ίδιες οι εταιρείες, θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε... μήλον της έριδος για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Από τις παραπάνω εξελίξεις δεν μένει ανεπηρέαστος ούτε ο κλάδος των ηλεκτρονικών ειδών. Όχι μόνο διότι ενσωματώνονται σε νέα οχήματα -όλο και πιο συχνά και όλο και πιο εξελιγμένα- συστήματα ψυχαγωγίας, αλλά και επειδή τα αυτοκίνητα του μέλλοντος (όπως διαφαίνεται από σήμερα) θα μοιάζουν περισσότερο με ηλεκτρονικούς υπολογιστές παρά με... αυτοκίνητα. Συσκευές και υπηρεσίες τηλεματικής, μέχρι και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που σήμερα θυμίζουν επιστημονική φαντασία, είναι πολύ πιθανό μέσα στις επόμενες 2 δεκαετίες να αποτελούν βασικό εξοπλισμό σε ένα σημαντικό κομμάτι του παγκόσμιου στόλου οχημάτων.
Η διόγκωση που προβλέπει η BP μέχρι το 2035 είναι τόσο μεγάλη, που ισοδυναμεί με τη δημιουργία μίας εντελώς νέας αγοράς. Ακόμα και αν η αύξηση του αριθμού των οχημάτων αποδειχθεί μικρότερη, οι ευκαιρίες που δημιουργούνται δεν μπορούν εύκολα να αγνοηθούν.
* Δείτε ολόκληρη την έκθεση της BP (στα αγγλικά).
ΠΗΓΗ.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου