Η απόλυτη απελευθέρωση στη διακίνηση των πετρελαιοειδών, με την πλήρη άρση όσων περιορισμών υφίστανται ακόμα, περιλαμβάνεται στο πολυνομοσχέδιο με τις διατάξεις για τα προαπαιτούμενα του μνημονίου που εισάγεται (μάλλον αύριο και όχι σήμερα) στη Βουλή ως συνέχεια της συμφωνίας με την τρόικα. Με τη ρύθμιση, μεταξύ άλλων, δίνεται η δυνατότητα στα βυτιοφόρα, ακόμα και αν δεν ανήκουν σε προμηθευτικούς συνεταιρισμούς ή κοινοπραξίες, να μεταφέρουν καύσιμα, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι τηρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας που υφίστανται.
Η ρύθμιση για την απελευθέρωση στη διακίνηση των πετρελαιοειδών είναι η μόνη «συνεισφορά» του ΥΠΕΚΑ στο πολυνομοσχέδιο, καθώς δεν υπάρχουν άλλες προαπαιτούμενες δράσεις στον ενεργειακό χώρο που να πρέπει να νομοθετηθούν τώρα.
Ωστόσο οι εταιρείες του κλάδου κάνουν λόγο για πλήθος ανοιχτών θεμάτων στην αγορά, με αποτέλεσμα να «βασιλεύει» ακόμα η λαθρεμπορία και η νοθεία. κρίσιμα μέτρα που προβλέπονται για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στον τελευταίο νόμο (4072/ 2012) δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί, ενώ παράλληλα έχουν ατονήσει οι έλεγχοι από τους αρμόδιους μηχανισμούς. Η διόγκωση του λαθρεμπορίου, πέραν των εσόδων που στερεί από το Δημόσιο, δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό από τους παρανομούντες εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τη βιωσιμότητά τους, που χαρακτηρίζεται από σημαντική μείωση της ζήτησης. Όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, ενώ τα στοιχεία είναι γνωστά στην κυβέρνηση από τις συνεχείς παρεμβάσεις εκπροσώπων της αγοράς, τα συναρμόδια υπουργεία δείχνουν να μη βιάζονται. Έτσι:
1. Η υπουργική απόφαση για την εγκατάσταση συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια εκδόθηκε με δυόμισι χρόνια καθυστέρηση. Στη συνέχεια, η εφαρμογή της άργησε και δόθηκε άτυπη παράταση έως το τέλος Ιουνίου για την εγκατάσταση των συστημάτων. Παρόλα αυτά, με την εξαίρεση των πρατηρίων που ανήκουν στις εταιρείες, τα πρατήρια στη συντριπτική πλειονότητά τους δεν έχουν εφαρμόσει το μέτρο.
2. Δεν έχει εκδοθεί η υπουργική απόφαση που προβλέπει εγκατάσταση του συστήματος εισροών - εκροών στις φορολογικές αποθήκες.
3. Εκκρεμεί η έκδοση υπουργικής απόφασης που προβλέπει υποχρεωτική σήμανση βυτιοφόρων και πλωτών εφοδιαστικών μέσων, μέτρο απαραίτητο για τον εντοπισμό από τις ελεγκτικές αρχές μεταφορικών μέσων που διενεργούν παράνομους εφοδιασμούς καυσίμων.
4. Ανενεργή παραμένει και η υπουργική απόφαση για την εγκατάσταση GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα, παρ’ ό,τι εκδόθηκε από τον Νοέμβριο του 2012 με καταληκτική ημερομηνία εφαρμογής την 31/7/2013. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης απόφασης είναι απαραίτητη η έκδοση μιας δεύτερης υπουργικής απόφασης για την επεξεργασία και την αποστολή δεδομένων στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Μέχρι τώρα, επίσης, το Υπουργείο Ανάπτυξης δεν έχει καταλήξει στην έγκριση του τύπου των GPS που θα πρέπει να τοποθετούνται σε όλα ανεξαιρέτως τα βυτιοφόρα, Ιδιωτικής και Δημόσιας Χρήσης.
5. Σε καθυστέρηση βρίσκεται και η έκδοση υπουργικής απόφασης για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών συστημάτων διασφάλισης της ποσότητας και ποιότητας των καυσίμων που διακινούνται με βυτιοφόρα.
Πρέπει να σημειωθεί τέλος ότι, παρά την… εντυπωσιακή μεσολάβηση του πρωθυπουργού για να κλειστεί το ραντεβού, η συνάντηση που είχαν προ μηνός οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) με τον υπουργό Οικονομικών κ. Στουρνάρα δεν απέδωσε τίποτα συγκεκριμένο. Στο κύριο αίτημα των εταιρειών για ένα είδος πίστωσης στην καταβολή των δασμών, δηλαδή να μην προκαταβάλλουν, αλλά να τους δοθεί ένα χρονικό περιθώριο για την καταβολή του ΕΦΚ, προκειμένου έτσι να υπάρξει ένεση ρευστότητας στην αγορά, η απάντηση του κ. Στουρνάρα ήταν ότι υπάρχουν άλλες πιο άμεσες ταμειακές ανάγκες του δημοσίου και συνεπώς ένα τέτοιο μέτρο δεν μπορεί να υλοποιηθεί.
ΠΗΓΗ:energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου