Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013

Προς λύση ο γόρδιος δεσμός της αποθήκης αερίου στη Ν. Καβάλα



Σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα στη βουλή για την εναρμόνιση της σύμβασης της Καβάλα Όιλ και της Ενεργειακής Αιγαίου, από τη νέα συμφωνία εξαιρείται το πεδίο της Νότιας Καβάλας. Πίσω από αυτή την εξαίρεση κρύβεται η υπόθεση της περίφημης αποθήκης φυσικού αερίου, ενός project το οποίο έχει περιληφθεί στις αποκρατικοποιήσεις, με τα δικαιώματα του Ελληνικού Δημοσίου μάλιστα, να έχουν παραχωρηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ.
Έτσι με βάση την επικαιροποίηση και εναρμόνιση της σύμβασης, δρομολογείται η επαναφορά των δικαιωμάτων επί του πεδίου της Ν. Καβάλας στο Δημόσιο, δηλαδή στο ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία της αποκρατικοποίησης. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά των παρχωρησιούχων έχει ήδη διαμηνύσει την πρόθεσή της, εφόσον της ζητηθεί από το Ταμείο, να διευκολύνει τις διαδικασίες ούτως ώστε η παραχώρηση των δικαιωμάτων να γίνει ακόμη και πριν από το 2014, οπότε και λήγει η σχετική άδεια για την εκμετάλλευση του πεδίου της Ν. Καβάλας.
Επί της ουσίας, πάντως η μορφή που θα πάρει το έργο ακόμη παραμένει ανοιχτή, με δεδομένο ότι υπάρχουν ουσιαστικά τρεις επιλογές: το έργο να κατασκευαστεί από το ΔΕΣΦΑ και να είναι 100% ρυθμιζόμενο, δηλαδή να αποτελεί μέρος του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου, να είναι 100% ιδιωτικό και να αξιοποιείται από την εταιρεία ή την κοινοπραξία των εταιρειών που θα το κατασκευάσουν και τέλος να είναι «υβριδικό» δηλαδή ένα μέρος του να είναι ρυθμιζόμενο και ένα μέρος του να είναι ανοιχτό στην αγορά. Η τρίτη εκδοχή, φαίνεται ότι είναι και η πλέον πιθανή, με δεδομένο ότι ένα μέρος της υποδομής θα πρέπει να καλύπτει ανάγκες του εθνικού συστήματος αερίου, την ίδια στιγμή που το δημόσιο πολύ δύσκολα θα αποφασίσει να χρηματοδοτήσει μια τόσο μεγάλη επένδυση διαθέτοντας κεφάλαια της τάξης των 400 εκατ. ευρώ.
Μνηστήρες
Ως προς τους πιθανούς μνηστήρες για το έργο, ενδιαφέρον εκτιμάται ότι μπορεί να προέλθει πέρα από το Δημόσιο από:
1)      Project Αγωγών, που θα ήθελαν να αποκτήσουν μια υποδομή που θα αύξανε σημαντικά την ευελιξία τους. Στο πλαίσιο αυτό είχε υπογραφεί και μνημόνιο κατανόησης μεταξύ Ενεργειακής Αιγαίου και Edison για τον ITGI. Αυτή τη στιγμή, από αυτή την κατηγορία, ενδιαφέρον μπορεί να προκύψει μόνο από τον αγωγό TAP
2)      Μεγάλους καταναλωτές φυσικού αερίου, δηλαδή ηλεκτροπαραγωγούς που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την αποθήκη για εισαγωγές χαμηλού κόστους αερίου LNG, με σημαντικά οφέλη για τη μείωση του κόστους παραγωγής.
3)      Traders φυσικού αερίου (ΔΕΠΑ, M&M gas κλπ) για προφανείς λόγους που σχετίζονται με τη μείωση του κόστους και τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας
Εκτός βεβαίως από τα οφέλη που θα προκύψουν για τους χρήστες, σημαντικό θα είναι και το όφελος για την ασφάλεια προμήθειας της χώρας, με δεδομένο ότι μέσα στην αποθήκη μπορεί να διατηρηθεί στη φυσική του μορφή, δηλαδή ως αέριο με μηδενικό κόστος διατήρησης (σε αντίθεση με το LNG που διατηρείται σε υγρή μορφή σε συγκεκριμένη θερμοκρασία που καθιστά ασύμφορη την επί μακρό αποθήκευσή του) ποσότητα ικανή να καλύψει τις βασικές ανάγκες της χώρας σε αέριο για περίοδο 90 ημερών (4 εκατ. κυβικά ημερησίως). 
ΠΗΓΗ:energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου