Οι δύο βασικοί τύποι αργού πετρελαίου στην παγκόσμια αγορά (benchmarks) βάσει των οποίων τιμολογείται το μεγαλύτερο μέρος του αργού πετρελαίου παγκοσμίως είναι το Brent και το West Texas Intermediate (WTI). Και οι δύο διαπραγματεύονται στα δύο μεγαλύτερα χρηματιστήρια εμπορευμάτων παγκοσμίως, το Intercontinental Exchange (ICE) στο Λονδίνο και το New York Mercantile Exchange (NYMEX). Μεγάλος όγκος της διαπραγμάτευσης γίνεται στη spot αγορά (με άμεση παράδοση του πετρελαίου) αλλά περισσότερο στην αγορά συμβολαίων μελλοντικής εκπλήρωσης με δυνατότητα παραλαβής ή όχι του πετρελαίου στη λήξη του συμβολαίου.
To αργό πετρέλαιο τύπου Brent παράγεται και παραδίδεται στη Βόρεια Θάλασσα και το αμερικάνικο WTI παράγεται στη Βόρειο Αμερική και παραδίδεται στο Cushing της Oklahoma. Καθώς το Brent παραδίδεται στη Βόρεια Θάλασσα μέσω τάνκερ, μπορεί εύκολα να μεταφερθεί οπουδήποτε στον κόσμο και για το λόγο αυτό, η τιμή του αντικατοπτρίζει τις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης παγκοσμίως. Από την άλλη πλευρά, το WTI παράγεται στη Βόρειο Αμερική και παραδίδεται στο Cushing, απ΄ όπου πρέπει να μεταφερθεί μέσω αγωγών ή ειδικών τρένων σε διυλιστήρια της Βορείου Αμερικής ή σε λιμάνια για τη μεταφορά του μέσω τάνκερ. Για το λόγο αυτό, και δεδομένου ότι η ζήτηση πετρελαίου στη Βόρειο Αμερική υπερβαίνει κατά πολύ την προσφορά, το WTI δεν εξάγεται και η τιμή του αντικατοπτρίζει περισσότερο τις συνθήκες προσφοράς και ζήτησης στη Βόρειο Αμερική και λιγότερο σε παγκόσμιο επίπεδο.
Καθώς το WTI είναι υψηλότερης ποιότητας από το Brent, ιστορικά διαπραγματεύεται με premium $1 έως $4 έναντι του Brent. Ωστόσο, τους τελευταίους 22 μήνες η σχέση αυτή έχει αντιστραφεί με το Brent να διαπραγματεύεται μέχρι και $27 ανά βαρέλι ακριβότερα τον Οκτώβριο 2011. Η ανισορροπία αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η παραγωγή του πετρελαίου στη Βόρειο Αμερική έχει αυξηθεί σημαντικά λόγω των νέων κοιτασμάτων της Βόρειας Ντακότα και του Καναδά, ενώ η ζήτηση παραμένει αδύναμη. Η αυξημένη παραγωγή μεταφέρεται μέσω αγωγών στο Cushing, όπου και αποθηκεύεται. Τα αποθέματα έχουν αυξηθεί σημαντικά καθώς το αποθηκευμένο πετρέλαιο δεν μπορεί να απορροφηθεί από τα γειτονικά διυλιστήρια, ούτε μπορεί να μεταφερθεί στα διυλιστήρια του κόλπου του Μεξικού, τα οποία αναγκάζονται να εισάγουν διαφορετικούς τύπους πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή και τη Νότιο Αμερική, καταβάλλοντας υψηλότερο τίμημα. Ο λόγος είναι ότι οι αγωγοί μεταφοράς έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν εισαγόμενο πετρέλαιο από τον κόλπο του Μεξικού προς την ενδοχώρα και όχι αντίστροφα. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα έχει ήδη ξεκινήσει η αντιστροφή της φοράς του αγωγού Seaway που συνδέει τον Κόλπο του Μεξικού με το Cushing. Ταυτόχρονα σχεδιάζονται επεκτάσεις άλλων αγωγών με σκοπό τη μεταφορά του αποθηκευμένου πετρελαίου από το Cushing. Τα έργα αυτά αναμένεται να έχουν λύσει το πρόβλημα σταδιακά έως το τέλος του 2014, οδηγώντας στο εξορθολογισμό της διαφοράς τιμής του Brent και του WTI. Ήδη, κατά τις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου 2013, η διαφορά έχει μειωθεί σημαντικά στα $ 17 δολάρια, λόγω της αύξησης της ροής πετρελαίου που μεταφέρει ο αγωγός Seaway από το Cushingστον Κόλπο του Μεξικού από 150.000 στα 400.000 βαρέλια ημερησίως. Η ροή αναμένεται να φτάσει τα 850.000 βαρέλια ημερησίως κατά το 1ο τρίμηνο του 2014, οδηγώντας τη διαφορά σε περαιτέρω συρρίκνωση.
ΠΗΓΗ:capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου