Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2013

7+1 παρεμβάσεις κατά του λαθρεμπορίου Εξετάζονται αυστηρότατες κυρώσεις για πρατηριούχους, νέο καθεστώς ελέγχου στην παράδοση, φοροκίνητρα


Υπουργείο Ανάπτυξης - κτήριο

Ασφυκτικότερο, επιδιώκει να καταστήσει το υπουργείο Ανάπτυξης το πλαίσιο εφαρμογής του νόμου για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών - εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, καθώς εξετάζει το ενδεχόμενο να προχωρά στην αναστολή της λειτουργίας τους, έως ότου εγκαταστήσουν το σύστημα.
Την ίδια ωστόσο στιγμή αναζητεί, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, και τρόπους ενίσχυσης των πρατηριούχων για την εγκατάσταση των συστημάτων με φοροκίνητρα, ενώ για την ενδυνάμωση της θέσης τους έναντι των εταιρειών εμπορίας, προωθεί σχέδιο νόμου με το οποίο η σχέση εταιρειών - πρατηριούχων γίνεται πιο «διαφανής».
Ειδικότερα, σχεδόν δύο μήνες πριν την εκπνοή της προθεσμίας για την εφαρμογή του νόμου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, το υπουργείο φέρεται αποφασισμένο να προωθήσει σχετική νομοθετική ρύθμιση η οποία θα προβλέπει την προσωρινή αναστολή λειτουργίας των πρατηρίων, πιέζοντας μ' αυτόν τον τρόπο τους επαγγελματίες του κλάδου να εγκαταστήσουν τα συστήματα, τα οποία εκτιμάται ότι θα εξομαλύνουν τη λειτουργία της αγοράς, ενισχύοντας τον υγιή ανταγωνισμό και περιορίζοντας σημαντικά το λαθεμπόριο.
Βάσει του υφιστάμενου πλαισίου, συστήματα εισροών - εκροών θα πρέπει να εγκαταστήσουν υποχρεωτικά έως τις 31 Μαρτίου 2013 όλα τα πρατήρια που λειτουργούν σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Θα ακολουθήσει η υποχρεωτική εγκατάσταση στα υπόλοιπα αστικά κέντρα έως το τέλος του Σεπτεμβρίου 2013, ενώ έως τις 31 Μαρτίου 2014, σε όλα τα λειτουργούντα πρατήρια της χώρας θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση των συστημάτων.
Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη όπου αυτή τη στιγμή λειτουργούν περί τα 1.400 πρατήρια υπολογίζεται ότι έχουν τοποθετηθεί συστήματα εισροών - εκροών στο 40% εξ αυτών, με αποτέλεσμα το υπουργείο να εκτιμά ότι κατά την εκπνοή της προθεσμίας η συντριπτική πλειονότητα θα τα έχει τοποθετήσει.
Πάντως διευκρινίζεται ότι δεν τίθεται κανένα θέμα παράτασης της προθεσμίας, διότι το υπουργείο εκτιμά ότι υπήρχε και υπάρχει αρκετός χρόνος για την εγκατάσταση, αφού τα χαρακτηριστικά των συστημάτων έχουν καθορισθεί ήδη από το 2010, ενώ επικαιροποιήθηκαν μόλις τον περασμένο Νοέμβριο. Μάλιστα, τα συναρμόδια υπουργεία αναμένεται να απευθύνουν και έκκληση στους συλλόγους των επαγγελματιών να «επιβλέψουν» πιο έντονα τη διαδικασία εφαρμογής του νόμου, καθώς οι πρώτοι οφελημένοι από τα συστήματα εισροών - εκροών θα είναι οι πρατηριούχοι.
Τονίζεται δε, ότι η εγκατάσταση αυτών των συστημάτων αποτελεί πάγιο αίτημα του κλάδου. Πάγιο αίτημα του κλάδου είναι επίσης και η εγκατάσταση συστημάτων εισροών εκροών σε όλα τα στάδια διακίνησης (δηλαδή διυλιστήρια και εταιρείες εμπορίας) κάτι το οποίο πλέον έγινε αποδεκτό και προωθείται από το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης (αναμένονται οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις).
Σε ό,τι αφορά το αίτημα των πρατηριούχων για την επιδότηση της εγκατάστασης του συστήματος, αναφέρεται ότι είναι πολύ δύσκολο έως αδύνατον να υπάρξει σχετικό κονδύλι μέσω του ΕΣΠΑ, διότι θα υπάρξει αντίδραση της Κομισιόν «Φανταστείτε την αντίδραση των Ολλανδών αν χρησιμοποιήσουμε κοινοτικά χρήματα για την εφαρμογή του νόμου...» επισημαίνει με νόημα αρμόδιος παράγοντας. Στην περίπτωση που υπάρξει ενίσχυση, αυτή μάλλον θα είναι μέσω φορολογικών κινήτρων και όχι άμεσης χρηματοδότησης. Σήμερα το κόστος εγκατάστασης συστημάτων εισροών -εκροών για ένα μεσαίας δυναμικότητας πρατήριο υπολογίζεται στα περίπου 10 - 12 χιλιάδες ευρώ. Το κόστος ανεβαίνει πάνω από τις 15.000 ευρώ για μεγάλα πρατήρια, η πλειονότητα των οποίων όμως, ήδη τα έχει εγκαταστήσει. 
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου