Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2023

Γιατί τα περιθώρια διύλισης εκτινάσσονται στα ύψη

 





Τα αποθέματα της Ευρώπης για μεσαία αποστάγματα και βαρύτερα προϊόντα έχουν μειωθεί απότομα, οδηγώντας στα περιθώρια διύλισης να εκτινάσσονται στα ύψη με το ντίζελ τώρα στα 125 δολάρια το βαρέλι χάρη στη Σαουδική Αραβία και τον ΟΠΕΚ+ που διατηρούν τις αυστηρές περικοπές παραγωγής τους. Μια σειρά αναλυτών προέβλεψε..

ότι η Σαουδική Αραβία είναι πιθανό να επεκτείνει την εθελοντική περικοπή της προσφοράς πετρελαίου κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια για τρίτο συνεχόμενο μήνα έως τον Οκτώβριο, εν μέσω αβεβαιότητας σχετικά με τις προμήθειες, προέβλεψαν πέντε αναλυτές της Wall Street. Οι αρχικές περικοπές φαίνεται να πέτυχαν, με τις τιμές του πετρελαίου να σκαρφαλώνουν περίπου 15% τον περασμένο μήνα στα επίπεδα των μέσων της δεκαετίας του '80.

Η παραγωγή του ΟΠΕΚ+ μειώθηκε κατά 2,7 mb/d από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Αύγουστο του 2023 με τη μερίδα του λέοντος να έχει έρθει από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους. Η παγκόσμια ζήτηση, από την άλλη πλευρά, αυξήθηκε κατά 2,4 mb/d από το τρίτο τρίμηνο του 2022 έως το τρίτο τρίμηνο του 2023, αν και το έλλειμμα αντισταθμίστηκε εν μέρει από την αύξηση της προσφοράς κατά 1,4 mb/d από τους παραγωγούς του ΟΟΣΑ, κυρίως πετρελαίου από σχιστολιθικό πετρέλαιο των ΗΠΑ (ελαφρύ γλυκό ακατέργαστος). Τον περασμένο μήνα, οι προβλέψεις της Υπηρεσίας Πληροφοριών Ενέργειας (ΕΙΑ).ότι η συνολική παραγωγή στις ΗΠΑ θα φτάσει τα 12,61 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα το τρέχον έτος, επισκιάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ των 12,32 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα που είχε σημειωθεί το 2019 και ξεπερνώντας εύκολα τα 11,89 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα του περασμένου έτους. Η παραγωγή αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 9% σε ετήσια βάση, αμβλύνοντας τις προσπάθειες του ΟΠΕΚ να διατηρήσει χαμηλά τις προμήθειες σε μια προσπάθεια να μειωθούν οι τιμές της χήνας. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το US Shale Patch είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνο για τη διατήρηση των αγορών πετρελαίου σε καλή τροφοδοσία και τις τιμές του πετρελαίου χαμηλές: η Rystad Energy έχει εκτιμήσει ότι ενώ ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του έχουν ανακοινώσει περικοπές που ανέρχονται στο ~6% της παραγωγής του 2022, η προσφορά εκτός ΟΠΕΚ έχει κάνει για τα δύο τρίτα αυτών των περικοπών, με τις ΗΠΑ να αντιπροσωπεύουν το ήμισυ αυτών.

Ωστόσο, η ρεκόρ παραγωγής σχιστόλιθου από τους παραγωγούς των ΗΠΑ έχει κάνει ελάχιστα για να μειώσει τη στεγανότητα στα μέτριας όξινα προϊόντα αργού πετρελαίου και ντίζελ, εκτοξεύοντας τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων στα ύψη. Αν και η τρέχουσα τιμή του πετρελαίου ντίζελ στην Ευρώπη είναι σημαντικά χαμηλότερη από το ανώτατο όριο των 180 δολαρίων/β πέρυσι, είναι στο ίδιο επίπεδο με την τιμή του ντίζελ από το 2011 έως το 2014, όταν το αργό Brent ήταν κατά μέσο όρο 110 δολάρια/β, πράγμα που σημαίνει ότι τα διυλιστήρια απολαμβάνουν μια μέρα στο χωράφι. Πράγματι, η πριμοδότηση διύλισης ντίζελ στην ARA είναι κοντά στα 40$/β, ενώ η πριμοδότηση για τα καύσιμα αεριωθουμένων έχει εκτιναχθεί στα 45$/β. Τα διυλιστήρια κάνουν συνήθως κέρδος από το ντίζελ, το τζετ και τη βενζίνη, αλλά χάνουν χρήματα από το πετρέλαιο καυσίμων αφήνοντάς τους συνολικό περιθώριο διύλισης ~5$/β πριν συνυπολογίσουν το λειτουργικό κόστος και το κόστος κεφαλαίου, πράγμα που σημαίνει ότι τα καθαρά περιθώρια βρίσκονται μερικές φορές σε αρνητικό έδαφος. Τα ασυνήθιστα υψηλά περιθώρια τους ενθαρρύνουν να αγοράσουν μεγάλες ποσότητες αργού για να το μετατρέψουν στα απαραίτητα προϊόντα. Αυτός είναι ο λόγος που η ζήτηση για μέτρια ξινά αργά είναι τόσο υψηλή, καθώς έχουν πλούσια περιεκτικότητα σε μεσαία αποστάγματα. Ρίξτε περικοπές από τη Σαουδική Αραβία, ακόμη και τη Ρωσία, και η κατάσταση δεν φαίνεται καλή για τον καταναλωτή.


Εξαιρετικά ασταθείς αγορές φυσικού αερίου

Οι αγορές φυσικού αερίου της Ευρώπης είναι το πολικό αντίθετο από τις αγορές πετρελαίου, χάρη στο γεγονός ότι η ήπειρος είναι γεμάτη με το εμπόρευμα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Gas Infrastructure Europe (GIE), τα αποθέματα της ΕΕ ήταν 107,66 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) στις 27 Αυγούστου, μόλις 8,7 bcm κάτω από την εκτίμηση της GIE για την πλήρη δυναμικότητα. Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης των αποθεμάτων της ΕΕ έχει επιβραδυνθεί αρκετά δραματικά, με την πλεονάζουσα χωρητικότητα να περιορίζεται σε ορισμένες περιοχές. Η δημιουργία αποθεμάτων την περασμένη εβδομάδα έφτασε μόλις στο 1,4 bcm, ή 58,3% του μέσου όρου της πενταετίας, σε μεγάλο βαθμό χάρη στην ισχυρή ζήτηση ψύξης και τη σχετικά χαμηλή διαθεσιμότητα αιολικής ενέργειας. Τα αποθέματα είναι πλέον πληρωμένα κατά 92,5%, με τις περισσότερες χώρες να υπερβαίνουν τον στόχο κάλυψης του 90% της ΕΕ πολύ πριν από την προθεσμία της 1ης Νοεμβρίου. Πράγματι, από τις 10 χώρες της ΕΕ με τη μεγαλύτερη χωρητικότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου, μόνο η Γαλλία (88.

Εν τω μεταξύ, οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου συνέχισαν να καθοδηγούνται από τις εξελίξεις στις εργατικές διαφορές στις εγκαταστάσεις LNG της Αυστραλίας, με την απεργία να αποφεύγεται κατά το ήμισυ της επηρεαζόμενης χωρητικότητας, αλλά να προχωρά στο άλλο μισό, μετατρέποντας σε πιθανές διαταραχές του 5% των παγκόσμιων ροών LNG.

Την περασμένη εβδομάδα, οι τιμές του φυσικού αερίου της Διευκόλυνσης Μεταφοράς Τίτλων στην Ολλανδία (TTF) κυμάνθηκαν απότομα στο εύρος των 28,985-44,8 ευρώ ανά μεγαβατώρα (MWh), πριν διαμορφωθούν κατά 5,8% χαμηλότερα κατά βάρος στα 38,414 ευρώ/MWh στις 28 Αυγούστου. Ωστόσο, οι αγορές φυσικού αερίου της Ευρώπης παραμένουν εξαιρετικά ασταθείς, με το 30-

Ημερήσια πραγματοποίηση ετήσιου μέτρου αυξήθηκε κατά 14,6 π.μ. β/β σε 145,2% στις 28 Αυγούστου, μόλις 2,2 π.μ. κάτω από το υψηλό 16 μηνών σύμφωνα με την ανάλυση εμπορευμάτων της Standard Chartered.


Από το oilprice.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου