Τετάρτη 30 Αυγούστου 2023

Η ολοκλήρωση αυτού του μεγάλου διυλιστηρίου είναι ζωτικής σημασίας για την Κίνα

 




Το Ομάν έχει μια σημασία για την Κίνα και το Ιράν που υπερβαίνει κατά πολύ τα σχετικά μικρά του αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου (μόνο περίπου πέντε δισεκατομμύρια βαρέλια αποθέματα πετρελαίου και περίπου 24 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου). Κρίσιμη και για τις δύο χώρες είναι..

η γεωγραφικά-στρατηγική θέση του Ομάν, με μεγάλες ακτές κατά μήκος του Κόλπου του Ομάν και της Αραβικής Θάλασσας που προσφέρουν απεριόριστη ίση πρόσβαση στις αγορές της Δύσης και της Ανατολής. Σύμφωνα με μια ανώτερη πηγή που συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Πετρελαίου του Ιράν με την οποία μίλησε η  OilPrice.com, ο μακροχρόνιος στόχος της Κίνας είναι να εξασφαλίσει τον έλεγχο του Ομάν για να έχει κυριαρχία σε όλα τα βασικά σημεία τσοκ οδών μεταφοράς αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη που αποφεύγουν τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας (πιο ακριβή και πιο ναυτικά προκλητική) και τα στενά Διαδρομή Hormuz (πιο ευαίσθητη πολιτικά). Αυτό είναι πλήρως ευθυγραμμισμένο με τον ευρύ στρατηγικό στόχο του Πεκίνου που περικλείεται στο πολυγενές έργο αρπαγής ισχύος «Μία ζώνη, ένας δρόμος». 

Η Κίνα έχει ήδη αποτελεσματικό έλεγχο στα στενά του Ορμούζ μέσω της συνολικής «25χρονης συνολικής συμφωνίας συνεργασίας Ιράν-Κίνας», όπως αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά οπουδήποτε στον κόσμο στο άρθρο μου στις 3 Σεπτεμβρίου 2019 σχετικά με το θέμα και όπως  αναλύθηκε  πλήρως  στο νέο βιβλίο για τη νέα παγκόσμια αγορά πετρελαίου . Η ίδια συμφωνία δίνει επίσης στην Κίνα ένα έλεγχο στα στενά Μπαμπ αλ-Μαντάμπ, μέσω του οποίου το αργό πετρέλαιο μεταφέρεται προς τα πάνω μέσω της Ερυθράς Θάλασσας προς τη Διώρυγα του Σουέζ πριν κινηθεί στη Μεσόγειο και στη συνέχεια προς τα δυτικά. Αυτό επιτεύχθηκε καθώς βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης (οι Χούτι υποστηρίζονταν από καιρό από το Ιράν) και του Τζιμπουτί (για το οποίο η Κίνα έχει επίσης στραγγαλιστεί).

Η Κίνα έχει μια άλλη χρήση για το Ομάν, η οποία είναι να επιτρέψει στον βασικό εταίρο της στη Μέση Ανατολή, το Ιράν, να αναπτύξει επιτέλους τις δραστηριότητές της στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) σε μια επιχείρηση παγκόσμιας κλίμακας. Το σχέδιο είναι το Ιράν να χρησιμοποιήσει τουλάχιστον το 25 τοις εκατό της συνολικής δυναμικότητας παραγωγής LNG του Ομάν 1,5 εκατομμυρίου τόνων ετησίως στο εργοστάσιο του Qalhat. Μια τέτοια ιδέα ήταν αρχικά μέρος της ευρύτερης συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ του Ομάν και του Ιράν το 2013, επεκτάθηκε το 2014 και επικυρώθηκε πλήρως τον Αύγουστο του 2015, η οποία επικεντρωνόταν στην εισαγωγή τουλάχιστον 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου από το Ομάν ετησίως. (bcm/y) από το Ιράν για 25 χρόνια μέσω υποθαλάσσιου αγωγού. Αυτή η συμφωνία επρόκειτο να ξεκινήσει το 2017, οπότε άξιζε περίπου 60 δισεκατομμύρια δολάρια. Στη συνέχεια, ο στόχος άλλαξε σε 43 bcm/έτος για εισαγωγή για 15 χρόνια και, στη συνέχεια, τελικά τροποποιήθηκε σε τουλάχιστον 28 bcm/έτος, επίσης για ελάχιστη περίοδο 15 ετών. Ο χερσαίος αγωγός του έργου που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα υπεργίγαντα πεδία South Pars και North Pars του Ιράν σε πρώτη φάση θα περιλαμβάνει περίπου 200 χιλιόμετρα αγωγού 56 ιντσών που θα εκτείνεται από το Rudan στο όρος Mobarak στη νότια επαρχία Hormozgan. Το θαλάσσιο τμήμα θα περιλαμβάνει ένα τμήμα 192 χιλιομέτρων αγωγού 36 ιντσών κατά μήκος του βυθού της Θάλασσας του Ομάν σε βάθη έως και 1.340 μέτρων, από το Ιράν έως το λιμάνι Sohar στο Ομάν.

Αυτή η συμφωνία είχε σκοπό να επιτρέψει την εντελώς ελεύθερη κυκλοφορία του ιρανικού φυσικού αερίου (και αργότερα πετρελαίου) μέσω του Ομάν, που θα εξαντληθεί μέσω του Κόλπου του Ομάν και στη συνέχεια στις παγκόσμιες αγορές υδρογονανθράκων. Η διαδρομή σχεδιάστηκε για να επιτρέψει στο Ιράν τις ίδιες ροές χωρίς κυρώσεις που εκτελούσε μέσω Ιράκ, όπως επίσης αναλύθηκε στο  τελευταίο βιβλίο μου για τις παγκόσμιες αγορές πετρελαίου. Δεδομένης της δυνητικά καταστροφικής φύσης του έργου, ωστόσο, οι ΗΠΑ συμπεριέλαβαν την αποτροπή αυτού του έργου LNG Ιράν-Ομάν στις προσπάθειές τους να εμποδίσουν το Ιράν να επεκτείνει τις οδούς εξαγωγής υδρογονανθράκων του στην ακμάζουσα αγορά της Ασίας. Πριν ξεσπάσει ο αποκλεισμός του Κατάρ υπό την ηγεσία της Σαουδικής Αραβίας το 2017, οι ΗΠΑ πρόσφεραν μια εναλλακτική λύση για το Ομάν, η οποία ήταν ότι αύξησαν την πρόσληψη φυσικού αερίου από το Κατάρ. Αυτό θα γινόταν μέσω του αγωγού Dolphin που εκτείνεται από το Κατάρ στο Ομάν μέσω των ΗΑΕ ή σε μορφή LNG, αλλά το Ομάν αρνήθηκε. Η επιθυμία του Ομάν να ενεργοποιήσει εκ νέου τα σχέδια για τον αγωγό φυσικού αερίου Ιράν-Ομάν ενισχύθηκε επίσης εκείνη την εποχή από τις απαιτήσεις των ΗΑΕ για ένα ολοένα και υψηλότερο τέλος για να επιτραπεί η διέλευση φυσικού αερίου από το Ιράν μέσω των υδάτων του, και πάλι μέρος της στρατηγικής των ΗΠΑ να πείσουν Το Ομάν να πάρει το φυσικό του αέριο από το Κατάρ.

Μετά την πρόσφατη επανέναρξη της συμφωνίας σχέσεων μεταξύ του Ιράν και της Σαουδικής Αραβίας με τη μεσολάβηση της Κίνας, όπως επίσης αναλύθηκε στο  τελευταίο μου βιβλίο , η προθυμία των ΗΑΕ να χρησιμοποιηθούν από τις ΗΠΑ στον αγώνα τους ενάντια σε αυτό το σχεδιαζόμενο νέο δίκτυο αγωγών φαίνεται να έχει εξατμιστεί. Όπως  τονίζεται από το OilPrice.com Τον Μάιο, ένας μεγάλος νέος αγωγός φυσικού αερίου που σχεδιάζεται θα διέλθει κατά μήκος ενός διαδρόμου 2.000 χιλιομέτρων μέσω του Ομάν - και των ΗΑΕ - μέσω της Αραβικής Θάλασσας και στην Ινδία. Αυτό θα επιτρέψει τη συλλογή αερίου από το Ομάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, καθώς και από το Ιράν, τη Σαουδική Αραβία, το Κατάρ και το Τουρκμενιστάν. Αυτές οι χώρες μαζί έχουν, σύμφωνα με πολύ συντηρητικές εκτιμήσεις, λίγο λιγότερο από 2.895 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια (tcf) αποθεμάτων φυσικού αερίου - Ιράν 1200 tcf, Κατάρ 858 tcf, Σαουδική Αραβία 333 tcf, Τουρκμενιστάν 265 tcf, ΗΑΕ 215 tcf και Ομάν2. Επίσης, αν και θα υπάρχει ένας μεγάλος αγωγός που θα εκτείνεται από τη Μέση Ανατολή στην Ινδία σε πρώτη φάση, πολλές άλλες επεκτάσεις αυτού του σχεδίου αγωγών είναι άμεσα διαθέσιμες. Όπως αναλύεται πλήρως και στο  νέο μου βιβλίο, τα ολοκληρωμένα σχέδια για έναν αγωγό Ιράν-Ινδίας και έναν αγωγό Ιράν-Πακιστάν –και τα δύο θα μπορούσαν να επεκταθούν στην Κίνα– έχουν τεθεί σε εφαρμογή εδώ και καιρό. 

Τούτου λεχθέντος, ήταν το έργο του διυλιστηρίου Duqm 230.000 bpd 8,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ – και τα βοηθητικά έργα (άλλα 10 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ περίπου) – στα οποία η Κίνα είδε για πρώτη φορά την καλύτερη οδό για να κερδίσει την εύνοια στο Ομάν, και ως εκ τούτου να επιδιώξει να αποκτήσει τον έλεγχο των βασικών περιφερειακές διαδρομές μεταφοράς πετρελαίου. Το πρόβλημα που αντιμετώπισε το Ομάν στη μαμούθ επιχείρηση Duqm ήταν ότι η οικοδόμηση μιας παρουσίας πετροχημικών, όπως προορίζεται να κάνει το έργο, απαιτεί πολλές προκαταβολικές δαπάνες πριν μπορέσει να δημιουργήσει αποδόσεις πιο κάτω, και αυτό άφησε ένα τεράστιο κενό τα οικονομικά του. Αντιπροσωπεύοντας ήδη περίπου το 90 τοις εκατό των εξαγωγών πετρελαίου του Ομάν και των περισσότερων εξαγωγών πετροχημικών της μέχρι εκείνο το σημείο, η Κίνα έσπευσε να το αξιοποιήσει για να υπογράψει μια επένδυση 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ στο έργο του διυλιστηρίου Duqm - αμέσως μετά την εφαρμογή της πυρηνικής συμφωνίας με το Ιράν στο αρχές του 2016, στην πραγματικότητα. Το επίκεντρο αυτών των κινεζικών χρημάτων αρχικά ήταν η ολοκλήρωση του διυλιστηρίου Duqm, αλλά επεκτάθηκε επίσης για να συμπεριλάβει τη χρηματοδότηση ενός τερματικού σταθμού εξαγωγής προϊόντων στο λιμάνι Duqm και τις δεξαμενές αποθήκευσης αργού που είναι αφιερωμένες στο διυλιστήριο Duqm του Ras Markaz Oil Storage Park. Περισσότερα κινεζικά χρήματα διοχετεύθηκαν επίσης για την κατασκευή και την ανέγερση ενός βιομηχανικού πάρκου 11,72 τετραγωνικών χιλιομέτρων στο Duqm σε τρεις περιοχές - βαριάς βιομηχανικής, ελαφριάς βιομηχανίας και μικτής χρήσης.

Σύμφωνα με τα σχέδια, τα οποία θα είναι όλα έτοιμα μέσα στα επόμενα πέντε περίπου χρόνια, στην ελαφρά βιομηχανική ζώνη θα γίνουν 12 έργα, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής ηλιακών μονάδων ισχύος 1 γιγαβάτ (GW) και εργαλείων πετρελαίου και φυσικού αερίου. , σωληνώσεις και εξοπλισμός γεώτρησης. Ο τομέας μικτής χρήσης θα επικεντρωθεί σε έργα σχεδιασμένα για το τουριστικό εμπόριο, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ξενοδοχείου 150 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ σε έκταση 10 εκταρίων, 100 εκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή ενός νοσοκομείου και 15 εκατομμυρίων δολαρίων για ένα σχολείο. Ο τομέας της βαριάς βιομηχανίας θα δει επίσης 12 έργα, που αφορούν την παραγωγή εμπορικού σκυροδέματος, οικοδομικών υλικών και συναφών βιομηχανιών, παραγωγή υαλοπινάκων, μεθανόλης και άλλων χημικών ουσιών. Επιπλέον, ο χώρος θα φροντίσει για την τήξη χάλυβα, την παραγωγή αλουμινίου, την παραγωγή ελαστικών οχημάτων, 

Όπως έχει τώρα, το διυλιστήριο Duqm θα λειτουργήσει σύντομα παράλληλα με το βιομηχανικό συγκρότημα Liwa Plastics Project (LPP) 4,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, επίσης κοντά στο διυλιστήριο Sohar της Oman Oil Refineries and Petroleum Industries Company στην Ειδική Οικονομική Ζώνη στο Duqm. Το τελευταίο μέρος του οράματος του Ομάν για την οικοδόμηση μιας ολοκληρωμένης επιχείρησης διύλισης και πετροχημικών στο Ομάν είναι ο αγωγός προϊόντων Muscat Sohar μήκους 290 χιλιομέτρων για τη μεταφορά εξευγενισμένων προϊόντων. Ο αγωγός 336 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ συνδέει τα διυλιστήρια Mina Al Fahal και Sohar με μια ενδιάμεση εγκατάσταση διανομής και αποθήκευσης στο Al Jifnain. Χωρισμένο σε τρία τμήματα - 45 χιλιόμετρα μεταξύ του τερματικού σταθμού Mina Al Fahal και Al Jifnain, 220 χιλιόμετρα μεταξύ του τερματικού σταθμού Sohar και Jifnain, και 25 χιλιόμετρα μεταξύ του τερματικού σταθμού Al Jifnain και του διεθνούς αεροδρομίου Muscat – το έργο είναι αναπόσπαστο μέρος της παράδοσης άνω του 50 τοις εκατό των καυσίμων του Ομάν μέσω της υπερσύγχρονης εγκατάστασης αποθήκευσης στο Al Jifnain. Για την Κίνα και το Ιράν, όλες αυτές οι εγκαταστάσεις θα είναι εξαιρετικά χρήσιμες στην καθημερινή τους επιχείρηση. Αλλά ανυπολόγιστα πιο χρήσιμο με πολλούς τρόπους θα είναι το γεγονός ότι έχουν εξασφαλίσει τον έλεγχο αυτού του ζωτικού παγκόσμιου στρατηγικού κόμβου του Ομάν.


Από το oilprice.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου