Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά ανάμεσα στις πιο πέντε ακριβότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ότι αφορά τις τιμές πώλησης της αμόλυβδης (95 οκτανίων) και του πετρελαίου κίνησης, με προοπτικές μάλιστα για ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις καθώς φτάνει ..
η τουριστική περίοδος.Η Ελλάδα έχει την τέταρτη πιο ακριβή αμόλυβδη και το πέμπτο πιο ακριβό ντίζελ στην ΕΕ. Πρωταθλητές στις τιμές της αμόλυβδης είναι οι Δανία, Φιλανδία και Γερμανία.
Τις πιο ψηλές τιμές στο ντίζελ τις έχουν πριν την Ελλάδα οι Δανία, Φιλανδία, Γερμανία και Γαλλία. Όλες αυτές οι χώρες όμως έχουν και πολύ υψηλότερα μέσα εισοδήματα από τα δικά μας, οπότε ο Έλληνας καταναλωτής νοιώθει περισσότερο στην τσέπη τις αυξήσεις.
Η αμόλυβδη και το ντίζελ
Είναι ενδεικτικό ότι με βάση τα πιο πρόσφατα πανευρωπαϊκά στοιχεία που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην περασμένη εβδομάδα η αμόλυβδη 95 οκτανίων πωλούνταν στη χώρα μας προς 1,833 ευρώ το λίτρο και το ντίζελ προς 1,547 ευρώ το λίτρο.
Με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών, οι μέσες τιμές λιανικής πώλησης καυσίμων για όλη την Ελλάδα, για την Τρίτη 30 Μαΐου 2023 ήταν: Μέση Τιμή Αμόλυβδης 95 οκτ. 1,865 ευρώ το λίτρο. Αμόλυβδη 100 οκτ. 2,048 ευρώ το λίτρο. Diesel Κίνησης, 1,556 ευρώ το λίτρο. Και υγραέριο κίνησης (Autogas), 0,837 ευρώ το λίτρο.
Τα αίτια
Βασικοί παράγοντες για τις υψηλές τιμές είναι οι διεθνείς τιμές του μαύρου χρυσού, οι φόροι και φαινόμενα κερδοσκοπίας. Αν και τα ελληνικά διυλιστήρια δεν τιμολογούν με βάση το κόστος του Μπρεντ, η πορεία του αποτελεί σημείο αναφοράς για την αγορά.
Οι φόροι στα καύσιμα στην Ελλάδα καθορίζονται ως εξής: Ο Φ.Π.Α. από 01-06-2016 ανέρχεται στο 24%. Ο συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ/1.000 λίτρα αντίστοιχα, από 01/01/2017. Ο συντελεστής ΕΦΚ στο Υγραέριο διαμορφώνεται σε 430 ευρώ/1.000 το κιλό, από 01/01/2017.
Η απόκλιση στην Ελλάδα από τη μέση σταθμισμένη τιμή στην ΕΕ (1,72 ευρώ) προκύπτει αποκλειστικά από την υψηλότερη φορολογία που ισχύει στη χώρα μας (1,08 ευρώ ανά λίτρο). Αντίθετα, η τιμή πριν τη φορολογία ήταν χαμηλότερη σε σχέση με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο (0,78 ευρώ έναντι 0,81 ευρώ).
Η υψηλή φορολογία προκύπτει από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (0,71 ευρώ) και τον ΦΠΑ 24%. Μεγαλύτερο ΕΦΚ από την Ελλάδα έχουν η Ολλανδία (0,82 ευρώ), η Φινλανδία (0,73 ευρώ) και η Ιταλία (0,72 ευρώ), ενώ υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ έχουν η Ουγγαρία (27%) και οι Δανία, Σουηδία και Κροατία (25%).
Οσον αφορά στο ντίζελ κίνησης, η μέση τιμή πώλησης στην Ελλάδα ήταν 1,56 ευρώ έναντι 1,54 ευρώ στην ΕΕ. Αντίθετα με ό,τι ισχύει για τη βενζίνη, η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη από ό,τι στην ΕΕ (0,73 έναντι 0,76 ευρώ), ενώ η τιμή προ φορολογίας υψηλότερη (0,83 έναντι 0,78 ευρώ, αντίστοιχα).
Ο ΕΦΚ για το ντίζελ στην Ελλάδα είναι 0,42 ευρώ, χαμηλότερος από αρκετές άλλες χώρες της ΕΕ, ενώ ο ΦΠΑ 24% είναι από τους υψηλότερους, όπως ισχύει και για τη βενζίνη.
Οι διεθνείς τιμές
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου μεταβάλλονται συνεχώς. Πλέον καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση του σε τέσσερις εβδομάδες, καθώς τα ασθενέστερα από τα αναμενόμενα οικονομικά στοιχεία από την Κίνα ενίσχυσαν τις προβλέψεις για πιο χαμηλή ζήτηση. Το αμερικανικό αργό West Texas Intermediate υποχώρησε κάτω από τα 69 δολάρια το βαρέλι την Τετάρτη, μετά από πτώση 4,4% την Τρίτη. Οι τιμές του Μπρεντ στο Λονδίνο διαμορφώθηκαν στα 71,8 δολάρια το βαρέλι μετά από υποχώρηση 2,5%.
Η αποκλιμάκωση των τιμών οφείλεται στις ανησυχίες ότι η ζήτηση θα συγκρατηθεί λόγω επιβράδυνσης της παγκόσμιας οικονομίας. Η επιβράδυνση της ανάκαμψης της κινεζικής οικονομίας μετά την κατάργηση των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό συνέβαλε επίσης στη διατήρηση των τιμών σε ένα πιο χαμηλό επίπεδο.
Η ζήτηση πετρελαίου στον δυτικό κόσμο παραμένει στάσιμη, οι ρωσικές ροές εδραιώνονται έξω από το ημισφαίριο της Δύσης και οι προμήθειες των πετρελαϊκών εθνών είναι πιθανό να συνεχίσουν να ξεπερνούν τις δεσμευμένες ποσοστώσεις, ανέφερε σε έκθεσή της η Bank Julius Baer.
Από το autoblog.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου