Δευτέρα 24 Απριλίου 2023

Οι χώρες του ΣΣΚ προσβλέπουν στην τεχνητή νοημοσύνη για να δημιουργήσουν ένα νέο είδος εργατικού δυναμικού

 




Καθώς οι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς σε όλο τον κόσμο σταθμίζουν πώς να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (AI), οι χώρες του GCC αγκαλιάζουν το νέο εργαλείο ως τρόπο να μεταμορφώσουν..

τους εκπαιδευτικούς τους τομείς.

Η κυκλοφορία του ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022 από τη start-up OpenAI με βάση τη Silicon Valley εξαπέλυσε ένα κύμα ενθουσιασμού και ανησυχίας γύρω από τις δυνατότητες της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης να μεταμορφώσει την πνευματική εργασία. Το εργαλείο είναι χτισμένο σε ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο, εκπαιδευμένο σε τεράστιο όγκο γραπτών δεδομένων για τη δημιουργία ανθρώπινων απαντήσεων σε προτροπές. Το ChatGPT έχει αποδείξει έκτοτε ότι είναι ικανό να γράφει δοκίμια, σενάρια και ποίηση, καθώς και να περάσει μερικές γραπτές εξετάσεις.

Οι δυνατότητες και η αύξηση της δημοτικότητας του chatbot πυροδότησε φόβους για λογοκλοπή και εξαπάτηση από εκπαιδευτικούς και διαχειριστές. Σχολεία στη Νέα Υόρκη και πανεπιστήμια στην Αυστραλία, τη Γαλλία, την Ινδία και τις ΗΠΑ έχουν απαγορεύσει τη χρήση του ChatGPT, ενώ άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα εργάζονται για να επανασχεδιάσουν αξιολογήσεις για να αποθαρρύνουν τη χρήση γενετικής τεχνητής νοημοσύνης.

Ορισμένες χώρες του GCC, ωστόσο, αξιοποιούν τη γενετική τεχνολογία AI ως μέρος των ευρύτερων στρατηγικών τους για την τεχνητή νοημοσύνη.

Καθώς οι οικονομίες της περιοχής προσπαθούν να διαφοροποιηθούν πέρα ​​από τα έσοδα από υδρογονάνθρακες, μια τέτοια τεχνολογία θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τους διπλούς στόχους της βελτίωσης των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων για τη σημερινή γενιά φοιτητών και της κατάρτισης ενός καταρτισμένου εργατικού δυναμικού για τις θέσεις εργασίας του αύριο.


Οι δυνατότητες του AI στην εκπαίδευση

Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να συνεισφέρει περίπου 15,7 τρισεκατομμύρια δολάρια στην παγκόσμια οικονομία έως το 2030, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων PwC. Από αυτό, το 2% - ή 320 δισ. δολάρια - αναμένεται να ωφελήσει την περιοχή της ΜΕΝΑ. Η μέση ετήσια αύξηση της συνεισφοράς της τεχνητής νοημοσύνης στο ΑΕΠ στην περιοχή αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 20% και 34% την περίοδο 2018-30.

Η Σαουδική Αραβία είναι έτοιμη να δει τη μεγαλύτερη συνεισφορά στο ΑΕΠ σε πραγματικούς όρους από αυτή τη μετάβαση, στα 135,2 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αναμένεται να έχουν τη μεγαλύτερη σχετική επίδραση, στο 14% του ΑΕΠ του 2030. Το Μπαχρέιν, το Κουβέιτ, το Ομάν και το Κατάρ, εν τω μεταξύ, προβλέπεται να δουν συλλογική συνεισφορά 45,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ή 8,2% του ΑΕΠ το 2030.

Για την πραγματοποίηση αυτών των πλεονεκτημάτων, αρκετές χώρες του ΣΣΚ έχουν πρωτοστατήσει στην προετοιμασία των οικονομιών τους για την ενσωμάτωση και χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έγιναν η πρώτη χώρα που διόρισε υπουργό επικρατείας για την τεχνητή νοημοσύνη το 2017, σηματοδοτώντας την πρόθεσή της να υποστηρίξει τις επενδύσεις στην περιοχή, και το Κατάρ δημοσίευσε την Εθνική Στρατηγική του για την τεχνητή νοημοσύνη τον Οκτώβριο του 2019.

Τον Οκτώβριο του 2020 η Σαουδική Αραβία περιέγραψε την Εθνική Στρατηγική της για Δεδομένα και Τεχνητή Νοημοσύνη, έχοντας ιδρύσει την Αρχή Δεδομένων και Τεχνητής Νοημοσύνης της Σαουδικής Αραβίας και το Εθνικό Κέντρο για την τεχνητή νοημοσύνη τον προηγούμενο χρόνο. Έως το 2030 το Βασίλειο σκοπεύει να προσελκύσει περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε τοπικές και ξένες επενδύσεις στον τομέα αυτό για να υποστηρίξει τους στόχους του.

Ταυτόχρονα, τα πανεπιστήμια στο ΣΣΚ έχουν προσελκύσει αυξανόμενη αναγνώριση για τη μόχλευση των νέων τεχνολογιών για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων. Το Πανεπιστήμιο King Abdulaziz της Σαουδικής Αραβίας ανέβηκε στην 101η θέση στην κατάταξη των παγκόσμιων πανεπιστημίων φέτος που δημοσιεύτηκε από τους Times Higher Education και έλαβε κορυφαία βαθμολογία για τον Στόχο 9 της Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ: Βιομηχανία, Καινοτομία και Υποδομή.

Συνολικά, η Σαουδική Αραβία διεκδίκησε πέντε θέσεις στη λίστα με τα 10 κορυφαία αραβικά πανεπιστήμια, μαζί με το Πανεπιστήμιο του Κατάρ, το Πανεπιστήμιο της Sharjah, το Πανεπιστήμιο των ΗΑΕ και το Πανεπιστήμιο του Άμπου Ντάμπι.


Καινοτόμα μοντέλα μάθησης

Η στροφή στην ηλεκτρονική μάθηση και ο επακόλουθος πολλαπλασιασμός των επιλογών της εκπαιδευτικής τεχνολογίας (edtech) μετά την έναρξη της πανδημίας Covid-19 έχει ήδη  μεταμορφώσει το εκπαιδευτικό τοπίο στο ΣΣΚ .

Η αγκαλιά της περιοχής της τεχνολογίας ed-tech την έχει καταστήσει μια πρωταρχική μελέτη περίπτωσης για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση. Ενώ τομείς έντασης εργασίας όπως το λιανικό εμπόριο και η υγειονομική περίθαλψη αναμένεται να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες αυτοματοποίησης που παρέχει η τεχνητή νοημοσύνη, ο δημόσιος τομέας στη ΜΕΝΑ, που περιλαμβάνει την εκπαίδευση, αναμένεται να λάβει συνεισφορά 59 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε απόλυτες τιμές από την τεχνητή νοημοσύνη το 2030.

Η αξιοποίηση των εκπαιδευτικών πλεονεκτημάτων της τεχνητής νοημοσύνης θα απαιτήσει τη συνεργασία μεταξύ δημόσιων και ιδιωτικών φορέων.

«Πρέπει να κατανοήσουμε και να καθορίσουμε τον ρόλο της εκπαίδευσης σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο σενάριο, με σημαντικές εξελίξεις στον τομέα λόγω των τεχνολογικών προόδων, όπως ο αυξανόμενος διαδικτυακός κόσμος και η εισαγωγή εργαλείων που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη», Mansoor Alaali, πρόεδρος της Ahlia του Μπαχρέιν. Πανεπιστήμιο, είπε στο OBG. «Όλοι οι οικονομικοί και κοινωνικοί φορείς πρέπει να συνεργαστούν, να συζητήσουν και να συνεδριάσουν για τα επόμενα βήματα που απαιτούνται για να διασφαλιστεί ότι τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα συνεχίσουν να αποτελούν καταλύτη για την οικονομική ανάπτυξη».

Τον Μάρτιο, ο Ahmad Al Falasi, υπουργός Παιδείας των ΗΑΕ, ανακοίνωσε ότι η χώρα σχεδίαζε να χρησιμοποιήσει εκπαιδευτές chatbot AI για να μεταμορφώσει τον εκπαιδευτικό τομέα. Αντί να υποκαθιστούν τον ρόλο των δασκάλων, οι δάσκαλοι της τεχνητής νοημοσύνης θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία περιεχομένου για την ενθάρρυνση της μάθησης των μαθητών. Τα διαδικτυακά εκπαιδευτικά εργαλεία χρησιμοποιούνται ήδη από τα σχολεία της χώρας για να συμπληρώσουν τη μάθηση στην τάξη.

Όσον αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το Πανεπιστήμιο Τεχνητής Νοημοσύνης Mohamed bin Zayed των ΗΑΕ είδε την εναρκτήρια πτυχιακή του τάξη στις αρχές του 2023. Το πανεπιστήμιο που ιδρύθηκε το 2019 είναι το πρώτο μεταπτυχιακό ίδρυμα στον κόσμο αφιερωμένο στην έρευνα της τεχνητής νοημοσύνης.

Εν τω μεταξύ, τον Μάρτιο το Ινστιτούτο Τραπεζών και Χρηματοοικονομικών του Μπαχρέιν ανακοίνωσε την έναρξη της πανεπιστημιούπολης μεταστρεφόμενης πανεπιστημιούπολης, η οποία προορίζεται να προσφέρει σε φοιτητές και επαγγελματίες στον τομέα των επιχειρήσεων και των οικονομικών μια καθηλωτική μαθησιακή εμπειρία που υποστηρίζεται από την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.


Εκπαίδευση του αυριανού εργατικού δυναμικού

Ενώ υπάρχουν ανησυχίες για τις απώλειες θέσεων εργασίας που θα μπορούσαν να προκύψουν καθώς η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση αντικαθιστούν μια σειρά από επαγγελματικές κατηγορίες, οι ειδικοί του κλάδου υποστηρίζουν ότι η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας στο σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συντήρηση τέτοιων προγραμμάτων.

Στην περιοχή MENA, εκτιμάται ότι το 45% των υφιστάμενων ευκαιριών εργασίας θα μπορούσε να αυτοματοποιηθεί σήμερα, λίγο λιγότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο του 50%. Οι χώρες του ΣΣΚ οργανώνουν προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης για να προετοιμάσουν τους πληθυσμούς τους για ένα μέλλον όπου η τεχνητή νοημοσύνη διαδραματίζει μεγαλύτερο ρόλο.

Τέτοιες πρωτοβουλίες θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στην εκπλήρωση των απαιτήσεων τοπικής προσαρμογής, παρέχοντας ένα εξειδικευμένο οικιακό εργατικό δυναμικό που μπορεί να κατοικεί σε θέσεις που συχνά κατέχουν ομογενείς στην περιοχή.

Η Σαουδική Αραβία σχεδιάζει να εκπαιδεύσει 20.000 ειδικούς δεδομένων και τεχνητής νοημοσύνης έως το 2030 για να υποστηρίξει τους στόχους της στον τομέα αυτό. Εκτιμάται ότι τα δύο τρίτα των στόχων του Vision 2030 αφορούν κάποια πτυχή των δεδομένων και της τεχνητής νοημοσύνης. Για να υποστηρίξει αυτούς τους στόχους, τον Νοέμβριο του 2022 το Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Βασιλιά Αμπντουλάχ ξεκίνησε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα για προπτυχιακούς φοιτητές με στόχο την εκπαίδευση ταλαντούχων φοιτητών ώστε να γίνουν ηγέτες στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης.

Τον Μάρτιο του 2023, το Nasser Vocational Training Center του Μπαχρέιν ανακοίνωσε την πρωτοβουλία του Smart Coders, η οποία στοχεύει να εκπαιδεύει περίπου 2000 ενήλικες ετησίως στη σύνταξη κώδικα υπολογιστή. Μέχρι το 2027 η πρωτοβουλία αναμένεται να εκπαιδεύσει συνολικά 10.000 Μπαχρέιν για να εισέλθουν στο εργατικό δυναμικό ως προγραμματιστές.

Το Μπαχρέιν έχει λάβει επίσης αναγνώριση για τη διασφάλιση δίκαιων ευκαιριών στην τεχνολογία. Η χώρα κατέλαβε την πρώτη θέση στις εθνικές πολιτικές γυναικείας ηλεκτρονικής ένταξης, στην εκπαίδευση γυναικείων ψηφιακών δεξιοτήτων και στην εκπαίδευση στην επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά στο Inclusive Internet Index 2022 της Meta που συνέταξε το Economist Impact.

Οι ΤΠΕ και η ψηφιακή οικονομία βρίσκονται στο επίκεντρο του Σχεδίου Οικονομικής Ανάκαμψης του βασιλείου, το οποίο στοχεύει στην καλλιέργεια μιας ψηφιακής υποδομής και τοπικού εργατικού δυναμικού για να ενθαρρύνει τις διεθνείς εταιρείες τεχνολογίας να δημιουργήσουν καταστήματα στη χώρα.

Νωρίτερα φέτος, το Υπουργείο Παιδείας των ΗΑΕ ανακοίνωσε την έναρξη μιας νέας στρατηγικής καινοτομίας που περιλαμβάνει μια πλατφόρμα γνωστή ως DisruptED, με σκοπό να επιτρέψει στους υπαλλήλους του υπουργείου να μοιραστούν τις ιδέες τους για την προώθηση της καινοτομίας. Αν και οι λεπτομέρειες του σχεδίου δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί, έχει σκοπό να βοηθήσει φοιτητές και επαγγελματίες από μια σειρά επιστημονικών κλάδων να υιοθετήσουν νέες δεξιότητες και τρόπους εργασίας καθώς εξελίσσεται η ψηφιακή οικονομία.


Από το oilprice.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου